« VW ID.4 akselererte plutselig: Bremset for harde livet

Startet av Fromthemountain, tor 20. mar 2025, kl. 22:05

« forrige - neste »

daktari

Det er forskjell på ettermontert pedalsett og originalt.

Og som sagt flere ganger før, kraftige bremser som er kraftigere enn gassen.

Bare prøv selv.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på fre 04. apr 2025, kl. 08:32.
Ufarlig å kjøre med.
Jeg hører hva du sier daktari. Betyr det at disse i motor nyhetene tar feil da eller?

Her er videoen

https://youtu.be/W1rQcswEl2E?si=Q-kP4QklBLuSFjSS

Han sier på videoen at det samme skjedde 2 dager på rad med samme bil! Et skikkelig mysterium  ;D

Øyvind.h

Har testet å holde gassen inne når jeg skal slite litt preventivt på bremsene. Jeg ville da gjerne regulert hastighet med gasspådrag for å slite på bremser uten hastighetsendring. Det er ikke mulig. Straks jeg bremser reduseres effektpådraget og det hjelper ikke å gi mer gass for å opprettholde hastighet.
Har testet å bånne gasspedalen, men det skjedde ikke noe mer da i hvert fall. Kanskje noe skjer om jeg holder gassen i bunn lenge nok, men bremsene biter hardt uansett og bilen vil jo stoppe. Det potensielt verste som kan skje er at bremselengden er betydelig lenger om du holder både gass og brems i bunn samtidig?

Derimot kan jeg i lav hastighet bruke gass og brems samtidig (eks starter i bratt oppoverbakke med henger utenfor huset og vil gi litt gass og få myk start når auto-hold slipper. Da kan jeg finregulere. Men trykker jeg bremsen inn flytter jo ikke bilen på seg.

Jeg har med andre ord forståelse for at dette ikke møtes med omfattende presseoppslag og mediediskusjon, for jeg opplever ikke noe verken farlig eller problematisk i praksis.
Jeg kan forstå at situasjonen er en annen som førerskole-bil hvor kravet er konsekvent totalt bortfall av gasspådrag ved berøring av brems, men i praksis for alle andre ser jeg ikke noe problem.
Har hatt haugevis av elbiler og jeg har ingen erfaring med at ID4 skiller seg negativt ut mtp bremser. Jeg kunne nevnt et par modeller hvor bremsene ikke har fungert optimalt og hvor bremser faktisk kunne vært problematisert.

Da er det viktigere med fornuftig plassering/fysisk avstand mellom gass- og bremsepedal. Jeg har hatt elbil tidligere hvor pedalenes plassering ikke var helt god. Tror det var litt for liten avstand mellom gass og brems, samt gass litt nære veggen til midtkonsoll, som førte til dette. Da hendte det jeg kom borti både gass og brems samtidig. Det har jeg aldri gjort i ID4.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Fromthemountain

Etter å ha lest artikkelen en gang til virker fravær av elektrisk overstyring av gasspedalen når man bremser en sannsynlig forklaring. I vanlige biler som ikke blir brukt som skolebiler må man da rett og slett ha foten på begge pedaler samtidig vil jeg tro.

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 04. apr 2025, kl. 08:43
Sitat fra: daktari på fre 04. apr 2025, kl. 08:32.
Ufarlig å kjøre med.
Jeg hører hva du sier daktari. Betyr det at disse i motor nyhetene tar feil da eller?

Her er videoen

https://youtu.be/W1rQcswEl2E?si=Q-kP4QklBLuSFjSS

Han sier på videoen at det samme skjedde 2 dager på rad med samme bil! Et skikkelig mysterium  ;D
Det er akkurat som Øyvind skriver, man ser at pådraget reduseres i displayet, og bilen rikker seg ikke.
Det kravet for kjøreskolene er noe helt spesielt.m og ikke relevant når folk
1)tråkker og feil pedal eller
2) aktiverer cruisekontroll 70 km/t når de lukeparkerer.
Mine I-Pace videoer

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på fre 04. apr 2025, kl. 08:48Har testet å holde gassen inne når jeg skal slite litt preventivt på bremsene. Jeg ville da gjerne regulert hastighet med gasspådrag for å slite på bremser uten hastighetsendring. Det er ikke mulig. Straks jeg bremser reduseres effektpådraget og det hjelper ikke å gi mer gass for å opprettholde hastighet.
Har testet å bånne gasspedalen, men det skjedde ikke noe mer da i hvert fall. Kanskje noe skjer om jeg holder gassen i bunn lenge nok, men bremsene biter hardt uansett og bilen vil jo stoppe. Det potensielt verste som kan skje er at bremselengden er betydelig lenger om du holder både gass og brems i bunn samtidig?

Derimot kan jeg i lav hastighet bruke gass og brems samtidig (eks starter i bratt oppoverbakke med henger utenfor huset og vil gi litt gass og få myk start når auto-hold slipper. Da kan jeg finregulere. Men trykker jeg bremsen inn flytter jo ikke bilen på seg.

Jeg har med andre ord forståelse for at dette ikke møtes med omfattende presseoppslag og mediediskusjon, for jeg opplever ikke noe verken farlig eller problematisk i praksis.
Jeg kan forstå at situasjonen er en annen som førerskole-bil hvor kravet er konsekvent totalt bortfall av gasspådrag ved berøring av brems, men i praksis for alle andre ser jeg ikke noe problem.
Har hatt haugevis av elbiler og jeg har ingen erfaring med at ID4 skiller seg negativt ut mtp bremser. Jeg kunne nevnt et par modeller hvor bremsene ikke har fungert optimalt og hvor bremser faktisk kunne vært problematisert.

Da er det viktigere med fornuftig plassering/fysisk avstand mellom gass- og bremsepedal. Jeg har hatt elbil tidligere hvor pedalenes plassering ikke var helt god. Tror det var litt for liten avstand mellom gass og brems, samt gass litt nære veggen til midtkonsoll, som førte til dette. Da hendte det jeg kom borti både gass og brems samtidig. Det har jeg aldri gjort i ID4.

Bra forklart Øyvind :+1:

Har du sett videoen jeg postet? Se 30 sek ut i den. Han er ved hytta si han og prøver å bremse. Hvorfor opplevde han det tror du? To dager, samme feil.

Hmmm jeg er bitte bitte litt skeptisk til en bil når flere sier det er samme feil. Men jeg har tatt feil mange ganger før jeg. Så mulighetene er store for at jeg har feil nå også

Det kan jo være at han har fått en mandags bil  ;D

https://naob.no/ordbok/mandagsbil

https://youtu.be/W1rQcswEl2E?si=JuFMJSaoA2pkYm04

Øyvind.h

Slik han forklarer det høres det ut som bruk av både gass og brems. Og ref eksempelet mitt over er gass/brems en grei teknikk ved manøvrering i lav hastighet i enkelte situasjoner fordi jeg i lav hastighet kan få til pådrag samtidig som bremsen er trykket inn.
Har du foten på begge vil gasspådrag naturlig øke parallelt med trykket på bremsepedalen. Men - bremsen er sterkest og vil stoppe bilen tilslutt med god margin. Dvs blir du stressa og trykker hardere, så vil maks trykk gi full brems og da har ikke gasspådraget sjans til å kompensere.

Om han har klart å trykke både gass og brems samtidig, eller om det er teknisk feil, skal jeg ikke mene noe bastant om. Det har vært så mange saker fra så mange forskjellige produsenter, og omtrent uten unntak har fabrikantene vist til logg som viser at både gass og brems er benyttet.

Det som derimot er et problem med elbiler er den ekstreme effekten. Høy/momentan effekt gir ganske dramatiske og umiddelbare konsekvenser sammenlignet med fossilbiler for 15 år siden.
VW har lagt seg midt på treet der, med massevis av krefter til alt en måtte ønske, men uten de helt ekstreme ytelsene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på fre 04. apr 2025, kl. 10:52Slik han forklarer det høres det ut som bruk av både gass og brems. Og ref eksempelet mitt over er gass/brems .
Ok så du mener at han trykket ned både gass og brems samtidig selv om han sier selv han bare trykket på brems?

Radial

Sitat fra: daktari på fre 04. apr 2025, kl. 08:32Hva er det dere savner?
Bilen flytter seg ikke en millimeter hvis du trykker venstre foten på bremsen og setter høyrefoten på gassen og helt i bunn. Den står helt stille.
Ufarlig å kjøre med.

Klemmer du da ned bremsen med høy kraft, eller bare en lett touch?

Der du står med lett hold på bremsen(kø), og kommer borti gassen ved ett uhell, da blir slikt ett problem.
Men da har man stort sett ikke rom for at dette skjer (kræsj, ref kø).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Trenger ikke så mye trykk på bremsen nei. Gir du full gass, noe du ikke bør gjøre i kø, så må du tråkke hardere på bremsen. Ikke ubehagelig hardt, altså spenntak.

Så må man også jaggu klare å ikke tråkke på gassen når man skal treffe bremsen i kø!

Gassen er også nedsenket ca 2 cm fra bremsen høyde, og det er en vertikal del på bremsen som gjør at det er umulig å få foten innunder bremsepedalen men på gassen.
Mine I-Pace videoer

Radial

Sitat fra: daktari på fre 04. apr 2025, kl. 16:43Trenger ikke så mye trykk på bremsen nei. Gir du full gass, noe du ikke bør gjøre i kø, så må du tråkke hardere på bremsen. Ikke ubehagelig hardt, altså spenntak.

Så må man også jaggu klare å ikke tråkke på gassen når man skal treffe bremsen i kø!

Gassen er også nedsenket ca 2 cm fra bremsen høyde, og det er en vertikal del på bremsen som gjør at det er umulig å få foten innunder bremsepedalen men på gassen.

Altså er "gassen" helt frikoblet fra bremsen, som er sakens kjerne.

Vimser man, kan man altså tråkke feil og ting kan gå skikkelig skeis.
Er det noen som vimser, så er det ihvertfall enkelte elever på en kjøreskole, og det forklarer forbudet.

Litt av greia er at man har klart å designe noe sånn, på denne siden av årtusentallet?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: Radial på fre 04. apr 2025, kl. 19:03
Sitat fra: daktari på fre 04. apr 2025, kl. 16:43Trenger ikke så mye trykk på bremsen nei. Gir du full gass, noe du ikke bør gjøre i kø, så må du tråkke hardere på bremsen. Ikke ubehagelig hardt, altså spenntak.

Er det noen som vimser, så er det ihvertfall enkelte elever på en kjøreskole, og det forklarer forbudet.

Litt av greia er at man har klart å designe noe sånn, på denne siden av årtusentallet?
Men hvilke biler har du hatt som ikke går forover (eller bakover) når du tråkker på gassen?

Som jeg beskrev over, det er nær sagt umulig  komme borti gassen når man treffer bremsen. Da må skosålen 90 grader (overtråkk) og i tillegg vinkles inntilbens.
Kanskje lettere å rote med f.eks moonboots.
Mine I-Pace videoer

Radial

Sitat fra: daktari på fre 04. apr 2025, kl. 19:43
Sitat fra: Radial på fre 04. apr 2025, kl. 19:03

Men hvilke biler har du hatt som ikke går forover (eller bakover) når du tråkker på gassen?

Som jeg beskrev over, det er nær sagt umulig  komme borti gassen når man treffer bremsen. Da må skosålen 90 grader (overtråkk) og i tillegg vinkles inntilbens.
Kanskje lettere å rote med f.eks moonboots.

Før jeg gikk over til EV, kjørte jeg Ssangyong Rexton fra 2004, den ville ikke gå fremover en dag og det viste seg at bremselysbryteren hang på og da gikk ikke bilen fremover engang i Drive.
Forrige bil,MG ZS EV fra 2020, tok bort alt motormoment om jeg holdt inne brems og gass samtidig. Tesla'ene gjør det samme.

Den manuelle bensin Subaru Forester'n vår fra 2006 derimot, der kunne man klare å bremse og gasse samtidig (bakkestart med tung henger i lavgir).
Ellers hadde jeg en jeep G-C 4L automat fra 96, den hadde ikke noen kobling mellom gass og brems heller...og ingen av de manuelle Volvo 740 eller 940'ene mine har hatt slikt.

Fellesnevneren er at biler utviklet på forrige side av årtusenet mangler denne funksjonen (drepe motormoment med gass og brems samtidig), mens det meste etter 2000 har dette...selv eGolf, med halve effekten av en ID4.

Derfor er det merkelig at ID serien plutselig ikke har slikt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Venstre fot brems og hard gass er mye brukt blant rallysjåfører for å få ut hekken på fwd, så jeg synes ikke det er rart.
Mine I-Pace videoer

Electric cars in Norway

Jeg var ikke klar over den svenske VW ID4 rettsaken der frifinnelse blr anket og det samme resultatet kom i anken i des 24. Den RES knappen er farlig mener retten for de som ikke kan slikt. Hun her var eldre sjåfør

https://carup.se/domstol-elbilens-farthallare-skyldig-till-dodsolycka/#google_vignette

Kopi:

Domstol: Elbilens farthållare skyldig till dödsolycka
Nyheter 11 december 2024, 16:39av Andreas Jemn

Bilförare frikänd efter dödsolycka. Elbilens farthållare med touchknappar får skulden för den tragiska olyckan.
Förra året inträffade en allvarlig trafikolycka på en parkering i Växjö. En kvinna kommer in på en parkering och letar efter en bra plats. Men istället råkar hon komma åt farthållarens reglage som är mycket pekkänsligt och sitter på ratten.

Därför kör bilen rakt in i ett annat fordon och därefter på en annan kvinna, som håller i sitt lilla barnbarn. Färden slutar inte förrän bilen passerat in genom en häck. Snart uppstod det tumult, den påkörda kvinnan avlider senare på sjukhus, medan barnet klarar sig utan svårare skador.

Kvinnan som körde en Volkswagen ID.4 berättade i förhör att hon råkat komma åt farthållaren. Hon åtalas därför för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. Men tingsrätten frikände kvinnan.
– Jag tycker helt enkelt att hovrätten ska pröva ärendet. De kan komma fram till en annan slutsats, sa åklagaren Pernilla Granqvist till Vi Bilägare.

Fallet kom upp i Göta hovrätt. Där blev farthållaren det stora ämnet. Enligt biltillverkaren ska inte farthållaren kunna sättas igång utan att bilen är i rullning. Om den gör det så har den en funktion som gör att farthållaren ställer in bilen efter senaste hastighetsbegränsningen enligt GPS-data. Om det inte finns någon sådan, ska de accelerera upp till 30-kilometer i timmen. Rätten tror att kvinnan omedvetet kan ha kommit åt en touchknapp.
Det fanns två vittnen till olyckan. En påstod att bilen hade stått stilla, medan det andra hävdade att bilen varit i rullning, när den plötsligt fick fart. Men den åtalades advokat lyckades punktera det sista vittnet, genom att den pekade ut fel parkeringsruta. Hovrätten friar därför den åtalade kvinnan på båda åtalspunkterna. Enligt domen har hon inte varit oaktsam på ett sätt så att det är straffbart.

----------------------

Jeg googlet litt nå og dette har jo vist seg å være en stor sak i Sverige - jeg kan ikke huske at den fikk samme omtale i Norge, litt rart at ikke Motor, TV2 og de andre store her i Norge har fulgt opp denne saken hvis det stemmer?

Ja sier jeg, det med å tvinge på ny bil teknologi på eldre menesker er ikke enkelt. Vi vil trolig se slike ulykker her i Norge fremover også. Og der er aldri bilens skyld, det er den som sitter bak rattet.

Flere google treff på saken her og ser noen av de er på pluss men man kan vel se overskriftene og noen bilder der så man får et inntrykk av saken:

https://www.expressen.se/kvallsposten/farthallaren-friar-bilforare-kan-ha-vallat-dodsolycka/

https://carup.se/skenande-bil-i-dodsolycka-frias-pa-grund-av-rattknapp/

https://www.vibilagare.se/nyheter/friande-domen-efter-dodsolycka-med-farthallare-overklagas

https://www.vibilagare.se/nyheter/efter-dodsolyckan-med-farthallaren-bilforaren-frias-igen

Et søk på "dödsolyckan med farthållaren" gir dette treffet her for de som vil lese mer om saken:
https://www.google.com/search?q=d%C3%B6dsolyckan+med+farth%C3%A5llaren&num=10&sca_esv=63ca9a6dd2317fd3&ei=0MDwZ9LVI6fQwPAPxKzr0A0&ved=0ahUKEwjS_frQlcCMAxUnKBAIHUTWGtoQ4dUDCBA&uact=5&oq=d%C3%B6dsolyckan+med+farth%C3%A5llaren&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiHmTDtmRzb2x5Y2thbiBtZWQgZmFydGjDpWxsYXJlbjIIEAAYsAMY7wUyCxAAGLADGKIEGIkFMggQABiwAxjvBTIIEAAYsAMY7wVIyqwCUABYAHAFeACQAQCYAQCgAQCqAQC4AQPIAQCYAgWgAhaYAwCIBgGQBgSSBwE1oAcAsgcAuAcA&sclient=gws-wiz-serp

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA