Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er er det 1 april i dag hos motorredaksjonen?

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 13. desember 2023, klokken 08:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:23
Sitat fra: Klykken på torsdag 14. desember 2023, klokken 08:38Tesla sin tilnærming til sjåføren er jo at "vedkommende gjør alt feil". Bilen skal vite selv når det skal blinkes, og den skal helst styre selv også. Derfor, i tillegg til å spare trailerlass med penger, fjerner de slike "overflødige" ting.

Men ville ikke dømt det nord og ned før jeg hadde prøvd iaff. Sitte i en Model Y med hendler i begge retninger og si at blinklysknappen ikke fungerer blir for dumt.
Nå har jeg ikke prøvd TM3 med blinklysknapper, men prøvde TMX med Yoke. Jeg var veldig skeptisk før jeg prøvde, men må si at både yoke og knapper var en positiv opplevelse. Jeg tenkte at det sannsynligvis er litt verre å vite hvilken knapp man skal bruke i en bil med rundt ratt da jeg prøvekjørte. Med yoke er det velig lett å se hva som er opp på rattet uansett hvilken posisjon det står i, og dermed ingen problem med blinklys i rundkjøringer for min del. Med rundt ratt og knapper ser jeg for meg at det kan være litt mer styr på å trykke på riktig blink-knapp i rundkjøringer når du ikke vet hva som er opp på rattet umiddelbart, men det kan jo fungere bedre enn jeg frykter det også. Inntil videre er jeg fornøyd med å ha spaker til blinklys, fullys og gir, men i motsetning til hva jeg trodde før jeg prøvde så er ikke mangel på spaker noen deal-breaker for min del. 

Er det ikke sånn at bilene med Yoke har progressiv styring, eller hva det heter? Sånn at rattutslagene blir mindre på den bilen enn på en Model 3? Og at det dermed blir litt lettere å blinke ut i rundkjøringer enn i Model 3?
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:53
Sitat fra: THE på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:23
Sitat fra: Klykken på torsdag 14. desember 2023, klokken 08:38Tesla sin tilnærming til sjåføren er jo at "vedkommende gjør alt feil". Bilen skal vite selv når det skal blinkes, og den skal helst styre selv også. Derfor, i tillegg til å spare trailerlass med penger, fjerner de slike "overflødige" ting.

Men ville ikke dømt det nord og ned før jeg hadde prøvd iaff. Sitte i en Model Y med hendler i begge retninger og si at blinklysknappen ikke fungerer blir for dumt.
Nå har jeg ikke prøvd TM3 med blinklysknapper, men prøvde TMX med Yoke. Jeg var veldig skeptisk før jeg prøvde, men må si at både yoke og knapper var en positiv opplevelse. Jeg tenkte at det sannsynligvis er litt verre å vite hvilken knapp man skal bruke i en bil med rundt ratt da jeg prøvekjørte. Med yoke er det velig lett å se hva som er opp på rattet uansett hvilken posisjon det står i, og dermed ingen problem med blinklys i rundkjøringer for min del. Med rundt ratt og knapper ser jeg for meg at det kan være litt mer styr på å trykke på riktig blink-knapp i rundkjøringer når du ikke vet hva som er opp på rattet umiddelbart, men det kan jo fungere bedre enn jeg frykter det også. Inntil videre er jeg fornøyd med å ha spaker til blinklys, fullys og gir, men i motsetning til hva jeg trodde før jeg prøvde så er ikke mangel på spaker noen deal-breaker for min del. 

Er det ikke sånn at bilene med Yoke har progressiv styring, eller hva det heter? Sånn at rattutslagene blir mindre på den bilen enn på en Model 3? Og at det dermed blir litt lettere å blinke ut i rundkjøringer enn i Model 3?

Det var ikke yoke i bilen jeg prøvde, men jeg opplevde rattuttslag som ganske likt min MYP. Hvordan det er på 3 Highland vet jeg ikke.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 14. desember 2023, klokken 10:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:53
Sitat fra: THE på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:23
Sitat fra: Klykken på torsdag 14. desember 2023, klokken 08:38Tesla sin tilnærming til sjåføren er jo at "vedkommende gjør alt feil". Bilen skal vite selv når det skal blinkes, og den skal helst styre selv også. Derfor, i tillegg til å spare trailerlass med penger, fjerner de slike "overflødige" ting.

Men ville ikke dømt det nord og ned før jeg hadde prøvd iaff. Sitte i en Model Y med hendler i begge retninger og si at blinklysknappen ikke fungerer blir for dumt.
Nå har jeg ikke prøvd TM3 med blinklysknapper, men prøvde TMX med Yoke. Jeg var veldig skeptisk før jeg prøvde, men må si at både yoke og knapper var en positiv opplevelse. Jeg tenkte at det sannsynligvis er litt verre å vite hvilken knapp man skal bruke i en bil med rundt ratt da jeg prøvekjørte. Med yoke er det velig lett å se hva som er opp på rattet uansett hvilken posisjon det står i, og dermed ingen problem med blinklys i rundkjøringer for min del. Med rundt ratt og knapper ser jeg for meg at det kan være litt mer styr på å trykke på riktig blink-knapp i rundkjøringer når du ikke vet hva som er opp på rattet umiddelbart, men det kan jo fungere bedre enn jeg frykter det også. Inntil videre er jeg fornøyd med å ha spaker til blinklys, fullys og gir, men i motsetning til hva jeg trodde før jeg prøvde så er ikke mangel på spaker noen deal-breaker for min del. 

Er det ikke sånn at bilene med Yoke har progressiv styring, eller hva det heter? Sånn at rattutslagene blir mindre på den bilen enn på en Model 3? Og at det dermed blir litt lettere å blinke ut i rundkjøringer enn i Model 3?

Det var ikke yoke i bilen jeg prøvde, men jeg opplevde rattuttslag som ganske likt min MYP. Hvordan det er på 3 Highland vet jeg ikke.

Ja, var det jeg tenkte. Så når THE føler at det ikke var kjempeille på Model X med Yoke, så kan det være han ville følt det mye verre med knappe-ratt på en Model 3, uansett om det hadde vært Yoke eller ikke på Model 3.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:53Er det ikke sånn at bilene med Yoke har progressiv styring, eller hva det heter? Sånn at rattutslagene blir mindre på den bilen enn på en Model 3? Og at det dermed blir litt lettere å blinke ut i rundkjøringer enn i Model 3?
Kun Cybertruck såvidt jeg har fått med meg, de andre skal ha akkurat samme lineære utveksling som de alltid har hatt. Tesla sin styreløsning er omtrent så basic man kan få det, det eneste man gjør med innstillingene er å endre hjelpekraft/motstand fra elservoen, ikke noe servotronic eller lignende som andre har hatt i 20-30 år.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. desember 2023, klokken 10:19
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 14. desember 2023, klokken 10:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:53
Sitat fra: THE på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:23
Sitat fra: Klykken på torsdag 14. desember 2023, klokken 08:38Tesla sin tilnærming til sjåføren er jo at "vedkommende gjør alt feil". Bilen skal vite selv når det skal blinkes, og den skal helst styre selv også. Derfor, i tillegg til å spare trailerlass med penger, fjerner de slike "overflødige" ting.

Men ville ikke dømt det nord og ned før jeg hadde prøvd iaff. Sitte i en Model Y med hendler i begge retninger og si at blinklysknappen ikke fungerer blir for dumt.
Nå har jeg ikke prøvd TM3 med blinklysknapper, men prøvde TMX med Yoke. Jeg var veldig skeptisk før jeg prøvde, men må si at både yoke og knapper var en positiv opplevelse. Jeg tenkte at det sannsynligvis er litt verre å vite hvilken knapp man skal bruke i en bil med rundt ratt da jeg prøvekjørte. Med yoke er det velig lett å se hva som er opp på rattet uansett hvilken posisjon det står i, og dermed ingen problem med blinklys i rundkjøringer for min del. Med rundt ratt og knapper ser jeg for meg at det kan være litt mer styr på å trykke på riktig blink-knapp i rundkjøringer når du ikke vet hva som er opp på rattet umiddelbart, men det kan jo fungere bedre enn jeg frykter det også. Inntil videre er jeg fornøyd med å ha spaker til blinklys, fullys og gir, men i motsetning til hva jeg trodde før jeg prøvde så er ikke mangel på spaker noen deal-breaker for min del. 

Er det ikke sånn at bilene med Yoke har progressiv styring, eller hva det heter? Sånn at rattutslagene blir mindre på den bilen enn på en Model 3? Og at det dermed blir litt lettere å blinke ut i rundkjøringer enn i Model 3?

Det var ikke yoke i bilen jeg prøvde, men jeg opplevde rattuttslag som ganske likt min MYP. Hvordan det er på 3 Highland vet jeg ikke.

Ja, var det jeg tenkte. Så når THE føler at det ikke var kjempeille på Model X med Yoke, så kan det være han ville følt det mye verre med knappe-ratt på en Model 3, uansett om det hadde vært Yoke eller ikke på Model 3.
Jeg har prøvd Highland med rundt ratt og knapper fremfor stalks. Jeg synes absolutt ikke at det var noe vanskelig. Men det nytter nok lite om man ikke har tenkt på endringen før man setter seg inn i bilen og kjører ut. 

Som det er sagt i noen tråder allerede, det er en fysisk hevet "strek" mellom høyreblink og venstreblink. Denne kan man føle på for å vite hvor den er. Så må man og huske at med 1800 rattutslag, så er knappen nederst til høyre. Man kan forresten og kjenne etter ratt-eken og vite at det er første knappen etter dette. Og, egen erfaring, det er da best å klikke med høyrehånden.

Ved 900 rattutslag mot venstre, så er knappen fremdeles første du treffer på etter eken og før denne hevede skillestreken, mens med 900 rattutslag mot høyre, så er knappen nå nærmest skjermen.

Alt etter hvordan du da kjenner på ratteken (fra venstre til høyre eller høyre til venstre) så kommer den enten etter eller før skillestreken, og er enten første eller siste knappen.

Men da er det og større sjanse for at du uansett holder rattet rett ved knappen, og det er lett å vite at den da er lett og treffe med venstre tommel.

Som sagt, har man tenkt gjennom dette, så er ikke dette veldig problematisk. Og dette var min første tur. Tenker at etter en uke, så ville dette gått på refleks, og jeg ikke hadde trengt å tenke på det i det hele tatt.

PS! Gjør oppmerksom på at jeg er venstrehendt, men bruker musa på høyresiden av tastaturet som de fleste andre, Så om det gjør at jeg føler det langt lettere, skal være usagt.

Kanskje blir det å måtte koble inn høyre hjernehalvdel (høyre hjernehalvdel styrer venstresiden av kroppen og derved venstrehanda, og motsatt styrer venstre hjernehalvdel høyresiden og derved høyrehånda) for en som er sterkt høyrehendt og derfor bruker venstre hjernehalvdel langt mer aktivt, en smule mer utfordrende. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Sitat fra: RJK på torsdag 14. desember 2023, klokken 13:27PS! Gjør oppmerksom på at jeg er venstrehendt, men bruker musa på høyresiden av tastaturet som de fleste andre, Så om det gjør at jeg føler det langt lettere, skal være usagt.

Kanskje blir det å måtte koble inn høyre hjernehalvdel (høyre hjernehalvdel styrer venstresiden av kroppen og derved venstrehanda, og motsatt styrer venstre hjernehalvdel høyresiden og derved høyrehånda) for en som er sterkt høyrehendt og derfor bruker venstre hjernehalvdel langt mer aktivt, en smule mer utfordrende. ;)
Samme for meg, venstrehendt, men med musa på høyresida av tastaturet. Da kan vi slå fast at statistikk og seriøs forsking viser at venstrehendte med musa på høyre side av tastaturet synes Tesla sin nye løsning for blinklys fungerer kjempebra... Så kan man kanskje si at kundegrunnlaget til Tesla blir en smule begrenset om det er kriteriene for å takle den nye løsningen for blinklys.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: THE på torsdag 14. desember 2023, klokken 13:54
Sitat fra: RJK på torsdag 14. desember 2023, klokken 13:27PS! Gjør oppmerksom på at jeg er venstrehendt, men bruker musa på høyresiden av tastaturet som de fleste andre, Så om det gjør at jeg føler det langt lettere, skal være usagt.

Kanskje blir det å måtte koble inn høyre hjernehalvdel (høyre hjernehalvdel styrer venstresiden av kroppen og derved venstrehanda, og motsatt styrer venstre hjernehalvdel høyresiden og derved høyrehånda) for en som er sterkt høyrehendt og derfor bruker venstre hjernehalvdel langt mer aktivt, en smule mer utfordrende. ;)
Samme for meg, venstrehendt, men med musa på høyresida av tastaturet. Da kan vi slå fast at statistikk og seriøs forsking viser at venstrehendte med musa på høyre side av tastaturet synes Tesla sin nye løsning for blinklys fungerer kjempebra... Så kan man kanskje si at kundegrunnlaget til Tesla blir en smule begrenset om det er kriteriene for å takle den nye løsningen for blinklys.
Et glimrende eksempel på at statistikk både kan brukes, og ikke minst, misbrukes...!  ;D

Ja, det var mer ment for å kaste et halmstrå til de som trengte en bortforklaring, ikke ment som en unnskyldning for å ikke å prøve for seg selv.

"Beklager, men jeg er sterkt venstrehendt, og bruker musa på venstre side av tastaturet, så da viser all tilgjengelig statistikk at jeg ikke kan bruke denne løsningen"...  ::)

Denne smule lille statistikken viser dessverre ikke at bortforklaringen over ikke holder stikk, da det ikke er utprøvd som en test for om hypotesen holder...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:53Er det ikke sånn at bilene med Yoke har progressiv styring, eller hva det heter? Sånn at rattutslagene blir mindre på den bilen enn på en Model 3? Og at det dermed blir litt lettere å blinke ut i rundkjøringer enn i Model 3?
Nei, det er det som er latterlig med Yoke.

På Cybertruck (og Lexus RZ også) er det derimot elektronisk styring som gir programmerbar progressivitet.

Og mange biler som BMW, ID.4 etc. har progressiv styring mekanisk, men forskjellen er ikke så ekstremt som ved steer by wire.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Hvordan gjør kjørelærerne når det ikke lenger er et håndbrekk-knapp til nødbrems? Vet at de må ha ekstra sett pedaler, men monteres også en ekstra P-knapp?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

#24
Sitat fra: daktari på torsdag 14. desember 2023, klokken 14:07Hvordan gjør kjørelærerne når det ikke lenger er et håndbrekk-knapp til nødbrems? Vet at de må ha ekstra sett pedaler, men monteres også en ekstra P-knapp?
Er ikke P-knapp obligatorisk for å få godkjent biler? Den er jo gjerne plassert i midtkonsollen slik at passasjerer kan nå den, om det skjer noe med sjåføren. Og det er vel og den som sjåførlærerne bruker om de må reagere mer enn bare vanlig bremsing.

Har de fjernet den på Highland? Det la jeg ikke merke til da jeg prøvde bilen.

EDIT: Ser ut som det er om å gjøre å trykke og holde P-symbolet på skjermen:

"If an alternative method is needed to bring the vehicle to a stop, press and hold the Park button on the touchscreen's drive mode strip to apply the brakes and remove drive torque while the button is held. Swipe from the edge of the touchscreen towards the passenger, to bring up the drive mode strip."

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_au/GUID-3DFFB071-C0F6-474D-8A45-17BE1A006365.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på torsdag 14. desember 2023, klokken 14:33Er ikke P-knapp obligatorisk for å få godkjent biler? Den er jo gjerne plassert i midtkonsollen slik at passasjerer kan nå den, om det skjer noe med sjåføren. Og det er vel og den som sjåførlærerne bruker om de må reagere mer enn bare vanlig bremsing.

Det har vel aldri vært noe krav? Det fins jo biler med fotbrekk eller med håndbrekket til venstre for føreren.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 14. desember 2023, klokken 14:39
Sitat fra: RJK på torsdag 14. desember 2023, klokken 14:33Er ikke P-knapp obligatorisk for å få godkjent biler? Den er jo gjerne plassert i midtkonsollen slik at passasjerer kan nå den, om det skjer noe med sjåføren. Og det er vel og den som sjåførlærerne bruker om de må reagere mer enn bare vanlig bremsing.

Det har vel aldri vært noe krav? Det fins jo biler med fotbrekk eller med håndbrekket til venstre for føreren.
Krav kan lett komme til i ettertid, så selv om det før var lov med fotbrekk eller håndbrekk til venstre, så kan slikt komme til i ettertid.

Jamfør kjøretøyforskriften så vil det være krav om nødbremseanlegg for traktorer som kan kjøre mer enn 50 km/t. Dog finner jeg ikke noe om hvor nødbremsebetjening skal være, annet enn at det skal være nært sjåføren.

Men kan jo være at det er egne regler for typegodkjenningen som må bestås, som en forlengelse av en lovforskrift.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. desember 2023, klokken 16:22Super-eksperter treffer sikker knappen opp ned i blinde midt i de mest utfordrende situasjoner. Det er veldig langt unna miljøet kjøreskole-elever befinner seg i.
Tror disse super ekspertene, bare er super eksperter etter egen vurdering. Sjansen er megastor for at de rett og slett bruker «Audi» metoden og dropper blinklys i komplekse rundkjøringer.

At de liker blinklysknapper på motorvei oversettes til alle situasjoner.

Jeg har kjørt flere biler (både Plaid og annet merke) blinklysknapper, det er definitivt ikke optimalt.
Legg merke til når du kjører bak en Plaid i en rundkjøring med trafikk, de blinker IKKE inn og ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA