Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

janmb

Sitat fra: Henning76 på fredag 02. mai 2014, klokken 13:49
Det er ingen grunn til å kjøre en Model S i 110-130 på norske motorveier.

Å PLEASE ikke en slik diskusjon til, der folk skal mene en hel masse om hva slags fart andre skal holde.

Rent objektivt er det selvsagt 100% rett at fart er drepen for rekkevidde, men utover det må det være opp til hver enkelt å vurdere sitt eget behov for rekkevidde vs. fart.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Henning76

Sitat fra: janmb på fredag 02. mai 2014, klokken 14:59
Sitat fra: Henning76 på fredag 02. mai 2014, klokken 13:49
Det er ingen grunn til å kjøre en Model S i 110-130 på norske motorveier.

Å PLEASE ikke en slik diskusjon til, der folk skal mene en hel masse om hva slags fart andre skal holde.

Rent objektivt er det selvsagt 100% rett at fart er drepen for rekkevidde, men utover det må det være opp til hver enkelt å vurdere sitt eget behov for rekkevidde vs. fart.

Jeg skal ikke diskutere dette videre her. Men det var faktisk et tilsvar til "rekkeviddeproblematikk", og jeg mener det var direkte knyttet opp til fart, så da må jeg da få lov til å nevne det? Unnskyld hvis jeg tråkket på noen tær...
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

janmb

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mai 2014, klokken 01:30
Som man ser passer ikke 260km inn i mønsteret. Lier-Lillehammer er også litt langt via E6. Jeg står ved mitt tips om Kløfta, som vil kutte ned avstanden til Lillehammer til 151km og 110km til Solli. Sekundært Espa, som gjør at neste SC oppover Østerdalen kan legges til Alvdal istedenfor Koppang og dermed kommer man seg greit helt til Trondheim.

Det ligger nok helt klart i kortene at det på sikt kommer en SC til mellom lillehammer og østfold ja - ett eller annet sted. All den tid det ikke har kommet ut noe mer om denne ennå tror jeg nok Espa er en hetere kandidat enn Kløfta ja - av nettopp hensyn til forbindelse nordover på R3
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sondell

http://teslaclubsweden.se/supercharger-vid-kopenhamns-flygplats/
Trodde det var installasjonen på bildet der ?

Sitat fra: Avh på fredag 02. mai 2014, klokken 13:56
Oisann. Da er SC på Kastrup FJERNET! Nå venter jeg enda mer spent på hvordan Øresundsregionen blir ...
Magdeburg og Wien er åpnet.

Avh

Skal ikke være bastant men tror TB på Teslasweden har tatt en "shortcut" og brukt et bilde fra bygging av tysk SC
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

jkirkebo

Sitat fra: Tesla-man på fredag 02. mai 2014, klokken 13:21
Ser ut som vi er enige - korridorutbygging først.  Og med en SC i Sarpsborg er vel  f.eks. korridoren Trondheim - Gøteborg dekket - uten at det er nødvendig med en ekstra på Kløfta....
Kløfta kan gjerne komme - men først bør vi bygge ut spredt - les: utvide korridorene - er nå min mening.

Vel, det er der vi er uenige. Korridoren er ikke dekket med 260km avstand etter min mening. Og jeg mener det er bedre å fylle ut her før man utvider f.eks sørover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

Den er til nød dekket av Kjellstad - selv om jeg selvsagt er enig i at det på sikt er fullstendig bak mål å skulle måtte kjøre milevis omvei for å få fornuftige avstander. Om et bindeledd mellom Lillehammer og Solli kommer i sommer eller senere blir spennende å se.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Tesla-man

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mai 2014, klokken 16:07
Vel, det er der vi er uenige. Korridoren er ikke dekket med 260km avstand etter min mening. Og jeg mener det er bedre å fylle ut her før man utvider f.eks sørover.
Ja, da er vi uenige.  Må jeg velge vil jeg heller altså ha en på f.eks Haukelid eller videre sydover i Sverige.

...og da tenker jeg totalitet/dekning - ikke egne hyttetraseer etc.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Amoss

Tittet litt på dette kartet som viser planene til Tesla som vi jo har sett litt på før:



Følgende strekninger skal da bygges ut "by summer 2014" som det står:

Vestlandet - Stavanger->Bergen->Ålesund->Trondheim
E134 - Haugesund->Oslo
Østerdalen - Oslo->Trondheim
E18 - Oslo -> Stockholm
E6 - Oslo -> Gøteborg (og litt videre sørover)

Med disse to som vi alt vet at kommer, Lier og Solli, så mangler vi altså:

Stavanger->Bergen - Aksdal?
Haugesund->Oslo - Aksdal+Åmot i Vinje?
Bergen->Ålesund - Skei/Førde?
Ålesund->Trondheim - ?
Østerdalen - Espa+Alvdal?
Oslo -> Grensen E18 Ørje - Mysen?

Altså 7 stasjoner til i tillegg til 2 man kjenner til. Totalt 9 stasjoner før (eller i løpet av) sommeren? Høres litt vel optimistisk ut. Men det er jo lov å håpe :)

Gjetter derfor at i det minste E18 mot Ørje blir utsatt (i det minste på norsk side - Oslo -> Grums kan gå uten noen i mellom den første tiden. Dessuten holder de på å bygge den nye motorveien forbi Mysen, så det er kanskje ikke helt klart enda hvor det er fornuftig å plassere noen ladestasjoner på dette strekket).

Østerdalen blir utsatt, men at de kanskje bygger den på Kløfta->Espa strekket. Da kommer vi ned på 6 eller 7, som er forenlig med uttalelser om "6 nye ladestasjoner" og "mer enn dobling av ladestasjoner i Norge". Muligens blir Østerdalen prioritert foran Ålesund->Trondheim.

Har altså her ikke vurdert noe om hvordan utbyggingen av E6/E18 i Sverige blir....

Just my 2 øre :)
Model S 85D

sigurdi

#910
Mye kan ha endret seg siden i vinter, Siden det er solgt mer biler i Norge an noen i Tesla hadde forventet, prioriterer de flere SC og større utbygging en det som i utgangspunktet var tenkt.
Lage et vindu til verden hvordan det kan bli i andre land, bare nok biler blir solgt. :-)

Samtidig er det byggetrinn 1. Tesla holder på med, knytte sammen byer og lage kjøremuligheter av model S på lik linje som en diesel/bensin bil.

Her mener jeg at de ikke bør ta hensyn til Gen 3 og 60kW batteri alternativet, siste har SC tilgang som option og er ikke så veldig høyt antall som kjører på veiene, med denne optionen.

Men i byggetrinn to, da nærmere 2017 lanseringen, blir det utbygging med SC mellom eksisterende, ser det også i 2016 planene i USA.

Det skal jo være grunn for at folk skal velge 85kW, er ulemper å velge rimeligere versjon, eks at de må bruke tid på å lade til 100% for å komme til neste SC de første årene.

Så en SC mellom Sollie og København, (tror kanskje på to siden 1 havner svært nærme Gøteborg), en på E134 osv.
Ser og at mange av SC plasseringene i USA har avstand på 200-230km (140miles)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Kiefer

Sitat fra: Avh på fredag 02. mai 2014, klokken 13:56
Oisann. Da er SC på Kastrup FJERNET! Nå venter jeg enda mer spent på hvordan Øresundsregionen blir ...
Magdeburg og Wien er åpnet.

Ifølge Tesla DK har nogen forvekslet nedgravning af fiberkabler i nærheden af Tesla I Kastrup med opbygning af en SuperCharger. Jeg tror ikke vi skal forvente at se Superchargere i DK før en gang efter sommerferien...

Seneste rygter på det danske Teslaforum angiver SC'ere ved Frederikshavn OG Hirtshals af hensyn til jer nordmænd, samt en ved Graceland (I Randers).

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

sondell


Har ju haft lång kontakt med Tesla för at försöka få till SC vid Rasta i Grums (E18 Oslo-Stockholm). Möjligen också Rasta i Arboga. Har haft bra dialog här och jag har också själv pratat med Rasta för at få lite fortgång. I går frågade jag hur det går och nu var det locket på:

"Tyvärr har jag inte möjlighet att informera eksternt, men vi är på väg med bra lösningar i Sverige och vi jobbar stenhårt på öppning under sommaren."

Det kan man ju tolka lite som man vill. Men gillar tidsplanen och optimismen :). Frågade specifikt om E18 så vet inte om det var bara det han svarade på eller om det är generellt i Sverige han menar (låter som det sistnämnda). 

Andrewas

Ang avstand mellom superladerne så husk at de må være tettere langs veier med høyere fartsgrense. Er grensen 110 så kjører ikke jeg saktere for å spare strøm...
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

janmb

Sitat fra: Andrewas på søndag 04. mai 2014, klokken 17:08
Ang avstand mellom superladerne så husk at de må være tettere langs veier med høyere fartsgrense. Er grensen 110 så kjører ikke jeg saktere for å spare strøm...

Det skal man selvsagt ikke forvente heller. Systemet kan ikke legge opp til at Teslaer skal være trafikkpropp for seg selv eller andre. Avstanden må legges opp til at 70-80% ladenivå holder i fartsgrense+ frem til neste SC. Noe jeg tror Tesla også gjør.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA