Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

nie

#3180
Sitat fra: gr på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:36
Sitat fra: arnkl på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 00:11
Sitat fra: zendar på mandag 09. oktober 2017, klokken 13:09
Er det noen som har hørt noe angående utbygging i Bergen? Begynner å bli veldig trangt om de 6 plassene på Haukås nå. Spesielt forrige torsdag når den ene ikke fungerte.

Tesla har då byggd ut to superladarar som passar godt for folk i bergensområdet. Det er Lavik og Nordheimsund. Eg har no ikkje lenger behov for å lade på Haukås, uansett kvar eg skal eller kjem frå.

Dekninga rundt bergen er no så god at Tesla burde gjort Haukås om til ein "urban superladar" og teke 1,40 kr/kWh for lading der. Då kunne den fungert som "nødladar" for folk som verkeleg treng rask lading nær Bergen sentrum.

Problemene her er muligens personvern, men også det at Tesla har solgt med fri supercharging uten kriterier.
Joda, Tesla har solgt fri SC uten tekniske begrensninger.
Det er derfor de må legge inn begrensningen ved å styre unna tett befolkede områder ved etablering av nye SC og å droppe utvidelser av eksisterende "Hjemmeladere" ala Haukås. Bedre at de bruker ressursene ute i distriktene og bygger et enda mer slagkraftig SC-nett til bruk for folk på som er ute på lengre turer.

jlan

Sitat fra: THE på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 13:25
For trafikken øst/vest på E16 og Rv52 (Hemsedal) hadde det passet bedre med ny SuC i Indre Arna eller Trengereid i stedet for utvidelse på Haukås.
E16 og RV52 har jo Aurland. Det er vel heller trafikanter på E39 som trenger en lader mellom Aksdal og Lavik. Kanskje Os området kunne være en bra plass? Da vil den også dekke FV137.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Avh

Sitat fra: nie på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 14:14

Joda, Tesla har solgt fri SC uten tekniske begrensninger.
Det er derfor de må legge inn begrensningen ved å styre unna tett befolkede områder ved etablering av nye SC og å droppe utvidelser av eksisterende "Hjemmeladere" ala Haukås. Bedre at de bruker ressursene ute i distriktene og bygger et enda mer slagkraftig SC-nett til bruk for folk på som er ute på lengre turer.

Det der rimer dårlig med hvor SC er plassert andre steder i verden. Nok av eksempler på sentrumsnære plasseringer. Sier ikke dette for å hevde det som et standpunkt til hvor de bør ligge, men mer som en faktaopplysning.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

o.b.lix

Problemet med SuC i Bergen er at Bergen kommune er den vanskeligste kommunen i hele Norden når det gjelder byråkrati rundt å få godkjent ladestasjoner for Tesla. Eneste som kan måle seg som er like ille er Aksdal.

Dette har jeg fra øverste nivå for SuC i Tesla Norden.

Så om de går til Os eller Samnanger, er det nok mye lettere.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nie

Sitat fra: Avh på onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48
Sitat fra: nie på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 14:14

Joda, Tesla har solgt fri SC uten tekniske begrensninger.
Det er derfor de må legge inn begrensningen ved å styre unna tett befolkede områder ved etablering av nye SC og å droppe utvidelser av eksisterende "Hjemmeladere" ala Haukås. Bedre at de bruker ressursene ute i distriktene og bygger et enda mer slagkraftig SC-nett til bruk for folk på som er ute på lengre turer.

Det der rimer dårlig med hvor SC er plassert andre steder i verden. Nok av eksempler på sentrumsnære plasseringer.
Joda, jeg er klar over det og det er nok Tesla også.
Heldigvis er det slik at det normalt sett er enklere og billigere for Tesla å anlegge en SC i grisgrendte strøk enn skaffe seg tilgang på en attraktiv sentral beliggenhet nær eller i de store byene. Dette forutsetter da at det er tilstrekkelig tilgang på strøm i nærheten men denne forutsetningen vil jo gjelde uansett om man er på byen eller på landet.
Det fine er da at det er billigst for Tesla å bygge SC på de stedene hvor nytteverdien for de tiltenkte brukerne er størst :-)

(I tillegg  har vi effekten av at kommunene i de store byene kanskje fungerer litt mer firkantet/vanskelig enn hva tilfelle er "på landet" som o.b.lix er inne på i sitt innlegg)

o.b.lix

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:28
Så om de går til Os eller Samnanger, er det nok mye lettere.

Eier av kafé på motsatt side av vei ved Camillas kro på Dale (blir ikke det Samnanger? ) er i dialog med Tesla om superlader der.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

joda

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:58
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:28
Så om de går til Os eller Samnanger, er det nok mye lettere.

Eier av kafé på motsatt side av vei ved Camillas kro på Dale (blir ikke det Samnanger? ) er i dialog med Tesla om superlader der.

Ligger vel i Vaksdal kommune og ikke i Samnanger..  ;)
TMS 85D

nie

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:58
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 11:28
Så om de går til Os eller Samnanger, er det nok mye lettere.

Eier av kafé på motsatt side av vei ved Camillas kro på Dale (blir ikke det Samnanger? ) er i dialog med Tesla om superlader der.
Fin plassering det isåfall

Kristian O

Siste ryktet angående SC på Digerneset / Sjøholt er "ferdig innen 1.1.18" ifølge Tesla.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øggen

Sitat fra: Kristian O på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:50
Siste ryktet angående SC på Digerneset / Sjøholt er "ferdig innen 1.1.18" ifølge Tesla.

Og det ryktet e satt av hvem??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Kristian O

Sitat fra: Øggen på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:03
Sitat fra: Kristian O på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:50
Siste ryktet angående SC på Digerneset / Sjøholt er "ferdig innen 1.1.18" ifølge Tesla.

Og det ryktet e satt av hvem??
Ansatt på Digernes.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Ellemelle

Sitat fra: Kristian O på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:04
Ansatt på Digernes.
En ansatt som har vært inne på nettsidene til Tesla med andre ord. Der står det at laderen skal være på plass innen 1.1.18.

Kristian O

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 14. oktober 2017, klokken 10:08
Sitat fra: Kristian O på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:04
Ansatt på Digernes.
En ansatt som har vært inne på nettsidene til Tesla med andre ord. Der står det at laderen skal være på plass innen 1.1.18.

Det var min umiddelbare tanke også, og spurte derfor hvor denne informasjonen kom fra.  Svaret var ta det var intern informasjon.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

cstromme

Sitat fra: Kristian O på lørdag 14. oktober 2017, klokken 10:42
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 14. oktober 2017, klokken 10:08
Sitat fra: Kristian O på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:04
Ansatt på Digernes.
En ansatt som har vært inne på nettsidene til Tesla med andre ord. Der står det at laderen skal være på plass innen 1.1.18.

Det var min umiddelbare tanke også, og spurte derfor hvor denne informasjonen kom fra.  Svaret var ta det var intern informasjon.

Alltid skeptisk til slikt, intern informasjon kan like så godt komme fra en annen ansatt som hadde vært på websidene. Men man kan jo håpe!
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Hyperstress

Noen som vet status på rygge? Var 6 i kø på Solli i dag..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA