Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. mars 2019, klokken 19:36
Nå kommenteres det at planlagt lokasjon er bak Magneten i Levanger.

Håpløs lokasjon - dvs. perfekt for lokale ladenisser på Levanger, samt for taxier som kjører Værnes-Levanger t/r, og dermed kan alternere mellom Stjørdal SuC og Levanger SuC.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

samotholt

Verdal er definitivt bedre, og der finnes det jo ikke ladere i det hele tatt. Virker ikke helt som om kommunen er "på hugget".

Å sette ladere i Levanger og Storlien i stedet for Verdal og Duved/Åre er for meg merkelig.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:49
Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. mars 2019, klokken 19:36
Nå kommenteres det at planlagt lokasjon er bak Magneten i Levanger.

Håpløs lokasjon - dvs. perfekt for lokale ladenisser på Levanger, samt for taxier som kjører Værnes-Levanger t/r, og dermed kan alternere mellom Stjørdal SuC og Levanger SuC.

Nå som det store flertallet av Teslaer snart vil måtte betale på SuC tror jeg ikke Tesla legger så stor vekt på å plassere SC slik at "hjemmelading" unngås lengre. Av de som ennå har gratis superlading vil flere og flere miste det etterhvert som bilene selges. Om få år er det kanskje 5-10% av bilene som har fri SuC, da er det dumt å la de ha stor innflytelse på hvor SuC bygges.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. mars 2019, klokken 05:21
Sitat fra: fonberg på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:49
Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. mars 2019, klokken 19:36
Nå kommenteres det at planlagt lokasjon er bak Magneten i Levanger.

Håpløs lokasjon - dvs. perfekt for lokale ladenisser på Levanger, samt for taxier som kjører Værnes-Levanger t/r, og dermed kan alternere mellom Stjørdal SuC og Levanger SuC.

Nå som det store flertallet av Teslaer snart vil måtte betale på SuC tror jeg ikke Tesla legger så stor vekt på å plassere SC slik at "hjemmelading" unngås lengre. Av de som ennå har gratis superlading vil flere og flere miste det etterhvert som bilene selges. Om få år er det kanskje 5-10% av bilene som har fri SuC, da er det dumt å la de ha stor innflytelse på hvor SuC bygges.

Det ruller mange Teslaer kjøpt før 2017 rundt på veiene, da. Ser ikke for meg at så stor andel av dem forvinner med det første. Og de bilene vil nok være populære ved videresalg hos ladenisser bosatt f.eks. På Stjørdal eller på Levanger (jevnstore byer), siden alle de bilene har gratis SuC på livstid.

Blir spennende å se om alle staller får gammelt støpsel også på nye lokasjoner - eller om en del staller blir «CCS only».
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Det vil sikkert begrense seg noe i forhold til taxier etc etterhvert da siden "supercharger fair use policy" som kom i 2017 forbyr bruk i kommersiell virksomhet. Men mulig vi vil se "gamle" biler gå som taxi temmelig lenge.

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på torsdag 21. mars 2019, klokken 07:16
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. mars 2019, klokken 05:21
Sitat fra: fonberg på onsdag 20. mars 2019, klokken 22:49
Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. mars 2019, klokken 19:36
Nå kommenteres det at planlagt lokasjon er bak Magneten i Levanger.

Håpløs lokasjon - dvs. perfekt for lokale ladenisser på Levanger, samt for taxier som kjører Værnes-Levanger t/r, og dermed kan alternere mellom Stjørdal SuC og Levanger SuC.

Nå som det store flertallet av Teslaer snart vil måtte betale på SuC tror jeg ikke Tesla legger så stor vekt på å plassere SC slik at "hjemmelading" unngås lengre. Av de som ennå har gratis superlading vil flere og flere miste det etterhvert som bilene selges. Om få år er det kanskje 5-10% av bilene som har fri SuC, da er det dumt å la de ha stor innflytelse på hvor SuC bygges.

Det ruller mange Teslaer kjøpt før 2017 rundt på veiene, da. Ser ikke for meg at så stor andel av dem forvinner med det første. Og de bilene vil nok være populære ved videresalg hos ladenisser bosatt f.eks. På Stjørdal eller på Levanger (jevnstore byer), siden alle de bilene har gratis SuC på livstid.

Joa, men for 1-2 år siden hadde vi 20.000 Teslaer på veien der alle kunne lade fritt, og et ladenettverk utbygd for 20.000 biler. Om noen år har vi 100.000 Teslaer på veien, kanskje 15.000 som kan lade fritt og forhåpentligvis et ladenettverk utbygd for 100.000 biler. Det er en svært mye bedre situasjon mhp. ladenisser. De blir rett og slett for få til at det gir en større ulempe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. mars 2019, klokken 09:19
Om noen år har vi 100.000 Teslaer på veien, kanskje 15.000 som kan lade fritt og forhåpentligvis et ladenettverk utbygd for 100.000 biler. Det er en svært mye bedre situasjon mhp. ladenisser. De blir rett og slett for få til at det gir en større ulempe.

Og av de 15000 bilene med gratis SuC er det kun et bitte lite mindretall som bruke superlading som hjemmelader. Jeg får nå SuC 5 minutter hjemmefra i Lærdal, men det vil jo være totalt uinteressant å bruke 2x5 minutter på å kjøre til superlader for deretter å stå og vente 20-30 minutter på at bilen skal lade. Den store fordelen med elbil er jo at du plugger den i laderen hjemme om kvelden og bilen er ladet om morgenen. Det å bruke tid på å fylle drivstoff er noe de som ikke har byttet til elbil ennå driver med. I tillegg kommer ekstraslitasjen på batteriet som hurtiglading fører med seg, og som nok kan koste mye mer enn det man sparer på gratis strøm.

Nå blir jo også superladenettverket stadig mer finmasket langs de større hovedveiene, så det blir også enklere å planlegge ladestopp slik at man slipper å lade på hjemmeladestasjonene (Lier, Åsane og kanskje Levanger som det antydes). Etterhvert vil sannsynligvis alle nye Tesla støtte CCS lading også, og da har man jo mulighet til å lade på 150+kW CCS som et alternativ eller supplement til Tesla SuC også. Jeg er i alle fall ikke bekymret for lademuligheter med Tesla så lenge Tesla faktisk viser at de fremdeles satser på utbygging av ladenettverket sitt, og så håper jeg at det varslede CCS-adapteret til S og X skal støtte 120kW lading også.

Basert på uttalelsene fra Tesla om utbyggingstakt for superladenettverket i 2019 og 2020, så vil jeg tro det dukker opp mange nye superladelokasjoner det neste året som ikke står på kartet til Tesla i dag. Mo I Rana f.eks. var vel ikke med på kartet over nye planlagte lokasjoner?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

fonberg

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. mars 2019, klokken 08:15
Det vil sikkert begrense seg noe i forhold til taxier etc etterhvert da siden "supercharger fair use policy" som kom i 2017 forbyr bruk i kommersiell virksomhet. Men mulig vi vil se "gamle" biler gå som taxi temmelig lenge.

I hvilken grad praktiserer Tesla regulering ihht. denne politikken? Har de en metode for å identifisere taxibiler, og legger de i så fall inn begrensning gjennom software på tilgang til (lokale) SuC-er for disse bilene? Jeg antar de ihht. retningslinjene har anledning til å lade på f.eks. Alvdal osv. dersom de får en langtur fra Trondheim til Oslo?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

OhmPaPa

Kan dere ikke fortsette off-topic-diskusjonen et annet sted - flytt til ny tråd eller bruk denne med CCS som tema?

https://elbilforum.no/index.php?topic=42385.0

JorgenM

Jeg bor på Namsos og kjører ofte til Trondheim, med lading på Stjørdal.
Magneten, Levanger til Circle K Stjørdal er kun 45 km. Enig i at Verdal hadde vært et bedre valg, eller enda bedre: Asphaugen på Steinkjer, der Kystriksvegen mot Bodø starter (som nå er FYLKESveg 17).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ellemelle

Nettverket er nå stort nok til å komme seg rundt i det meste av Norge (Finnmark unntatt), så mange av de nye SuC som dukker opp nå er nok basert på rene forhandlinger med tomteeier.

Jeg har hørt fra veldig sikre kilder at noen ikke bare gir fra seg gratis tomt, men at de også må være med å betale for deler av driften (strømmen).
Gudbrandsdalen er et godt eksempel på dette. På en strekning på 27 mil er det nå 6 SuC-stasjoner, så noen av disse er nok kjøpt og betalt.

Så mitt tips er at Magneten kan ha bidratt med noen kroner for å få denne SuC'en lagt der.

Otkristo

Sitat

Jeg har hørt fra veldig sikre kilder at noen ikke bare gir fra seg gratis tomt, men at de også må være med å betale for deler av driften (strømmen).
Gudbrandsdalen er et godt eksempel på dette. På en strekning på 27 mil er det nå 6 SuC-stasjoner, så noen av disse er nok kjøpt og betalt.

Det stemmer. Det er vanlig at grunneier betaler en stk pris pr «ladesesjon» f.eks 5kr hver gang en bil lader.


Simen1

#3673
Interessant detalj fra kartet i et av dokumentene: Et areal nært laderne er merket "opparbeides for truck-parkering". Kan det ha noe med Tesla Semi å gjøre? Østerdalen er jo en veldig aktuell vei for mange vogntog.

Sted et på gule sider:
https://kart.gulesider.no/?c=60.932880,11.675849&z=17&l=hybrid
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Ellemelle

Hvis du skal kjøre Østerdalen, passerer du ikke denne bensinstasjonen.
Ikke så veldig mye tungtransport på Trysilveien :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA