Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Muffinman


HKS

Her er forresten saksdokumentene fra Hobøl kommune vedrørende Tesla sin superlader som kommer ved Jaren langs E18. Byggesøknad er nå godkjent av kommunen.

https://innsyn.hobol.kommune.no/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2019000241&

Kjører ganske ofte forbi der, så skal sjekke om de er i gang med arbeidet neste gang jeg er forbi.
Tesla Model 3 Long Range

Klykken

Usikker på om det er nevnt, men eksisterende SuC i Grong ved E6 holder på å få flere staller. 4stk ekstra ser det ut til, så da blir det 12 totalt. :)
https://www.tesla.com/no_NO/findus/location/supercharger/grongsupercharger
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


Gladtrd

Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

erikaak

Tekst fra artikkel:

Det er allerede en rekke ladestasjoner i Levanger sentrum, og Fortum Charge and Drive har fra før seks ladepunkter ved Coop Extra på Moan. Nå bygger også Tesla Motors Norway sin egen ladestasjon i Levanger.
Det er ifølge deres egen oversikt over superchargere i Norge den eneste Tesla-stasjonen mellom Stjørdal og Grong. Ifølge Teknisk Ukeblad hadde Tesla til sammen 632 ladeplasser i Norge i februar i år, og utvider stadig ladekapasiteten. Ifølge ladeoversikten til Supercharge.info skal ladestasjonen i Moafjæra åpne 9. juni i år med 12 ladepunkter. Plasseringen er der satt til parkeringsplassen mellom kjøpesenteret og nabobygget, hvor blant annet Caverion, Intersport og Power holder til.

Tesla Motors Norway har fått godkjent søknad om oppføring av ladestasjon for elbil i Moafjæra 12.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

Andrewas

Eiendommen gbnr. 35/1/9 - Søknad om dispensasjon fra reguleringsplan Slomarka - Etablering av elbilladeanlegg på parkeringsplass

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_sorodal/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2019001191&

Jeg har bestilt innsyn, poster mer info når jeg får svar. Ser ut til å være supercharger i prosess på Skarnes.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Andrewas

Sitat fra: Andrewas på mandag 27. mai 2019, klokken 23:22
Eiendommen gbnr. 35/1/9 - Søknad om dispensasjon fra reguleringsplan Slomarka - Etablering av elbilladeanlegg på parkeringsplass

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_sorodal/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2019001191&

Jeg har bestilt innsyn, poster mer info når jeg får svar. Ser ut til å være supercharger i prosess på Skarnes.
Har fått dokumentene. Det er søkt om å bygge 16 ladeplasser. Lagt inn på supercharge.info.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Karma

Sitat fra: Andrewas på tirsdag 28. mai 2019, klokken 11:54
Sitat fra: Andrewas på mandag 27. mai 2019, klokken 23:22
Eiendommen gbnr. 35/1/9 - Søknad om dispensasjon fra reguleringsplan Slomarka - Etablering av elbilladeanlegg på parkeringsplass

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_sorodal/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2019001191&

Jeg har bestilt innsyn, poster mer info når jeg får svar. Ser ut til å være supercharger i prosess på Skarnes.
Har fått dokumentene. Det er søkt om å bygge 16 ladeplasser. Lagt inn på supercharge.info.

Veldig kjekt at man får en nord-østover mot Kongsvinger også  :+1:

DeepFu

#3699
Sånn litt relatert.  Er det noen som har peiling på hvor SuC i Lofoten / Vesterålen er tenkt?  Kjørte forbi Gullesvåg - krysset,  det er der den er markert på kartet,  men det er ingenting som tyder på at det er noe som helst på gang der. Ser stygt ut for sommeren 2019 i alle fall. 
Stod forøvrig en sveitsisk TM3 og ladet på TocN sin lader i Svolvær,  så noen tar tydeligvis sjansen også uten Sukker SuC på hvert gatehjørne.   ;D
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Andrewas

Sitat fra: DeepFu på onsdag 05. juni 2019, klokken 22:12
Sånn litt relatert.  Er det noen som har peiling på hvor SuC i Lofoten / Vesterålen er tenkt?  Kjørte forbi Gullesvåg - krysset,  det er der den er markert på kartet,  men det er ingenting som tyder på at det er noe som helst på gang der. Ser stygt ut for sommeren 2019 i alle fall. 
Stod forøvrig en sveitsisk TM3 og ladet på TocN sin lader i Svolvær,  så noen tar tydeligvis sjansen også uten Sukker på hvert gatehjørne.   ;D
Man overlever i Lofoten også med TOCN ladene i Svolvær og på diverse stikk-kontakter osv her og der. Når det gjelder supercharger i Lofoten så er det ingen utenfor Tesla som vet noe enda - og kanskje ikke innen Tesla heller. Jeg antar at prikken i Lofoten er satt av noen i USA. Der den ca står er det lite annet enn ett sentralt veikryss - så vidt jeg vet. Jeg tror heller de finner bedre plassering andre steder i Lofoten. Alternativ er nærmere Sortland, men da trengs det også en i nærheten av Svolvær, kanskje ved vikingsenteret i Borge (mellom Leknes og Svolvær)?

I tillegg burde det vært noe ca Narvik eller Bjerkvik fordi det er nært der E6 og E10 møtes.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Simen1

Siden superladere er ment for langkjøring og ikke destinasjonslading så mener jeg Gullesfjord-krysset er et greit sted med unntak av at det er lite å gjøre der. Kanskje Gullesfjord camping en km unna er bedre pga aktiviteter/do etc? Gullesfjorden passer også godt fordi det er knutepunktet mellom Vesterålen og Lofoten. Man bør unngå plasseringer for nært byer som Svolvær, Sortland og Narvik pga de som bruker SC som hjemmelading.

Bjerkvik og Narvik blir nært SC på Setermoen (6-7,5 mil), men bortsett fra det kan nok Bjerkvik være aktuell. Andre knutepunkt langs E10 er Evenes lufthavn og Tjeldsundbrua, men da mister man E6-trafikken, uten at det dekker trafikken mellom Vesterålen og Lofoten.

På Svensk side langs E10 er det et stort sort hull i SC-nettverket.

Det er jo lov å håpe de bygger SC både i Gullesfjorden, Bjerkvik og Kiruna, men det kan ta mange år.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

DeepFu

Jeg bor i Narvik, og er helt enig i at en plassering i Narvik / Bjerkvik- området er unødvendig. Skaulo / Lappeasuando og Riksgrensen er mye bedre plasseringer. Da får man både åpnet øst/vest korridoren, og det blir mulig å kjøre Nord/Sør i innlandet, og ikke bare langs kysten av Sverige.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Stig-Arne

Gullesfjorden er den absolutt beste plassen og plassere en SuC, selv om det er lite å gjøre der.
Den dekker Lofoten og vesterålen. Alt annet er bortkastet.

Vet eieren av campingen der fikk utført undersøkelser i forbindelse med strømtilgang for en evt etablering av hurtiglader. Om det er Tesla som er inne i bildet aner jeg ikke.

Sortland har idag 3 stk hurtigladere, og der i så måte godt dekket.
Svolvær har hurtigladere. Men begge plassen er godt stykke unna nærmeste SuC

Så måtte Tesla få fingeren ut å få opp noen hurtigladere.

Ellers er E10 over bjørnefjell ett stort skyggeområde i El-bil verden. Så der har de en stor jobb å gjøre


Andrewas

Tesla har oppdatert "fiskepinnekartet" (www.tesla.com/findus)

Nytt for Norge er at de har fått på plass angivelse av "kommer i 2019" på steder som vi allerede vet om: Lærdal, Levanger, Hernes, Mo i Rana, Stathelle (Rugtvedt) og Tomter (Jaren, Spydeberg) - navn i parentes er Teslas navn på samme sted.

Lofoten supercharger er på samme sted som før: i krysset ved Gullesfjordbotn (RV85/E10) - fremdeles angitt som "by end of 2019".

"By end of 2019" står på alle kommende - også de vi antar åpner i løpet av kort tid fordi vi ser at byggingen nærmer seg ferdig.

I tillegg er det noen nye! Disse er:
1: Skei - der RV5 og E39 møtes sør for Sandane - dekker de som skal fra/til Førde og Florø over Sogndal-Lærdal i retning til/fra østlandet. Burde de ikke lagt en i Stryn isteden? Evt. grave opp den i Sandane og flytte den til Stryn?
2: Brekkvasselv langs E6 mellom dagnes SuC i Grong og SuC i Mosjøen.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA