Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Tesla-man

Sitat fra: trygvelo på fredag 02. mai 2014, klokken 08:45
....man må lade til opp mot 100% på SC på dager med dårlig vær, full bil + takboks på 85kwh modellen.

Hvorfor er det et problem å lade opp mot 100% innimellom? 

Må jo tenke litt utafor egen nesetipp - bedre å prioritere stor, spredt dekning enn egne hytte-behov.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Cowboystrekk

Sarpsborg er genialt for min del som reiser endel til Sør-Sverige :) Batteriet mitt skal være temmelig redusert før 26 mil blir trøblete (tar nok noen år isåfall), i verstefall har jeg en type2 liggende og så. Har aldri hatt rekkevidde på under 31 mil på langkjøring (det var en tur med ufattelig elendige kjøreforhold og nærmere 300 kg ekstralast med klima på), som regel ligger den rundt 35.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

GeirB

Litium-Ion batterier liker seg best mellom 20-60 (80%) lading. Les: Ikke ideelt å fullade (unødvendig) - og enda værre: Uheldig å kjøre de helt tomme (i hvert fall uten lading umiddelbart etterpå). En god ladepolicy er å holde batteriene innenfor det gode intervallet (20-80%) mest mulig - ikke fullade unødvendig (ALDRI overlade (farlig!)), og ikke la bilen stå tom (uladet) over lengre tid. Da holder batteriene seg best og taper minst kapasitet.
Har kjørt Leaf siden januar 2012. Tesla model X i bestilling.

Øyvind.h

Sitat fra: Tesla-man på fredag 02. mai 2014, klokken 08:58
Sitat fra: trygvelo på fredag 02. mai 2014, klokken 08:45
....man må lade til opp mot 100% på SC på dager med dårlig vær, full bil + takboks på 85kwh modellen.

Hvorfor er det et problem å lade opp mot 100% innimellom? 

Må jo tenke litt utafor egen nesetipp - bedre å prioritere stor, spredt dekning enn egne hytte-behov.
100% er eksempelvis svært dårlig utnyttelse av superchargers.
Det tar veldig lang tid å lade til 100% sammenlignet med eks til 80%.
På vei til Trondheim ladet jeg samlet 35 min på Lillehammer og Dombås, utelukkende fordi jeg ikke gadd å fylle mer enn jeg trengte. Ved lav SOC får man over 100kW ladeeffekt.  Når du bikker 80% er du kanskje på halvparten og synkende. Veldig ugunstig ift belegg på laderne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Tesla-man på fredag 02. mai 2014, klokken 08:49
Vel, jeg har ingenting imot at Tesla setter SC'ene tett rundt Oslo, men når de nå får en innbyrdes avstand på omtrent halvparten av tilgjengelig rekkevidde på 85-bilene (og også godt innafor på 60-bilene) så bør andre strekninger prioriteres - selv om det ikke er optimalt mtp. enkeltes hyttestrekninger osv.
Haukeli er udekket, og visstnok noen sentrale strekk på Vestlandet. Nordover også, men her er vel Teslatettheten enda tynn?

Disse enkeltbehovene om avstand til hytter og bestemødre er i det hele tatt veldig uinteressant for alle andre.

Ingen her har da sagt at Kløfta må komme før hverken vestlandet eller nordnorge - eller noe annet. Man ser hvor ladestasjonene dukker opp og prøver å tolke ut i fra det hvor det blir hull i nettet som før eller siden må tettes. Med 2 nye ladestasjoner rundt Oslo så tror jeg sikkert at ingen forventer en tredje her før andre steder også er bygget ut.

Disse stasjonene rundt Oslo dreier seg heller ikke om å besøke svigemor eller hytteturer for de som bor nært Oslo (selv om disse også vil kunne benytte dem så klart), det er for å dekke ruter som Stavanger - Tromsø eller Tromsø - København.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Tesla-man på fredag 02. mai 2014, klokken 08:49
Vel, jeg har ingenting imot at Tesla setter SC'ene tett rundt Oslo, men når de nå får en innbyrdes avstand på omtrent halvparten av tilgjengelig rekkevidde på 85-bilene (og også godt innafor på 60-bilene) så bør andre strekninger prioriteres - selv om det ikke er optimalt mtp. enkeltes hyttestrekninger osv.

Halvparten av maks rekkevidde for 85kWh er nok bortimot helt optimal plassering av SC. Da kan man holde seg i intervallet 25-75% hele tiden. Man har da en god reserve i bunn for uforutsett høyt forbruk, omkjøringer osv. Man slipper å lade til mer enn 75%, noe som gjør at man får en høy gjennomsnittlig ladeeffekt siden ladefarten går ganske drastisk ned etterhvert som man passerer 80% og nærmer seg 90%.

Dette har mye med hvordan nettverket oppleves av brukerne, og fremstilles i media, å gjøre. Hyppigere og vesentlig kortere stopp med fraværende rekkeviddeangst er MYE bedre enn fisekjøring for akkurat å komme fram og deretter en god times lading for å komme opp på >95%. Etter min mening var det en tabbe av Tesla å ikke bygge ut Lier i første runde. Heldigvis bygde de ut både Gol og Aurland, selv om en av de i teorien hadde holdt for å kjøre Oslo-Bergen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Tesla-man på fredag 02. mai 2014, klokken 08:58
Sitat fra: trygvelo på fredag 02. mai 2014, klokken 08:45
....man må lade til opp mot 100% på SC på dager med dårlig vær, full bil + takboks på 85kwh modellen.

Hvorfor er det et problem å lade opp mot 100% innimellom? 

Må jo tenke litt utafor egen nesetipp - bedre å prioritere stor, spredt dekning enn egne hytte-behov.

Fordi å lade til 100% tar en evighet. Dårlig brukeropplevelse og dårlig utnyttelse av SC-kapasiteten.

Personlig synes jeg korridor-utbygging er mye bedre enn å spre ladestasjonene så godt rundt som mulig. Altså bygg ut korridorene alle veier fra Oslo med optimal avstand mellom SC (maks ca. 200km) slik at når korridoren er ferdig er opplevelsen av å bruke den optimal. Det gir fornøyde kunder og god PR. Rekkeviddeangst og ekstra lang ladetid gir det motsatte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trygvelo

Takk til Øyvind.h og jkirkebo for å utdype det jeg hadde i tankene, men ikke skrev, i min forrige post.

trygvelo

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 02. mai 2014, klokken 09:01
Sarpsborg er genialt for min del som reiser endel til Sør-Sverige :) Batteriet mitt skal være temmelig redusert før 26 mil blir trøblete (tar nok noen år isåfall), i verstefall har jeg en type2 liggende og så. Har aldri hatt rekkevidde på under 31 mil på langkjøring (det var en tur med ufattelig elendige kjøreforhold og nærmere 300 kg ekstralast med klima på), som regel ligger den rundt 35.

Ikke i 100km/t pluss... eventuelt har du en veldig spesiell Model S 60. Kjenner flere som har kjørt Oslo - Gøteborg med 85 kwt på vinteren og har kjørt som de pleier å gjøre til vanlig, dvs 110-130 km/t. De har etter hvert ligget i 80km/t i 110 sona i Sverige for å klare å komme frem. 289km distanse.

Tesla-man

Ser ut som vi er enige - korridorutbygging først.  Og med en SC i Sarpsborg er vel  f.eks. korridoren Trondheim - Gøteborg dekket - uten at det er nødvendig med en ekstra på Kløfta....
Kløfta kan gjerne komme - men først bør vi bygge ut spredt - les: utvide korridorene - er nå min mening.


Forøvrig ingen problem å fylle til 100% en gang i mellom - selvfølgelig tar det tid og selvfølgelig sliter det litt ekstra, men vi må da ikke bli helt hysteriske her... 
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

tonl


Henning76

Sitat fra: trygvelo på fredag 02. mai 2014, klokken 12:36
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 02. mai 2014, klokken 09:01
Sarpsborg er genialt for min del som reiser endel til Sør-Sverige :) Batteriet mitt skal være temmelig redusert før 26 mil blir trøblete (tar nok noen år isåfall), i verstefall har jeg en type2 liggende og så. Har aldri hatt rekkevidde på under 31 mil på langkjøring (det var en tur med ufattelig elendige kjøreforhold og nærmere 300 kg ekstralast med klima på), som regel ligger den rundt 35.

Ikke i 100km/t pluss... eventuelt har du en veldig spesiell Model S 60. Kjenner flere som har kjørt Oslo - Gøteborg med 85 kwt på vinteren og har kjørt som de pleier å gjøre til vanlig, dvs 110-130 km/t. De har etter hvert ligget i 80km/t i 110 sona i Sverige for å klare å komme frem. 289km distanse.

Det er ingen grunn til å kjøre en Model S i 110-130 på norske motorveier. Husk at de fleste andre biler har feilvisning på speedometeret. 110 km/t i en Model S ER faktisk 110 km/t. I en hvilken som helst annen bil (nesten) er det 100-105 km/t.

Bruk cruisekontroll, og ligg maks 5 km over fartsgrensen på speedometeret, så forlenger du rekkevidden dramatisk.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Avh

Oisann. Da er SC på Kastrup FJERNET! Nå venter jeg enda mer spent på hvordan Øresundsregionen blir ...
Magdeburg og Wien er åpnet.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Nuvolari

Sitat fra: Avh på fredag 02. mai 2014, klokken 13:56
Oisann. Da er SC på Kastrup FJERNET! Nå venter jeg enda mer spent på hvordan Øresundsregionen blir ...
Magdeburg og Wien er åpnet.

Fjernet fra hvor?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA