« VW ID.4 akselererte plutselig: Bremset for harde livet

Startet av Fromthemountain, tor 20. mar 2025, kl. 22:05

« forrige - neste »

daktari

Tragisk ulykke.
Men hvis folk ikke akutt klarer trykke på bremsen så bør de kanskje gi fra seg lappen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ingeniøren

Interessant - har Volvo XC40-EV som krasjet i Sandvika en liknende knapp og funksjon for fartsholder tro ?

Har selv en slik på Jaguaren men den setter hastigheten bilen har og husker ikke sist brukte.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

RJK

Fartsholderen på min Kona gir forrige satte fatt (den før jeg trykket inn bremsen) om jeg vipper opp knappen for fartsinnstilling. Det gjør den om bilen står i still, som en funksjon for å reaktivere. Klikker jeg ned i stedet, setter den en lav fart automatisk. Samme om jeg starter den med et lett trykk på gassen.

Dette fungerer kun dersom jeg ikke har selv slått av ACC, og fungerer heller ikke om motoren/bilen har vært slått av i mellomtiden, for da må jeg sette farten på vanlig vis.

Tipper VW/MEB-bilene har lignende, at den går i satt fart om man med det trykket ber den gjenoppta ACC-funksjonen. Kanskje et sveip ned starter den i "kryp-hastighet"?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Travel assist har resume knapp på rattet. Nedsenket innerst mot senter av rattet. Aktiverer man den så går bilen til sist valgte hastighet, men pådraget er veldig rolig og assistenten avbrytes umiddelbart om en trykker på bremsen. 

Over den knappen finnes også en knapp for å slå cruise/travel assist helt av. Da tror jeg ikke det går an å aktivere noe før en slår den på igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond Svenning

Sitat fra: Ingeniøren på lør 05. apr 2025, kl. 08:59Interessant - har Volvo XC40-EV som krasjet i Sandvika en liknende knapp og funksjon for fartsholder tro ?

Har hatt XC40 fra 2021 og har nå en 24 modell twin (AWD). Leste litt grundigere i instruksjonsboken og testet nå nettopp:
Fra instruksjonsboken om Konstantfartholder
- Bilens fart må være 30 km/t eller høyere for at det skal være mulig å starte konstantfartholderen fra beredskapsmodusen.

Testet dette litt grundig nå i formiddag, og det stemmer helt. Klarer ikke å få igang cruisekontrollen ved lav hastighet. Og, om jeg kjører på veien, og trykker på rattknappen for å velge ACC Resume (om denne har en tidligere hastighet lagret), så akselererer bilen særdeles rolig og behagelig. Ingen rivakselrasjon med fullt pådrag.

Er forøvrig særdeles fornøyd med bilen. Har ikke hatt noen problemer   :+1:
Volvo XC40 Twin - MY24

Øyvind.h

Testet selv på en kjøretur i dag (for jeg har alltid travel assit klar til bruk). Trykket resume og da gikk den til 20 (antakelig laveste hastighet som er mulig å sette?)

Bilen akselererte forsiktig.

Kjenner for øvrig en som har kjørt XC40 i flere år. Han skulle bytte bil nå, vurderte flere forskjellige men endte opp med en ny XC40.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øivind

På biler der brems IKKE overstyrer gass er jeg ikke i tvil. De bør får bruksforbud frem til det er rettet opp i.
Totalt og fullstendig idiotisk av VW-importøren å påstå at dette er trygt.
2025 Kia EV6 gt-line
2019 e-NV200
2022 Kia EV6 (solgt)
2020 Kia e-Niro (solgt)
2014 Leaf (solgt)
2015 e-NV200 (solgt)
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser
https://youtu.be/943zitdv_xM

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øivind på søn 06. apr 2025, kl. 03:58På biler der brems IKKE overstyrer gass er jeg ikke i tvil. De bør får bruksforbud frem til det er rettet opp i.
Totalt og fullstendig idiotisk av VW-importøren å påstå at dette er trygt.

Vel vel det er jeg ikke enig i men jeg savner en mer helhetlig tilnærming fra VW Norge i denne saken. Det nytter ikke bare å svare ut "ullent" på NAF sin journalist sine spm og så tro at dette går over av seg selv for det gjør det ikke

VW bør se og lære av de føste sakenevi har hatt i Norge som feks TMY taxi saken på Bergen torg og XC40 EV på Sandvika parkeringshus og sikkert flere andre EV bil ulykker bygget på samme tema.

Jeg tror mange fremtidige elbilkjøpere er opptatt av slikt og nå vegrer seg litt fordi de ikke får nok info til at de blir trygge.

Men de av oss som har kjørt EV i mange åt og er kansje på sin andre og tredje ller flere EV de er ikkke redd for å kjøpe disse nevne modelene listet overfor fordi de har erfaringen inne og erfaringen. Disse bilene nevnt over er jo helt Konge gode biler å kjøre/eie. 

Men det er slike uklarheter med EV pga ny teknologi som hele tiden vil komme fremover og som må avklares og rettes opp og så går man videre som bilprodusent. Et annet eksempel er jo disse brannfarlige batteriene som vi har hatt noen år nå. Jeg tror mange av bilprodusentene hvis de ser seg i bakspeilet nå ville tenkt at "tja vi taklet vel ikke den situasjonen så godt gjortde vi vel"? mens andre bilprodusenter var mye flinkere på å håndtere de sitasjonene. 

Uansett så er det jo ingen grunn til å ikke kjøpe VW ID4 på grunn av disse oppståtte problemene de nå har. ID4 er helt kongebil den også

turfsurf

Sitat fra: daktari på lør 05. apr 2025, kl. 08:52Men hvis folk ikke akutt klarer trykke på bremsen så bør de kanskje gi fra seg lappen.
Det er en veldig snever holdning. I panikksituasjoner er det ganske vanlig at folk "fryser" og ikke får gjort noe som helst. Hva man kan gjøre i en normalsituasjon er noe helt annet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på søn 06. apr 2025, kl. 09:09
Sitat fra: daktari på lør 05. apr 2025, kl. 08:52Men hvis folk ikke akutt klarer trykke på bremsen så bør de kanskje gi fra seg lappen.
Det er en veldig snever holdning. I panikksituasjoner er det ganske vanlig at folk "fryser" og ikke får gjort noe som helst. Hva man kan gjøre i en normalsituasjon er noe helt annet.
Hva med elg, motgående bil i ditt kjørefelt, fotgjenger som spretter ut?

Det er ikke en rettighet å kjøre bil, det er en tillatelse samfunnet gir basert på ferdighet og medisinske krav.
Mine I-Pace videoer

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på søn 06. apr 2025, kl. 10:04

Det er ikke en rettighet å kjøre bil, det er en tillatelse samfunnet gir basert på ferdighet og medisinske krav.
Gode poeng fra dere begge to synes jeg

turfsurf

Tenkte det kom ett slikt motargument. Forskjellen er at når du kjører i trafikken så er man observant og de fleste vil i hvert fall følge med og være forberedt på at noe skal skje. Altså blir ikke sjokket like stort om noe skjer.

Når en bil plutselig begynner å akselerere når man har parkert og mentalt er ferdig å kjøre er det helt uventet og det tar fort lengre tid å reagere.

Og til slutt, hadde folk alltid gjort som de skulle i trafikken hadde det vel knapt vært ulykker? Det er en kjensgjerning at alle gjør feil iblant, selv om noen tror de ikke gjør det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Elbil24 skrev om denne svenske dødsulykken med VW ID.4 der den RES fartsholder rattknappen muligens medførte at bilen gav gass og kjørte på og drepte en person, sagt litt stygt fra min side da.

Jeg vet ikke om den er lenket opp her før så jeg gjør det hvertfall. Og kopierer tekst inn under.

Det jeg lurer på er hvorfor ikke VW på fabrikken fjerner den dødelige RES fartsholder knappen på rattet med en bedre knapp og lager en langt bedre teknologi bak?

Den dommen sier jo at det er jo farlig for eldre mennesker å kjøre denne bilen og nesten så det skulle vært stoppet laget på fabrikken asap as we speak😱

Her må det da komme en drøss med rettssaker og erstatningssaker snart? For trykker man på den svært følsomme RES knappen uten å mene det og krasjer så kan man kreve erstatning ved å vise til svensk rettsbehandling av den RES fartsholder knappen.

Bør ikke VW iverksette en verdensomspennende recall der de erstatter den RES fartsholder knappen med en annen bedre knapp og lager bedre teknologi bak.

Ser Jambo her inne laget en diskusjonsstreng for noen år siden om dette her men da var om brems i fart.

https://elbilforum.no/index.php?topic=55867.0

Da var det motor som skrev om dette om brems i fart og der er det video også med test - se den!

https://youtu.be/Q8fTdCsHEKo?si=iEak5Niuxtd3v_P6

https://www.motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Her er den svensk dødsfall saken på elbil24:

https://www.elbil24.no/nyheter/frikjent-etter-dodsulykke-kan-en-knapp-ha-skylden/82370365

Kopi:

VW ID.4 i ulykke:
Frikjent etter dødsulykke: Kan en knapp ha skylden?
En kvinne mistet livet i den tragiske ulykken. Nå er sjåføren frikjent for andre gang.

På bildet vises den markerte siden av rattet er det berøringsknapper som styrer fartsholderen i VW ID.4.

Elbil24): Vi skrur tiden tilbake til mars 2023. I den svenske byen Växjö skjer det en tragisk ulykke på en parkeringsplass. En 75 år gammel kvinne og hennes barnebarn bli påkjørt av en bil som plutselig skyter fart og treffer dem inne på parkeringsplassen.

Barnebarnet slipper unna uten alvorlige skader, men 75-åringen skades stygt og dør senere av skadene. I bilen som kjører på dem sitter en kvinne i 80-årene som hevder sin uskyld.

I retten har kvinnen forklart at hun er en veldig erfaren bilfører og at hun absolutt ikke har gitt gass under ulykken. Hun har heller ikke tatt feil av drive og reverse.

I tingretten blir kvinnen trodd og frikjent.

Saken ble imidlertid anket - og nå foreligger dommen fra Göta lagmansrett. Dommen omtales av svenske [color=var(--link-color)]Vi Bilägare[/url], som har fulgt saken tett.[/font][/size][/color]

Også i lagmannsretten frikjennes bilføreren i 80-årene

Ingeniøren

Men hvorfor kom denne svenske ID4 saken for retten - ble det også her konkludert med "bruker feil" slik man ser til å konkludere når slik skjer med VW ID4, Volvo XC40-EV og andre ?

Ser fram til at Volvo dras for retten i Sandvika saken.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

daktari

Sitat fra: turfsurf på man 07. apr 2025, kl. 05:21

Tenkte det kom ett slikt motargument. Forskjellen er at når du kjører i trafikken så er man observant og de fleste vil i hvert fall følge med og være forberedt på at noe skal skje. Altså blir ikke sjokket like stort om noe skjer.

Når en bil plutselig begynner å akselerere når man har parkert og mentalt er ferdig å kjøre er det helt uventet og det tar fort lengre tid å reagere.

Og til slutt, hadde folk alltid gjort som de skulle i trafikken hadde det vel knapt vært ulykker? Det er en kjensgjerning at alle gjør feil iblant, selv om noen tror de ikke gjør det.
Man skal vel ikke være "mentalt ferdig med å kjøre" før man har satt på brekket?
Men folk rygger på egne unger på oppkjørselen, ja feil skjer.

Poenget her var uansett at hvis folk ikke stoler på egne evner eller ferdigheter, det være seg  surr med pedaler eller RES-knapper (som nesten alle merker har) eller akutt beholde kontroll over kjøretøyet hvis noe skjer, så bør de ikke sitte bak rattet.
Mine I-Pace videoer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA