Rimelig, romslig og langtgående familiebil (2m sjåfør og to bakovervendte seter)

Startet av bil-meg-her-og-bil-meg-de, tor 25. des 2025, kl. 14:03

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Elektrisitetsbil på lør 27. des 2025, kl. 21:15[..]
Greit nok at stømmen er rimeligere å fylle hjemme med Norgespris, så lenge den varer, men på langturer er det fort dyrere pr mil med hurtiglading enn med bensin, [..]
Det blir vel litt hypotetisk. Om en bensinbil bruker 0.7l/mil og bensin koster 20kr/l, og elbilen bruker 2kWh/mil så må elbilen lade der det koster over 7kr/kWh for at det blir blir billigere å kjøre bensinbil på langtur. Ja, noen ganger betaler man litt mer men ~7kr/kWh er i øvre sjikt for hurtiglading i Norge.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Svk

Japse bensiner er ikke feil,sikkert ikke dyrere å eie/kjøre enn ny elbil

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søn 28. des 2025, kl. 08:18
Greit nok at stømmen er rimeligere å fylle hjemme med Norgespris, så lenge den varer, men på langturer er det fort dyrere pr mil med hurtiglading enn med bensin, [..]
Det blir vel litt hypotetisk. Om en bensinbil bruker 0.7l/mil og bensin koster 20kr/l, og elbilen bruker 2kWh/mil så må elbilen lade der det koster over 7kr/kWh for at det blir blir billigere å kjøre bensinbil på langtur. Ja, noen ganger betaler man litt mer men ~7kr/kWh er i øvre sjikt for hurtiglading i Norge.
Lenge siden det har vært 7kr/kWh, og da benytter man seg ikke av noen avtaler/abonnement. Har sett priser fra 2,20 til 5,80 i julen. Men snart kommer veiprising, da blir elbiler fort dyrere pr mil med hurtiglading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Er flere leverandører som tilbyr ok pris på DC lading.
Men de som kjører 10-15000 i året får muligens et ok regnestykke med å kjøpe HR-v,CH-r,cx-5 bensiner.
Vi har jo ikke hatt elbil så lenge enda at vi kan si hvor holdbare de er.
Nissan,egolf og Tesla S har jo allerede vist at de har batterier som kan ta kveld før 10år.

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på søn 28. des 2025, kl. 09:29
Lenge siden det har vært 7kr/kWh, og da benytter man seg ikke av noen avtaler/abonnement. Har sett priser fra 2,20 til 5,80 i julen. Men snart kommer veiprising, da blir elbiler fort dyrere pr mil med hurtiglading.

Om politikerne bare legger på nye avgifter på bruk av elbil så blir det selvsagt mer attraktivt å kjøre fossilt. Leser at byrådet i Oslo presser på veiprising, men det er vel ikke noen klar fasit på hvordan man erstatter bomstasjoner med veiprising ennå? Bompenger fungerer på en måte bra fordi pengene de får inn går til lokale prosjekter.

Men dette er helt utenfor tema.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Er vel endel flere kostnader man må ha inn i regnestykket enn bare drivstoffet.

Er fremdeles rabatt på bompenger de fleste steder, og endel steder og på parkering (f.eks. i Oslo). Oljeskift koster jo litt, selv om noen baker dette inn i servicen som da er dyrere.

Men her sammenlignes brukt bensinbil mot ny elbil, så i mange år er man jo dekket av garanti og reklamasjon med ny elbil, lengre enn ved brukt bensinbil. For endel så vil det over tid lønne seg å bytte før garantien utgår, uansett drivlinje man kjører.

Risikoen for å gå på en skade på bensinbilen når den blir gammel, samt at rustskader er mer sannsynlig på gammel bil, er og faktorer man må ta inn i regnestykket. Og da og evnen/viljen til å utføre jobb på egen bil. For mange skurrer det allerede her.

Det siste aspektet her er jo og sikkerhet. Nyere biler, enten det er bensin eller el, har gjerne mer og forbedret sikkerhet fremfor eldre bruktbiler. Og her snakker man gjerne om biler for folk med små barn. Da er det kanskje noe merverdi for mange at bilene har flere systemer som jobber for å unngå at ulykker skjer, og for å redusere skader om ulykken likevel skal oppstå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Svk på søn 28. des 2025, kl. 10:22Vi har jo ikke hatt elbil så lenge enda at vi kan si hvor holdbare de er.
Nissan,egolf og Tesla S har jo allerede vist at de har batterier som kan ta kveld før 10år.
Og vi har ikke fossilbiler som har turboras o.l. før de er ti år? At noen ikke overlever er ikke det samme som at alle dør.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Har vel både turbo og motorras på biler før 10år.

Vi får se om noen år hvordan ståa er... ser BYD har 8år/250000km på batteri nå... og Toyota 10år

Elektrisitetsbil

Morro og lese hvordan fossilbiler uten turbo er beheftet med turboras, og hvordan fossilbiler med neglisjert oljeskift eller altfor lange skiftintervaller som følge av lengst-mulig-serviceintervall-krigen havarerer så fort en påpeker at elbiler har 3-4 komponenter som er laget av svært mange, bitte små elektronikkomponenter fossilbiler ikke har, og som er SVÆRT dyre å bytte, ettersom de ikke repareres om det så er en liten diode til kr 7.50,- som er brent av.
Klar det koster et elbilbatteri (65k - 1000.000,-)å bytte en tubo på en bensinbil uten turbo, det koster også en ombordlader (som i Nissan LEaf til 96 tusen kroner) å bytte et dieselpartikkelfilter i en bensinbil.

Spøk til side; Jeg henviste til enkle, nøkterne bensinbiler uten kompliserende mikkmakk.
Det var snakk om økonomien i å kjøpe en elbil til 500.000 fremfor en brukt fossilbil til feks 200.000. Hondaen min har ikke tapt seg en kone ila de 2,5 siste årene, den elbilen jeg har hatt i samme tidsrom, og solgt, har tapt seg 165 tusen ila 1,5 år. U do the math.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på søn 28. des 2025, kl. 10:22Er flere leverandører som tilbyr ok pris på DC lading.
Men de som kjører 10-15000 i året får muligens et ok regnestykke med å kjøpe HR-v,CH-r,cx-5 bensiner.
Vi har jo ikke hatt elbil så lenge enda at vi kan si hvor holdbare de er.

En kollega hadde en BMW 5-serie som hadde en serie med motorreparasjoner som totalt beløp seg til 100.000. Da var bilen ca 6 år gammel, og ingen ting på garanti.

Bra det har kommet brukte elbilbatterier på finndel.no.

Men, ja, mange tryggere bensinmodeller, som du sier med CX-5 som bensinversjon f.eks. Eller RAV4 ladbar hybrid.
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Kjørte min Toyota Hybrid 300.000km,før jeg gikk over til elbil.
Ikke eid elbil uten garanti enda.skiftet til elbil jan 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på søn 28. des 2025, kl. 22:43Kjørte min Toyota Hybrid 300.000km,før jeg gikk over til elbil.
Ikke eid elbil uten garanti enda.skiftet til elbil jan 2023

Det er utrolig bra hvordan Toyota utfører kvalitetssikring ved utvikling av bilene sine. Det er ikke de som hopper først på nye trender og nyutviklinger, men det er de som hopper tryggest. Det gjør og at de kan stå bak sine produkter, og gi lange garantier, uten at de mister nattesøvnen. Så for de som er redde for at bilen eller batteriet skal smuldre opp er jo Toyota et godt alternativ, selv om jeg ikke aner hvordan plassen er for folk på 2 meter.

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 28. des 2025, kl. 00:29
Sitat fra: daktari på fre 26. des 2025, kl. 12:59ID.7 og Buzz. Sjekk også EQB/GLB, den har baksetet på skinner.
Model Y er ikke spesielt stor i baksetet, så det er et bullshit tips.

Påstår du at det er mer plass i baksetet i en ID7 enn en Model Y?
Jeg har prøvd begge og ville gladelig veddet en grønn tweed-hatt på at Model Y har bedre baksete-plass enn ID7. Synes for øvrig at ID7 også er sykt smal i baksetet. Var tre menn i baksetet, og da satt vi smeltet sammen.
Ja lett. Jeg har kjørt mye y taxi og baksetet er både ukomfortabelt og ikke hverken bredt eller dypt. Ulevelig med 3 voksne. Tipper det er 5-10 cm mer benplass i ID.7.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Svk

Toyota har hatt hybrid siden 90 tallet,så batterier og eldrift kan de..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på man 29. des 2025, kl. 09:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 28. des 2025, kl. 00:29
Sitat fra: daktari på fre 26. des 2025, kl. 12:59ID.7 og Buzz. Sjekk også EQB/GLB, den har baksetet på skinner.
Model Y er ikke spesielt stor i baksetet, så det er et bullshit tips.

Påstår du at det er mer plass i baksetet i en ID7 enn en Model Y?
Jeg har prøvd begge og ville gladelig veddet en grønn tweed-hatt på at Model Y har bedre baksete-plass enn ID7. Synes for øvrig at ID7 også er sykt smal i baksetet. Var tre menn i baksetet, og da satt vi smeltet sammen.
Ja lett. Jeg har kjørt mye y taxi og baksetet er både ukomfortabelt og ikke hverken bredt eller dypt. Ulevelig med 3 voksne. Tipper det er 5-10 cm mer benplass i ID.7.

Så du mener at den 11,6cm smalere ID7 har bedre innvendig bredde i baksetet enn Model Y?
Hvis jeg hadde hatt 1 cm mindre plass i en ID7 måtte annenhver satt fremoverlent for å få plass til skuldrene. Tror muligens jeg satt meg litt fremover med skuldrene, da det presset såpass mye. Og de andre var på ingen måte svære folk.

Jeg har aldri satt i baksetet på min Model Y med 2 andre voksne, så har ikke testet det.
Synes bare det høres rart ut at Model Y, som er 11,6 cm bredere enn ID7, skal ha mindre plass i bredden. ID7 har ingen offisielle mål på bakseteplass, så finner ikke helt tall på det.

For øvrig har jeg kjørt en del ganger med 3 damer i baksetet på Model Y, og ingen av dem har klaget på noe i hvert fall  ;)  :D  :D  ;D  :police:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA