Rimelig, romslig og langtgående familiebil (2m sjåfør og to bakovervendte seter)

Startet av bil-meg-her-og-bil-meg-de, tor 25. des 2025, kl. 14:03

« forrige - neste »

Håvar

Sitat fra: daktari på fre 26. des 2025, kl. 12:59ID.7 og Buzz. Sjekk også EQB/GLB, den har baksetet på skinner.
Model Y er ikke spesielt stor i baksetet, så det er et bullshit tips.
Vel, det er ikke et bullshit tips når en må forholde seg til budsjettet trådstarter har satt.
Plassen bak en på to meter (meg) er ikke optimal for bakovervendt sete som er "utvidet". Det er god plass til kneet mellom konsoll og ratt så en kan godta å kjøre setet litt frem.
Plassen for kneet til en på to meter er katastrofal i BZ4x så den anbefaler jeg trådstarter å avskrive først som sist
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Suverin

Sitat fra: Håvar på man 29. des 2025, kl. 14:17Plassen for kneet til en på to meter er katastrofal i BZ4x så den anbefaler jeg trådstarter å avskrive først som sist

Dette er nok individuelt etter hvordan kroppen er satt sammen da tydeligvis, jeg er snaut 2 meter og satt meget godt i Solterraen vi hadde (den er lik bz4x). Sete helt bak og helt ned, og var fortsatt grei plass bak meg og.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 29. des 2025, kl. 13:34Så du mener at den 11,6cm smalere ID7 har bedre innvendig bredde i baksetet enn Model Y?
Hvis jeg hadde hatt 1 cm mindre plass i en ID7 måtte annenhver satt fremoverlent for å få plass til skuldrene. Tror muligens jeg satt meg litt fremover med skuldrene, da det presset såpass mye. Og de andre var på ingen måte svære folk.

Jeg har aldri satt i baksetet på min Model Y med 2 andre voksne, så har ikke testet det.

Satt nettop en tur i baksetet på vår Y, to voksne og ett barn. Litt trangt i bredden, men i lengden er det luksus. Ellers kan man jo se carwov sin test hvor de sammenligner Y, Enyaq og flere andre mtp plass. Y gruser alle.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på man 29. des 2025, kl. 17:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 29. des 2025, kl. 13:34Så du mener at den 11,6cm smalere ID7 har bedre innvendig bredde i baksetet enn Model Y?
Hvis jeg hadde hatt 1 cm mindre plass i en ID7 måtte annenhver satt fremoverlent for å få plass til skuldrene. Tror muligens jeg satt meg litt fremover med skuldrene, da det presset såpass mye. Og de andre var på ingen måte svære folk.

Jeg har aldri satt i baksetet på min Model Y med 2 andre voksne, så har ikke testet det.

Satt nettop en tur i baksetet på vår Y, to voksne og ett barn. Litt trangt i bredden, men i lengden er det luksus. Ellers kan man jo se carwov sin test hvor de sammenligner Y, Enyaq og flere andre mtp plass. Y gruser alle.

Ja, det stemmer bedre overens med mitt inntrykk. Har ikke eid noen bil hvor jeg kan ha fremsetet så langt bak når jeg har folk bak meg. Så hvis en er veldig misfornøyd med baksete-plassen i lengderetningen så må en være godt vant. 
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Den store fordelen med Model Y er IMO utformingen av dashbordet. Det er veldig god plass til knærne, så oss med lange bein kan flytte setet langt fremover. I mange andre biler ville vi da ha stanget knærne i dashbordet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på man 29. des 2025, kl. 20:32Den store fordelen med Model Y er IMO utformingen av dashbordet. Det er veldig god plass til knærne, så oss med lange bein kan flytte setet langt fremover. I mange andre biler ville vi da ha stanget knærne i dashbordet.

Er og fornøyd med midtkonsollen. Noen biler har en skarp kant mot låret / leggen, og tar mye plass i bredden. Model Y er veldig god på det og. Jeg har ikke hatt noe behov for å kjøre setet på min Model Y særlig frem.

Har lest at BMW iX er god på bakseteplass, men da mister en jo litt bagasjeplass, om jeg har forstått det riktig. I tillegg har en jo det med pris/rekkevidde. Men bruktprisene begynner jo å bli levelige. Men ville ikke kjøpt iX pga manglende benplass i Model Y. Måtte i så fall vært for andre grunner.

Elektrisitetsbil

Toyota har bra garantiordning i forhold til de fleste andre, selv om 1 million km på 10 år er av akademisk interesse for de aller, aller fleste, ettersom 274 mil pr døgn eller 114 km/t kontinuerlig 24t døgnet rundt i 10 år er litt meningsløst. En Toyotaselger vil ta det til inntekt for å underbygge kvaliteten, men som ikke kan dokumenteres.
Synd de lyver så det renner av dem mht oppgitt rekkevidde. Den nye, etter sigende vesentlig forbedrede elbilen deres oppgis vel til rundt 50 mil-ish WLTP, men nok en gang viser test av den at Toyota er der andre elbiler var for 10-12 år siden: faktisk rekkevidde er stor sett noe selgerne må underslå og holde kjeft om. Så mye respekt for kjøperne.

Fra TEK.no
"Rekkevidden for AWD Executive-modellen vi kjører er oppgitt til 506 kilometer etter WLTP. Det må vi nesten konstatere at vi var langt unna i vår rekkeviddetest, som denne gang foregikk i åtte-ni grader og delvis regn." og

"Som du kan se av forbrukstallene over brukte vi 79 prosent av batteriet på å tilbakelegge de 268 kilometerne på testrunden, som skulle la seg oversette til 339 kilometer total rekkevidde eller bare 67 prosent av WLTP. Det er svakt."
Svakt? Det er pinlig. En 5-6 år gammel Hyundai Kona med mindre batteri går lett 8-10 mil lenger. Noe lettere og mindre bil, men likevel. En kan jo glede seg til 10-15-20 kuldergrader med Bz'n sin.

En Smart #5 må vel være noe av de beste kjøpene en gjør i dag dersom krefter, plass og pris betyr noe. Husker jeg rett koster den mindre, har mer plass og mer krefter enn Tesla mod Y.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektrisitetsbil på tir 30. des 2025, kl. 11:18Toyota har bra garantiordning i forhold til de fleste andre, selv om 1 million km på 10 år er av akademisk interesse for de aller, aller fleste, ettersom 274 mil pr døgn eller 114 km/t kontinuerlig 24t døgnet rundt i 10 år er litt meningsløst. En Toyotaselger vil ta det til inntekt for å underbygge kvaliteten, men som ikke kan dokumenteres.
Synd de lyver så det renner av dem mht oppgitt rekkevidde. Den nye, etter sigende vesentlig forbedrede elbilen deres oppgis vel til rundt 50 mil-ish WLTP, men nok en gang viser test av den at Toyota er der andre elbiler var for 10-12 år siden: faktisk rekkevidde er stor sett noe selgerne må underslå og holde kjeft om. Så mye respekt for kjøperne.

Fra TEK.no
"Rekkevidden for AWD Executive-modellen vi kjører er oppgitt til 506 kilometer etter WLTP. Det må vi nesten konstatere at vi var langt unna i vår rekkeviddetest, som denne gang foregikk i åtte-ni grader og delvis regn." og

"Som du kan se av forbrukstallene over brukte vi 79 prosent av batteriet på å tilbakelegge de 268 kilometerne på testrunden, som skulle la seg oversette til 339 kilometer total rekkevidde eller bare 67 prosent av WLTP. Det er svakt."
Svakt? Det er pinlig. En 5-6 år gammel Hyundai Kona med mindre batteri går lett 8-10 mil lenger. Noe lettere og mindre bil, men likevel. En kan jo glede seg til 10-15-20 kuldergrader med Bz'n sin.

En Smart #5 må vel være noe av de beste kjøpene en gjør i dag dersom krefter, plass og pris betyr noe. Husker jeg rett koster den mindre, har mer plass og mer krefter enn Tesla mod Y.

Er helt enig hvis testen er nøyaktig.
Jeg vil nok ta denne testen med en klype salt og gi litt pepper.
Kan det være en slags før-produksjonsmodell? Kan det være at testeren stoppet lenge ved hvert stopp sånn at bilen ble kald, eller at varmeapparatet gikk i timesvis?

Sliter litt med å tro at bilen skulle gå såpass dårlig i forhold til vintertesten for to år siden med utgående modell.

Vintertesten:
Over 300 netto høydemeter
Mellom -2 og -8 grader
Kraftig vind fra nord (motvind)
Fikk 3 mil gratis (kjørte ca 3 mil etter at rekkevidden sa 0km rest)

Tek-testen på ny modell
ca 8 varmegrader og noe regn
Høy hastighet i 12 mil (100-110 km/t)

Men hvis bagasjeplass og rekkevidde er viktig er jeg uansett helt enig i at dette ikke er bilen for deg. På den annen side så er det visst en veldig god bil hvis du gidder å lade et kvarter når du skal ut og kjøre 40 mil.

ProsjektX

Skal man ha veldig god plass i baksete, også til bakovervendte stoler er f.eks Ioniq 5 mye bedre enn Model Y ihvertfall. Har hatt begge, med barneseter. Kjører man baksete i Ioniq 5 helt tilbake (står på skinner), så er det veldig god plass, har også mulighet til å justere vinkel på ryggen, det er ikke mulig i Model Y 2025. Tror ikke mange andre biler i den klasse og prisområde er mer romslig ihvertfall. Y er relativt dårlig etter min mening.
2025 Tesla Model Y LR, 2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Radial

Ionic 5 er veldig sansen, men ble aldri venn med bagasjerommet. Fruen klaga på for harde seter🙈 og av en eller annen grunn var standard fargen grå på setene den gangen, 90talls vibes.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ProsjektX på tir 30. des 2025, kl. 18:59Skal man ha veldig god plass i baksete, også til bakovervendte stoler er f.eks Ioniq 5 mye bedre enn Model Y ihvertfall. Har hatt begge, med barneseter. Kjører man baksete i Ioniq 5 helt tilbake (står på skinner), så er det veldig god plass, har også mulighet til å justere vinkel på ryggen, det er ikke mulig i Model Y 2025. Tror ikke mange andre biler i den klasse og prisområde er mer romslig ihvertfall. Y er relativt dårlig etter min mening.

Har de tatt bort muligheten til å justere seteryggen på baksetene i Model Y? Jeg har 2021-modell, og der er det 3 forskjellige vinkler.

Dersom man har 1 unge med bakovervendt sete og 1 voksen på to meter så plasserer en bakovervendt sete på den siden som den høye ikke sitter. Har man to unger med bakovervendt sete trenger man all den bagasjeplass man kan få. I begge tilfeller vinner Model Y lizzm.

vinterdekk

Trådstarter var ikke på utkikk etter en Tesla, så det er nok ikke så mye hjelp i at plassen bakover er god. Men Model Y har jo dessverre blitt den internasjonale malen alle sammenligner mot på familiebil-tester [når det kommer til elbiler]. Så mitt tips er at man kan kikke på en Model Y selv om man ikke tenker å kjøpe den.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Svk

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på ons 31. des 2025, kl. 07:51Trådstarter var ikke på utkikk etter en Tesla, så det er nok ikke så mye hjelp i at plassen bakover er god. Men Model Y har jo dessverre blitt den internasjonale malen alle sammenligner mot på familiebil-tester [når det kommer til elbiler]. Så mitt tips er at man kan kikke på en Model Y selv om man ikke tenker å kjøpe den.

Ja, tråden spant litt ut i masse ting trådstarter ikke har bedt om. BZ4X virker å være en av de, med veldig lite bagasjerom (under 500 liter kravet) kort rekkevidde (under kravet) og ikke enorm bakseteplass, om en absolutt må putte ungen bak den høye.

Et annet alternativ trådstarter ikke har bedt om er BYD Sealion (kinesisk), som vel har gjort det svært bra på bakseteplass.

Når en og må ha med 4WD og begrense prisen, og ikke kinesisk og Teslask, da synes jeg Kia EV5 (som kommer), Kia EV9 (som koster over 700.000 brukt) BMW iX (brukt, men ellers alle krav), VW ID4 og
ID7 er biler jeg ville vurdert.

Suverin

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 31. des 2025, kl. 08:53Ja, tråden spant litt ut i masse ting trådstarter ikke har bedt om. BZ4X virker å være en av de, med veldig lite bagasjerom (under 500 liter kravet) kort rekkevidde (under kravet) og ikke enorm bakseteplass, om en absolutt må putte ungen bak den høye.

Vi valgte Solterra (bz-klonen) foran Y i sin tid, et av argumentene var at vi opplevde at både foreldre og unger fikk bedre plass i kupeen. Den hadde bedre plass bak sjåfør når førersete var helt bak/ned, samt at vi greitt klarte to bilputer og en bakovervendt i den, trøblet mer i Y-en. Det var og den jeg som sjåfør satt best i.

Bagasje løser man lett med tak/bakboks/henger.. Verre å løse sitteplasser, om de oppleves trange.. Men klarte å stable inni rimelig bra med bagasje i den uansett. Litermålene må man ofte ta med en klype salt.

Vi kjørte over 50.000km med sjåfør på snaut 2 meter og tre barn, en i bakovervendt, to på pute.

Når vi snudde yngstemann opplevdes det trangere og ble mer knoting med bilbelter bak. Så nå er dessverre Subaruen byttet ut.. Det er en bil jeg savner, spesielt nå på vinteren 😀

Men den dekker ikke rekkevidde-kravene til trådstarter, lite batteri. Vi opplevde dog aldri rekkevidde som en reell utfordring med den, ungene ville som regel ha pause før bilen..

Var og å prøvekjørte nye Y når den kom, der satt jeg faktisk dårligere enn i gamle Y, lårstøtten var totalt fraværende, fikk ikke vippet fronten av sete nok opp. Sitter faktisk bedre i 3-ern vår, og i gamle Y-en, enn i den nye.. Så om Y er aktuell for lange menn, bør man prøvesitte.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA