Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fre 24. jan 2025, kl. 13:26

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Ed_Eng87 på tor 27. mar 2025, kl. 08:081. Handshake tar ca 10. sekunder fra momentet du plugger inn i en supercharger i motsetning til mange andre biler.

2. Tilgjengelighet og plassering. Laderne er plassert ganske nærme motorveier osv med butikker og kiosker i nærheten og du kan tracke til enhver tid om laderne du har tenkt å bruker er ledige eller vil trolig bli ledige fram til du kommer frem.

3. Pris, per idag er kW/h prisen hos Tesla superchargere billigere enn hos andre konkurrenter hvis du har en Tesla på Superchargers. 3kr f.eks mot 5-6kr hos andre.
1. Om handshake tar 10 eller 20 sekunder har fint lite å si.

2. Plassering av superladerne er den samme om man kjører Tesla eller BMW. BMW viser og ledige ladere på andre nettverk enn Tesla også. Hva er poenget ditt?

3. Det koster drøye hundrelappen i med for abonnement hos Tesla. Det gir samme pris til alle andre. Samtidig gir f.eks BMW rabatt hos Ionity for en enda lavere sum, samt enkel tilgang til de fleste ladenett.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Sitat fra: Breezec på tor 27. mar 2025, kl. 13:20Jeg har hatt både TMS og TMX med gratis lading, bare siste to åra med Model 3, ellers hadde jeg ikke kommentert.
Det kunne ikke jeg vite. Står bare TM3 i nicket ditt. Men fint at du ikke har, eller har hatt feilen som jeg sier jeg har hatt i over ett år. Da hadde du vel ikke S eller X?

Breezec

Sitat fra: What-a-watt på tor 27. mar 2025, kl. 13:44
Sitat fra: Breezec på tor 27. mar 2025, kl. 13:20Jeg har hatt både TMS og TMX med gratis lading, bare siste to åra med Model 3, ellers hadde jeg ikke kommentert.
Det kunne ikke jeg vite. Står bare TM3 i nicket ditt. Men fint at du ikke har, eller har hatt feilen som jeg sier jeg har hatt i over ett år. Da hadde du vel ikke S eller X?
Nei, jeg prøvde ikke være vanskelig, jobber med et par andre med 2017 TMS med gratis lading, de har ikke hatt problemer. Personlig hadde jeg oppgitt klokkeslett for utkobling og bedt Tesla feilsøke, men er kanskje utenfor garanti nå, da er det kanskje bedre bare holde seg til fungerende V4 enn grave seg ned i feilsøking man må betale av egen lomme.

Min erfaring er at Tesla sine ladere er milevis foran andre stabilitetsmessig. De få gangene jeg har ladet hos Ionity i utlandet har det alltid vært trøbbel, verst i Wolfsburg der kun 1 av 6 fungerte og det ble ladekø med to biler.

2026 Model 3 Performance

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på tor 27. mar 2025, kl. 12:59Hvis de andre har tatt igjen Tesla så er jo det flott, men har de det? Altså Tesla navigerer automatisk innom ladere på langtur, den forteller deg hvor lenge du skal stå på hver lader (både i tid og i prosent) og hvis det er fullt viser den hvor lang ventetid det er. Hvis de andre kun viser antall ledige ladere sånn som Google gjør så er det kjempefint, men da er de der Tesla var for mange år siden.
Ladeplanleggeren til Teslaen foreslår ofte å lade rett etter start på turen og med alt for høy SOC. Litt ubrukelig for min del. Gir god oversikt dog, og er fungerer bra ved manuell planlegging.

BMW har f.eks mulighet til å sette ønsket SOC ved ankomst til ladere og ønsket SOC ved destinasjon. Man kan og velge prioriterte ladenettverk ved forslag til lading.

Den viser ikke ventetid dog, så begge har fordeler og ulemper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på tor 27. mar 2025, kl. 13:56
Sitat fra: Rosstopher på tor 27. mar 2025, kl. 12:59Hvis de andre har tatt igjen Tesla så er jo det flott, men har de det? Altså Tesla navigerer automatisk innom ladere på langtur, den forteller deg hvor lenge du skal stå på hver lader (både i tid og i prosent) og hvis det er fullt viser den hvor lang ventetid det er. Hvis de andre kun viser antall ledige ladere sånn som Google gjør så er det kjempefint, men da er de der Tesla var for mange år siden.
Ladeplanleggeren til Teslaen foreslår ofte å lade rett etter start på turen og med alt for høy SOC. Litt ubrukelig for min del. Gir god oversikt dog, og er fungerer bra ved manuell planlegging.

BMW har f.eks mulighet til å sette ønsket SOC ved ankomst til ladere og ønsket SOC ved destinasjon. Man kan og velge prioriterte ladenettverk ved forslag til lading.

Den viser ikke ventetid dog, så begge har fordeler og ulemper.

Tesla gir også mulighet til å "Set arrival %" som de kaller det. Trur imidlertid det bare gjelder destinasjonen og ikke ladere underveis.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

derwaechter

Sitat fra: Breezec på tor 27. mar 2025, kl. 13:55
Sitat fra: What-a-watt på tor 27. mar 2025, kl. 13:44
Sitat fra: Breezec på tor 27. mar 2025, kl. 13:20Jeg har hatt både TMS og TMX med gratis lading, bare siste to åra med Model 3, ellers hadde jeg ikke kommentert.
Det kunne ikke jeg vite. Står bare TM3 i nicket ditt. Men fint at du ikke har, eller har hatt feilen som jeg sier jeg har hatt i over ett år. Da hadde du vel ikke S eller X?
Nei, jeg prøvde ikke være vanskelig, jobber med et par andre med 2017 TMS med gratis lading, de har ikke hatt problemer. Personlig hadde jeg oppgitt klokkeslett for utkobling og bedt Tesla feilsøke, men er kanskje utenfor garanti nå, da er det kanskje bedre bare holde seg til fungerende V4 enn grave seg ned i feilsøking man må betale av egen lomme.

Min erfaring er at Tesla sine ladere er milevis foran andre stabilitetsmessig. De få gangene jeg har ladet hos Ionity i utlandet har det alltid vært trøbbel, verst i Wolfsburg der kun 1 av 6 fungerte og det ble ladekø med to biler.



Enig. Har hadt trøbbel hos Tesla bare to ganger, der lading var veldig tregt. Men det var ikke verre enn å kjøre til neste og lade der. Men hadde nok vært mere irritert hadde kommet fram med lav batteri. Så sånn sett er det også hos Tesla greit å ikke ankomme laderne helt tomt :-)
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på tor 27. mar 2025, kl. 14:04Tesla gir også mulighet til å "Set arrival %" som de kaller det. Trur imidlertid det bare gjelder destinasjonen og ikke ladere underveis.
Ja, den kom vel i fjor høst. Men mener det gjelder både destinasjon og ladere. Veldig greit å kunne skille dette.

Hovedpoenget er dog at det er ikke mye som skiller de i funksjonalitet, selv om Tesla sitt er litt raskere å bruke.

På lengre turer ender jeg stort sett med å bruke ABRP for å planlegge før start, chargefinder underveis, og så plotter jeg inn neste lader manuelt uansett om jeg kjører Tesla eller BMW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

#352
Sitat fra: derwaechter på tor 27. mar 2025, kl. 14:08Enig. Har hadt trøbbel hos Tesla bare to ganger, der lading var veldig tregt. Men det var ikke verre enn å kjøre til neste og lade der. Men hadde nok vært mere irritert hadde kommet fram med lav batteri. Så sånn sett er det også hos Tesla greit å ikke ankomme laderne helt tomt :-)
Heldigvis er det nå mange steder med flere ladetilbydere. Favoritten er der hvor det er både Tesla og Ionity. Rullet inn ett sted i Tyskland hvor det var fullt på SuC, men kun en i bruk på Ionity. Ble kikket rart på når jeg stod med TM3 og ladet på Ionity.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Breezec

#353
Sitat fra: derwaechter på tor 27. mar 2025, kl. 14:08Enig. Har hadt trøbbel hos Tesla bare to ganger, der lading var veldig tregt. Men det var ikke verre enn å kjøre til neste og lade der. Men hadde nok vært mere irritert hadde kommet fram med lav batteri. Så sånn sett er det også hos Tesla greit å ikke ankomme laderne helt tomt :-)

Ja likedan, av og til har laderen gått i nødmodus, 30kw, og andre steder har det vært trafo-kapasitetsproblemer når stasjonene er stappfulle, men alltid fått ladet. Min bil lader så tregt over 60% at jeg bruker kjøre lengst mulig ned mot 0% før lading.

turfsurf: Ionity har en del bedre plasseringer i Tyskland også

2026 Model 3 Performance

ToWalkOrDrive

Ser at Tesla har begynt å kaste gratis Tesla-er til kundene nå... Kostet 650.000 i fjor...nå 481.565.

Fra en sånn derre Fakeboob side:
Tesla Model Y                         2021-

derwaechter

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 27. mar 2025, kl. 14:54Ser at Tesla har begynt å kaste gratis Tesla-er til kundene nå... Kostet 650.000 i fjor...nå 481.565.

Fra en sånn derre Fakeboob side:

Er det Juniper eller ble kvitt gamle modeller?
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

What-a-watt

Må vel være den gamle. Juniper leveres vel ikke i P-utgave (ennå). Eller?

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

daktari

Det går kanskje den veien i USA.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Tyskland 1933:

Hitler determined to increase the political reliability of the courts. In 1933 he established special courts throughout Germany to try politically sensitive cases.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA