Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

sturle

Sitat fra: kjellan på torsdag 27. november 2014, klokken 00:12
Storm og strømbrudd gir 0 ladehastighet, men er det andre erfaringer ? kulde, varme etc ?
Ja, dersom det er kaldt og du køyrer i Eco-modus, går superlading tregt i starten.  Det skal ikkje vere veldig kaldt heller.  Under 10 grader kan vere nok til at ladinga startar rundt 25 kW og aukar på etter kvart som batteriet vert varmare.

elbilertilalle

Hva er egentlig poenget med å kjøpe en hjemme lader (som for eks. Saltoboks)? Jeg vurderer å bestille meg en ekstra UMC som jeg bruker fast til hjemme lading og den andre UMC blir liggende i bilen. (Har 40A/3fase i garajsen).

En ekstra UMC koster mindre enn en hjemme ladestasjon og hvis det skulle oppstår problemer med den ene UMC-en har jeg en reserve. Hvis jeg investere i en hjemmelader og UMC-en blir ødelagt så har jeg ingen reserve UMC...

Eller har jeg oversett et viktig argument for å kjøpe en hjemmelader?

Takk for innspill!

satheesh.net

Sitat fra: elbilertilalle på torsdag 04. desember 2014, klokken 06:23

Her tenker du etter min mening ganske smart. En ekstra UMC er kjekt å ha og hvis kjøre- og bruksmønsteret av bilen din tilsier at du ikke f.eks trenger en portabel 22 kW lader, så kommer du langt med ditt forespurte alternativ.

elbilertilalle

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 04. desember 2014, klokken 07:42
En ekstra UMC er kjekt å ha og hvis kjøre- og bruksmønsteret av bilen din tilsier at du ikke f.eks trenger en portabel 22 kW lader, så kommer du langt med ditt forespurte alternativ.

Godt poeng, kanskje vudere en portable 22 kw lader (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html) istedenfor som man bruker fast i garajsen (i 7,4kw modus), som man kan ta med på langtur om nødvendig. Denne kan vel ansees som UMC reserve også?

Johnny

Hva er egentlig poenget med å kjøpe en hjemme lader (som for eks. Saltoboks)? Jeg vurderer å bestille meg en ekstra UMC som jeg bruker fast til hjemme lading og den andre UMC blir liggende i bilen. (Har 40A/3fase i garajsen).

En ekstra UMC koster mindre enn en hjemme ladestasjon og hvis det skulle oppstår problemer med den ene UMC-en har jeg en reserve. Hvis jeg investere i en hjemmelader og UMC-en blir ødelagt så har jeg ingen reserve UMC...

Takk for innspill!

Det er jo dette momentet med at de tenker på forby lading med stikk over 8A. Da vil du ikke finne noen steder å bruke den ekstra UMC'en din til noe som monner.

I teorien vil UMC'en heller ikke være lovlig i garasjen din lengre, selv om det skal litt til for at noen kommer å henter den!
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:25

Takk for innspill!

Det er jo dette momentet med at de tenker på forby lading med stikk over 8A. Da vil du ikke finne noen steder å bruke den ekstra UMC'en din til noe som monner.

I teorien vil UMC'en heller ikke være lovlig i garasjen din lengre, selv om det skal litt til for at noen kommer å henter den!

Skal man bruke en UMC fast i garasjen så bruker man den da ikke på et schuko-stikk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. desember 2014, klokken 13:24
Sitat fra: Johnny på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:25

Takk for innspill!

Skal man bruke en UMC fast i garasjen så bruker man den da ikke på et schuko-stikk.

I følge denne elektrikeren, så var det ikke forskjell på CEE oc schuko om jeg forstår @toregrill rett.
TMS og eGolf.

Rio

Sitat fra: Johnny på torsdag 04. desember 2014, klokken 16:33
I følge denne elektrikeren, så var det ikke forskjell på CEE oc schuko om jeg forstår @toregrill rett.

Da har han en ignorant elektriker! ;)

Schuko er godkjent til 16 A, men det gjelder under perfekte forhold (i et tørt laboratorium, med ny kontakt, og ingen vekt hengende på), samt at metallflaten ikke er oksidert av å trekke ut med strøm på.

I praksis bør ikke Schuko brukes for mer enn 10 A, eller 8 A, i følge Direktoratet for Sivilt Beredskap. Det med 10 A er noe som støttes av de aller fleste fagpersoner, inkl. undertegnede.

16 A CEE, derimot, er beregnet for industriell og utendørs bruk. Man kan bruke dem for 16 A kontinuerlig, og trolig ligger det også en del "toleranse" der. Det er sterkt anbefalt å bruke industristikk til en så stor og kontinuerlig last som en elbil nå engang er.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Johnny

Sitat fra: toregrill på torsdag 13. november 2014, klokken 10:02
Lading via industrikontakt er ikke heldig da det er fare for lysbue om man skulle glemme seg og dra ut pluggen i veggen før man kobler fra bilen.

Har vel ikke så mye å si hvor bra kontakten er, når det er dette som er problemstillingen.
TMS og eGolf.

Rio

Sitat fra: Johnny på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:12
Lading via industrikontakt er ikke heldig da det er fare for lysbue om man skulle glemme seg og dra ut pluggen i veggen før man kobler fra bilen.

Har vel ikke så mye å si hvor bra kontakten er, når det er dette som er problemstillingen.

En industrikontakt vil overleve det langt flere ganger enn en Schuko.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Johnny

Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:26
Sitat fra: Johnny på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:12

En industrikontakt vil overleve det langt flere ganger enn en Schuko.

Det har jeg ingen innvendinger mot, men akkurat hva jeg eller du mener om dette har vel ingenting med saken å gjøre. Kansje du da ;)
TMS og eGolf.

Philippo10

Ladeporten her har fungert flott hele tiden, intill et kraftig snøvær her idag kom, og når jeg skal lade får jeg bare et gult lys   :-X

Ladeporten ifra huset har det ikke vært noe problemer med før, så aner ikke hva det kan være.
Det lyser grønt ifra tesla kabelen, men den vil ikke sitte skikkelig i bilen og lyser bare gult.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Øggen

Hadde dette jeg også. Sjekk om du har snø/is/vann inne i kontakten på bilsiden eller i selve pluggen. Går den ikke "helt til bunns" får du gult lys.

Philippo10

Stemte det ja, la kabelen inn i bilen til tørk en stund, prøvde igjen no og alt er som før :)

Philippo10

Lurer litt på en ting jeg kom opp for idag, bilen er ca ladet til Rated 90%, det har vært -12 eller mer inatt og idag, UMC lyser grønt, bilen er låst og lyser grønt. På tlf står at den base tar imot 1 Amp og at det er -8,5* i bilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA