Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

sn0le

Få en elektriker til å montere opp en blå 32A CEE-kontakt og en måler i en kapsling.
Denne måleren burde funke fint til slikt.
http://www.elektroimportoren.no/maaler-en-fas-1-modul-1-n-32a-tn/8200800/Product.html
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Asarin

---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

petersv

Prøv først samme kombinasjon som han andre du, sikkert bra nok. Sjekk at stikket er bra.

toregrill

Har akkurat hatt elektriker hos meg som har installert en 32A blå industrikontakt. Jeg har ladet på 16A shuko frem til nå. Han hadde nylig vært på kurs angående lading av elbil. Det ser ut til og bli en del forandringer med hensyn til lading fra nyttår. Lading via industrikontakt er ikke heldig da det er fare for lysbue om man skulle glemme seg og dra ut pluggen i veggen før man kobler fra bilen. Lading fra shuko vil det også bli en begrensning på. Det nye blir at man ikke får lov til sikre slike kurser med mer enn 8A. Jeg tror nok ikke dette kan ha noe tilbakevirkende kraft, men burde være et tankekors for oss alle. Han anbefalte sterkt en ladestasjon som fast ladepunkt. Jeg kan være enig, med tanke på lysbue faren. Jeg har stort sett kabelen hengene i garasjen, og plugger ut bilen først, så ser ikke faren for lysbue som så sannsynlig. 
Tore Gran
Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

cra

Huh?? Er ikke noe av poenget med industrikontaktene nettopp redusert fare for lysbue da, med ulike lenger på pinnene og hver pinne/kontakt "langt nede i hullet"?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: toregrill på torsdag 13. november 2014, klokken 10:02
Har akkurat hatt elektriker hos meg som har installert en 32A blå industrikontakt. Jeg har ladet på 16A shuko frem til nå. Han hadde nylig vært på kurs angående lading av elbil. Det ser ut til og bli en del forandringer med hensyn til lading fra nyttår. Lading via industrikontakt er ikke heldig da det er fare for lysbue om man skulle glemme seg og dra ut pluggen i veggen før man kobler fra bilen. Lading fra shuko vil det også bli en begrensning på. Det nye blir at man ikke får lov til sikre slike kurser med mer enn 8A.

10A er maks for schuko, men det anbefales å ikke trekke mer enn 8A. 8A sikringer tror jeg ikke finnes engang, og de aller fleste elbilene leveres med 10A ladekabler og ingen justeringsmulighet.

Å på by maks 8A er i praksis å forby lading via schuko siden det betyr innkjøp av ny ladekabel som koster like mye som en ladestasjon.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Muffinman

Man tenker vel på økt fare for lysbue i industrikontakter fordi de finnes i "større" dimensjoner og at de dermed gjerne formidler større strømstyrker. Lysbuens størrelse har nok mer med strømstyrke og spenning å gjøre enn selve utformingen av kontaktflatene vil jeg tro?

8A for lading til elbil vil ha svært begrenset verdi.

toregrill

Jeg gjengir bare det jeg ble fortalt, jeg har ikke lest dette noe sted selv. Jeg ser den med lysbuen. Hvis man trekker ut kontakten når man lader med 32A så vil det oppstå gnist/lysbue. Dette vil i beste fall kun svekke kontaktflatene på pluggen. Helt klart ikke heldig.
Tore Gran
Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 11:23
Å på by maks 8A er i praksis å forby lading via schuko siden det betyr innkjøp av ny ladekabel som koster like mye som en ladestasjon.
I forbindelse med årets revisjon av forskriftene var det flere som mente at det burde være et slik forbud, men det var for tidlig i forhold til markedet for ladestasjoner.

Et slik forbud er egentlig ikke tilbakevirkende siden det ikke er en montert stikkontakt som sådan som blir ulovlig, men en bestemt bruk av denne stikkontakten etter en bestemt dato.

En bestemmelse som for eksempel sier at etter 1.April 2017 skal elbiler kun lades fra dedikerte ladestasjoner bør derfor være helt greit, men bestemmelsen bør kungjøres så lang tid i forveien at folket får gjordt de nødvendige forberedelser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Å kreve en dedikert ladestasjon (og derved "forby" Schuko) vil dramatisk redusere antallet tilgjengelige ladepunkter, med mindre man fremdeles selger ladekladder med Schuko. (Hvilket er noget ulogisk, hvis man ikke kan lade med dem.)

I Europa (inkl. Norge, selvsagt) har vei helt flotte industrikontakter, som (for mange år siden) burde ha vært brukt i stedet for Schuko.

Det finnes tusenvis av ladepunkter i f. eks. garasjer, arbeidsplasser, osv. i det uendelige. Selvsagt ville det vært flott hvis disse ble omgjort til Type 2, men det er ganske urealistisk. Derimot er det realistisk å skifte ut til en 16 A CEE kontakt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på torsdag 13. november 2014, klokken 17:56
Å kreve en dedikert ladestasjon (og derved "forby" Schuko) vil dramatisk redusere antallet tilgjengelige ladepunkter, med mindre man fremdeles selger ladekladder med Schuko. (Hvilket er noget ulogisk, hvis man ikke kan lade med dem.)

I Europa (inkl. Norge, selvsagt) har vei helt flotte industrikontakter, som (for mange år siden) burde ha vært brukt i stedet for Schuko.

Det finnes tusenvis av ladepunkter i f. eks. garasjer, arbeidsplasser, osv. i det uendelige. Selvsagt ville det vært flott hvis disse ble omgjort til Type 2, men det er ganske urealistisk. Derimot er det realistisk å skifte ut til en 16 A CEE kontakt.
Det er nok lite trolig at lading fra Schuko blir forbudt, men langt fra usansynkig at Schukokladder blir begrenset til 8A med en normforskrift som da ifølge:
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 11:23
Å på by maks 8A er i praksis å forby lading via schuko siden det betyr innkjøp av ny ladekabel som koster like mye som en ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 13. november 2014, klokken 18:55
Det er nok lite trolig at lading fra Schuko blir forbudt, men langt fra usansynkig at Schukokladder blir begrenset til 8A med en normforskrift som da ifølge:

Det er selvsagt en løsning, så lenge selve stikkene fortsatt er sikret med 10A slik at også de med eldre biler med 10A ladekabel fortsatt kan lade.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Johnny

Dette er kansje en del av et større bilde. De vil også forby støvsugere kraftigere en 1600W, og dermed begrense underholdningen det er å rykke ut kontakten mens den står å går.
TMS og eGolf.

Rio

Sitat fra: Johnny på mandag 24. november 2014, klokken 09:25
Dette er kansje en del av et større bilde. De vil også forby støvsugere kraftigere en 1600W, og dermed begrense underholdningen det er å rykke ut kontakten mens den står å går.

Noen er åpenbart lettere å underholde enn andre! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kjellan

Er det nokon som veit kva ekstreme værforhold som setter ned ladehastigheten ? Sjå under frå Tesla svar ang SC:

Jeg superlader, men ikke så raskt som forventet. Hva kan være galt?
Model S og superchargeren kommuniserer for å velge den mest hensiktsmessige ladehastigheten for din bil. Superladerhastigheten kan variere etter batteriets ladenivå, aktuelt bruk av superladerstasjonen og ekstreme værforhold.

Storm og strømbrudd gir 0 ladehastighet, men er det andre erfaringer ? kulde, varme etc ?
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA