Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mobileum på søndag 23. mars 2025, klokken 09:19
SitatHøres bra ut og det er bra det er konkurranser og at ladehastigheter er enormt bra på disse, ikke minst Zeekr 7X blant annet også, men disse bilene koster betraktelig mer

Xpeng G6 koster fra 423.000.-, og har omtrent samme ladetid som Zeekr X7.

Og neste utgave (2025 som er sluppet i Kina) koster visst 11% mindre og lader raskere. Men har visst litt mindre batteri en dagens utgave for utgaven med størst batteri.

https://thedriven.io/2025/03/16/xpeng-launches-lower-cost-g6-electric-suv-and-with-faster-charging/
Tesla Model Y                         2021-

El-boy

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 23. mars 2025, klokken 16:01Trumps fascistprosjekt? I så fall mener man at over 50% av amerikanerne er fascistisk. Kan det være at du mangler noen faktorer i ligningen din?

Man kan være enige i at metodene Trump benytter er tvilsomme, men det er faktisk stor enighet blant fagøkonomer om at målet til Trump er rasjonelt.

Noen stikkord er gigantiske budsjettunderskudd, store underskudd på handelsbalansen og en økonomisk fremtid for USA som ikke er bærekraftig.

USA må redusere offentlig forbruk, øke innenlandsk produksjon for å skape skatteinngang og øke eksport og redusere utgifter generelt. Det er bakteppet for at man kutter kostnader over lav sko, truer med nato exit om ikke andre land bidrar mer, innfører toller, vil kutte pengestrøm til Ukraina og kveler Usaid (nå har man riktignok åpnet for en del av de tidligere stengte tiltakene). Trump sin stil er at han kutter alt og går ut i 110,  ser hvor mye støy det blir og slakker litt på tiltakene etter hvert.

Min venn Chatgpt hadde svaret. Hvis man vil at USA skal fortsette sin rolle som demokratisk ledestjerne og generøs bidragsyter til Nato (via å garantere for Europas sikkerhet) og Usaid, bør man støtte om opp om amerikansk økonomi slik at man ikke risikerer default.

Det betyr faktisk at det å kjøpe Tesla (ikke Y, den lages i Tyskland) er med på å bidra til status quo og at USA vil kunne bidra slik som tidligere. Noe å tenke på for nisseluemafiaen?
Her var det noen dieselrøyk.
Det er jo ikke slik at det er over 50% av befolkningen som har stemt Trump. Det er vel rundt 77millioner av en befolkning på vel 345mil. som har valgt republikansk. Dette vil utgjøre ca. 22% av befolkningen, (og det er neppe mange av disse som er facister heller). Valgdeltagelsen i USA er forøvrig skremende lav...

Hvilke fagøkonomer er det som mener Trump er rasjonell? Av alle fagøkonomer, finansaviser, økonomikse analyser jeg har lest eller hørt så virker ikke metodene til Trump å være rasjonelle, heller mer etter innfallsmetoden som er mer kontraproduktivt en nyttig for det han presumptivt forsøker å oppnå. (Hilter sa jo også i sin tale i Berlin 30januar 1939 "Exportieren oder sterben" og her er ikke sammenligningen tilfeldig)

ChatGTP er like mye å stole på som DeepSeek til å få svar på hvorfor Xi Jinping ligner bjørnen Colargol eller Tibetspørsmålet. Her må en ha flere kanaler åpne.
Og hvis du mener USA vil fortsette som demokratiske ledestjerne under Trump er det bare å minne om 6.januar 2021, og også hvordan han betegner sine politiske motstandere.

Det er ikke noe lenger som er Status Quo med USA,og jeg tenker du kaller alle som ikke er enig med deg nisseluemafiaen?
Også er det jo slik Muskemann ikke politisk valg, Tesla har blitt en skam, også hvis du virkelig vil støtte USA bør du kjøpe deg en Chevrolet Suburban Diesel og fortsette å forurense verden og se gjennom sotete brilleglass ...

Ed_Eng87

Sitat fra: turfsurf på søndag 23. mars 2025, klokken 09:13
Sitat fra: Ed_Eng87 på søndag 23. mars 2025, klokken 08:52Det er 3 store fordeler med Tesla; pris og effektivitet og ladenettverk i Norge og Europa.
Hvorfor er ladenettverket en fordel for Tesla? Vi har både Tesla og BMW og bruker ladenettverkene helt likt. Vi lader der det er billigst og sannsynlighet for lite kø gitt det ellers passer å stoppe. Som oftest er det Ionity eller Tesla.

Bruker heller ikke ruteplanleggeren i noen av bilene, siden de stort sett leverer suboptimale forslag.

1. Handshake tar ca 10. sekunder fra momentet du plugger inn i en supercharger i motsetning til mange andre biler.

2. Tilgjengelighet og plassering. Laderne er plassert ganske nærme motorveier osv med butikker og kiosker i nærheten og du kan tracke til enhver tid om laderne du har tenkt å bruker er ledige eller vil trolig bli ledige fram til du kommer frem.

3. Pris, per idag er kW/h prisen hos Tesla superchargere billigere enn hos andre konkurrenter hvis du har en Tesla på Superchargers. 3kr f.eks mot 5-6kr hos andre.
- 2023 Tesla MYP Quicksilver
- 2025 Tesla M3 LR AWD Ultra Red

daktari

Ikke hørt om plug&charge og UnoX kortbetaling?

Alle ladere står langs veien med kjøpesenter etc.

Prisen er lav, men husk at andre kan ha abonnementsløsninger som gir enda lavere pris.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

derwaechter

Sitat fra: daktari på torsdag 27. mars 2025, klokken 08:12Ikke hørt om plug&charge og UnoX kortbetaling?

Funker det bra? Mine erfaringer (riktig nok en stund siden) meg plug and charge løsninger utenom Teslas var ganske dårlig. Hadde vært kult om det funket (nesten) like bra som hos Tesla nå.

I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

derwaechter

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 25. januar 2025, klokken 10:03Realiteten er at Musk har hatt uvanlige utspill og standpunkter lenge, og at det så langt ikke har stoppet Tesla fra å selge alle bilene de klarer å produsere.

Det er ikke helt sant. Utnyttelsesgrad av fabrikkene er ganske lavt. Så de hadde nok klart å produsere mye mer.
https://bsky.app/profile/troyteslike.bsky.social/post/3ljakk3kqw22b
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Øyvind.h

Har bare testet det hos Ionity, men der fungerte det akkurat som på Supercharger (plugger i og starter automatisk).
Vi hurtiglader dog så sjeldent at det aspektet ikke er relevant. Mye viktigere at laderen står der vi har lyst til å stoppe (og det matcher som oftest ikke med Supercharger). Eksempelvis Øyer hvor vi kan stoppe utenfor butikken og bruke Kople. Når vi brukte supercharger måtte vi stå på bensinstasjonen på andre siden av motorveien.
Eller matpause ved Hamar hvor Recharge har en hel haug ladere rett i nærheten av det stedet vi pleier å stoppe.

Status på ladere (ledig, tilgjengelig, antall etc) vises i infotainment. Det har vel sikkert de fleste biler nå?

Det er lenge siden Tesla var det eneste brukbare på langtur, men jeg trodde selv det når jeg bare kjørte Tesla. Sikkert mange som tror det fortsatt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

derwaechter

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 23. mars 2025, klokken 16:01store underskudd på handelsbalansen

Tyskland har store overskudd og dårlig vekst (t.o.m. resesjon), USA har store uderskudd og går (eller gikk inntil nylig) så det suser.

Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

What-a-watt

Jeg bruker alltid SuC når jeg trenger lading utenfor heimen fordi jeg har gratis lading. Men det er få ganger jeg lyktes å få ladet ved første forsøk. Ladingen stopper opp på 30% uansett temperatur på batteriet. De fleste ganger løses det ved å prøve en annen stolpe. Dette gjelder ikke på V4 som fungerer prima.  Feilen har nå vart i over ett år, og Tesla vet det....

Marzo

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 25. januar 2025, klokken 10:03Realiteten er at Musk har hatt uvanlige utspill og standpunkter lenge, og at det så langt ikke har stoppet Tesla fra å selge alle bilene de klarer å produsere.

Vet vi hvem som har kjøpt alle bilene som står i Drammen Havn?
https://drammenhavn.no/webkamera/

Breezec

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 27. mars 2025, klokken 12:24Jeg bruker alltid SuC når jeg trenger lading utenfor heimen fordi jeg har gratis lading. Men det er få ganger jeg lyktes å få ladet ved første forsøk. Ladingen stopper opp på 30% uansett temperatur på batteriet. De fleste ganger løses det ved å prøve en annen stolpe. Dette gjelder ikke på V4 som fungerer prima.  Feilen har nå vart i over ett år, og Tesla vet det....
Da er det opplagt noe galt med bilen din, eller adapter om du bruker det. Har ladet på over 100 forskjellige superladere med fire forskjellige biler uten ha opplevd tilsvarende en eneste gang.

2022 Model 3 Performance

Breezec

Sitat fra: Marzo på torsdag 27. mars 2025, klokken 12:55

Vet vi hvem som har kjøpt alle bilene som står i Drammen Havn?
https://drammenhavn.no/webkamera/
Hvis det er Tesla du ser på bildet så er ingen av de registrert i hvert fall.
2022 Model 3 Performance

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. mars 2025, klokken 12:14Har bare testet det hos Ionity, men der fungerte det akkurat som på Supercharger (plugger i og starter automatisk).
Vi hurtiglader dog så sjeldent at det aspektet ikke er relevant. Mye viktigere at laderen står der vi har lyst til å stoppe (og det matcher som oftest ikke med Supercharger). Eksempelvis Øyer hvor vi kan stoppe utenfor butikken og bruke Kople. Når vi brukte supercharger måtte vi stå på bensinstasjonen på andre siden av motorveien.
Eller matpause ved Hamar hvor Recharge har en hel haug ladere rett i nærheten av det stedet vi pleier å stoppe.

Status på ladere (ledig, tilgjengelig, antall etc) vises i infotainment. Det har vel sikkert de fleste biler nå?

Det er lenge siden Tesla var det eneste brukbare på langtur, men jeg trodde selv det når jeg bare kjørte Tesla. Sikkert mange som tror det fortsatt.

Hvis de andre har tatt igjen Tesla så er jo det flott, men har de det? Altså Tesla navigerer automatisk innom ladere på langtur, den forteller deg hvor lenge du skal stå på hver lader (både i tid og i prosent) og hvis det er fullt viser den hvor lang ventetid det er. Hvis de andre kun viser antall ledige ladere sånn som Google gjør så er det kjempefint, men da er de der Tesla var for mange år siden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

What-a-watt

Sitat fra: Breezec på torsdag 27. mars 2025, klokken 12:57
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 27. mars 2025, klokken 12:24Jeg bruker alltid SuC når jeg trenger lading utenfor heimen fordi jeg har gratis lading. Men det er få ganger jeg lyktes å få ladet ved første forsøk. Ladingen stopper opp på 30% uansett temperatur på batteriet. De fleste ganger løses det ved å prøve en annen stolpe. Dette gjelder ikke på V4 som fungerer prima.  Feilen har nå vart i over ett år, og Tesla vet det....
Da er det opplagt noe galt med bilen din, eller adapter om du bruker det. Har ladet på over 100 forskjellige superladere med fire forskjellige biler uten ha opplevd tilsvarende en eneste gang.
Den har vært hos Tesla, og det finnes andre her på forumet som har skrevet om det samme. Jeg har en TMS, og du har en TM3. Mulig forklaring....

Breezec

Jeg har hatt både TMS og TMX med gratis lading, bare siste to åra med Model 3, ellers hadde jeg ikke kommentert.
2022 Model 3 Performance

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA