Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.  (Lest 70003 ganger)

geear

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #135 på: Torsdag 03. Februar 2022, klokken 15:04 »
Feil, TWC3 trenger ikke jordfeilvern type B, sitat:
Wall Connector har innebygget RCD Type A + DC 6 mA. Fordelen med denne beskyttelsen er at jordfeilbryter Type-B ikke er påkrevd ved installering av tredje generasjon Wall Connector. Sjekk med lokale forskrifter angående type jordfeilbryter du trenger.
Kilde side 13: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf

Jeg las s4 i samme manual:
Frakoblingsmidler: Ekstern jordfeilbryter
Du trenger det samme i sikringsskapet med TWC3 som med Easee, avhengig av hva elektrikeren din vurderer som behov for din installasjon. Det kan sikkert også være en jordfeilautomat type A (som koster bare såvidt mer enn en vanlig automatsikring), for alt jeg vet. Hos meg er det overspenningsvern (for hele skapet) og en ordinær 32A 3-fas Eaton automatsikring, ikke jordfeilautomat verken A eller B, og jeg har powerflex-kabel i rør under bakken ut til garasje/TWC3.

Forskjell på TWCer også da. Integrert jordfeilbryter kom først i gen. 3.
Nå har vel alle innleggene her spesifisert TWC3 utenom ditt. ;)

perage

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #136 på: Lørdag 23. April 2022, klokken 00:40 »
Jeg er i samme sits og skal ha lader nå. Leste et annet sted her at man kan få Enova støtte for Easee pga Tibber integrasjonen. Noen med erfaring rundt dette vs TWC? Kan man få igjen 35% på installasjonskost så er jo det helt greit:)

Simen1

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #137 på: ſøndag 01. Mai 2022, klokken 22:23 »
Da har jeg tabbet meg ut. Model S-en har stått langtidslagret og jeg skulle lade den nå før det ble for lite på batteriet, men har ventet for lenge. Nå våkner den ikke. Det var liv i den for en uke siden da den ble parkert men da var det lite igjen på batteriet. Jeg regner med det den har stått i dyp dvale og at 12V-batteriet ikke ble ladet av hovedbatteriet og at det er 12V-batteriet som er flatt nå.

Er det noe triks for å åpne panseret og få ladet 12V-batteriet?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Handyman

• Gold Member
  • Noe løst som er fast, eller noe fast som er løst.
    • Vis profil
« Svar #138 på: ſøndag 01. Mai 2022, klokken 22:44 »
Da har jeg tabbet meg ut. Model S-en har stått langtidslagret og jeg skulle lade den nå før det ble for lite på batteriet, men har ventet for lenge. Nå våkner den ikke. Det var liv i den for en uke siden da den ble parkert men da var det lite igjen på batteriet. Jeg regner med det den har stått i dyp dvale og at 12V-batteriet ikke ble ladet av hovedbatteriet og at det er 12V-batteriet som er flatt nå.

Er det noe triks for å åpne panseret og få ladet 12V-batteriet?
Kan Teslas manual ha svaret?
https://www.tesla.com/ownersmanual/models/en_us/GUID-356E0168-47E5-400F-AD83-4F1B86C7D991.html#:~:text=Opening%20Hood%20with%20No%20Power
Eller er det forskjell på modellene?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Simen1

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #139 på: ſøndag 01. Mai 2022, klokken 23:30 »
Takk, jeg skal prøve det i mårra. :)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø