Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Motorwatt

Hva er det Tesla skal betale skatt av? De tjener vel ikke penger på SuC?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:48
Skatt av pengene fra Tesla til konstruksjonsarbeidet.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Ellemelle

Saken er arkivert under "Statlige økonomiske tiltak - Covid 19" i postlisten hos Nissedal Kommune.
Prøver de kanskje å få statlige midler til å dekke kommunens kostnader?

Motorwatt

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:52
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:48
Skatt av pengene fra Tesla til konstruksjonsarbeidet.
Forklar!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:25
Med mindre Nissedal kommune er stinn av penger og/eller har mange elbil/Teslatilhengere i kommunestyret, så høres det jo rart ut at de skal gå med på en slik deal?

Denne investeringen vil neppe skape veldig mye for det lokale næringslivet, siden det knapt finnes noe lokalt næringsliv i Treungen :-)
Det er da både butikker og campingplasser som kan få bedret omsetning. Og en ny høyspenttilførsel kan vel være nytting for utvidelse av Fortum stasjonen også.

Jeg tror en SuC her kan gjøre at flere vil velge Rv 41. Den (og evt. Rv.38)  er et fint alternativ til Rv. 9 fra Haukeli til SuC Kjeringland f.eks.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Motorwatt

Men Tesla som selskap vil nok ikke bidra. Kommuneskatt består i hovedsak av skatt på inntekt, formue, og eiendomskatt fra innbyggerne.
Tesla S75D - 09/2018

kodax

Der vel også et potensial for å opprette spisesteder, butikk/kiosk etc ifm slike ladestasjoner, som både vil gi arbeidsplasser og inntekter til kommunen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Treungen er et sentralt sted for den store hyttetrafikken i området og videre nordover i dalførene. Hvis man ikke kan lade på hytta er nok denne lokasjonen kjærkommen for mange.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

Jeg er helt enig i at dette er bra plassering, og jeg har selv ladet flere ganger på Fortum-laderen der.
Det eneste som slo meg var at dette knapt kan kalles en bygd, og at bortsett fra en (stengt) Coop-butikk var det ikke så veldig mye å bruke pengene på der.
Kjempefint hvis kommunen spytter inn penger.

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 03. mars 2021, klokken 14:06
Jeg er helt enig i at dette er bra plassering, og jeg har selv ladet flere ganger på Fortum-laderen der.
Det eneste som slo meg var at dette knapt kan kalles en bygd, og at bortsett fra en (stengt) Coop-butikk var det ikke så veldig mye å bruke pengene på der.
Kjempefint hvis kommunen spytter inn penger.
Jeg kjører forbi der i helgene. Coop har åpent til 8-22(20), og Spar har åpent til 8-21(20). Det er også noen andre butikker der, men ingenting rett i nærheten er åpent på søndager. Det
På søndager er derimot bensinstasjonen 1.4km lengre syd åpen. Treungen gjestgiveri serverte mat, men har lagt ned.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: jlan på onsdag 03. mars 2021, klokken 11:51
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:25
Med mindre Nissedal kommune er stinn av penger og/eller har mange elbil/Teslatilhengere i kommunestyret, så høres det jo rart ut at de skal gå med på en slik deal?

Denne investeringen vil neppe skape veldig mye for det lokale næringslivet, siden det knapt finnes noe lokalt næringsliv i Treungen :-)
Det er da både butikker og campingplasser som kan få bedret omsetning. Og en ny høyspenttilførsel kan vel være nytting for utvidelse av Fortum stasjonen også.

Jeg tror en SuC her kan gjøre at flere vil velge Rv 41. Den (og evt. Rv.38)  er et fint alternativ til Rv. 9 fra Haukeli til SuC Kjeringland f.eks.
Uansett blir det helt feil at fellesskapet skal ta kostnader for at jeg skal stå og lade gratis med Model X-en min. Det er nok misnøye med momsfritak og andre fordeler. Hadde det enda vært ladestasjoner tilgjengelige for alle så hadde jeg sett poenget, men ikke for Tesla. Og hvis nærliggende bedrifter ser potensiale til vinning, så kan heller de sponse?

Magnus Hansen

Jeg ville ikke si kategorisk at kommuner aldri skal sponse Tesla for etablering av ladere, men de skal jaggu være veldig forsiktige. Feks burde de tar kontakt med andre ladetilbydere og høre om hva de kan tilby for de pengene.

hELgenen

Kanskje noen i kommunen med eiendomsinteresser i hyttefelt i området så seg tjent med en slik lader for å dra opp interessen? Er mye rart som kan skje i kommunestyrer i dette landet bare egeninteressen er stor nok. Men med tid og stunder åpner vel denne laderen for alle andre også...om Elon vil vel å merke

geear

Tror ikke de åpner superchargerne for Audi, Porsche og andre konkurrenter med det første... I så fall bør de ta brutalt godt betalt for å "gi bort" kanskje det største fortrinnet de har.

hELgenen

Det kan du jo ha rett i. Sikkert flott for innbyggerene i kommunen å bli fortalt at deres skattepenger hjelper en bilprodusent med å bygge opp eget konkurransefortrinn. Noen må jo åpenbart ha funnet en god symbiose ved å bruke offentlige penger på denne måten. I slike saker bør en vel forvente en slags begrunnelse for hva kommunen ser for seg å få igjen? Noen med kunnskap om detaljene som kan opplyse om hvilken begrunnelse for dette offentlige bidraget var? Alltid spennende å se hva kommunen selv bruker som begrunnelse i slike saker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA