Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil

Startet av P85D+, lørdag 07. september 2013, klokken 01:37

« forrige - neste »

P85D+

Hadde i dag en demo av Tesla for DSB.
De skal blant annet utrede konsekvenser rundt EL biler i Norge

Kapasiteten i nettet
Lading, kontakter, jording problemer osv.

Det var bare et stort smil etter testturen!

Her var det positiv instilling til EL biler :)
Godt og også ha en positiv forankring her
P85D og 85D

19quiz76

Ja, de må gjerne oppgradere nettet på Sagene i Oslo. Vår lokale elektriker er bekymret for kapasiteten dersom det blir mange i området som skal lade sin TMS samtidig..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

P85D+

Slik jeg forsto det så er foreløpig konklusjon at de ikke er bekymret (min tolkning).

Sagene vil selvfølgelig få en nøye utredning  8)

P85D og 85D

Nuvolari

Problemet oppstår dersom alle skal lade sin elbil med maks strømstyrke kl 16-17 når de kommer hjem fra jobb. Dette sammenfaller med døgnets strømpeak. Det tåler ikke nettet.

Anbefalingen er at man enten utsetter ladestart til mellom kl 19-23 eller stiller ned ladestyrken på bilen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

fredag

Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 07. september 2013, klokken 01:37
Hadde i dag en demo av Tesla for DSB.
De skal blant annet utrede konsekvenser rundt EL biler i Norge

Kapasiteten i nettet
Lading, kontakter, jording problemer osv.

Det var bare et stort smil etter testturen!

Her var det positiv instilling til EL biler :)
Godt og også ha en positiv forankring her

Kanskje DSB kan jobbe med å få fortgang i utbygging av 400V TN i Norge, så vi blir kvitt alle problemene med gammelt 230V IT-nett, og få tilgang til et mer sikkert og raskere strømnett?

Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V eller noe sånt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mircado

Utrulling av smarte målere skal kunne avhjelpe slikt og snu det til en styrke for nettet - om funksjonaliteten kommer på plass, og laderne snakker pent med målerne på samme standard.

Mange kan nok allerede nå få målerne for et par tusen om de ringer sine hafslunder, men det kan nok bli litt plunder å få til automatisk kommunikasjon med laderne foreløpig.
--
Think City Zebra

fredag

Sitat fra: angenvilla på lørdag 07. september 2013, klokken 10:47
Utrulling av smarte målere skal kunne avhjelpe slikt og snu det til en styrke for nettet - om funksjonaliteten kommer på plass, og laderne snakker pent med målerne på samme standard.

Mange kan nok allerede nå få målerne for et par tusen om de ringer sine hafslunder, men det kan nok bli litt plunder å få til automatisk kommunikasjon med laderne foreløpig.

Industrikunder kan få rimeligere strøm hvis de former strømforbruket sitt etter hva kapasiteten i strømnettet.

Det slår meg at i en elbil som Tesla burde man kunne ha en app i bilen som snakker med strømnettleverandør når den lader, og regulerer ladehastigheten til bilen og dermed strømforbruket etter hva nettleverandør kan levere på ethvert tidspunkt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

AreLib

tviler sterkt det blir et problem...lader folk med vanlig stikk så er det vel nett som å ha på en vifte ovn...blir kanskje et problem om "alle" skal hurtiglade hjemme, men ærlig talt er det leeeenge til et helt nabolag består kun av elbiler og strømnettet er vel oppgradert innen den tid, dessuten bruker monderne hus knapt med strøm om vinteren, og "alle" har varmepumpe og mindre strømforbruk i dag enn for 10 år siden vil eg tru?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Griffel

Sitat fra: fredag på lørdag 07. september 2013, klokken 10:37
Kanskje DSB kan jobbe med å få fortgang i utbygging av 400V TN i Norge, så vi blir kvitt alle problemene med gammelt 230V IT-nett, og få tilgang til et mer sikkert og raskere strømnett?

Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V eller noe sånt.
Det er få problemer 230V IT Nett. Anlegg hvor en ønsker høy pålitlighet og drifsikkerhet benytter IT. F.eks. sykehus (TN ikke tillat) og industribedrifter. 400V TN anbefales i boligdistribusjon fordi det er billigere.
Egentlig ikke sikrere, og hva som menes med rasker skjønner jeg ikke.
En utskifting til 400V er ikke samfunnsmessig forsvarlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stellar

Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 11:54
Sitat fra: fredag på lørdag 07. september 2013, klokken 10:37
Kanskje DSB kan jobbe med å få fortgang i utbygging av 400V TN i Norge, så vi blir kvitt alle problemene med gammelt 230V IT-nett, og få tilgang til et mer sikkert og raskere strømnett?

Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V eller noe sånt.
Det er få problemer 230V IT Nett. Anlegg hvor en ønsker høy pålitlighet og drifsikkerhet benytter IT. F.eks. sykehus (TN ikke tillat) og industribedrifter. 400V TN anbefales i boligdistribusjon fordi det er billigere.
Egentlig ikke sikrere, og hva som menes med rasker skjønner jeg ikke.
En utskifting til 400V er ikke samfunnsmessig forsvarlig.

Raskere forstår jeg som at ladingen vil gå raskere enn på 230V, 230V kan max gi 7.4kW, 400 V kan gi 11kW (22kW ved dobbeltlader)
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

TS

Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 12:06
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 11:54
Sitat fra: fredag på lørdag 07. september 2013, klokken 10:37
Kanskje DSB kan jobbe med å få fortgang i utbygging av 400V TN i Norge, så vi blir kvitt alle problemene med gammelt 230V IT-nett, og få tilgang til et mer sikkert og raskere strømnett?

Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V eller noe sånt.
Det er få problemer 230V IT Nett. Anlegg hvor en ønsker høy pålitlighet og drifsikkerhet benytter IT. F.eks. sykehus (TN ikke tillat) og industribedrifter. 400V TN anbefales i boligdistribusjon fordi det er billigere.
Egentlig ikke sikrere, og hva som menes med rasker skjønner jeg ikke.
En utskifting til 400V er ikke samfunnsmessig forsvarlig.

Raskere forstår jeg som at ladingen vil gå raskere enn på 230V, 230V kan max gi 7.4kW, 400 V kan gi 11kW (22kW ved dobbeltlader)

Det er elbilprodusenter som TM som først og fremst må sørge for at 3fas lading fungerer på 230v IT nett, her  i verdens største elbilsamfunn  ;)

Til tross at Albania ikke har det samme markedet pr Idag (230v IT der også )
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Griffel

#11
Sitat fra: TS på lørdag 07. september 2013, klokken 12:16
Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 12:06
Raskere forstår jeg som at ladingen vil gå raskere enn på 230V, 230V kan max gi 7.4kW, 400 V kan gi 11kW (22kW ved dobbeltlader)

Det er elbilprodusenter som TM som først og fremst må sørge for at 3fas lading fungerer på 230v IT nett, her  i verdens største elbilsamfunn  ;)
Ja dette har ingen ting med nettet som sådan å gjøre, kun en funksjon i Teslas lader.
Forøvrig har ingen eller nesten ingen behov for høyere ladeeffekt hjemme. Omkostninger med utskifting er enorm sammelignet med en ubetydelig fordel.

Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 12:06
Til tross at Albania ikke har det samme markedet pr Idag (230v IT der også )
Det er nok flere land enn Norge og Albania som ikke har full utbygging av distribusjonsnettet i henhold til EUs anbefaling. Uten at jeg har full oversikt. (Island har i et snodig system i distriktene. I flere land har mange kun tilgang til enfas 230V. osv)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76


Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 12:41

Forøvrig har ingen eller nesten ingen behov for høyere ladeeffekt hjemme. Omkostninger med utskifting er enorm sammelignet med en ubetydelig fordel.
Regner for moro skyld på hva slags effekt jeg trenger på ladestikket i garasjen for å kjøre 15.000km/år. Ca 1kW ved snitt på 10 timer lading i døgnet - vanskelig å forsvare oppgraderinger for >15K da, ja ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 12:06
Raskere forstår jeg som at ladingen vil gå raskere enn på 230V, 230V kan max gi 7.4kW, 400 V kan gi 11kW (22kW ved dobbeltlader)

Det er vel strengt tatt feil. Har du HPWC eller lignende enfase-boks kan du lade med 40A enfase (9.2kW) med enkeltlader og 80A enfase (18.4kW) med dobbeltlader. Forutsatt kraftig nok inntak.

Har man 3x80A inntak er ikke 40A enfase noe problem så lenge man ikke har trefase-laster og de andre enfase-lastene er fordelt på de to andre fasene. Stort sett bør det gå greit på 3x63A også.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Stellar

Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA