Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: krokus på onsdag 01. november 2017, klokken 08:09
Se hvordan det har blitt bygget vest for Oslo. Det ser ganske naturlig ut og praktisk med supercharger ved Kløfta. Der starter veien mot Kongsvinger og Charlottenberg, og det vil gi alle som skal kjøre østover mot Sverige lademuligheter til harryturer tur/retur, eller alternativ vei til Karlstad og Stockholm. Det er ikke alle ved Oslo og nord for Oslo som ønsker eller kan kjøre til Töcksfors eller Nordby.

Kløfta hadde vært bra, men jeg tenker for trafikk andre veien. I går kjørte jeg til Nebbenes, ladet litt der, deretter til Gjøvik og fylte helt opp på Fortum-laderen der (flyttet over på 11kW AC for de siste 15%) før jeg kjørte opp til hytta. Veien fra Minnesund til Gjøvik er ikke all verdens for å si det pent, og E6 er en stor omvei. Å lade på Kløfta for deretter å kjøre Gardermoen-Roa-Dokka og lade på Dokka hadde vært mye bedre.

Men aller helst vil jeg ha en SC i området Roa/Gran isteden ;) (å håpe på en på Dokka er vel å tro på julenissen)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

THE

Noen som vet status på bygging av SuC i Töre, Torsby og Sveg i Sverige?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

MrBacardi

Se hvordan det har blitt bygget vest for Oslo. Det ser ganske naturlig ut og praktisk med supercharger ved Kløfta. Der starter veien mot Kongsvinger og Charlottenberg, og det vil gi alle som skal kjøre østover mot Sverige lademuligheter til harryturer tur/retur, eller alternativ vei til Karlstad og Stockholm. Det er ikke alle ved Oslo og nord for Oslo som ønsker eller kan kjøre til Töcksfors eller Nordby.

Hva tenker dere om dette?

Kløfta er som nevnt et umulig sted å ha superladere, siden det ligger mellom Gardermoen og Oslo. Vil være sprengt kapasitet der ganske jevnt
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

spirrevipp

Skulle gjerne sett ladere á la City-løsningen hvor man alltid måtte betale på steder hvor vanlige superladere ikke er gjennomførbart.

Har typisk 3-4 dagsturer Arendal/Gardermoen/Arendal i løpet av et år, og det er kjipt å være såpass avhengig av Drammen. Sist så stod jeg vel 20-25 min i kø (var vel 7-8 Tesla'er i kø på det meste), og når jeg endelig fikk koblet til så fikk jeg selvsagt 36kW... Hadde gjerne betalt for ladingen hvis jeg slapp kø og var sikret brukbar ladehastighet.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Øggen

Sitat fra: Kristian O på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:50
Siste ryktet angående SC på Digerneset / Sjøholt er "ferdig innen 1.1.18" ifølge Tesla.

Va i kontakt med kommunehuset både i Ørskog og Skodje idag.
Ingen av kommunene har fått inn søknader fra Tesla, eller generelt ang. elbil lader. Begynne jo å haste om det skal bli klart på 2 mnd.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jkirkebo

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 01. november 2017, klokken 22:16

Hva tenker dere om dette?

Kløfta er som nevnt et umulig sted å ha superladere, siden det ligger mellom Gardermoen og Oslo. Vil være sprengt kapasitet der ganske jevnt

Er vel bare å bygge nok plasser det. Kan de bygge 40 i Rygge så kan de vel bygge 40 på Kløfta. De bygde 20 på Nebbenes og det har aldri vært mer enn 4-5 andre der de gangene jeg har ladet der (15-20 ganger kanskje). 
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Fox06

Kan se ut som E18 Larvik Ringdalskogen får 15 SC stalls innen jul allerede.  :+1:
Larvik kommune har godkjent søknaden til Burger King om ny restaurant på stedet og også ladere.
Lastet ned pdf dok fra kommunens hjemmeside. Ilfg Østlandsposten +utgave skal Burger King være klar allerede før jul, så får man se om laderne også er klare innen den tid. Blir fint å få avlastet Porsgrunn litt, selv om den også oppgraderes i disse dager.

Avh

Bygger de seg fra Oslo og utover? Merkelig prio landet sett under ett.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

MyMuffin

Sitat fra: Fox06 på onsdag 01. november 2017, klokken 23:30
Kan se ut som E18 Larvik Ringdalskogen får 15 SC stalls innen jul allerede.  :+1:
Larvik kommune har godkjent søknaden til Burger King om ny restaurant på stedet og også ladere.
Lastet ned pdf dok fra kommunens hjemmeside. Ilfg Østlandsposten +utgave skal Burger King være klar allerede før jul, så får man se om laderne også er klare innen den tid. Blir fint å få avlastet Porsgrunn litt, selv om den også oppgraderes i disse dager.

I heite, ennå flere superchargers langs E18. Med både Kjellstad (som skal utvides) og holmestrand som snart er på plass så blir det lite stress å kjøre sørover.

Selv om jeg sjeldent har behov for superladere, så er det en fantastisk god trygghet å ha de langs hovedårene.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Gladtrd

Sitat fra: Fox06 på onsdag 01. november 2017, klokken 23:30

Du må dele pdf-dokumentene slik at andre kan få se uten å snoke på kommunen sine hjemmesider.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

Fox06

OleJA

Sitat fra: Fox06 på søndag 05. november 2017, klokken 21:00
Vedlagt er innvilget søknad  8) Se pdf dok.
Står vel ikke noe om superladere i dette dokumentet. Siden superladere aldri bygges ut i et odde antall ladepunkt, så tipper jeg det er snakk om Tesla destinasjonsladere i dette tilfellet.

Ellemelle

Superladerne er allerede under bygging. Ligger bilder og informasjon på Facebook.

Fox06

15 destinasjonsladere? Er dette logisk? I svaret står det 15 Tesla ladere, og jeg tipper kommunen ikke har peiling på "det ene eller det andre". La også ved en del av søknaden, og ikke svaret fra kommunen. Det kan jo bety at noen blir destinasjonsladere og noen superchargere - ala som Tanum i Sverige. Vi får se...
Ser for øvrig at det ligger masse dokumentasjon på Facebook på TOCN sine sider om det samme. Blir trolig 12 SC og 3 dest chargers :-)

Espen Hugaas Andersen

Det har hendt at det har blitt bygget superladere med ett oddetall antall superladere, men det er svært sjeldent. Jeg vil tro det er snakk om 10-14 superladere pluss noen Type 2. Men man kan jo håpe på 15 stk doble superladere, altså 30 plasser. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA