Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: geear på onsdag 03. mars 2021, klokken 18:54
Uansett blir det helt feil at fellesskapet skal ta kostnader for at jeg skal stå og lade gratis med Model X-en min. Det er nok misnøye med momsfritak og andre fordeler. Hadde det enda vært ladestasjoner tilgjengelige for alle så hadde jeg sett poenget, men ikke for Tesla. Og hvis nærliggende bedrifter ser potensiale til vinning, så kan heller de sponse?
Nå var det bare snakk om høyspentkabelen da. Og det kan vel til en viss grad sees på som kommunal infrastruktur. Indirekte blir jo Fortum laderen mer tilgjengelig også. Den er forresten angitt med et lokalt firmanavn  i kartet, så det er sikkert et bra samarbeid mellom næringsliv og kommune på plassen der.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. mars 2021, klokken 20:37
Kanskje noen i kommunen med eiendomsinteresser i hyttefelt i området så seg tjent med en slik lader for å dra opp interessen? Er mye rart som kan skje i kommunestyrer i dette landet bare egeninteressen er stor nok. Men med tid og stunder åpner vel denne laderen for alle andre også...om Elon vil vel å merke
I hyttekommunene rundt om lever svært mange at de fastboende av hytteturismen på en eller annen måte. Uten hyttene og det eierne legger igjen i kommunen hadde slike kommuner vært et dødt sted. Dette er realiteten svært mange kommuner ute i distriktene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mars 2021, klokken 22:51
Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. mars 2021, klokken 20:37
Kanskje noen i kommunen med eiendomsinteresser i hyttefelt i området så seg tjent med en slik lader for å dra opp interessen? Er mye rart som kan skje i kommunestyrer i dette landet bare egeninteressen er stor nok. Men med tid og stunder åpner vel denne laderen for alle andre også...om Elon vil vel å merke
I hyttekommunene rundt om lever svært mange at de fastboende av hytteturismen på en eller annen måte. Uten hyttene og det eierne legger igjen i kommunen hadde slike kommuner vært et dødt sted. Dette er realiteten svært mange kommuner ute i distriktene.
Det har jo vært kjedelig stille i Tesla-forumet fra hELgenen i flere dager, så jeg tror Tesla gjør dette bare for å irritere han :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: kodax på onsdag 03. mars 2021, klokken 22:56
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mars 2021, klokken 22:51
Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. mars 2021, klokken 20:37
Kanskje noen i kommunen med eiendomsinteresser i hyttefelt i området så seg tjent med en slik lader for å dra opp interessen? Er mye rart som kan skje i kommunestyrer i dette landet bare egeninteressen er stor nok. Men med tid og stunder åpner vel denne laderen for alle andre også...om Elon vil vel å merke
I hyttekommunene rundt om lever svært mange at de fastboende av hytteturismen på en eller annen måte. Uten hyttene og det eierne legger igjen i kommunen hadde slike kommuner vært et dødt sted. Dette er realiteten svært mange kommuner ute i distriktene.
Det har jo vært kjedelig stille i Tesla-forumet fra hELgenen i flere dager, så jeg tror Tesla gjør dette bare for å irritere han :laugh:
Ha ha.
Opptak fra kommunestyremøte:
Ordføreren: Vi har fått Coronamidler..... noen gode forslag til hva vi kan bruke dem på? Fristen for å melde inn er i kveld!
Ironisk forslag fra folkevalgt: vi kan jo skape frustrasjon hos hElgenen på el-bilforum, og sponse Tesla til å etablere ladere.
Ordføreren: Ingen andre forslag..... OK da er det vedtatt! Takk for et langt møte, og vel hjem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: jlan på onsdag 03. mars 2021, klokken 22:17
Sitat fra: geear på onsdag 03. mars 2021, klokken 18:54
Uansett blir det helt feil at fellesskapet skal ta kostnader for at jeg skal stå og lade gratis med Model X-en min. Det er nok misnøye med momsfritak og andre fordeler. Hadde det enda vært ladestasjoner tilgjengelige for alle så hadde jeg sett poenget, men ikke for Tesla. Og hvis nærliggende bedrifter ser potensiale til vinning, så kan heller de sponse?
Nå var det bare snakk om høyspentkabelen da. Og det kan vel til en viss grad sees på som kommunal infrastruktur. Indirekte blir jo Fortum laderen mer tilgjengelig også. Den er forresten angitt med et lokalt firmanavn  i kartet, så det er sikkert et bra samarbeid mellom næringsliv og kommune på plassen der.
Det står jo også at de skal sponse Tesla for etablering av ladestasjon?

1000kwh

Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:56
Det kan du jo ha rett i. Sikkert flott for innbyggerene i kommunen å bli fortalt at deres skattepenger hjelper en bilprodusent med å bygge opp eget konkurransefortrinn. Noen må jo åpenbart ha funnet en god symbiose ved å bruke offentlige penger på denne måten. I slike saker bør en vel forvente en slags begrunnelse for hva kommunen ser for seg å få igjen? Noen med kunnskap om detaljene som kan opplyse om hvilken begrunnelse for dette offentlige bidraget var? Alltid spennende å se hva kommunen selv bruker som begrunnelse i slike saker
Det er et ledd i overgangen til kun elektriske biler og kommunen sørger for å bidra med nødvendig infrastruktur.

Nei, nå håper jeg at Tesla legger til 10%-20% «blå» Teslaladere på hver lokasjon som er åpen for alle. Da kan endelig alle andre få et tilbud for lading, for uten Tesla er det så godt som ikke eksisterende.

Ellemelle

#4147
Har fått innsyn i mailutvekslingen Tesla har hatt med Nissedal kommune. Den inneholder ikke noen detaljer om finansieringen, men viser bilder hvor superladerne er tegnet inn på samme plass som Fortumladeren står.

Som en kuriositet inneholder den også en feilsendt mail hvor Tesla diskuterer å sette opp SuC ved Steen&Strøm Nerstranda i Tromsø.

Dette var en mail sendt i september 2020:
SitatHej!

Ok, thanks XXX.

YYY, vi har snackat om en eventuell etablering av Superchargers på Nerstranda.

Jag vet att det är lite parkeringsplatser tillgängligt så detta är kanske inte intressant. Vi ska bygga en station i Tromsø så jag ville bara undersöka om det är möjligt eller inte.

Har du tid så kan vi ta ett kort möte för att diskutera saken?

jlan

Sitat fra: geear på onsdag 03. mars 2021, klokken 23:29
Det står jo også at de skal sponse Tesla for etablering av ladestasjon?
Nei, det var enten eller, jeg siterer litt mer fra TA:

Sitat fra: TA
Tilbyr 300 000 kroner
Da TA konfronterer Homme med at vi sitter på kontraktforslaget Tesla har utarbeidet, sier han dette.

– Hvordan har du fått tak i det? Det er en grunn til at denne avtalen ikke er signert enda, men det er helt korrekt at da forhandlingene med Tesla begynte, kom vi med et tilbud om at vårt bidrag kunne være å føre frem høyspentledningen. Eller å yte et kontanttilskudd direkte til Tesla.

– I ettertid har det blitt litt krøll i svingene fordi Tesla kanskje misforsto tilbudet litt og trodde det var snakk om begge deler. Senest på mandag hadde jeg en samtale med Tesla der jeg presiserte at det ikke var aktuelt. Nissedal kommune har satt av et beløp til en Tesla ladestasjon og det er det vi kommer til å bidra med.

Homme sier Tesla nå får velge selv. Høyspent betalt av kommunen eller et kontantbeløp og gjøre jobben selv.

– Hva snakker vi om?

– Det er ikke hemmelig – det er snakk om 300 000 kroner.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

alb92

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 04. mars 2021, klokken 08:31

Som en kuriositet inneholder den også en feilsendt mail hvor Tesla diskuterer å sette opp SuC ved Steen&Strøm Nerstranda i Tromsø.


Det der likte jeg!

Motorwatt

Nå har vel Troms & Finnmark snart fått nok? På tide at Tesla fyller opp litt mer på E18 sørover fra Oslo. Her er det vel bare 9 SuC (+2 planlagt) på hele 318 km.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

#4151
Sitat fra: Motorwatt på søndag 07. mars 2021, klokken 13:09
Nå har vel Troms & Finnmark snart fått nok? På tide at Tesla fyller opp litt mer på E18 sørover fra Oslo. Her er det vel bare 9 SuC (+2 planlagt) på hele 318 km.....

I Troms og Finnmark er det kommet 4 SuC-ladere, og 4 til er planlagt, i tillegg til noe på svensk og finsk side. Alle disse befinner seg nord og øst for Tromsø, og avstand derifra til Kirkenes som er østligste stedet, er det altså 902 km, og to av laderne kommer man altså ikke innom på turen. Altså er det bare 6, når alle er bygd.

Det er altså et snitt på 150 km mellom hver SuC-stasjon langs den strekka, mot knappe 29 km på den strekka du nevner. Det burde vel gi litt perspektiv på fordelingen du klager over. Greit, korrigerer man for innbyggere i "nedslagsfeltet", så er det kanskje ikke mer enn rettferdig.

Men det er altså 5 SuC-stasjoner på distansen som må kjøres for hver SuC i det nordligste fylket. Jeg vil påstå du har veldig lite å klage på i så måte.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: Motorwatt på søndag 07. mars 2021, klokken 23:43
Hehe. Var vel ikke akkurat seriøst ment, da.  ;)

Skjønte det, men ville bare legge på noen tall for å vise hvor lite det var å klage på... :)

Selv Finnmark er godt dekket om man sammenligner med SuC-nettverket ellers. Selv i USA så er det noen områder som er sørgelig dårlig dekket, og jeg tror ikke det kun er fordi det er farm-land, ubebodde områder i villmark og/eller fjell-landskap. Men kan selvsagt ta feil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Otkristo

#4154
18 stalls Supercharger kommer i Sentrum P-hus, Oslo sentrum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA