XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 21:12
Sitat fra: Radial på fredag 21. februar 2025, klokken 20:59
Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 20:32
Sitat fra: daktari på fredag 21. februar 2025, klokken 17:35Det har da hendt at jeg har hatt bilen i feil gir ved lukeparkering, og man skvetter godt når bilen går motsatt vei. Selv har jeg hittil vært lynrask med å flytte foten til bremsen, men kan godt forestille meg at ikke alle klarer det.
Jeg har selv ved en anledning trykket på feil pedal i forbindelse med nedbremsing og fikk meg en god støkk. Men heldigvis koblet hjernen inn før det oppsto en farlig situasjon. På denne bakgrunn tror jeg lett at disse tilfellene kan skyldes førerfeil. Og ja, jeg har passert 50 ;-)

Det hevdes jo også at Polestar 2 er teknisk lik XC/C40. Disse er vel levert i et ganske stort antall uten at vi hører om tilsvarende episoder der?

Jeg tror den jevne Polestar kjøper tipper jeg er 20år yngre enn Volvo, skal ikke kimse av det heller🙈

Eksakt det jeg tenkte...
Det er jo et ganske godt argument for at de foreløpige konklusjonene faktisk er rett, at det er førerfeil istedet for feil med bilene. For hvorfor ellers hører vi ikke om tilsvarende feil hos Polestar-eiere?

En annen grunn kan selvsagt være grundigere jobb av kinesiske arbeidere som produserer Polestar, enn de belgiske som bygger XC40...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Sitat fra: RJK på fredag 21. februar 2025, klokken 21:32
Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 21:12
Sitat fra: Radial på fredag 21. februar 2025, klokken 20:59
Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 20:32
Sitat fra: daktari på fredag 21. februar 2025, klokken 17:35Det har da hendt at jeg har hatt bilen i feil gir ved lukeparkering, og man skvetter godt når bilen går motsatt vei. Selv har jeg hittil vært lynrask med å flytte foten til bremsen, men kan godt forestille meg at ikke alle klarer det.
Jeg har selv ved en anledning trykket på feil pedal i forbindelse med nedbremsing og fikk meg en god støkk. Men heldigvis koblet hjernen inn før det oppsto en farlig situasjon. På denne bakgrunn tror jeg lett at disse tilfellene kan skyldes førerfeil. Og ja, jeg har passert 50 ;-)

Det hevdes jo også at Polestar 2 er teknisk lik XC/C40. Disse er vel levert i et ganske stort antall uten at vi hører om tilsvarende episoder der?

Jeg tror den jevne Polestar kjøper tipper jeg er 20år yngre enn Volvo, skal ikke kimse av det heller🙈

Eksakt det jeg tenkte...
Det er jo et ganske godt argument for at de foreløpige konklusjonene faktisk er rett, at det er førerfeil istedet for feil med bilene. For hvorfor ellers hører vi ikke om tilsvarende feil hos Polestar-eiere?

En annen grunn kan selvsagt være grundigere jobb av kinesiske arbeidere som produserer Polestar, enn de belgiske som bygger XC40...

Kanskje. Men om vi tenker slurv i produksjonen, fukt, korrosjon eller hva som nå kan skje. Hvorfor oppstår feilen da alltid fra stillestående og ikke i langs veien?
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 20:32
Sitat fra: daktari på fredag 21. februar 2025, klokken 17:35Det har da hendt at jeg har hatt bilen i feil gir ved lukeparkering, og man skvetter godt når bilen går motsatt vei. Selv har jeg hittil vært lynrask med å flytte foten til bremsen, men kan godt forestille meg at ikke alle klarer det.
Jeg har selv ved en anledning trykket på feil pedal i forbindelse med nedbremsing og fikk meg en god støkk. Men heldigvis koblet hjernen inn før det oppsto en farlig situasjon. På denne bakgrunn tror jeg lett at disse tilfellene kan skyldes førerfeil. Og ja, jeg har passert 50 ;-)

Det hevdes jo også at Polestar 2 er teknisk lik XC/C40. Disse er vel levert i et ganske stort antall uten at vi hører om tilsvarende episoder der?

Er den teknisk identisk mhp pedal og sensor? Jeg har spurt,men ikke fått svar. Eier selv Polestar 2.


Oddaa

Sitat fra: hELgenen på fredag 21. februar 2025, klokken 22:58
Sitat fra: Oddaa på fredag 21. februar 2025, klokken 20:32
Sitat fra: daktari på fredag 21. februar 2025, klokken 17:35Det har da hendt at jeg har hatt bilen i feil gir ved lukeparkering, og man skvetter godt når bilen går motsatt vei. Selv har jeg hittil vært lynrask med å flytte foten til bremsen, men kan godt forestille meg at ikke alle klarer det.
Jeg har selv ved en anledning trykket på feil pedal i forbindelse med nedbremsing og fikk meg en god støkk. Men heldigvis koblet hjernen inn før det oppsto en farlig situasjon. På denne bakgrunn tror jeg lett at disse tilfellene kan skyldes førerfeil. Og ja, jeg har passert 50 ;-)

Det hevdes jo også at Polestar 2 er teknisk lik XC/C40. Disse er vel levert i et ganske stort antall uten at vi hører om tilsvarende episoder der?

Er den teknisk identisk mhp pedal og sensor? Jeg har spurt,men ikke fått svar. Eier selv Polestar 2.

Jeg har heller noe bevis for at pedal og sensor er identisk.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

sims

Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.

RJK

Sitat fra: sims på søndag 02. mars 2025, klokken 23:42Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.
Som med Polestar, finnes det vel en Oransje nøkkel som man kan gi ut når man låner ut bilen, som standard gir Chill-mode! Volvo kaller det "Care Key", men den er vel først og fremst hastighetsbegrensning, men kan vel kanskje sette begrensninger i brukerprofil for andre settings. Forhåpentligvis og aks-begrensninger, håper jeg!

https://www.volvocars.com/no/support/car/xc60/article/159337b6c7e99e07c0a81f6f0bf4f7b0_35598135c7e9dc3bc0a81f6f3870f79c_d9f6bf56a0316f47c0a801514e4c2072/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: RJK på søndag 02. mars 2025, klokken 23:55
Sitat fra: sims på søndag 02. mars 2025, klokken 23:42Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.
Som med Polestar, finnes det vel en Oransje nøkkel som man kan gi ut når man låner ut bilen, som standard gir Chill-mode! Volvo kaller det "Care Key", men den er vel først og fremst hastighetsbegrensning, men kan vel kanskje sette begrensninger i brukerprofil for andre settings. Forhåpentligvis og aks-begrensninger, håper jeg!

https://www.volvocars.com/no/support/car/xc60/article/159337b6c7e99e07c0a81f6f0bf4f7b0_35598135c7e9dc3bc0a81f6f3870f79c_d9f6bf56a0316f47c0a801514e4c2072/

Med så mange "brukerfeil" så burde Volvo dele ut en slik gratis til alle XC40 eiere som vil ha! Dog ikke sikkert det løser "problemet".
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Oddaa

Sitat fra: RJK på søndag 02. mars 2025, klokken 23:55
Sitat fra: sims på søndag 02. mars 2025, klokken 23:42Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.
Som med Polestar, finnes det vel en Oransje nøkkel som man kan gi ut når man låner ut bilen, som standard gir Chill-mode! Volvo kaller det "Care Key", men den er vel først og fremst hastighetsbegrensning, men kan vel kanskje sette begrensninger i brukerprofil for andre settings. Forhåpentligvis og aks-begrensninger, håper jeg!

https://www.volvocars.com/no/support/car/xc60/article/159337b6c7e99e07c0a81f6f0bf4f7b0_35598135c7e9dc3bc0a81f6f3870f79c_d9f6bf56a0316f47c0a801514e4c2072/

Sist jeg kikket på disse innstillingene var det kun makshastighet som kunne begrenses.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

RJK

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:58
Sitat fra: RJK på søndag 02. mars 2025, klokken 23:55
Sitat fra: sims på søndag 02. mars 2025, klokken 23:42Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.
Som med Polestar, finnes det vel en Oransje nøkkel som man kan gi ut når man låner ut bilen, som standard gir Chill-mode! Volvo kaller det "Care Key", men den er vel først og fremst hastighetsbegrensning, men kan vel kanskje sette begrensninger i brukerprofil for andre settings. Forhåpentligvis og aks-begrensninger, håper jeg!

https://www.volvocars.com/no/support/car/xc60/article/159337b6c7e99e07c0a81f6f0bf4f7b0_35598135c7e9dc3bc0a81f6f3870f79c_d9f6bf56a0316f47c0a801514e4c2072/

Sist jeg kikket på disse innstillingene var det kun makshastighet som kunne begrenses.
Var dessverre det jeg fryktet! Men takk for svar! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

#339
Finner ikke igjen tråden med alle ulykkene med denne bilen - er den slettet ???

Her er i alle fall noe mer om saken og det ser ut til at føreren som gikk inn fra passasjersiden ikke hadde kommet på plass i setet når bilen startet det ulykksalige løpet...

Noen har snakket om en satt cruise hastighet som kan re aktiveres, men kjenner ikke bilen.

https://www.motor.no/aktuelt/hun-var-sandvika-ulykkens-eneste-vitne-kan-ikke-skjonne-det/319486

https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-mysteriet-sjaforen-satt-aldri-i-forersetet-pa-ulykkesbilen/319426

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Marsto

Ja, finner ikke noen av innleggene startet av Electric Cars in Norway. Hva har skjedd her?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: Marsto på mandag 07. juli 2025, klokken 00:06Ja, finner ikke noen av innleggene startet av Electric Cars in Norway. Hva har skjedd her?

Sikkert fjernet av admin - så kan man spekulere i hvorfor.

Forøvrig er det bare å google så finner man nok av saker. Det har vært diskutert i ulike internasjonale forum verden over.

https://www.xc40forum.com/threads/sudden-acceleration-causing-an-accident.8414/

Volvo burde gjøre noe aktivt - men jeg kan ikke se at de har gjort det. Dermed får man skriverier som dette :

https://www.dn.no/kommentar/volvo/bil/sikkerhet/tor-vi-kjore-volvo/2-1-1761390

Jeg valgte bort Volvo ved siste bilvalg. Planen var at det skulle bli en EX30 - men jeg stolte ikke på Volvo og gikk for en BMW med start/stopp knapp isteden.

Jeg tror nok problemet kan være generelt - men jeg antar at biler som har vist ymse problemer med fuktinntregning samt plassering av elektronik på uheldig måte kan være oppskrift på katastrofte.

Går man gjennom alle skriverier i norsk og internasjonal presse ser man en faktor som ofte går igjen når uhellet har skjedd...fukt

Forøvrig fikk jeg selv ganske krasse kommentarer fra enkelte når jeg omtalte denne ulykken, samt flere, og tok til orde for at det måtte være en teknisk feil som Volvo viste lite interesse for å løse. Det virker på meg som om alle saker siles gjennom samme kvern og dersom man kan henge førerfeil som en mulig konklusjon på saken - så går man for den.  Problemet til Volvo er jo at Volvo kunder kanskje ikke er akkurat som alle andre kunder - de setter sikkerhet høyt på agendaen når bil skal velges. Det forteller samtidig noe om hvilke mennesker man har med å gjøre. Jeg stoler mer på en Volvo sjåfør enn hvilken som helst annen sjåfør for å si det slik. Og når historiene fra Volvo eiere detter inn så bør man lytte er min holdning.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 08:51Generelt,  hvor er Electric cars?

Ja, blir egentlig veldig nysgjerrig. Var jo ikke noe gale i det han skrev. Ser statusen på innlegg er "gjest" på det som finnes.
Tesla Model Y                         2021-


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA