Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av jkirkebo, fredag 15. februar 2013, klokken 15:08

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 10:11
Jeg tenkte på det samme, at de aller viktigste burde markeres bedre.

Dersom vi skulle kuttet de med enda en ville jeg nedgradert Hamar og Dombås og gjort Ringebu mørkerød. Kommer seg Oslo-Trondheim med bare den :)
De fleste som kjører Trondheim-Oslo tar vel Rv3 gjennom Østerdalen, ihvertfall gjør jeg det. Vil derfor heller ha en superrød på Alvdal fremfor Dombås.

Ser også at det er foreslått røde ladere i Trondheim, Oslo, Kristiansand og Stavanger(Ålgård). Jeg er skeptisk til om dette vil funke: Her vil det bli kø av biler som lader bare fordi det er gratis, mens de som er på gjennomfart (og trenger strøm) vil måtte vente lenge. Disse bør flyttes godt på utsiden av byen. (Ok Stavanger er kanske greit nok siden den ligger på Ålgård.). Ser vel igrunnen ikke helt behovet for den i Oslo i det hele tatt......

Gjermund

Sitat fra: OleJA på mandag 18. februar 2013, klokken 10:55
Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 10:11
Jeg tenkte på det samme, at de aller viktigste burde markeres bedre.

Dersom vi skulle kuttet de med enda en ville jeg nedgradert Hamar og Dombås og gjort Ringebu mørkerød. Kommer seg Oslo-Trondheim med bare den :)
De fleste som kjører Trondheim-Oslo tar vel Rv3 gjennom Østerdalen, ihvertfall gjør jeg det. Vil derfor heller ha en superrød på Alvdal fremfor Dombås.

Ser også at det er foreslått røde ladere i Trondheim, Oslo, Kristiansand og Stavanger(Ålgård). Jeg er skeptisk til om dette vil funke: Her vil det bli kø av biler som lader bare fordi det er gratis, mens de som er på gjennomfart (og trenger strøm) vil måtte vente lenge. Disse bør flyttes godt på utsiden av byen. (Ok Stavanger er kanske greit nok siden den ligger på Ålgård.). Ser vel igrunnen ikke helt behovet for den i Oslo i det hele tatt......

Det bør ikke være gratis, av grunnen du nevner og i tillegg om noen tjener på å sette opp og å drive ladere blir det flere ladestasjoner.

Epleskreller

Sitat fra: OleJA på mandag 18. februar 2013, klokken 10:55
Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 10:11
Jeg tenkte på det samme, at de aller viktigste burde markeres bedre.

Dersom vi skulle kuttet de med enda en ville jeg nedgradert Hamar og Dombås og gjort Ringebu mørkerød. Kommer seg Oslo-Trondheim med bare den :)
De fleste som kjører Trondheim-Oslo tar vel Rv3 gjennom Østerdalen, ihvertfall gjør jeg det. Vil derfor heller ha en superrød på Alvdal fremfor Dombås.

Ser også at det er foreslått røde ladere i Trondheim, Oslo, Kristiansand og Stavanger(Ålgård). Jeg er skeptisk til om dette vil funke: Her vil det bli kø av biler som lader bare fordi det er gratis, mens de som er på gjennomfart (og trenger strøm) vil måtte vente lenge. Disse bør flyttes godt på utsiden av byen. (Ok Stavanger er kanske greit nok siden den ligger på Ålgård.). Ser vel igrunnen ikke helt behovet for den i Oslo i det hele tatt......

Fordelen med E6 er at den også dekker avstikkere mot vest. Så for ren Trondheim-Oslo-kjøring velger nok de fleste Østerdalen, men det er flere som "må" ta E6.

Oslo-laderen er vel tiltenkt butikken, den tipper jeg kommer uansett.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 10:11
Jeg tenkte på det samme, at de aller viktigste burde markeres bedre.

Dersom vi skulle kuttet de med enda en ville jeg nedgradert Hamar og Dombås og gjort Ringebu mørkerød. Kommer seg Oslo-Trondheim med bare den :)

Edit: Evt kunne Lom, Ringebu og Dombås vært slått sammen til en stk Superrød på Otta.

Jeg vurderte det men fant ulempene såpass store at jeg ikke gikk for den løsningen.

- Kolomoen dekker et godt stykke oppover Østerdalen, f.eks Røros via Otta er en diger omvei.
- Kolomoen dekker også alle hyttene i Lillehammer og omegn som ikke har strøm, og det er ganske mange tusen hytter. Oslo-Hytte på Sjusjøen/Synnfjell/tilsvarende uten strøm-Oslo blir vanskelig uten lading.
- Ingen lader på Kolomoen betyr litt vel tidlig lading for f.eks reiser fra Fredrikstad eller Tønsberg mot Trondheim.
- Ingen lader på Dombås betyr dårligere sikkerhet før fjellovergangen og behov for å lade helt opp.

6 stk. synes jeg er såpass få at det bør man ihvertfall få til. De aller fleste kan være enkle 120kW ladere med to uttak i første omgang. Oslo og Kolomoen bør nok ha 4.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Førde må du ha hvis man skal kjøre fra Bergen til Sunnmøre eller mot Molde, og videre nordover
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Epleskreller

Sitat fra: kjølholdt på mandag 18. februar 2013, klokken 11:30
Førde må du ha hvis man skal kjøre fra Bergen til Sunnmøre eller mot Molde, og videre nordover

Bergen-Byrkjelo er 240km, trenger ikke Førde da. For trafikk fra Øst mot feks Florø vil det komme (i denne planen ;) ) en på Lærdal som vil dekke fint.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 11:03
Fordelen med E6 er at den også dekker avstikkere mot vest. Så for ren Trondheim-Oslo-kjøring velger nok de fleste Østerdalen, men det er flere som "må" ta E6.

Oslo-laderen er vel tiltenkt butikken, den tipper jeg kommer uansett.

Det er det viktigste argumentet for å velg E6 ja. Dombås dekker da Ålesund, Molde osv.

Oslo er et digert veikryss/knutepunkt så den er helt nødvendig. Dekker f.eks kjøring Halden-Gol, Hamar-Kristiansand osv. Svært mange som bor 10 mil uttafor Oslo kjører stadig gjennom Oslo og godt ut på andre siden. Plassering internt i Oslo er dog et problem mhp. å unngå omveier, men butikken ligger ganske bra til sånn selv om en sekundær lader i Sandvika nok kanskje hadde vært en god ide.

Uten Oslo og Kolomoen blir svært mange hytteområder nord for Oslo utilgjengelige for oss som bor sør for Oslo.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 11:35
Sitat fra: kjølholdt på mandag 18. februar 2013, klokken 11:30
Førde må du ha hvis man skal kjøre fra Bergen til Sunnmøre eller mot Molde, og videre nordover

Bergen-Byrkjelo er 240km, trenger ikke Førde da. For trafikk fra Øst mot feks Florø vil det komme (i denne planen ;) ) en på Lærdal som vil dekke fint.

Enig. Har tatt bort Førde. Den hang egentlig igjen fra før jeg satte opp den røde sør for Odda, var tenkt å dekke kjøring til/fra sør for Bergen.

Dokka er et stort veikryss igjen, med store hytteområder nordafor. Fra Dokka går Fv33 mot Gjøvik og Fagernes, Fv250 mot Vingrom/Lillehammer, Fv34 mot Gran og Fv245 mot Jevnaker/Hønfoss. Men Dokka står nok bortimot bakerst av de grønne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

kommer det en på Byrkjelo er jeg enig , da trenger man ingen i Førde
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

PAS

Når vi begynenr å få installert hjemmeladere med høy strømstyrke kan det kanskje værte aktuelt å lage et kart over hjemmeladestasjoner til bruk for Tesla kjørere som ser at det blir lite med strøm.
Evt få det inn som en ekasta app i lade nå kartet

Vi bor spredt over hele Norge og jeg hadde ikke hatt noe imot å stille Høykapasitetsladeren i garsjen til rådighet for en "Tesla kollega"

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/tesla-owner-charging-network
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

Epleskreller

#85
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. februar 2013, klokken 11:36
Uten Oslo og Kolomoen blir svært mange hytteområder nord for Oslo utilgjengelige for oss som bor sør for Oslo.

Vi har hytte uten nettstrøm i Valdres, og der er det mange hytter i tillegg til mange andre hytteområder som møtes på E16 i Hønefoss. Det er vel grunnen for den i Hønefoss da? Men jeg kommer ikke til å stå i den køen på vei hjem fra påskeferien..

Jeg mener at "ladekartet" ikke kan ta hensyn til dette, men bør ta som utgangspunkt at alle starter turen med fullt batteri.



Dombås vs Otta:
Fra/til Trondheim er Dombås best da den dekker Trondheim-Ålesund/Åndalsnes/Stranda. Men de aller aller fleste vil kjøre E39 Ålesund-Trondheim (under 30 mil), så den faller bort.

Fra Oslo er etter min mening Otta klart best da den i tillegg dekker Ottadalen (Lom, Vågå, Skjåk, Stryn, Geiranger (om sommeren), Nordfjordeid, Måløy, Volda/Ørsta og Ulstein (med den nye Kvivsveien som nå er åpnet). Dette går man glipp av ved å sette laderes på Dombås. Otta er likevel nære nok Dombås til å ha nok av strøm for å kommer over der til Trondheim (241km) eller Ålesund/Kristiansund (267/268km).
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Bent

Sitat fra: Gjermund på mandag 18. februar 2013, klokken 10:59
Det bør ikke være gratis, av grunnen du nevner og i tillegg om noen tjener på å sette opp og å drive ladere blir det flere ladestasjoner.
Hele konseptet bak superladerne til Tesla er at de være gratis, for å drepe rekkeviddeargumentet med så stor kanon at fossillobbyen aldri kan bruke det igjen overhode. Såframt strategien er økonomisk gjennomførbar er den direkte genial.

Så setter Tesla gjerne opp superladerne i grisgrendte strøk mellom byene, kanskje delvis for å unnå fullt belegg på dem fra den urbane befolkningen. Pr i dag er det vel begrenset hvor mange som har råd til en Model S som setter så liten pris på egen fritid at de er villige til å kaste bort en time nå og da for å få gratis strøm for en femtilapp. Dette kan kanskje endre seg når BlueStar kommer, hvem vet.
Tesla Roadster, 25Mm


Gjermund

Sitat fra: Bent på mandag 18. februar 2013, klokken 12:11
Sitat fra: Gjermund på mandag 18. februar 2013, klokken 10:59
Det bør ikke være gratis, av grunnen du nevner og i tillegg om noen tjener på å sette opp og å drive ladere blir det flere ladestasjoner.
Hele konseptet bak superladerne til Tesla er at de være gratis, for å drepe rekkeviddeargumentet med så stor kanon at fossillobbyen aldri kan bruke det igjen overhode. Såframt strategien er økonomisk gjennomførbar er den direkte genial.

Så setter Tesla gjerne opp superladerne i grisgrendte strøk mellom byene, kanskje delvis for å unnå fullt belegg på dem fra den urbane befolkningen. Pr i dag er det vel begrenset hvor mange som har råd til en Model S som setter så liten pris på egen fritid at de er villige til å kaste bort en time nå og da for å få gratis strøm for en femtilapp. Dette kan kanskje endre seg når BlueStar kommer, hvem vet.

Hvorfor må det være gratis å lade for å vise at rekkevidde ikke vil bli et problem? Rekkevidde er ikke noe problem med bensin, selv om den ikke er gratis på bensinstasjonene. På sikt vil det jo være en stor utgift å drifte disse i tillegg til at tesla må betale strømmen som stasjonene får.

Nuvolari

Sitat fra: Gjermund på mandag 18. februar 2013, klokken 12:23
Sitat fra: Bent på mandag 18. februar 2013, klokken 12:11
Sitat fra: Gjermund på mandag 18. februar 2013, klokken 10:59
Det bør ikke være gratis, av grunnen du nevner og i tillegg om noen tjener på å sette opp og å drive ladere blir det flere ladestasjoner.
Hele konseptet bak superladerne til Tesla er at de være gratis, for å drepe rekkeviddeargumentet med så stor kanon at fossillobbyen aldri kan bruke det igjen overhode. Såframt strategien er økonomisk gjennomførbar er den direkte genial.

Så setter Tesla gjerne opp superladerne i grisgrendte strøk mellom byene, kanskje delvis for å unnå fullt belegg på dem fra den urbane befolkningen. Pr i dag er det vel begrenset hvor mange som har råd til en Model S som setter så liten pris på egen fritid at de er villige til å kaste bort en time nå og da for å få gratis strøm for en femtilapp. Dette kan kanskje endre seg når BlueStar kommer, hvem vet.

Hvorfor må det være gratis å lade for å vise at rekkevidde ikke vil bli et problem? Rekkevidde er ikke noe problem med bensin, selv om den ikke er gratis på bensinstasjonene. På sikt vil det jo være en stor utgift å drifte disse i tillegg til at tesla må betale strømmen som stasjonene får.

Enig i at det gjerne kan koste litt slik at de som virkelig trenger lading får plass.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA