« VW ID.4 akselererte plutselig: Bremset for harde livet

Startet av Fromthemountain, torsdag 20. mars 2025, klokken 22:05

« forrige - neste »

Fromthemountain

https://www.motor.no/aktuelt/vw-id4-akselererte-plutselig/309527

Annen hendelse med Volvo

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-i-ny-krasj/309950

Tror dere dette kan være reell? Fyren fra Møller referer til tilsvarende hendelser ved andre produsenter, men han nevner ikke hvilke.

Electric cars in Norway

Ja det er mange som skriver om sine ID.4 opplevelser - se 2 bilder fra et google søk (på id.4 sudden acceleration) - men hva som ligger i dette vet jeg ikke. Så det er fint du belyser temaet med denne strengen :+1: 

Generelt er det gjerne en av to mulige hendelser: brukerfeil eller teknisk feil. Jeg har kjørt både ID.4 og XC40 EV og jeg har bare gode inntrykk fra de bilene.

Når det gjelder denne XC40 så mener jeg sandvika parkeringshus dødsulykken har fått fortjent oppmerksomhet og jeg gleder meg til å se en rapport på denne saken. Mer om den saken er her https://elbilforum.no/index.php?topic=67628.msg1162099#msg1162099

Når det gjelder det svaret han fra Møller gav i den Motor.no lenken du postet så synes jeg han var lite konkret om at det faktisk er endel ID4 støy internasjonalt om dette. 

Kopi av hans svar under for de som ikke har lest saken enda:

Møller svarer

Kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller svarer på vegne av Volkswagen, men han vil ikke gå i detalj om denne konkrete saken.
«Om vi får rapportert slike opplevelser, så undersøkes de selvsagt grundig. Det jeg kan si, uten å gå inn på enkeltsaker, er at man ikke har noen grunnlag overhodet for å tro eller hevde at feil på våre produkter har ført til hendelser som beskrevet her»,  skriver Skovli i en e-post.

Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller
Foto: MØLLER
Han vil ikke svare på direkte spørsmål om bremsen overstyrer gassen på ID.4.
«Jeg ser i Motor at andre produsenter har fått tilsvarende oppmerksomhet rundt tilsvarende hendelser tidligere, og slik sett er det overraskende om man nå vil knytte problemstillingen til egenskaper ved bilene våre», skriver han – og fortsetter:
«Bilene våre er trygge å bruke, og en gjennomregulert og ekstremt sikkerhetsfokusert bilindustri er garantisten for at forbrukerne kan stole på det. (...) Det er strenge sikkerhetskrav i bilindustrien, og de må man etterleve om man opererer i denne bransjen. Derfor har man vesentlig mer enn bare mitt ord for det når jeg understreker at bilene våre er trygge å bruke», skriver kommunikasjonsdirektøren.

daktari

NEI, det er ikke reelt. Jeg har kjørt klampen i bunn og deretter brukte venstre fot på bremsen. Det stopper.

Så at en fyr tilfeldigvis skal ha foten på bremsen, plutselig så  overstyrer gassen elektronisk uten han han bremser, men når han bremser så svikter jaggu et mekanisk system også -> mindre sannsynlig enn eurolotto.

Bare å prøve selv folkens!
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

automat

Trafikkskoler kan ikke lenger ta i bruk Id.4 som kjøreskolebil, fordi Staten Vegvesen ikke godkjenner de som oppkjøringsbil. Grunnet at brems ikke overstyrer gass.

https://www.motor.no/aktuelt/brems-overstyrer-ikke-gass-i-vw-id4/307273
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Ikke presist det som står i Motor (som vanlig), man klarer fortsatt å holde bilen igjen med venstre fot på bremsen og høyre i bånn.
Mine I-Pace videoer

automat

Når en situasjon tilsier at bilen kan stanses med et lett trykk på bremsen, så er det ganske dramatisk å måtte trampe pedalen i bånn. Og igjen, Statens vegvesen godkjenner ikke lenger dette på biler som skal brukes til oppkjøring.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på fredag 21. mars 2025, klokken 11:15Når en situasjon tilsier at bilen kan stanses med et lett trykk på bremsen, så er det ganske dramatisk å måtte trampe pedalen i bånn

Enig. Det er dramatisk.

SitatFra motor.no
Vi har 12 biler i drift og har kun hatt én kritisk situasjon.  En av våre trafikklærere opplevde at bilen havnet ut på gresset under kjøring på øvingsbanen i Rakkestad. Han klarte ikke å overstyre elevens gasspådrag og fikk litt skrekken da bilen dro av banen, forklarer Mørk.

JorgenM

Hadde en lignende opplevelse med en ID3 lånebil fra Hertz for 1 måned siden.

Jeg og dattera kom inn på gårdsplassen og jeg hadde sluppet gasspedalen for noen sekunder siden og gjorde meg klar til å bremse når bilen plutselig skyter fart. Heldigvis fikk jeg bremset raskt og det var ingen hindring like foran bilen. Skremmende opplevelse.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Electric cars in Norway

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 01. april 2025, klokken 12:22Hadde en lignende opplevelse med en ID3 lånebil fra Hertz for 1 måned siden.

Jeg og dattera kom inn på gårdsplassen og jeg hadde sluppet gasspedalen for noen sekunder siden og gjorde meg klar til å bremse når bilen plutselig skyter fart. Heldigvis fikk jeg bremset raskt og det var ingen hindring like foran bilen. Skremmende opplevelse.
Ja hvis bilen ikke er konstruert slik at brems alltid vil overstyre gass så har vi et problem. 

Ingeniøren

Problemet med dagens biler er at de lesses ned med elektronikk som skal serve allverdens dilldall vi har gjort oss avhengig av (kamera, adaptiv cruise, line assistance). Bilen har blitt en datamaskin på hjul, veldig dyrt å utvikle og feilteste, som krasjer i blant slik alle datamaskiner gjør...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 03. april 2025, klokken 09:16Problemet med dagens biler er at
Du kan ikke si det slik. Det er ikke problem i seg selv. Utfordring ja... ikke problem

Fromthemountain

Det som er et problem er at jeg blir i tvil om jeg tørr å kjøre en ID4 med mine barn osv. Og det er synd fordi bilen er fin ellers.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Fromthemountain på torsdag 03. april 2025, klokken 21:05Det som er et problem er at jeg blir i tvil om jeg tørr å kjøre en ID4 med mine barn osv. Og det er synd fordi bilen er fin ellers.
Veldig fin bil ja og du har et veldig godt poeng. Brems må trumfe gass ;D for å si det slik 

Savner en mer aktiv medieprofil fra vw Norge konsernet i denne saken. De burde sendt ut en egen pressemelding om saken.
Innhold på info de bør si noe om er dette:

Hva vet de om saken
Hva er tiltakene de gjør nå
Når er det ordnet
Og start alltid med å legge seg flat i slike saker...paddeflat

daktari

Hva er det dere savner?
Bilen flytter seg ikke en millimeter hvis du trykker venstre foten på bremsen og setter høyrefoten på gassen og helt i bunn. Den står helt stille.
Ufarlig å kjøre med.
Mine I-Pace videoer

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på fredag 04. april 2025, klokken 08:32.
Ufarlig å kjøre med.
Daktari :+1:  Da hadde den vel blitt brukt som trafikkskole bil da vel?

Kopi:
BREMSESVIKT: Sjåførlærer Dag W. Cappelen ble skremt da han ikke klarte å overstyre elevens gasspådrag med bremsen.

https://www.motor.no/aktuelt/brems-overstyrer-ikke-gass-i-vw-id4/30727

Og denne:

BREMSET: Per Einar Karlsen (55) fikk sjokk da han merket at bremsen ikke overstyrte gassen på hans VW ID.4.

Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN

https://www.motor.no/aktuelt/vw-id4-akselererte-plutselig/309527

Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA