Rimelig, romslig og langtgående familiebil (2m sjåfør og to bakovervendte seter)

Startet av bil-meg-her-og-bil-meg-de, tor 25. des 2025, kl. 14:03

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: elektro på tir 13. jan 2026, kl. 09:511: TS vil ikke ha Tesla.

2: Jeg opplevde ikke Model S som spesielt romslig i baksetet. Vil si det vidt gikk med bakovervendt barnesete  for en sjåfør på 180 cm. Setet det var snakk om var 2 stk. Cybex eller hva de heter, som man kan rotere 90 grader.

Jeg er 190cm og kjørte Model S med to svingbare Cybex Sirona S. Jeg hadde aldri dårlig plass. Både sete, ratt og pedaler var der de skulle være. Vi har sikkert forskjellige preferanser, så hver enkelt bør teste selv.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

elektro

Sitat fra: Rosstopher på tir 13. jan 2026, kl. 09:57
Sitat fra: elektro på tir 13. jan 2026, kl. 09:511: TS vil ikke ha Tesla.

2: Jeg opplevde ikke Model S som spesielt romslig i baksetet. Vil si det vidt gikk med bakovervendt barnesete  for en sjåfør på 180 cm. Setet det var snakk om var 2 stk. Cybex eller hva de heter, som man kan rotere 90 grader.

Jeg er 190cm og kjørte Model S med to svingbare Cybex Sirona S. Jeg hadde aldri dårlig plass. Både sete, ratt og pedaler var der de skulle være. Vi har sikkert forskjellige preferanser, så hver enkelt bør teste selv.

Ja, det er overraskende hvor ulikt man sitter. Og jeg er ikke spesielt langbeint, men føler av og til at jeg sitter som en bestemor. 😊 Det er samme barnesetesete som vi hadde og jeg mener det var så vidt det var en cm. klaring til forsetene. Vet ikke om det er noe forskjell på setene i Model S. Vi hadde en facelift med de noe uvanlige delskinn setene. I alle fall, så er jeg sikker på at det er større plass i både Model Y og ID.7, sistnevnte passer også TS sin kravspec bedre. Bortsett fra kanskje prisen.. Men det må som du skriver testes.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

bil-meg-her-og-bil-meg-de

Hei, takk for alle forslag i denne tråden, og for digresjonene også som har en tendens til å oppstå i slike diskusjoner :-)

Jeg har nå kjøpt bil, og det ble en ID. 7 GTX Tourer (2025-modell) for 500.000kr (mer enn opprinnelig budsjett, men slik er det vel alltid ;-) ). Den har det vi trenger: god benplass, rekkevidde, firehjulstrekk og grei bagasjeplass.

Siden jeg har fått så god hjelp så tenkte jeg å notere meg mine erfaringer i tilfelle det er andre med lignende behov:

Benplass sjåfør: Man kan lese alt man vil på nettet om biler, men om du vil sjekke plass må du ta med deg et barnesete og prøve. Vi har et Cybex Sirona Gi I-size. Det er mulig man finner mindre seter, men ID 7 var uansett et greit valg, så vi trengte ikke å se etter mindre barneseter. Her er de jeg prøvde:

VW ID 7   God benplass
VW ID 4   Akseptabel benplass. Denne kunne jeg fint kjøpt
Skoda Enyaq   For trang. Overraskende nok. Dashboardet med skjermen er formet slik at jeg ikke får beveget høyrebenet noe særlig.
Tesla Model Y   For trang. Høyrebenet dunker borti skjermen
Toyota bZ4X Touring   Kan gå, men litt på kanten. Dersom denne hadde vært aktuell ville jeg prøvekjørt for å være sikker.
VW ID Buzz (long wheelbase)   Veldig god plass. Naturligvis (Prøvde ikke med barnesete). For dyr
Kia PV5   God plass. (Prøvde ikke med barnesete). (Ikke 4x4 per i dag)
Peugeot 5008   For trang
Kia EV5   Kan gå, men litt på kanten. Dersom denne hadde vært aktuell ville jeg prøvekjørt for å være sikker.
BMW iX   God plass. Veldig fin bil (og de har sunket veldig i pris). Kunne vært aktuell, men det er da må man ta med usikkerhet mtp vedlikeholdskostnader.
Kia EV6   Akseptabel benplass. Denne kunne gått (prøvekjørte ikke, litt lite bagasjerom)
Skoda Superb (diesel)   God plass

Som dere ser så utelukker benplassen enkelte modeller. Noen var på kanten. Jeg er 1.98 så dersom du er litt kortere så kan de være aktuelle. Da vil jeg anbefale å testkjøre de i før man tar valget.

Når det gjelder bagasjeplass så ville jeg ikke sett blindt på volum. En familie laster ofte opp til taket. Bagasjevolum i europa er målt etter VDA-standarden. Den går kun til hattehyllen. Tesla oppgir derimot volumet helt til taket, og i praksis tror jeg ikke det er noe større enn tilsvarende biler. Tesla Bjørn har en bananaboks-test som et godt utgangspunkt: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#gid=0. NAF har også høyde, bredde, og dybdemål som er fine. Skal man ha nevneverdig større plass enn en ID 7 må man opp på Buzz eller PV5.

Rekkevidde er skrevet så mye om her at jeg ikke trenger å gjengi noe, men NAF-testene er veldig fine. Så har også Tesla Bjørn en fin 1000km test som viser tidsbruken i praksis med ulike biler.

Økonomi:
Å kjøpe bil er jo et tapsprosjekt, men jeg har satt opp et excel-ark som estimerer kostnaden på enkelte av de aktuelle bilene. Det er nok ikke perfekt, men et greit utgangspunkt for å vurdere f.eks. nybil med kampanjerente vs kjøpe en 1-2 år gammel bil. Skoda Superb gir et sammenligningsgrunnlag mot en diesel-bil. Merk at utganspunktet her er å kjøpe bilen i cash. Vanlige billån har veldig høy rente og da blir TCO langt høyere. Kostnadsestimatene er kun estimater, og det kan inneholde feil.

Jeg brukte det f.eks. for å sammenligne en ny ID 7 vs en 2025-modell. Selv med kampanjerente i tre år så blir besparelsen 100000-150000kr. Her må man selv bestemme kost/nytte. Selv tenker jeg at det er mye annet fint jeg kan få for den summen enn nybillukt, fysiske knapper, nytt infotainment og null km-stand. Det aller rimeligste aktuelle alternativet ville nok vært en litt eldre ID 4. Men nå ble det altså ID 7 på meg.

Lenke til excel-ark (i Google Docs): https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTeq4YXmfUmgbOemdAeyu_FlwFwWf5ZMYdF1lR0KPRMFtFVzyISkTMimhFRDwzGlg/pubhtml

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA