Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva gjør man med denne lakkskaden?

Startet av 2ris, mandag 17. mars 2025, klokken 19:54

« forrige - neste »

2ris

Har fått en steinsprut på A-stolpen. Under 2 mm stor. Se bilde.

Hva gjør man med denne? Å ta det på forsikring blir 4K + bonustap over flere år = latterlig dyrt.

Forslag mottas med takk  :)

What-a-watt

Vent ett år, så kan du med stor sikkerhet ta noen flere slike samtidig.

RJK

Denne ser ut til å bare ha flasset lakken, men at grunningen er hel. Så da bør du få tak i en lakkstift i rett farge. Denne får du kanskje tak i hos forhandler, ellers så selges også slikt via f.eks. ebay og enkelte butikker i Norge som selger bilrekvisita. Kommer litt an på bilmerket pga mengden biler som gir grunnlag for at det lønner seg for forhandleren.

Etter å ha rengjort skikkelig og tørket vekk vannet, farg med lakkstiften på et ark som ikke trekker lakken så godt, så du få deg en liten dråpe.

Dypp en tannpirker i den dråpen (den tynneste spissen), og bruk tannpirkeren til å legge på akkurat nok lakk til å dekke skaden. Da skal du få det tynt nok til at du knapt vil se forskjell på reparert område, og område rundt når dette er tørket.

Kanskje må du gjenta en eller to ganger mellom tørking, om det er litt "bulk" etter steinen, for at det skal bli så godt som perfekt.

Får du tak i litt klarlakk, kan du bruke samme metode for å få lagt på dette, for å beskytte bedre mot tidens tann, men er kanskje ikke påkrevd. Dog, gjør jobben bedre over tid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

2ris

Sitat fra: RJK på mandag 17. mars 2025, klokken 20:11Denne ser ut til å bare ha flasset lakken, men at grunningen er hel. Så da bør du få tak i en lakkstift i rett farge. Denne får du kanskje tak i hos forhandler, ellers så selges også slikt via f.eks. ebay og enkelte butikker i Norge som selger bilrekvisita. Kommer litt an på bilmerket pga mengden biler som gir grunnlag for at det lønner seg for forhandleren.

Etter å ha rengjort skikkelig og tørket vekk vannet, farg med lakkstiften på et ark som ikke trekker lakken så godt, så du få deg en liten dråpe.

Dypp en tannpirker i den dråpen (den tynneste spissen), og bruk tannpirkeren til å legge på akkurat nok lakk til å dekke skaden. Da skal du få det tynt nok til at du knapt vil se forskjell på reparert område, og område rundt når dette er tørket.

Kanskje må du gjenta en eller to ganger mellom tørking, om det er litt "bulk" etter steinen, for at det skal bli så godt som perfekt.

Får du tak i litt klarlakk, kan du bruke samme metode for å få lagt på dette, for å beskytte bedre mot tidens tann, men er kanskje ikke påkrevd. Dog, gjør jobben bedre over tid.

Takk for godt svar! Har du noen tips til hvilke butikker som kan ha en lakkstift i rett farge? Tesla  Model Y

EDIT: nevermind. Ser at dette tilbys av mange, også Tesla. Takk likevel

arthur

Sitat fra: RJK på mandag 17. mars 2025, klokken 20:11Får du tak i litt klarlakk, kan du bruke samme metode for å få lagt på dette, for å beskytte bedre mot tidens tann, men er kanskje ikke påkrevd. Dog, gjør jobben bedre over tid.

Din fremgangsmåte stemmer godt overens med hva jeg har blitt fortalt/rådet og selv praktisert, men blitt fortalt at man IKKE skal bruke klarlakk over uten at jeg har noen forklaring på hvorfor.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på tirsdag 18. mars 2025, klokken 12:50
Sitat fra: RJK på mandag 17. mars 2025, klokken 20:11Får du tak i litt klarlakk, kan du bruke samme metode for å få lagt på dette, for å beskytte bedre mot tidens tann, men er kanskje ikke påkrevd. Dog, gjør jobben bedre over tid.

Din fremgangsmåte stemmer godt overens med hva jeg har blitt fortalt/rådet og selv praktisert, men blitt fortalt at man IKKE skal bruke klarlakk over uten at jeg har noen forklaring på hvorfor.
Eneste jeg kan tenke meg, er at man bør vente litt med klarlakken, for den fargede lakken trenger ekstra tid til å herde før klarlakk går på. Men jeg tenker det ikke er så prekært på så små sår. Viktigere kanskje om man må lakkere større "sår", at lakken får noen timer/dager på å herdes skikkelig, så lenge man ikke har tørkeovner i garasjen! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA