Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fre 24. jan 2025, kl. 13:26

« forrige - neste »

Contango

Sitat fra: Dieselgubben på lør 15. mar 2025, kl. 18:11Bidra til Elon? På hvordan måte gjelder det Model Y som bygges i Tyskland og bidrar til europeisk arbeidsplasser og lønnsinntekt? Og deler sources globalt. Er det eierandelen til Musk på rundt 13% som som hindrer deg fra å kjøpe bilen?

Og mange alternativer? Ja, halvparten kommer vel fra Kina. Og TMY er den sikreste bilen i sin klasse, og nye Juniper blir trolig enda tryggere. For meg trumfer det mye.
Det er aksjekursen som er viktig. Den er fremdeles helt spinnvill høy ift andre bilprodusenter og er helt prisgitt vekst (for selvkjøring blir det ikke med det første). De 13 prosentene var i alle fall viktig nok for Donald da han skulle hjelpe Elon til å selge biler. Mange spekulerer i at Elon har giret aksjene sine.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Sitat fra: Contango på lør 15. mar 2025, kl. 19:10
Sitat fra: Dieselgubben på lør 15. mar 2025, kl. 18:11Bidra til Elon? På hvordan måte gjelder det Model Y som bygges i Tyskland og bidrar til europeisk arbeidsplasser og lønnsinntekt? Og deler sources globalt. Er det eierandelen til Musk på rundt 13% som som hindrer deg fra å kjøpe bilen?

Og mange alternativer? Ja, halvparten kommer vel fra Kina. Og TMY er den sikreste bilen i sin klasse, og nye Juniper blir trolig enda tryggere. For meg trumfer det mye.
Det er aksjekursen som er viktig. Den er fremdeles helt spinnvill høy ift andre bilprodusenter og er helt prisgitt vekst (for selvkjøring blir det ikke med det første). De 13 prosentene var i alle fall viktig nok for Donald da han skulle hjelpe Elon til å selge biler. Mange spekulerer i at Elon har giret aksjene sine.
Legg til at Twitter-kjøpet er finansiert av lån, med sikkerhet i Musks TSLA-aksjer. Når aksjen synker så kan kreditorer kreve at han stiller med større sikkerhet eller må betale inn lånene. (Derfor er han desperat etter flere aksjer jfr lønnspakken)
Det som avgjør prisen på TSLA er salgstallene på biler og lovnader om fremtidige produkter.

Kjøp ny Y -> bidra til å holde salgstallene oppe.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 15. mar 2025, kl. 19:05Se der ja... måtte Google litt

https://etsc.eu/cars-will-need-buttons-not-just-touchscreens-to-get-a-5-star-euro-ncap-safety-rating/

Men Tesla har vel alt dette allerede? Kanskje bortsett fra SOS-knapp?

Under the new rating scheme, which is due to come into force from January 2026, manufacturers won't be able to achieve the highest safety ratings if they don't provide proper, physical switches for certain functions including indicators, hazard lights, sounding the horn, operating windscreen wipers and activating the eCall SOS function.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

RJK

Sitat fra: Rosstopher på lør 15. mar 2025, kl. 20:40
Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 15. mar 2025, kl. 19:05Se der ja... måtte Google litt

https://etsc.eu/cars-will-need-buttons-not-just-touchscreens-to-get-a-5-star-euro-ncap-safety-rating/

Men Tesla har vel alt dette allerede? Kanskje bortsett fra SOS-knapp?

Under the new rating scheme, which is due to come into force from January 2026, manufacturers won't be able to achieve the highest safety ratings if they don't provide proper, physical switches for certain functions including indicators, hazard lights, sounding the horn, operating windscreen wipers and activating the eCall SOS function.
SOS-knappen er obligatorisk. Tesla Model 3 Highland har den så vidt jeg vet i taket, sammen med girvelger og lys over speilet.

Regner med at Juniper har det likt som Highland der! Men de må vl reintrodusere stalk for blinklys på Highland, tipper jeg!

SOS-knappen vises ihvertfall på dette bildet, men ikke girvelger-knapper

Bedre bilde for å se girvelger-knappene

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ed_Eng87

Jeg har bestilt inn ny Model 3 LR Ultra Red Highland med 18" hjul. Effektiviteten og rekkevidden til prisen slår man bare ikke og det er jo det som betyr noe, ikke hvordan Elon oppfører seg, er ikke han som har laget bilene, og det går rykter at investorene hans kan kreve at han går av (selger seg ut) eller kommer tilbake til Tesla. Det er også rykter om at de 4680 cellene kommer om få år som skal knuse de fleste kinesiske bilene i rekkevidde og effektivitet og matche ladehastigheter opp til 350kW

Jeg har 2023 MYP fra før, men nå ønsker jeg en mindre bil ettersom MYP er litt overkill og jeg ønsker lengre rekkevidde.

Hva tror dere?
- 2023 Tesla MYP Quicksilver
- 2025 Tesla M3 LR AWD Ultra Red

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ed_Eng87 på fre 21. mar 2025, kl. 09:57Jeg har bestilt inn ny Model 3 LR Ultra Red Highland med 18" hjul. Effektiviteten og rekkevidden til prisen slår man bare ikke og det er jo det som betyr noe, ikke hvordan Elon oppfører seg, er ikke han som har laget bilene, og det går rykter at investorene hans kan kreve at han går av (selger seg ut) eller kommer tilbake til Tesla. Det er også rykter om at de 4680 cellene kommer om få år som skal knuse de fleste kinesiske bilene i rekkevidde og effektivitet og matche ladehastigheter opp til 350kW

Jeg har 2023 MYP fra før, men nå ønsker jeg en mindre bil ettersom MYP er litt overkill og jeg ønsker lengre rekkevidde.

Hva tror dere?

De batteriene betyr 46mm i diameter og 80 mm i høyde. BMW holder på og skal la batterier med samme diameter (46mm), men som blir høyere, med to versjoner: 95 og 120 mm, altså lengre enn Tesla. De får og 350 kW og 800 volt med rette ladestasjon. Så Tesla er ikke så i førersetet nå. BMW har mange forskjellige (ca 3) batteristørrelser, så du selv kan velge hvor langt du gidder å betale for.

I tillegg har en jo alle kineserne som flyr fremover i teknologi. Den billige bilen Xpeng G6 har kommet i ny versjon, beskrevet i Australia. Den er ventet til Norge i slutten av året, og kan lade 10-80% på 12 minutter eller noe sånt.

Og så kommer jo BYD og sier de kan lade bilen på 5 minutter i en perfekt verden med rette lader. https://www.elbil24.no/nyheter/lader-40-mil-pa-5-minutter/82838878

Og så har du jo en hel haug andre biler som kommer med sine modeller med sine fordeler, f.eks. skal Volvo komme med en XC60-erstatter, Kia kommer med EV-5 Suv, i tillegg til en haug andre modeller de har/får.

Tesla har for øvrig sagt de skal begynne å lage en litt mindre Model Y også (først for Kina) som skal koste 20% mindre enn dagens, så mange vil gjerne gå for den.

Tipper bilene til Tesla fortsatt kan ha en god bil som er bra på sine områder, men nå er det veldig mange aktører som satser enormt på elbiler, sånn at "om få år" så tror jeg heller Tesla vil tape terreng på biler enn vinne, særlig med en CEO som er opptatt med 5+ jobber.

Men elbil-totalmarkedet vil garantert vokse ettersom batterier bare blir billigere, og bensinbiler blir dyrere å lage. Det ser man f.eks. i Danmark, hvor elbilandelen vokser enormt på tross av lite statsstøtte (men en del avgifter på bensinbiler). At totalmarkedet vokser / kostnaden reduseres å produsere elbil/batteri, vil selvsagt hjelpe Tesla å holde salgstallene høye.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

SitatTesla har for øvrig sagt de skal begynne å lage en litt mindre Model Y også (først for Kina) som skal koste 20% mindre enn dagens, så mange vil gjerne gå for den.

Ikke mindre. Skal visstnok produseres på samme linje som Juniper, men de har fjernet litt.....

daktari

4680 har vi hørt om i 4,5 år nå (sept 2020) og de har floppa. De få bilene i USA med denne fantastiske "nyheten" har dårlig levetid og treg lading. Musk jugde i 2020, slik som i 2025, men han var en mer sympatisk juger den gangen. Ikke la dere lure.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på fre 21. mar 2025, kl. 10:37
SitatTesla har for øvrig sagt de skal begynne å lage en litt mindre Model Y også (først for Kina) som skal koste 20% mindre enn dagens, så mange vil gjerne gå for den.

Ikke mindre. Skal visstnok produseres på samme linje som Juniper, men de har fjernet litt.....

Ja, ser jeg misforsto.
Ser de har gjort tilsvarende på Model 3 en gang, og da virker det som at det forsvant veldig mye som var nyttig.
https://www.notateslaapp.com/news/2600/teslas-project-e41-new-model-y-with-20-cost-reduction-coming-in-2026
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Tror vi om få år har LFP i det neste av normale biler.
Utviklingen rundt LFP går nå veldig fort, og gir sterkt reduserte kostnader.

Så blir NMC batterier noe for de som trenger noe mer ekstrem ytelse.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ed_Eng87

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 21. mar 2025, kl. 10:34
Sitat fra: Ed_Eng87 på fre 21. mar 2025, kl. 09:57Jeg har bestilt inn ny Model 3 LR Ultra Red Highland med 18" hjul. Effektiviteten og rekkevidden til prisen slår man bare ikke og det er jo det som betyr noe, ikke hvordan Elon oppfører seg, er ikke han som har laget bilene, og det går rykter at investorene hans kan kreve at han går av (selger seg ut) eller kommer tilbake til Tesla. Det er også rykter om at de 4680 cellene kommer om få år som skal knuse de fleste kinesiske bilene i rekkevidde og effektivitet og matche ladehastigheter opp til 350kW

Hva tror dere?

De batteriene betyr 46mm i diameter og 80 mm i høyde. BMW holder på og skal la batterier med samme diameter (46mm), men som blir høyere, med to versjoner: 95 og 120 mm, altså lengre enn Tesla. De får og 350 kW og 800 volt med rette ladestasjon. Så Tesla er ikke så i førersetet nå. BMW har mange forskjellige (ca 3) batteristørrelser, så du selv kan velge hvor langt du gidder å betale for.

I tillegg har en jo alle kineserne som flyr fremover i teknologi. Den billige bilen Xpeng G6 har kommet i ny versjon, beskrevet i Australia. Den er ventet til Norge i slutten av året, og kan lade 10-80% på 12 minutter eller noe sånt.

Og så kommer jo BYD og sier de kan lade bilen på 5 minutter i en perfekt verden med rette lader. https://www.elbil24.no/nyheter/lader-40-mil-pa-5-minutter/82838878

Og så har du jo en hel haug andre biler som kommer med sine modeller med sine fordeler, f.eks. skal Volvo komme med en XC60-erstatter, Kia kommer med EV-5 Suv, i tillegg til en haug andre modeller de har/får.

Tesla har for øvrig sagt de skal begynne å lage en litt mindre Model Y også (først for Kina) som skal koste 20% mindre enn dagens, så mange vil gjerne gå for den.

Tipper bilene til Tesla fortsatt kan ha en god bil som er bra på sine områder, men nå er det veldig mange aktører som satser enormt på elbiler, sånn at "om få år" så tror jeg heller Tesla vil tape terreng på biler enn vinne, særlig med en CEO som er opptatt med 5+ jobber.

Men elbil-totalmarkedet vil garantert vokse ettersom batterier bare blir billigere, og bensinbiler blir dyrere å lage. Det ser man f.eks. i Danmark, hvor elbilandelen vokser enormt på tross av lite statsstøtte (men en del avgifter på bensinbiler). At totalmarkedet vokser / kostnaden reduseres å produsere elbil/batteri, vil selvsagt hjelpe Tesla å holde salgstallene høye.

Høres bra ut og det er bra det er konkurranser og at ladehastigheter er enormt bra på disse, ikke minst Zeekr 7X blant annet også, men disse bilene koster betraktelig mer, spesielt så koster BMW mye mer uten noe ekstra utstyr som medfølger og konfigurerer du bilen vil den koste 30% mer en tilsvarende klasse av en Tesla.

Det er 3 store fordeler med Tesla; pris og effektivitet og ladenettverk i Norge og Europa.
Bilene til Tesla kan kjøre lengre enn de fleste andre pga effektiviet (ref. TM3 LR Highland), kun slått av million+ bilene MB EQS 450+, 500 4-Matic og Lucid Air Dream edition, grand touring osv. Da disse har langt større batteri pakke allerede, priser de seg enormt høyere at de fleste snur seg dessverre, men de har da langt større premium størrelse og større restverdi vil jeg tippe.

- 2023 Tesla MYP Quicksilver
- 2025 Tesla M3 LR AWD Ultra Red

turfsurf

Sitat fra: Ed_Eng87 på søn 23. mar 2025, kl. 08:52Det er 3 store fordeler med Tesla; pris og effektivitet og ladenettverk i Norge og Europa.
Hvorfor er ladenettverket en fordel for Tesla? Vi har både Tesla og BMW og bruker ladenettverkene helt likt. Vi lader der det er billigst og sannsynlighet for lite kø gitt det ellers passer å stoppe. Som oftest er det Ionity eller Tesla.

Bruker heller ikke ruteplanleggeren i noen av bilene, siden de stort sett leverer suboptimale forslag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

SitatHøres bra ut og det er bra det er konkurranser og at ladehastigheter er enormt bra på disse, ikke minst Zeekr 7X blant annet også, men disse bilene koster betraktelig mer

Xpeng G6 koster fra 423.000.-, og har omtrent samme ladetid som Zeekr X7.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

YSG

Sitat fra: Ed_Eng87 på fre 21. mar 2025, kl. 09:57Effektiviteten og rekkevidden til prisen slår man bare ikke og det er jo det som betyr noe, ikke hvordan Elon oppfører seg, er ikke han som har laget bilene
Er nå en gang Elon som er majoritetseier, og stikker av med mesteparten av overskuddet, pluss den astronomiske lønna han forlanger. Det å stemme med lommeboka er det eneste lovlige aksjonsmiddelet vi "småfolk" har overfor oligarker og tech-bros. Jeg har ingen illusjon om mine nybilkjøp betyr noe som helst for bunnlinja til Tesla, men når det blir flere tusen av oss? Definitivt.

Skal imidlertid si meg enig i at det er vanskelig å finne en totalpakke som slår Tesla for samme pris. Men det hjelper ikke lengre. Som tidligere poster i denne tråden allerede har slått fast: Å kjøpe ny Tesla nå er et kraftig signal om at man enten støtter Elon og Trump sitt fascistprosjekt, eller ikke bryr seg (og dermed leser verken nyheter eller historiebøker).

Dieselgubben

Trumps fascistprosjekt? I så fall mener man at over 50% av amerikanerne er fascistisk. Kan det være at du mangler noen faktorer i ligningen din?

Man kan være enige i at metodene Trump benytter er tvilsomme, men det er faktisk stor enighet blant fagøkonomer om at målet til Trump er rasjonelt.

Noen stikkord er gigantiske budsjettunderskudd, store underskudd på handelsbalansen og en økonomisk fremtid for USA som ikke er bærekraftig.

USA må redusere offentlig forbruk, øke innenlandsk produksjon for å skape skatteinngang og øke eksport og redusere utgifter generelt. Det er bakteppet for at man kutter kostnader over lav sko, truer med nato exit om ikke andre land bidrar mer, innfører toller, vil kutte pengestrøm til Ukraina og kveler Usaid (nå har man riktignok åpnet for en del av de tidligere stengte tiltakene). Trump sin stil er at han kutter alt og går ut i 110,  ser hvor mye støy det blir og slakker litt på tiltakene etter hvert.

Min venn Chatgpt hadde svaret. Hvis man vil at USA skal fortsette sin rolle som demokratisk ledestjerne og generøs bidragsyter til Nato (via å garantere for Europas sikkerhet) og Usaid, bør man støtte om opp om amerikansk økonomi slik at man ikke risikerer default.

Det betyr faktisk at det å kjøpe Tesla (ikke Y, den lages i Tyskland) er med på å bidra til status quo og at USA vil kunne bidra slik som tidligere. Noe å tenke på for nisseluemafiaen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA