Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: o.b.lix på tir 13. sep 2016, kl. 12:41
Sitat fra: Amoss på tir 13. sep 2016, kl. 11:54
Er jo litt imponerende å slå en rekkevidde som enda ikke er oppgitt ;)

Rekkevidden er oppgitt av Tesla selv: https://www.tesla.com/no_NO/model3

Ja. Slikt sett kan mediene være unnskyldt. Har man fulgt litt nøyere med, vet man imidlertid at dette er "minimum"-tall. Det samme gjelder akselerasjonen.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Counterpointer

Sitat fra: eha på tir 13. sep 2016, kl. 12:53
Sitat fra: o.b.lix på tir 13. sep 2016, kl. 12:41
Sitat fra: Amoss på tir 13. sep 2016, kl. 11:54
Er jo litt imponerende å slå en rekkevidde som enda ikke er oppgitt ;)

Rekkevidden er oppgitt av Tesla selv: https://www.tesla.com/no_NO/model3

Ja. Slikt sett kan mediene være unnskyldt. Har man fulgt litt nøyere med, vet man imidlertid at dette er "minimum"-tall. Det samme gjelder akselerasjonen.
Nå har jo Tesla en historikk på å være veldig kreativ med måten en måler akselerasjon på, jfr. P modellene.

Noe de strengt tatt ikke hadde trengt da det bare er de råeste sportsbilene de konkurerer med når det er snakk om 3,2 eller 3,4 fra 0-100


Sent from my iPhone using Tapatalk

eha

Sitat fra: knut.aulie på tir 13. sep 2016, kl. 13:31
Sitat fra: eha på tir 13. sep 2016, kl. 12:53
Sitat fra: o.b.lix på tir 13. sep 2016, kl. 12:41
Sitat fra: Amoss på tir 13. sep 2016, kl. 11:54
Er jo litt imponerende å slå en rekkevidde som enda ikke er oppgitt ;)

Rekkevidden er oppgitt av Tesla selv: https://www.tesla.com/no_NO/model3

Ja. Slikt sett kan mediene være unnskyldt. Har man fulgt litt nøyere med, vet man imidlertid at dette er "minimum"-tall. Det samme gjelder akselerasjonen.
Nå har jo Tesla en historikk på å være veldig kreativ med måten en måler akselerasjon på, jfr. P modellene.

Noe de strengt tatt ikke hadde trengt da det bare er de råeste sportsbilene de konkurerer med når det er snakk om 3,2 eller 3,4 fra 0-100

Veldig sant. Men for å vandre litt tilbake til Ampera-E vs. Model 3, så er jeg rimelig sikker på at Model 3 fremdeles fremstår som en mer attraktiv bil når den først kommer på markedet.

Her er fem grunner:

  • Model 3 har SuperCharger-nettverket
  • Model 3 har mye lavere forbruk i høye hastigheter (Ampera-E har høy luftmotstand)
  • Model 3 har SuperCharger-nettverket
  • Model 3 vil i likhet med Model S og Model X motta OTA-oppdateringer
  • Model 3 har SuperCharger-nettverket
Og forresten, glemte jeg å si at Model 3 har SuperCharger-nettverket? Ja, jeg vet at det ikke har med selve bilen å gjøre, men det har med valg av bil å gjøre. Lading på "vanlige" hurtigladere er foreløpig ikke like smertefritt eller raskt. Selv med et betalingssystem på SC-ene vil Tesla fremstå som det mer attraktive valget.

De første 5 årene spår jeg at ferie i en Model 3 vil gå langt smoothere enn i en Ampera-E. På sikt er det selvsagt lov å håpe at Combo/CSS med 150 og 350 kW blir tilgjengelig rundt omkring i Europa. Akkurat nå er det greit å heie på Tesla, men det er ikke sunt hvis de blir altfor overlegne på ladeinfrastruktur, heller.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Er det forresten noen som vet hvilke ladestandarder Ampera-E vil støtte, spesielt hvilken DC-type og hvor mye strøm?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Counterpointer

Superladernettverket har jo ingenkonkurenter. Så det kan du sette opp så mange ganger du vil

OTA- oppdatering sies det Opel vil få også. Time will show ....

At model 3 er mye mer aerodynamisk er også udiskutabelt. Derimot sliter du den dagen du trenger stor bakluke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Sitat fra: eha på tir 13. sep 2016, kl. 13:42
Er det forresten noen som vet hvilke ladestandarder Ampera-E vil støtte, spesielt hvilken DC-type og hvor mye strøm?
2016-chevrolet-bolt-electric-vehicle-charging-mobile-640x289-01.jpg
Custom Fit Charging
When it comes to charging, everything is centered around your driving needs. With plenty of charging options and personalized settings you can customize your charging times to fit your schedule or even your location.

2016-chevrolet-bolt-electric-vehicle-charging-mobile-640x232-02_8-23.jpg

You're In Charge
With the available 240-volt charging unit (professional installation required), charging your Bolt EV is as easy as plugging in your cell phone. The available 240-volt charging unit provides more power and will charge your Bolt EV faster. The standard Location-Based Charging feature makes it easy to customize your charging settings when at home, and take advantage of public charging when away.
2016-chevrolet-bolt-electric-vehicle-charging-mobile-402x36-03_8-23.png
The available 240-volt charging unit is the fastest way to recharge your battery at home and offers more power than a 120-volt outlet. This higher-voltage system can provide up to an average of 25 miles of range per 1 hour of charge. You can fully replenish your battery from empty to full in about 9.5 hours.7

2016-chevrolet-bolt-electric-vehicle-charging-mobile-420x50-05_8-23.png
Program your charge settings whether you're home or away. Using the GPS signal in the car, Bolt EV will know when you're home and will activate according to your preset times. If you're somewhere else, and the vehicle is plugged in, Bolt EV will know to charge immediately.

2016-chevrolet-bolt-electric-vehicle-charging-mobile-298x50-04_8-23png
Bolt EV offers available DC Fast Charging capability, which provides a GM-estimated up to 90 miles of range in about 30 minutes of charge time. That's enough time to enjoy a cup of coffee. DC Fast Charging stations are available for public use and are perfect for topping off your charge while on the go.



Sent from my iPhone using Tapatalk

eha

Sitat fra: knut.aulie på tir 13. sep 2016, kl. 13:50
Bolt EV offers available DC Fast Charging capability, which provides a GM-estimated up to 90 miles of range in about 30 minutes of charge time. That's enough time to enjoy a cup of coffee. DC Fast Charging stations are available for public use and are perfect for topping off your charge while on the go.

Med andre ord helt i det blå om det er Combo/CSS eller CHAdeMO, og helt i det blå om det er maks 50, 150 eller 350?

Edit: På bildene ser det ut som Combo/CSS.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: knut.aulie på tir 13. sep 2016, kl. 13:49
At model 3 er mye mer aerodynamisk er også udiskutabelt. Derimot sliter du den dagen du trenger stor bakluke.

Vi får se. Elon har sagt at "de har fikset bakluken". Så ingen vet hvordan den endelige vil se ut... :) Ennå.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Amoss

Sitat fra: eha på tir 13. sep 2016, kl. 12:53
Sitat fra: o.b.lix på tir 13. sep 2016, kl. 12:41
Rekkevidden er oppgitt av Tesla selv: https://www.tesla.com/no_NO/model3

Ja. Slikt sett kan mediene være unnskyldt. Har man fulgt litt nøyere med, vet man imidlertid at dette er "minimum"-tall. Det samme gjelder akselerasjonen.

Nettopp. Og selv lurer jeg litt på om de ikke bevisst ventet med å oppgi ett konkret tall til etter at GM skulle slippe sine tall for Bolt. Regnet egentlig med at "minimum 215 miles" ville bli ett sted mellom 220 og 230 miles EPA. Men ser nå ikke bort i fra at det kan bli enda litt høyere selv i basis utgaven. Men, den som lever får se :)
Model S 85D

Orbit

Sitat fra: eha på tir 13. sep 2016, kl. 13:53
Sitat fra: knut.aulie på tir 13. sep 2016, kl. 13:50
Bolt EV offers available DC Fast Charging capability, which provides a GM-estimated up to 90 miles of range in about 30 minutes of charge time. That's enough time to enjoy a cup of coffee. DC Fast Charging stations are available for public use and are perfect for topping off your charge while on the go.

Med andre ord helt i det blå om det er Combo/CSS eller CHAdeMO, og helt i det blå om det er maks 50, 150 eller 350?

Edit: På bildene ser det ut som Combo/CSS.

90 miles med ca 4.5 miles/kWh forbruk tilsvarer 20kWh ladet på 30 min, det samme som 40kW effekt inn på batteriene. Kompenser for litt tap, lader ikke på 100% hele tiden etc, gir at 50kW hurtiglader er det mest sannsynlige som støttes på DC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55


joda

Ser det er bil med AP, lurer på om den var aktivert..
Uansett skal man ikke sitte å trykke på telefonen! Håpløst!  :'(
TMS 85D

Tuxedo

Sitat fra: joda på man 19. sep 2016, kl. 21:55
Ser det er bil med AP, lurer på om den var aktivert..
Det er vel ikke en helt urimelig hypotese... ;)

Sjøhyene

#5008
Hadde vært interessant å sett skade frekvens på AP vs pre-AP biler. Har en teori om at dagens AP er litt skummelt satt opp for folk men underutviklet risiko vurdering.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

krl

Brannvesenet må få litt skryt her med tanke på en god "reportasje" fra åstedet:

https://www.facebook.com/brannvesenet/posts/1115183761900082

Alt av sikkerhetssystemer ser ut til å ha fungert. Interessant å se om det kommer ut noe med tanke på autopilot ja.. Den er i alle tilfeller IKKE laget for å fungere i denne typen situasjoner -- spesielt ikke samtidig med bruk av telefon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA