Rimelig, romslig og langtgående familiebil (2m sjåfør og to bakovervendte seter)

Startet av bil-meg-her-og-bil-meg-de, tor 25. des 2025, kl. 14:03

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Suverin på ons 31. des 2025, kl. 09:27Bagasje løser man lett med tak/bakboks/henger.. Verre å løse sitteplasser, om de oppleves trange.. Men klarte å stable inni rimelig bra med bagasje i den uansett. Litermålene må man ofte ta med en klype salt.

Ugh, bak/tak-boks er noe av det værste knotet jeg vet. Henger er innimellom ett nødvendig onde.

Edit: ser TS ønsker mulighet for takboks, så da er det jo bare å kjøre på. Bare å passe på tillatt nyttelast da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

Sitat fra: turfsurf på ons 31. des 2025, kl. 09:49Ugh, bak/tak-boks er noe av det værste knotet jeg vet. Henger er innimellom ett nødvendig onde.

Edit: ser TS ønsker mulighet for takboks, så da er det jo bare å kjøre på. Bare å passe på tillatt nyttelast da.

Hehe.. Med Thule PowerClick bruker jeg mindre enn 5 minutter på å ta takboksen av/på. Bakboksen vi lånte var enda raskere. Henger er og lettvint ja, kan være litt mer styr med parkering/lading, og uten tempo100 kan det gå litt trått på høgfartsveier, men den var som regel med sommerstid :)

Så min konklusjon er at det viktigste er at alle sitter godt. Så løser man bagasjeproblematikken ganske så lettvint med litt ekstrautstyr.

turfsurf

Sitat fra: Suverin på ons 31. des 2025, kl. 11:23
Sitat fra: turfsurf på ons 31. des 2025, kl. 09:49Ugh, bak/tak-boks er noe av det værste knotet jeg vet. Henger er innimellom ett nødvendig onde.

Hehe.. Med Thule PowerClick bruker jeg mindre enn 5 minutter på å ta takboksen av/på. Bakboksen vi lånte var enda raskere. Henger er og lettvint ja, kan være litt mer styr med parkering/lading, og uten tempo100 kan det gå litt trått på høgfartsveier, men den var som regel med sommerstid :)

Så min konklusjon er at det viktigste er at alle sitter godt. Så løser man bagasjeproblematikken ganske så lettvint med litt ekstrautstyr.
Av/på går som du sier på 5 minutter, men så får man ekstra støy, tungvint tilgang, sperring av takluker / bakluker osv. Og så ser det rart ut i tillegg.

Nei, så lenge det er økonomiske rammer og det finnes biler man vil ha så løses det med å kjøpe større bil.  Så får man bruke tilhenger når man skal ha med større ting eller turer som tilsier slikt. Lettere å hekte av hengeren enn å ta av takboks på destinasjoner.

Men ellers helt enig, alle må sitte godt. Model Y er ikke en bil man kjører fem i til daglig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Kan ikke si meg enig i at det er lett å løse plass med takboks etc.
Hiv noe på taket og rekkevidden går rett "åt skauen". Hive noe på kroken er bedre, men ødelegger mye av tilgangen til bagasjerommet.

Fruen ta en kjapp tur med unga til svigermor? Nei da må brått takboksen eller hengerfestet tas i bruk, fordi man har for liten bil..hvem skal montere om teknisk ansvarlig er utilgjengelig..? Kan høre diskusjonen om rett bilvalg hele veien til middagsbordet🙈

Kjøp helst en bil der mest mulig får plass inni bilen, slik at også alle kan bruke den uten for mye styr 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Daniel_0007

Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

vinterdekk

Høres ut som at det ikke går an med mindre bil. Vi klarte oss noen år med to voksne og tre barn i Kia Niro. Ikke ideelt men bilen måtte også passe garasjeplassen vi hadde. Synes VW ID.4 (som vi har i dag) er greit kompromiss mellom by og familiebil, men vi er sjeldent fem i bilen nå, og fruen har forresten sluttet å klage over at bilen er for liten.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Forventningene skrus opp hele tiden. Priduktebe følger etter og nyvinninger gir store gevinster.

Synes dette bildet av "mellomklasse" Merce C anno ca år 2000 vs "småbil" ID.3 er ganske illustrende for utviklingen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Svk

Rosstopher

Sitat fra: daktari på tor 01. jan 2026, kl. 19:07Forventningene skrus opp hele tiden. Priduktebe følger etter og nyvinninger gir store gevinster.

Synes dette bildet av "mellomklasse" Merce C anno ca år 2000 vs "småbil" ID.3 er ganske illustrende for utviklingen.

Det bildet er ganske misvisende. I følge Wikipedia er ID.3 24 cm kortere enn den Mercedesen, altså en helt vanlig størrelsesforskjell fra en bilklasse til neste.

En Golf fra år 2000 ville ha være 11 cm kortere enn ID.3. Det er mer representativt for den faktiske utviklingen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Suverin på ons 31. des 2025, kl. 09:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 31. des 2025, kl. 08:53Ja, tråden spant litt ut i masse ting trådstarter ikke har bedt om. BZ4X virker å være en av de, med veldig lite bagasjerom (under 500 liter kravet) kort rekkevidde (under kravet) og ikke enorm bakseteplass, om en absolutt må putte ungen bak den høye.

Vi valgte Solterra (bz-klonen) foran Y i sin tid, et av argumentene var at vi opplevde at både foreldre og unger fikk bedre plass i kupeen. Den hadde bedre plass bak sjåfør når førersete var helt bak/ned, samt at vi greitt klarte to bilputer og en bakovervendt i den, trøblet mer i Y-en. Det var og den jeg som sjåfør satt best i.

Bagasje løser man lett med tak/bakboks/henger.. Verre å løse sitteplasser, om de oppleves trange.. Men klarte å stable inni rimelig bra med bagasje i den uansett. Litermålene må man ofte ta med en klype salt.

Vi kjørte over 50.000km med sjåfør på snaut 2 meter og tre barn, en i bakovervendt, to på pute.

Når vi snudde yngstemann opplevdes det trangere og ble mer knoting med bilbelter bak. Så nå er dessverre Subaruen byttet ut.. Det er en bil jeg savner, spesielt nå på vinteren 😀

Men den dekker ikke rekkevidde-kravene til trådstarter, lite batteri. Vi opplevde dog aldri rekkevidde som en reell utfordring med den, ungene ville som regel ha pause før bilen..

Var og å prøvekjørte nye Y når den kom, der satt jeg faktisk dårligere enn i gamle Y, lårstøtten var totalt fraværende, fikk ikke vippet fronten av sete nok opp. Sitter faktisk bedre i 3-ern vår, og i gamle Y-en, enn i den nye.. Så om Y er aktuell for lange menn, bør man prøvesitte.

Da jeg satt alene i Tesla Model 3P fra 2019 så hadde jeg bedre plass enn i en Tesla Model Y fra 2021. Spec. sier Model 3 her ca 1 tomme lengre benplass enn Model Y i fremsetet. Til gjengjeld har Model Y 5 tommer bedre benplass i Model Y.

Konsekvensen av dette var at jeg satt dårligere i Model 3 med folk bak meg siden jeg måtte kjøre setet ganske langt frem. Men alene har jeg sett basketball-spiller på 217 kjøpe Model 3 som roser bilen.

Angående siste Model Y (Juniper) så har jeg ikke prøvd den. Men ser at Performance har fått helt egne seter inkludert justerbar lårstøtte. Har ikke leste noe særlig om den fungerer bra eller ikke. Men kan sikkert være en idé å sjekke ut om en er høy, skal ha Tesla, og vil sitte veldig bra. Ser Performance-utgaven også har andre fjøringer eller dempere, eller hva det var.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 02. jan 2026, kl. 10:14Angående siste Model Y (Juniper) så har jeg ikke prøvd den. Men ser at Performance har fått helt egne seter inkludert justerbar lårstøtte. Har ikke leste noe særlig om den fungerer bra eller ikke. Men kan sikkert være en idé å sjekke ut om en er høy, skal ha Tesla, og vil sitte veldig bra. Ser Performance-utgaven også har andre fjøringer eller dempere, eller hva det var.
Lårstøtten fungerer bra den, skulle gjerne hatt den i vår Y. Og så er det mere sidestøtte, som er litt pluss og minus. Den burde vært justerbar også. Ellers så har den adaptive dempere som jo er kjekt.

Synd man ikke kan få Y LR med disse to tingene (og gjerne den nye skjermen)

Suverin

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 02. jan 2026, kl. 10:14Da jeg satt alene i Tesla Model 3P fra 2019 så hadde jeg bedre plass enn i en Tesla Model Y fra 2021. Spec. sier Model 3 her ca 1 tomme lengre benplass enn Model Y i fremsetet. Til gjengjeld har Model Y 5 tommer bedre benplass i Model Y.

Konsekvensen av dette var at jeg satt dårligere i Model 3 med folk bak meg siden jeg måtte kjøre setet ganske langt frem. Men alene har jeg sett basketball-spiller på 217 kjøpe Model 3 som roser bilen.

Model 3 fungerer ypperlig når jeg ikke har ungene i baksetet ja (vi har 20 modell), da sitter jeg bedre der enn jeg gjorde i Y (får bedre/mer behagelig vinkel på knær). Men som du skriver, skal jeg ha noen bak meg, må jeg såpass langt frem med sete at det fungerer rimelig dårlig.

daktari

Sitat fra: Rosstopher på fre 02. jan 2026, kl. 09:24
Sitat fra: daktari på tor 01. jan 2026, kl. 19:07Forventningene skrus opp hele tiden. Priduktebe følger etter og nyvinninger gir store gevinster.

Det bildet er ganske misvisende. I følge Wikipedia er ID.3 24 cm kortere enn den Mercedesen, altså en helt vanlig størrelsesforskjell fra en bilklasse til neste.

En Golf fra år 2000 ville ha være 11 cm kortere enn ID.3. Det er mer representativt for den faktiske utviklingen.
Hva var det med bildet du synes er misvisende?

Videre reklamerte VW med at ID.3 kom til å få innvendig plass (unntatt bagasje) som en Passat. Det stemte ganske godt, og den var nærmere Passat enn den var en Golf.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Sitat fra: daktari på fre 02. jan 2026, kl. 13:27
Sitat fra: Rosstopher på fre 02. jan 2026, kl. 09:24

Hva var det med bildet du synes er misvisende?

Videre reklamerte VW med at ID.3 kom til å få innvendig plass (unntatt bagasje) som en Passat. Det stemte ganske godt, og den var nærmere Passat enn den var en Golf.

Jeg syns det virket som målet med bildet og teksten var å vise at biler har vokst mye. Målene på bilene på bildet forteller en annen historie.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA