Rimelig, romslig og langtgående familiebil (2m sjåfør og to bakovervendte seter)

Startet av bil-meg-her-og-bil-meg-de, tor 25. des 2025, kl. 14:03

« forrige - neste »

Svein_H

Sitat fra: Rosstopher på fre 02. jan 2026, kl. 14:40
Sitat fra: daktari på fre 02. jan 2026, kl. 13:27
Sitat fra: Rosstopher på fre 02. jan 2026, kl. 09:24
Sitat fra: daktari på tor 01. jan 2026, kl. 19:07Forventningene skrus opp hele tiden. Priduktebe følger etter og nyvinninger gir store gevinster.

Synes dette bildet av "mellomklasse" Merce C anno ca år 2000 vs "småbil" ID.3 er ganske illustrende for utviklingen.

Det bildet er ganske misvisende. I følge Wikipedia er ID.3 24 cm kortere enn den Mercedesen, altså en helt vanlig størrelsesforskjell fra en bilklasse til neste.

En Golf fra år 2000 ville ha være 11 cm kortere enn ID.3. Det er mer representativt for den faktiske utviklingen.
Hva var det med bildet du synes er misvisende?

Videre reklamerte VW med at ID.3 kom til å få innvendig plass (unntatt bagasje) som en Passat. Det stemte ganske godt, og den var nærmere Passat enn den var en Golf.

Jeg syns det virket som målet med bildet og teksten var å vise at biler har vokst mye. Målene på bilene på bildet forteller en annen historie.

Det bildet der virker nesten photoshoppet, for å være helt ærlig, for at ID.3 skal virke større enn den faktisk er. Mercedes C-klasse var jo en romslig bil i sin tid. Sjekk f.eks panelbredden på gjerdet bak bilene, den ser atskilling smalere ut bak Mercedesen.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på fre 02. jan 2026, kl. 14:58
Sitat fra: daktari på tor 01. jan 2026, kl. 19:07Forventningene skrus opp hele tiden. Priduktebe følger etter og nyvinninger gir store gevinster.

Synes dette bildet av "mellomklasse" Merce C anno ca år 2000 vs "småbil" ID.3 er ganske illustrende for utviklingen.

Det bildet er ganske misvisende. I følge Wikipedia er ID.3 24 cm kortere enn den Mercedesen, altså en helt vanlig størrelsesforskjell fra en bilklasse til neste.

En Golf fra år 2000 ville ha være 11 cm kortere enn ID.3. Det er mer representativt for den faktiske utviklingen.

Videre reklamerte VW med at ID.3 kom til å få innvendig plass (unntatt bagasje) som en Passat. Det stemte ganske godt, og den var nærmere Passat enn den var en Golf.

Jeg syns det virket som målet med bildet og teksten var å vise at biler har vokst mye. Målene på bilene på bildet forteller en annen historie.

Det bildet der virker nesten photoshoppet, for å være helt ærlig, for at ID.3 skal virke større enn den faktisk er. Mercedes C-klasse var jo en romslig bil i sin tid. Sjekk f.eks panelbredden på gjerdet bak bilene, den ser atskilling smalere ut bak Mercedesen.
Du blir lurt fordi de nærmeste panelene ser du nesten rettvinklet på, mens jo mer du ser mot høyre, dess mer vinkel har de fra kameraets posisjon, og da vil de panelene lengst bort, automatisk se mindre ut.

Bilene kommer jo og med en synsvinkel fra fotografen, og vil gjøre at MB'en automatisk vil se litt kortere ut enn den er, sammenlignet med ID3'en.

Dog, forskjellene i høyden blir godt synlig, men ikke bredden. Og det er jo fort der bilene har øst mest ut. Tar meg selv i å sammenligne min Kona (som er kortere) med andre bilmodeller den blir parkert ved siden av. Den er fort kortere enn mange, men den føles til gjengjeld mer massiv ut enn biler som burde være større.

Men Kona er ganske brei tross alt, noe som er med på å gjøre den mer stabil å kjøre gjennom svingete terreng med. Og høy mot spesielt endel sedaner og stasjonsvogner er den og.

Men mye faller bort innvendig pga at moderne biler fort er tykkere vegger og dører på. Og forskjellen blir drastisk mot andre, dess større aldersforskjellen blir.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Svein_H på fre 02. jan 2026, kl. 14:58

Ikke photoshoppet, men litt skjevt da jeg ikke gadd flytte meg så langt. Syklet forbi og reagerte på forskjellen. Derfor ble også bildet tatt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Svein_H

Joda, jeg er fullstendig klar over hvilken forskjell kameravinkel og brennvidde kan utgjøre, og trenger ingen mansplaining rundt det. men dette var et ekstremt og overhodet ikke representativt bilde av virkeligheten.

Vaduz

elektro

Det korte svaret er vel at bilen du leter etter ikke finnes.

Men jeg ville tatt med barnesetet og sjekket biler som ID.7 og Enyaq 85x hos forhandler for å se om det fungerer. Forhandlerne ligger normalt ved siden av hverandre. Brukt bør du finne de til rett under 500.000. Kanskje det er verdt det?

I samme prisleiet får du også en ny Pegeout E-5008, den har enormt bagasjerom, sju seter og andre seterad på skinner, hvis jeg ikke tar helt feil. Antar også at det er bra med plass i lengden. Men den har bare 477 km. WLTP rekkevidde med 4x4.

Nye GLB kan bli en bra match, ser bort fra prisen, som sikkert blir over 600k. Kan du regne det hjem??
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Svein_H

Sitat fra: Vaduz på fre 02. jan 2026, kl. 20:25Trengte litt mansplaining da, trodde jo det var fotoshop;)
Virker nesten photoshoppet skrev jeg, ikke at jeg trodde det var photoshop ;) Og fotografen selv sier jo at han ikke gadd å flytte seg for å gi et mer korrekt perspektiv, derav den siste kommentaren min.

daktari

Sitat fra: Svein_H på lør 03. jan 2026, kl. 16:32
Sitat fra: Vaduz på fre 02. jan 2026, kl. 20:25Trengte litt mansplaining da, trodde jo det var fotoshop;)
Virker nesten photoshoppet skrev jeg, ikke at jeg trodde det var photoshop ;) Og fotografen selv sier jo at han ikke gadd å flytte seg for å gi et mer korrekt perspektiv, derav den siste kommentaren min.
Hvis du ser skikkelig på bildet ser du at jeg bare står ca en meter skjevt, på andre siden av en bred vei. Så forskjellen på bilene er større enn perspektivet får til.
Mine I-Pace videoer

ToWalkOrDrive

Fargen på bilene har og mye å si. Ser større ut når den er psycho-grønn i stedet for kommune-grå-mus.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Med 2 barn og to meter lang er det litt begrenset, men jeg ville ha sjekket ut model s.
Disse bilene er veldig lange og har god plass innvendig. Jeg kjørte selv et år med bakovervendt sete bak meg i en model s og jeg er samme høyde.
De har enormt med bagasjeplass, god rekkevidde, lader brukbart og er veldig fine å kjøre, særlig på vinterføre.

Disse dbilene får du til en meget gunstig pris, men husk bare å sette av 50k til dørhåndtak, PTC varmer, hjuloppheng og luftfjærer. (I tillegg støtter du ikke nazi musk om du kjøper brukt).

Ellers er det ID7, ID4 (veldig god plass for høye folk i forsetet), ID buzz, Ioniq 5,  EV5, eller EQB (veldig fin bil faktisk, og billig)

daktari

Jeg har hatt barneseter i Model S, og største problemet er knøttliten bakdør som åpner lite . Ikke mye benplass bak heller, Model 3 er like bra.
Mine I-Pace videoer

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på man 05. jan 2026, kl. 08:11Jeg har hatt barneseter i Model S, og største problemet er knøttliten bakdør som åpner lite . Ikke mye benplass bak heller, Model 3 er like bra.

Enig i det. Har gått fra Model S -> Model 3 -> Model Y. Model S og 3 føltes like i benplass (begge med lave seter). Model Y føltes lenger (5" lengre benplass i baksetet enn 3, og 1" mindre benplass i fremsetet, netto 4" bedre benplass til sammen i Model Y enn Model 3, og da sikkert S... men trådstarter ønsker ikke kinesisk, og ønsker ikke Tesla. I tillegg til tidligere nevnte tips kan kanskje Hyundai Ionic 6 eller Kia EV6 være et tips. Ser at en litt uproff test sier en fyr på 1,86 kan sitte bak seg selv lett, som på Model Y. Men spørs vel hvilket krav en har. Dersom en synes Model Y er en knøttliten bil så er nok også Ioniq 6 for liten.

https://www.carsales.com.au/editorial/details/which-evs-provide-the-best-legroom-for-families-with-teenagers-147725/
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: daktari på man 05. jan 2026, kl. 08:11Jeg har hatt barneseter i Model S, og største problemet er knøttliten bakdør som åpner lite . Ikke mye benplass bak heller, Model 3 er like bra.

Jeg syns taklinjen var den største begrensningen med Model S og bakovervendte barneseter. Vendbare barneseter er et must i Model S IMO. Altså slik at man snur stolen sidelengs når barnet skal inn/ut.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Vaduz

Jeg pleide å stå oppreist og lempe ungene rett inn som en gaffeltruck😅 Når de blir to kryper de inn selv.

Model Y var håpløs med to bakovervendte seter og høy sjåfør. Helt uaktuell for oss.

Men sjekk ut EQB da, fin for høye folk, romslig med to barn og generelt en veldig fin bil!

elektro

Sitat fra: Vaduz på søn 04. jan 2026, kl. 20:25Med 2 barn og to meter lang er det litt begrenset, men jeg ville ha sjekket ut model s.
Disse bilene er veldig lange og har god plass innvendig. Jeg kjørte selv et år med bakovervendt sete bak meg i en model s og jeg er samme høyde.
De har enormt med bagasjeplass, god rekkevidde, lader brukbart og er veldig fine å kjøre, særlig på vinterføre.

Disse dbilene får du til en meget gunstig pris, men husk bare å sette av 50k til dørhåndtak, PTC varmer, hjuloppheng og luftfjærer. (I tillegg støtter du ikke nazi musk om du kjøper brukt).

Ellers er det ID7, ID4 (veldig god plass for høye folk i forsetet), ID buzz, Ioniq 5,  EV5, eller EQB (veldig fin bil faktisk, og billig)

1: TS vil ikke ha Tesla.

2: Jeg opplevde ikke Model S som spesielt romslig i baksetet. Vil si det vidt gikk med bakovervendt barnesete  for en sjåfør på 180 cm. Setet det var snakk om var 2 stk. Cybex eller hva de heter, som man kan rotere 90 grader.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA