Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

valvolainen

Fostår jeg planene riktig blir det jo ikke nødvendig å kjøre med egg under foten i det hele tatt, gudd njus!

kjølholdt

Hvis det kommer en i aurland, hva er naturlig lokalisasjon for neste mellom Bergen-Oslo ?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Epleskreller

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 22. mai 2013, klokken 22:35
Hvis det kommer en i aurland, hva er naturlig lokalisasjon for neste mellom Bergen-Oslo ?

Enten (E16)Filefjell-Fagernes? eller Aurlandsdalen/Hemsedal-Gol
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 22. mai 2013, klokken 22:35
Hvis det kommer en i aurland, hva er naturlig lokalisasjon for neste mellom Bergen-Oslo ?

Fagernes. Dekker da også oppover mot Beitostølen og over Valdresflya.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Fant denne på oep.no:

Nabovarsel - Søknad om ladestasjon for elbiler på Dombås    1    22.05.2013    FRA:
Civitas

Gjelder Dombåstunet. Jeg har bestilt dokumentet. En passering som passer meg bra på mine årlige turer til Ålesund :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Dombås blir perfekt da jeg også skal mot Ulsteinvik fra hvaler :)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Epleskreller

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 25. mai 2013, klokken 07:59
Dombås blir perfekt da jeg også skal mot Ulsteinvik fra hvaler :)

Hadde ikke Otta vært bedre da?  Via Stryn og den nye Kvivsveien?

Min påstand er at for de aller fleste ville Otta vært like bra eller bedre enn Dombås.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Mulig jeg virker litt muggen :o  -langt over halvparten av innleggene her er ren spekulasjon og synsing som hører hjemme her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7142.0.html

Jeg synes denne tråden skal forbeholdes fakta og informasjon som er nær opptil det. På den måten vil alle lett få tilgang til relevant info om SC i nærheten av deres reiseruter. 8)

jsu224

Egentlig er det en innlysende å plassere SC på Dombås. Det tenkte jeg første gangen jeg hørte om hurtiglading. Dekker som sagt Trondheim og Nordvest. For meg er det rett og slett et must skal jeg kjøpe denne bilen. Frua har familie i Ålesund og det hender jeg drar på jakt i Lesja. Bare de setter ut en SC ved alle golfbaner i Norge også nå så er mye gjort..  ;D

den12mann

Sitat fra: PAS på onsdag 22. mai 2013, klokken 19:37
Tror jeg vil foretrekke E 16 med med 21 tommer sommerhjul og ikke de smale gamle tunnelene opp Aurlandsdalen med varierende kvalitet på dekket.

Men på vinterstid når vidden er stengt har du ikke så mange alternativer ;)
Utenom å holde deg hjemme naturligvis

mrm

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 25. mai 2013, klokken 08:44
Hadde ikke Otta vært bedre da?  Via Stryn og den nye Kvivsveien?

Min påstand er at for de aller fleste ville Otta vært like bra eller bedre enn Dombås.

Det er (i følge google maps) i nærheten av 2 timer mellom oslo-Lillehammer (2:20), Lillehammer-Dombås (2:08) og Dombås-Trondheim (2:35).
Lillehammer-Otta er 1:35, og Otta-Trondheim 3:12. 
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

fonberg

Sitat fra: mrm på lørdag 25. mai 2013, klokken 10:01
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 25. mai 2013, klokken 08:44
Hadde ikke Otta vært bedre da?  Via Stryn og den nye Kvivsveien?

Min påstand er at for de aller fleste ville Otta vært like bra eller bedre enn Dombås.

Det er (i følge google maps) i nærheten av 2 timer mellom oslo-Lillehammer (2:20), Lillehammer-Dombås (2:08) og Dombås-Trondheim (2:35).
Lillehammer-Otta er 1:35, og Otta-Trondheim 3:12.

Det bør gå greit å kjøre Trondheim - Lillehammer (ca. 350 km) uten ladestopp på Dombås om man ønsker - i hvert fall om sommeren. Samme gjelder nordover. Oslo - Dombås non stop bør gå greit (340 km).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

laumb


Sitat fra: fonberg på lørdag 25. mai 2013, klokken 11:01
Sitat fra: mrm på lørdag 25. mai 2013, klokken 10:01
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 25. mai 2013, klokken 08:44
Hadde ikke Otta vært bedre da?  Via Stryn og den nye Kvivsveien?

Min påstand er at for de aller fleste ville Otta vært like bra eller bedre enn Dombås.

Det er (i følge google maps) i nærheten av 2 timer mellom oslo-Lillehammer (2:20), Lillehammer-Dombås (2:08) og Dombås-Trondheim (2:35).
Lillehammer-Otta er 1:35, og Otta-Trondheim 3:12.

Det bør gå greit å kjøre Trondheim - Lillehammer (ca. 350 km) uten ladestopp på Dombås om man ønsker - i hvert fall om sommeren. Samme gjelder nordover. Oslo - Dombås non stop bør gå greit (340 km).

"Greia" til Tesla er at man skal klare det både sommer og vinter - og at 60kWt også skal klare det :)
Da må man ha 2 og nærme.

Knut Øygard

Jeg har fra to kilder at det blir Supercharger ved Jafs på Gol. Den første kilden ba meg om å ikke fortelle det videre, men det gjorde ikke den andre; en i Hallingdal Kraftnett. De skal sette opp en 1000 kVA trafo for Tesla ved Jafs i sommer.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Epleskreller

#59
Sitat fra: mrm på lørdag 25. mai 2013, klokken 10:01

Det er (i følge google maps) i nærheten av 2 timer mellom oslo-Lillehammer (2:20), Lillehammer-Dombås (2:08) og Dombås-Trondheim (2:35).
Lillehammer-Otta er 1:35, og Otta-Trondheim 3:12.
Her er min begrunnelse for hvorfor jeg syns Otta er bedre:
Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 12:01

Dombås vs Otta:
Fra/til Trondheim er Dombås best da den dekker Trondheim-Ålesund/Åndalsnes/Stranda. Men de aller aller fleste vil kjøre E39 Ålesund-Trondheim (under 30 mil), så den faller bort.

Fra Oslo er etter min mening Otta klart best da den i tillegg dekker Ottadalen (Lom, Vågå, Skjåk, Stryn, Geiranger (om sommeren), Nordfjordeid, Måløy, Volda/Ørsta og Ulstein (med den nye Kvivsveien som nå er åpnet). Dette går man glipp av ved å sette laderes på Dombås. Otta er likevel nære nok Dombås til å ha nok av strøm for å kommer over der til Trondheim (241km) eller Ålesund/Kristiansund (267/268km).

Eneste fordelen jeg ser med Dombås er dekning nord av Trondheim, Steinkjær og sånt.. jeg regner med at det selges svært få 60kWt biler med påskrudd superlading. Men dersom den andre skulle bli i Lillehammer så vil den tross alt dekke mye av destinasjonene via Ottadalen.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA