Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

Aha. Trodde det var nødbluss for å synliggjøre ulykken!
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tuxedo

"The fire was difficult to extinguish according to the firefighters. They reportedly didn't know how to approach the vehicle without being electrocuted – leaving the body of the driver in the vehicle."

Herregud.  Med så mange elbiler som det etterhvert kommer på veiene, så må de jo få seg noe kursing.  Og uansett, med de tjukke gummistøvlene og -hanskene de bruker, så skulle jo risikoen for å få støt være tilnærmet lik null.

Edit:  Uten at jeg tror det hadde vært mulig å redde fører i dette tilfellet.  Ser ut som han har truffet et tre på førersiden i svært høy hastighet, og at deler av trestammen har gått gjennom frontruten og inn i kupéen.

lunitiks

Enig @Tuxedo. Skremmende å tenke at hvis man selv en gang sitter fastklemt i en brennende elbil, så står brannmannskapet nølende og ser på  >:(
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hodetelefoner

Hva forventer dere av folk som jobber for slikt og ingenting?  På brannkurs hos oss sa en brannmann at de bare lot bilene brenne... Hadde jeg hatt så lite kunnskap om min jobb som de har, så tror jeg sjefen hadde funnet en ny mann. Men det er mulig røyken har ødelagt hjernen til en del av dem..
Mistenker det, når en brannmann fortalte meg at det var like mye arbeid etter en elbil ulykke som en fossilbil pga all batterisyren... :(

lunitiks

Mulig det er vi / media som misforstår. Håper det. Men det er uansett utrivelig / urovekkende som elbileier å få slike inntrykk gjentatte ganger (kobles fort til brokelandsheia, der brannmannskapets håndtering var et tema).

En sak for elbilforeningen?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Knut Erling Øen

Sitat fra: Tuxedo på ons 07. sep 2016, kl. 16:21
"The fire was difficult to extinguish according to the firefighters. They reportedly didn't know how to approach the vehicle without being electrocuted – leaving the body of the driver in the vehicle.

Merkelig artikkel - og deler av teksten får en til å tro at bilen brant og at det var grunnen til at sjåføren ikke ble reddet ut. Ut fra bildene ser det ikke ut som det har vært noe brann i bilen, men kun i noen løsrevne deler av batteriet - for så vidt i overensstemmelse med artikkelens overskrift... ???
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

Amoss

Sitat fra: Knut Erling Øen på ons 07. sep 2016, kl. 21:47
Merkelig artikkel - og deler av teksten får en til å tro at bilen brant og at det var grunnen til at sjåføren ikke ble reddet ut. Ut fra bildene ser det ikke ut som det har vært noe brann i bilen, men kun i noen løsrevne deler av batteriet - for så vidt i overensstemmelse med artikkelens overskrift... ???

Velkommen til den 4. statsmakt, der ordet man vil formidle ikke behøver å ha noen relasjon til virkeligheten ;)

Kortversjonen av artikkelen:
"Det vi ønsker å si er at mannen brant levende inne i bilen mens brannmenn sto å så på og ikke kunne slukke da dette var en slik idiotisk elbil, og at ulykken skjedde pga autopilot. Dessverre er ikke dette noe vi kan si rett ut, da virkeligheten er en smule anderledes, men ikke desto mindre er det det inntrykket vi ønsker at du skal sitte igjen med." ;)
Model S 85D

SurSnasen

Sitat fra: Amoss på ons 07. sep 2016, kl. 22:39
Velkommen til den 4. statsmakt, der ordet man vil formidle ikke behøver å ha noen relasjon til virkeligheten ;)

Kortversjonen av artikkelen:
"Det vi ønsker å si er at mannen brant levende inne i bilen mens brannmenn sto å så på og ikke kunne slukke da dette var en slik idiotisk elbil, og at ulykken skjedde pga autopilot. Dessverre er ikke dette noe vi kan si rett ut, da virkeligheten er en smule anderledes, men ikke desto mindre er det det inntrykket vi ønsker at du skal sitte igjen med." ;)

I og med den artikkelen stod i Electrek, tviler jeg sterkt på at de har noe interesse av å fremstille bilen som en "idiotisk elbil".

Men for brannfolkene kan jeg godt forstå skepsisen. Når de ser battericeller ligge slengt, skal det ikke mange hjernecellene til for å tenke seg at batteripakken er revet i stykker og dermed i verste fall kan spre sine onde krefter til resten av bilen. Ville du tatt borti en bil hvor du risikerte å få deg en meget kraftig karamell?

Øyvind.h

Ville du gått bort til en kollisjonsskadet fossilbil som brenner?

Sitat fra: Øyvind.h på ons 07. sep 2016, kl. 13:09
Inntil videre har dette ingenting med autopilot å gjøre, selv om det hevdes "uklart" om den var i bruk.
Var visst 155km/t i 80-sone uten autopilot.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: StianSalG på tor 08. sep 2016, kl. 08:04
I og med den artikkelen stod i Electrek, tviler jeg sterkt på at de har noe interesse av å fremstille bilen som en "idiotisk elbil".

Sant nok, men tror ikke electrek selv har vært "on site" og intervjuet brannfolkene eller tatt bilder. Disse viderebringer i dette tilfellet bare nyhetene fra lokale media, som f.eks. http://nl.s5.webdigital.hu/nieuws/autofabrikant-tesla-moet-brandweer-helpen-bij-bergen-slachtoffer-dodelijk-ongeluk som de direkte siterte i innlegget, og sitat "Other Dutch media".
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: StianSalG på tor 08. sep 2016, kl. 08:04
Men for brannfolkene kan jeg godt forstå skepsisen. Når de ser battericeller ligge slengt, skal det ikke mange hjernecellene til for å tenke seg at batteripakken er revet i stykker og dermed i verste fall kan spre sine onde krefter til resten av bilen. Ville du tatt borti en bil hvor du risikerte å få deg en meget kraftig karamell?

Nå tviler jeg sterkt på at brannmenn generelt jobber uten hansker og annet verneutstyr, så sjansen for å få en evt. karamell (som krever at man også har jordforbindelse med føttene) er vel mindre enn mikroskopisk. Eksplosjonsfaren er også borte i forhold til en fossilbil. Så om jeg skulle velge hvilken type brennende bil jeg ville gått bort til for å forsøke å redde en person er elbil førstevalget for min del.

Hydrogen eller annen gassbil, da kan jeg virkelig skjønne en eventuell skepsis. Da hadde jeg heller gått og gjemt meg bak noe rimelig solid.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tor 08. sep 2016, kl. 08:10
Ville du gått bort til en kollisjonsskadet fossilbil som brenner?

Sitat fra: Øyvind.h på ons 07. sep 2016, kl. 13:09
Inntil videre har dette ingenting med autopilot å gjøre, selv om det hevdes "uklart" om den var i bruk.
Var visst 155km/t i 80-sone uten autopilot.

Bekreftet her:  http://learnbonds.com/131047/tesla-autopilot-fatal-crash-netherlands/
SitatCalifornia based electric vehicles producer, Tesla Motors Inc (NASDAQ:TSLA), has said that its Model S Sedan was not in autopilot mode during a fatal crash.The crash happened in the Netherlands,, and the EV was reportedly travelling at 96 MPH. 
Model S 85D

larssto

Sitat fra: Tuxedo på ons 07. sep 2016, kl. 16:21
"The fire was difficult to extinguish according to the firefighters. They reportedly didn't know how to approach the vehicle without being electrocuted – leaving the body of the driver in the vehicle."

Herregud.  Med så mange elbiler som det etterhvert kommer på veiene, så må de jo få seg noe kursing.  Og uansett, med de tjukke gummistøvlene og -hanskene de bruker, så skulle jo risikoen for å få støt være tilnærmet lik null.

Edit:  Uten at jeg tror det hadde vært mulig å redde fører i dette tilfellet.  Ser ut som han har truffet et tre på førersiden i svært høy hastighet, og at deler av trestammen har gått gjennom frontruten og inn i kupéen.

Iflg. rapporter i nederlansk media så konkluderte brannvesenet at bilfører var død da de ankom åstedet. De prioriterte derfor å foreta en kontrollert nedbrenning av bilen, istedet for å ta noen unødig risiko med sine egne mannskaper.
Model S, Stavanger

Øyvind.h

Nedbrenning? Bilen brant jo ikke på siden, bak, under eller inni. Det ser man på bildene. Var de redde på grunn av en brann i fronten da?
Xpeng G6 AWD Performance

Øggen

Det e jaggu meg masse en må tåle å høre når en kjøre batteribil. Siste "varsels-stikk" fra VG idag. Det dreie seg om en heilt anna sak,men NATURLIGVIS bli også Tesla dradd inn!

http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/usa-advarer-mot-samsung-telefon-paa-fly/a/23789248/

Utdrag:
"Litium-batterier har også tidligere fått skylden for branner og problemer med alt fra Tesla-biler til røykutvikling på flere av Boeings Dreamliner-fly."
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA