Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: coskars på onsdag 20. november 2013, klokken 23:38
@jkirkebo
Så hvis jeg legger opp til 400v nett i garasjen gjennom en transformator og Salto hjemmelader type2, for å kunne lade 3x16A, så kan jeg KUN lade Tesla elbil og ikke andre elbiler som støtter en type2 lading? 
Jo selfølgelig kan du det, men ikke samtidig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

coskars

Sitat fra: Griffel på torsdag 21. november 2013, klokken 09:47
Sitat fra: coskars på onsdag 20. november 2013, klokken 23:38
@jkirkebo
Så hvis jeg legger opp til 400v nett i garasjen gjennom en transformator og Salto hjemmelader type2, for å kunne lade 3x16A, så kan jeg KUN lade Tesla elbil og ikke andre elbiler som støtter en type2 lading? 
Jo selfølgelig kan du det, men ikke samtidig.

Takk Griffel. Så lenge en elbil kan lade på type 2 spiller det ikke noen rolle om det er på 230v eller 400v nett?
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

NTesla

Etter 41 sider med diskusjon så kan vi konkludere med at elbil-industrien har en lang vei å gå når det gjelder å forklare/oppsummere hvordan en elbil lades. Det vises også i de ulike standardene som allerede eksisterer ute på veinettet.

toS

Sitat fra: NTesla på torsdag 21. november 2013, klokken 12:34
Etter 41 sider med diskusjon så kan vi konkludere med at elbil-industrien har en lang vei å gå når det gjelder å forklare/oppsummere hvordan en elbil lades. Det vises også i de ulike standardene som allerede eksisterer ute på veinettet.
Det er nok helt riktig konkludert:-). Med fare for å tråkke i salaten her: Basert på min lesning av innleggene på forumet samt info fra Tesla, er det ikke slik for Model S eiere at man har de fleste muligheter med følgende utstyr?

Kommer med bilen:
1. Medfølgende mobil ladekabel med Schuko og Blått adapter (etterhvert)
2. Superlader enabled (stort sett alle modeller).

Må evt kjøpes:
3. Mode 3 Ladekabel (type 2 -type 2).
4. CHAdeMo adapter hvis det blir tilgjengelig
5. Rød adapter for utenlandstur (Sverige, Danmark etc)

Hjemme er det tilrådelig med 230V 32A enfaset høyspenningsuttak men schuko fungerer også. I tillegg kan man jo kose seg med diverse proffe opplegg i egen garasje etter standard på strømnettet og egen lommebok.

rakriste

Sitat fra: toS på torsdag 21. november 2013, klokken 13:18
Det er nok helt riktig konkludert:-). Med fare for å tråkke i salaten her: Basert på min lesning av innleggene på forumet samt info fra Tesla, er det ikke slik for Model S eiere at man har de fleste muligheter med følgende utstyr?

Kommer med bilen:
1. Medfølgende mobil ladekabel med Schuko og Blått adapter (etterhvert)
2. Superlader enabled (stort sett alle modeller).

Må evt kjøpes:
3. Mode 3 Ladekabel (type 2 -type 2).
4. CHAdeMo adapter hvis det blir tilgjengelig
5. Rød adapter for utenlandstur (Sverige, Danmark etc)

Hjemme er det tilrådelig med 230V 32A enfaset høyspenningsuttak men schuko fungerer også. I tillegg kan man jo kose seg med diverse proffe opplegg i egen garasje etter standard på strømnettet og egen lommebok.

den røde skulle vel følge med bilen også
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

toS

Sitat fra: rakriste på torsdag 21. november 2013, klokken 15:17
[
den røde skulle vel følge med bilen også
Ok, jeg trodde man bare fikk blå i Norge. Legger meg kupert :-)

Muffinman

Kan kjøpe rød adapter mot den nette sum av kr. 572,- sammen med bilen. Så langt har kun jeg oppfylt min del av avtalen ved å  betale for den.

Griffel

Så vanskelig er det ikke, det er definert 4 lademodus.
Sitat fra: Griffel på onsdag 07. mars 2012, klokken 21:07
Det dukker stadig opp spørsmål om de nye standardene for lading: Standarden er internationalt harmonisert.
Men det er ikke nødvendigvis forskrifter og utstyr. Derfor finnes det ulike plugger og kontakter i forskjellige land.
Fordelen med at det er harmonisert er at bilfabrikanten kan velge hva slags kontakt han vil ha i bilen, og så levere en ladekabel med bilens plugg i den ene enden og landets plugg i den andre.

Dette er de lademoduser som er definert i Standarden. Men det betyr ikke at bilfabrikanten må inkludere alle disse i sin bil.

Lademodus 1: Tilkobling av den elbilen til strømnettet ved hjelp standardisert kontakt på nettverkssiden, og bruk av beskyttelsesskjerm, nøytralleder og beskyttelses jordleder, ladestrømmen skal være begrenset til 16 A og spenningen til 250 V for enfase vekselstrøm og 480 V trefase vekselstrøm.

I enkelte land er lademodus 1 forbudt (USA), noen land krever Jordfeilbryter i kabelen eller pluggen som ekstra sikkerhet (Tyskland), og noen land at stikkontakten som brukes skal ha en forankoblet jordfeilbryter.

(Dette er det lademodus vi kjenner i våre eldre biler, og det kommer nok til å forsvinne med den "klasiske PSA/Think generasjonen". Hverken Trillingene eller Nissan har valgt å benytte denne mulighete antagelig fordi det krever flere nationale tilpassninger, og ikke kan brukes i USA)

Lademodus 2: Tilkobling av elbilen og en AC-nettverk opp til 32 A og 250 V, enfase, eller trefase opp til 480 V, ved hjelp av standardiserte stikkontakter og bruk av faseledere og nøytralleder og beskyttelsesjordleder. Dette skal fungere sammen fungere sammen med pilot og feilstrømfunksjon som betyr at det mellom den elbilen og pluggen eller som del av en ladekablen er integrert en kontrollboks (in-cabel control box).

(Spesielle krav i USA til hvordan lekkasjestrøm måles, og som enkelt privatimportører av ladekabel fra USA har fått føling med.) 
(ICCB = In-Cable Control Box eller som det heter på Norsk: kladd)

Lademodus 3: Tilkobling av elbilen til strømnettet ved hjelp av en dedikert EVSE, der en pilotfunksjon i elbilen står i forbindelse med EVSE for å kunne koble seg til AC strømnettet.

(EVSE=Electric Vehicle Supply Equipment, bedre kjent som dyrt tilkoblings punkt fra Nissan, eller noe rimligere importert fra UK. Ladepunkt med Mennekes kontakt på veggen Japankontakt i bilen får i dette modus en kabel uten kladd, i likhet med en Tysk produsert bil med Mennekes i bilen. Ulikheten blir den pluggen i ladekablen som kobles til bilen)
(EVSE Inneholder jordfeilbryter og rele som sørger for at tilkobling/frakobling skjer uten spenning, i den Tyske er det en stikkontakt, i den Japanske er ladekablen fast tilkoblet)

Lademodus 4: Tilkobling av elbilen til strømnettet ved hjelp av en ekstern batterilader (DC), der pilotfunksjonen i elbilen kobler laderen til AC strømnettet.
(Kjent fra Nissan, Trilling som CHAdeMO Japansk de-facto standard, EU standard i arbeid)

Lademodus 1: er ikke lovlig i enkelte land (USA) og i praksis ikke relevant for nye biler. Men den eksisterer for "klasike elbiler".

Lademodus 2: er kladden som følger med bilen, her er i praksis nå 2 standard kabelplugger den Japanske/USA som nå kalles Type 1 (J1772) og den europiske som kalles Type 2 (Mennekes). Støpsel mot veggen må pent følge den national standarden i hvert enkelt land, det kan ikke elbil industrien gjøre stort med. Så lenge pluggene i hver ende passer går kabel med kladder om hverandre.

Lademodus 3. Her finnes det 3 varianter av ladepunkt. De med kabel og Type 1 plugg som kan brukes på biler med Type 1 stikkontakt, de med kabel og Type 2 plugg som kan brukes på biler med Type 2 stikkontakt, og den typen som er (blir) vanligst i Europa som har Type 2 stikkontakt.
En veggboks Type 2 med stikkontakt kan benyttes av alle biltyper siden kommunikasjonen mellom ladepunkt og lader i bil er harmonisert. En må da bare ha en kabel med Type 2 Støpsel i box enden, og en som passer til bilen i den andre.

Lademodus 4. Betyr en ekstern lader, i praksis 3 varianter Teslas SuperCharger som er for Tesla, CHAdeMO for biler fra Japan, og Combo for europiske biler. Nye DC stasjoner i Norge blir nok i alt vesentlig kombinerte CHAdeMO og Combo, og Teslas sine egne.

Det er ikke verre enn det.

For Tesla model S har en da 3 valg: SuperCharger, Lademodus 2 og Lademodus 3.
For lademodus 2 trengs et støpsel som passer til stikkontakten på veggen (Adapter til UMCen som følger med bilen).
For lademodus 3 må en ha en Type 2 til Type 2 kabel 32A.

Hyundai Ionic.

NTesla

Jeg hører at du sier at det ikke er verre enn det, men med tanke på antall spørsmål vedr. lading som dette forumet har fra folk som er over interessert i (el-)bil, så står jeg fortsatt ved mitt om at elbilindustrien har en lang vei å gå.

Jeg klarer meg veldig fint i denne terminologien, men forklar til en nykommer med elbil som har klart å finne frem til et ladepunkt at nei her kan bare folk med chademo lade, men det vil komme type2 her etterhvert. Som en trøst kan du bruke schuko-kontakten på hjørnet der, selv om det beste hadde vært å koble til blå 32a hvis du hadde hatt rett adapter, men da må du huske på å stille ned til 16A... tror de fleste hadde tuslet fornøyd til valget mellom diesel og bensin som finnes alle plasser uten videre komplikasjoner enn å se på tanklokket at det står diesel med svart skrift der.

Griffel

Sitat fra: NTesla på torsdag 21. november 2013, klokken 16:29
Jeg hører at du sier at det ikke er verre enn det, men med tanke på antall spørsmål vedr. lading som dette forumet har fra folk som er over interessert i (el-)bil, så står jeg fortsatt ved mitt om at elbilindustrien har en lang vei å gå.
Elbil industrien har vel ikke vært så verst, de har klart å harmonisere to standarder for AC lading, og kan vel ikke lastes for at det finnes en drøss med nationale standarder for stikkontakter.
Av aktuelle nye elbiler er det vel bare Tesla (og Ford Fokus) som ikke kan benytte CHAdeMO , og straks det blir et antall BMWi3 og El VW varianter, finnes nok Combo alle steder der det finnes CHAdeMO. For Tesla kommer etterhvert en CHAdeMO løsning.

Sitat fra: NTesla på torsdag 21. november 2013, klokken 16:29
16A... tror de fleste hadde tuslet fornøyd til valget mellom diesel og bensin som finnes alle plasser uten videre komplikasjoner enn å se på tanklokket at det står diesel med svart skrift der.
Men de unngår alikevell å fylle på feil strøm, det er trods skriften på tanklokket mange som fyller feil drivstoff.
Hyundai Ionic.

Kristian O

Tok mot til meg i går og trodde jeg bestilte en Tesla, men der dukket det visst opp flere alternativ  ::)
Hva er fornuftig å ta med av ladeutstyret? Stemmer det at den røde adapteren er grei å ha i Sverige / Danmark? Det blir ikke aktuelt med 440 V hjemme for min del.
Jeg har null erfaring med elbil fra før, så jeg vet ikke hva som er utbredt rundt omkring på Sunnmøre og ellers i Norge. Er det like greit å bestille dette fra en annen leverandør i ettertid?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

petersv

Sitat fra: Kristian O på lørdag 30. november 2013, klokken 10:51
Tok mot til meg i går og trodde jeg bestilte en Tesla, men der dukket det visst opp flere alternativ  ::)
Hva er fornuftig å ta med av ladeutstyret? Stemmer det at den røde adapteren er grei å ha i Sverige / Danmark? Det blir ikke aktuelt med 440 V hjemme for min del.
Jeg har null erfaring med elbil fra før, så jeg vet ikke hva som er utbredt rundt omkring på Sunnmøre og ellers i Norge. Er det like greit å bestille dette fra en annen leverandør i ettertid?

Kjøp adapteret. Koster under en promille av bilen, og du får nok bruk for det.

Kristian O

Sitat fra: petersv på lørdag 30. november 2013, klokken 11:00
Sitat fra: Kristian O på lørdag 30. november 2013, klokken 10:51

Kjøp adapteret. Koster under en promille av bilen, og du får nok bruk for det.

Hvilken adapter  ;)
Den rød har jeg tenkt å ta med nettopp av grunnen du sier, men de to andre koster like mye som den røde lakken, så der er jeg litt mer i tvil.
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

petersv

Da må du si hva de heter ;)  ??? (De "to andre") Er ikke så god på tankelesing, enda.. :P

Kristian O

Sitat fra: petersv på lørdag 30. november 2013, klokken 11:18
Da må du si hva de heter ;)  ??? (De "to andre") Er ikke så god på tankelesing, enda.. :P

Ikke? Da har du noe å jobbe med  ;D
"De to andre" er CHAdeMO Lade Adapter og Type 2 offentlig ladestøpsel. Koster 6300,- og 3600,- om de kjøpes sammen med bilen.
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA