Rimelig, romslig og langtgående familiebil (2m sjåfør og to bakovervendte seter)

Startet av bil-meg-her-og-bil-meg-de, tor 25. des 2025, kl. 14:03

« forrige - neste »

bil-meg-her-og-bil-meg-de

Jeg er på utkikk etter ny bil, den eksisterende (kompakt diesel suv 2010 mod) er for liten når vi nå blir to barn (bakovervendte seter). Jeg er høy, og jeg ønsker en god kjøreposisjon selv med et barnesete bak meg.

Jeg har sett på Skoda Superb og Volvo V90 (og XC90?) og tilsvarende i 2018-2021 versjoner som kan fåes til 300-350000kr. Det er jo ikke elbiler, så det jeg lurer på er om det finnes elbiler som matcher krav og ønsker?

Krav:
Stor nok til 2 meter sjåfør med bakovervendt baksete
Stort bagasjerom: (500+ liter, jo større jo bedre)
Mulighet for takboks.
Firehjulstrekk

Ønsker:
Langtgående: 500(?)+ km?
Pris: Ikke mer enn 400.000kr?

Ikke aktuelt å kjøpe:
Kinesiske biler (jada, Volvo)
Tesla

Spørsmålet er egentlig om det finnes noen elbiler som er som en Superb til en pris som matcher? Evt., om jeg skal tenke rent økonomisk, kan en litt dyrere elbil være et like godt eller bedre valg økonomisk over enperiode på f.eks. 7 år? Mulig jeg skal beholde den lenger eller litt kortere, men det er vanskelig å beregne slik livet er nå.

Jeg skjønner dette er et elbilforum, og de fleste her har nok eid diesel/bensin før de kjøpte elbil. Mulig jeg er gammeldags med rekkeviddeangst som sikkert for lengst er avleggs, men tilsvarende biler ligger fort på 500.000kr+ (riktignok er de da nye). Det er da fort 200.000kr jeg kan bruke på annet tull.

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

Svein_H

Det korte svaret på spørsmålet ditt er vel enkelt og greit: Nei. Trenger du en stor bil (tilsvarende Skoda Superb / Volvo V90/XC90) med firehjulstrekk, god lastekapasitet og lang rekkevidde til under 400' er nok ikke elbil det rette valget.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

vinterdekk

Du går glipp av mange bruktbiler ved å utelukke kinesiske biler og Tesla. Om det var snakk om en ny bil så er det flere modeller å velge mellom (siden utvalget er bedre i dag). Men kanskje du kan prøvekjøre en Skoda Enyaq og se om det kan passe deg. Du finner mange Enyaq iV80X 22-23 årsmodeller under 400K på Finn.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

automat

Det ligger VW ID7 fastback ute på Finn til 400k. Men da må du ofre firehjulstrekk. Det er en romslig bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på tor 25. des 2025, kl. 17:50Du går glipp av mange bruktbiler ved å utelukke kinesiske biler og Tesla. Om det var snakk om en ny bil så er det flere modeller å velge mellom (siden utvalget er bedre i dag). Men kanskje du kan prøvekjøre en Skoda Enyaq og se om det kan passe deg. Du finner mange Enyaq iV80X 22-23 årsmodeller under 400K på Finn.

ID4 har visst prioritert baksete-lengde-plass fremfor bagasjeplass vs Enyaq, så om en skal ha sjanse til å ha bakovervendt barnestol bak en på to meter, er det litt større sjanse på ID4.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Litt avhengig av barnestolen dere har/skal ha (vurder nye, plassbesparende - billigere enn å kjøpe dyrere bil), så sleit jeg veldig med benplassen i ID4 med mine 185cm og barneseter bak.

Jeg fikk derimot grei plass i feks Subaru Solterra (BZ4x vil vel da være tilsvarende).
Dog mye plast, laber rekkevidde, knapt bagasjerom og ALT for dårlig hengervekt for mitt bruk.

Model Y er en mellomting mellom ID4 og Solterra for oss, men knuser absolutt alle andre på bagasjeromsplass så overlegent at takboksen Aldri, og jeg repeterer Aldri, har blitt brukt på snart 5år nå med 2 unger i barnehagealder samtidig.

Så innenfor ditt budsjett, med dine krav, med plassbesparende stoler, er en velholdt Model Y er nærmeste realistiske løsning.
Jeg sier velholdt fordi mange Y'er er i fritt fallende forfatning, da det feks ikke er satt harde krav til service på Tesla'er...ekstremt mye rust på skiver rundt omkring feks, og korrosjon i dører er allerede ett problem i salt-norge.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

ID.7 og Buzz. Sjekk også EQB/GLB, den har baksetet på skinner.
Model Y er ikke spesielt stor i baksetet, så det er et bullshit tips.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Ser man på ID. Buzz, bør man og se på Kia PV5. Langt billigere, og større plass av det jeg leser. Den har og V2L som kan være nyttig på tur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 26. des 2025, kl. 10:15
Sitat fra: vinterdekk på tor 25. des 2025, kl. 17:50Du går glipp av mange bruktbiler ved å utelukke kinesiske biler og Tesla. Om det var snakk om en ny bil så er det flere modeller å velge mellom (siden utvalget er bedre i dag). Men kanskje du kan prøvekjøre en Skoda Enyaq og se om det kan passe deg. Du finner mange Enyaq iV80X 22-23 årsmodeller under 400K på Finn.

ID4 har visst prioritert baksete-lengde-plass fremfor bagasjeplass vs Enyaq, så om en skal ha sjanse til å ha bakovervendt barnestol bak en på to meter, er det litt større sjanse på ID4.

Er også isofix på passasjersetet foran på ID.4, så man trenger nødvendigvis ikke å plassere bakovervendt stol bak sjåføren. Kan godt hende Skoda Enyaq også har isofix foran.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

bil-meg-her-og-bil-meg-de

Takk for gode forslag og innspill hittil i romjulen. Det setter jeg pris på! Etter å ha regnet litt med diverse utgiftskalkulatorer og gjort et overslag selv så ser det ut som at man kan kjøpe en relativt dyrere elbil enn fossilbil og fremdeles komme godt ut rent økonomisk. Da tenker jeg på rene drivstoffutgifter vs. lading med norgespris. Så er parkering og bompenger også en faktor. Garanti-og serviceutgifter utgjør også en forskjell. Mulig underbevisstheten prøver å regne hjem en dyrere elbil, men slik er det når man har lyst på nye og fine ting. Så har vi andre usikkerheter rundt verditapforskjeller, avgifter, drivstoffutgifter osv.

Det er nok for kort tid til nyåret til at jeg rekker noe momsgaranti. Å sjekke bakseteplass er nok ikke værre en å ta med barnesetet til bilforhandleren regner jeg med. Takk for tips om små barneseter. Det er billig å bytte.

Nå har vi ikke hastverk med å bytte sånn sett, vi har i hvert fall frem til sommeren. Tar gjerne i mot andre innspill her. ID.7 er notert. PV5 virker spennende (men har kort rekkevidde). Så ser jeg at det både kommer Peugeot e 5008 og flere andre biler med god plass fremover.

Elektrisitetsbil

Hva med en ikke-kompakt bensin-SUV da? Mazda CX-5? Honda CR-V?
Greit nok at stømmen er rimeligere å fylle hjemme med Norgespris, så lenge den varer, men på langturer er det fort dyrere pr mil med hurtiglading enn med bensin, og dersom det koster 300k mer å kjøpe en elbil-SUV med samme prestenda.... vel, du kan kjøpe jævlig mye bensin for 300k, penger du får renter på fra banken eller fravær av lånerenter og du må fortsatt betale for strømmen for å drive elbilen, og det er billig å vedlikeholde en ukomplisert fossilbil uten turbo, regreim- og DPF slik at den lever lenge. En elbil har til gjengjeld lite å vedlikeholde, dvs ingenting å gjøre som påvirker levetiden, med unntak av noen som skal bytte kjølevæske og alle elbiler bør bytte oljen i reduksjonsgiret.
Men ryker elmotoren, batteriet, Battery Management System, omformer eller ombordlader etter garantiutløp så er det fort gjort å angre på at en kjøpte seg en komplisert elbil.

Du har en 16 år gammel fossil-SUV. Tenk litt over hvor økonomisk trygg og pålitelig denne er i forhold til en elbil når den er helt uten garantier etter 8 år. Elbiler har komponenter som er LANGT dyrere enn det som finnes i en nøktern fossilbil. Hva er planen din med eierskapet av en evt elbil?
-Hyppige skift? (tape jæv**g mye penger ved ofte bilbytte (men du har jo spart 70k i bensin da))
-langt eierskap? (spare noen kroner i driftskostnader under risikoen for svært kostbare reparasjoner?)

Selv har jeg en 2025 Hyundai Ioniq 5 N-Line og er såre fornøyd med den, men jeg tror faktisk min 2019 Honda HR-V fint vil ha mye lenger økonomisk levetid enn Ioniqen over tid ved samme kjørelengde.

Speeder

Sitat fra: Elektrisitetsbil på lør 27. des 2025, kl. 21:15Selv har jeg en 2025 Hyundai Ioniq 5 N-Line og er såre fornøyd med den, men jeg tror faktisk min 2019 Honda HR-V fint vil ha mye lenger økonomisk levetid enn Ioniqen over tid ved samme kjørelengde.

Hvordan ser det regnestykket ut?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fre 26. des 2025, kl. 12:59ID.7 og Buzz. Sjekk også EQB/GLB, den har baksetet på skinner.

Påstår du at det er mer plass i baksetet i en ID7 enn en Model Y?
Jeg har prøvd begge og ville gladelig veddet en grønn tweed-hatt på at Model Y har bedre baksete-plass enn ID7. Synes for øvrig at ID7 også er sykt smal i baksetet. Var tre menn i baksetet, og da satt vi smeltet sammen.
Tesla Model Y                         2021-

E-Trond

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 28. des 2025, kl. 00:29
Sitat fra: daktari på fre 26. des 2025, kl. 12:59ID.7 og Buzz. Sjekk også EQB/GLB, den har baksetet på skinner.

Påstår du at det er mer plass i baksetet i en ID7 enn en Model Y?
Jeg har prøvd begge og ville gladelig veddet en grønn tweed-hatt på at Model Y har bedre baksete-plass enn ID7. Synes for øvrig at ID7 også er sykt smal i baksetet. Var tre menn i baksetet, og da satt vi smeltet sammen.

Må si meg enig med Daktari her,Id7har vesentlig bedre plass enn Model Y i lengden i baksetet.
I bredden har jeg ikke sammenlignet.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA