Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Breezec på fredag 07. februar 2025, klokken 14:12
Sitat fra: hELgenen på fredag 07. februar 2025, klokken 12:43
Sitat fra: Breezec på fredag 07. februar 2025, klokken 12:24
Sitat fra: Roshmann på fredag 07. februar 2025, klokken 10:23Det er som MrBacardi spør, hvorfor skal en sjåfør trykke inn en pedal 100% når man bare skal rygge litt?
Og selv om man påstår at man tar feil av brems og gass, og trykke inn pedalen, så trykker man jo sjeldent inn bremsen 100% for å stå i ro.

Fordi man tror man har foten på brems. Når bilen da starter sige bakover, trykker man inn bremsepedal av refleks.

Vil tro at det å trykke gassen helt i bånn - altså 100% er ganske ekstremt. Kan ikke huske jeg har gjort det en eneste gang med noen bil. Så hva regnes som 100%? Er det dersom pedalen har gått helt i bunn?
I så fall vil jeg si det i seg selv er en indikasjon på at noe er fullstendig galt.
Ikke sikkert denne personen klarer å trykke gassen helt ned heller..Så hvor langt ned må pedalen gå før man sier 100%

Jeg har ikke erfaring med feil pedalbruk, men hvis det er refleks for bruk av brems som slår inn så gjør den for min del at foten hogger på bremsa til pedal stopper. Wattpedal stopper ikke før den er i bunn.

Det må vel være snakk om ganske lang bevegelse vil jeg anta. Finner alle sakene som statistikks usannsynlig med tanke på at ingen av disse har innrømmet feil pedalbruk og alle er volvo. Det er flere andre merker der ute og flere andre modeller..hvorfor hører vi omtrent bare om XC40?

Det er åpenbart at noe må være feil.

Breezec

Ja jeg spekulerte bare i eventuell årsak til full gass. Hvis det stemmer at bilen stopper helt opp uten bruk av bremsepedal, vil jo også det gjøre det vesentlig enklere trykke på gasspedal feil siden da foten ikke allerede hviler på bremsen i forhold til en bil der man må aktiv stoppe med brems.
2022 Model 3 Performance

turfsurf

Sitat fra: Breezec på fredag 07. februar 2025, klokken 14:12Jeg har ikke erfaring med feil pedalbruk, men hvis det er refleks for bruk av brems som slår inn så gjør den for min del at foten hogger på bremsa til pedal stopper. Wattpedal stopper ikke før den er i bunn.
Ja, men her ble altså Wattpedalen trykket inn i 0,5sek for bremsepedalen ble trykket inn. Hvis man tror man trår på bremsen og tramper den i bånn så går det mere enn 0,5 sekund.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Man kjenner jo lett forskjell på bremsen og gass. Bremsen har lite bevegelse og progressiv motstand. Gassen er lineær og ganske myk. Tråkker man på gassen så hardt som på bremsen så går gassen i bånn.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Driver2

I spesielle tilfeller får vi " latch up" i utgangs trinn i elektronikken.  Noen ganger resettes den tilstanden når spenningen i kretsen brytes og alt er som før. Andre ganger kan overgangen i transistoren kortslutte og det blir en målbar fei.  Den første tilstanden tror jeg kan være årsak til el biler som får ukontrollert akselerasjon.  Ref wilkipedia og min lærdom fra utdannelsen:  In electronics, a latch-up is a type of short circuit which can occur in an integrated circuit (IC). More specifically, it is the inadvertent creation of a low-impedance path between the power supply rails of a MOSFET circuit, triggering a parasitic structure which disrupts proper functioning of the part, possibly even leading to its destruction due to overcurrent. A power cycle is required to correct this situation.

The parasitic structure is usually equivalent to a thyristor (or SCR), a PNPN structure which acts as a PNP and an NPN transistor stacked next to each other. During a latch-up when one of the transistors is conducting, the other one begins conducting too. They both keep each other in saturation for as long as the structure is forward-biased and some current flows through it - which usually means until a power-down. The SCR parasitic structure is formed as a part of the totem-pole PMOS and NMOS transistor pair on the output drivers of the gates.

hELgenen

Sitat fra: Driver2 på lørdag 08. februar 2025, klokken 01:11I spesielle tilfeller får vi " latch up" i utgangs trinn i elektronikken.  Noen ganger resettes den tilstanden når spenningen i kretsen brytes og alt er som før. Andre ganger kan overgangen i transistoren kortslutte og det blir en målbar fei.  Den første tilstanden tror jeg kan være årsak til el biler som får ukontrollert akselerasjon.  Ref wilkipedia og min lærdom fra utdannelsen:  In electronics, a latch-up is a type of short circuit which can occur in an integrated circuit (IC). More specifically, it is the inadvertent creation of a low-impedance path between the power supply rails of a MOSFET circuit, triggering a parasitic structure which disrupts proper functioning of the part, possibly even leading to its destruction due to overcurrent. A power cycle is required to correct this situation.

The parasitic structure is usually equivalent to a thyristor (or SCR), a PNPN structure which acts as a PNP and an NPN transistor stacked next to each other. During a latch-up when one of the transistors is conducting, the other one begins conducting too. They both keep each other in saturation for as long as the structure is forward-biased and some current flows through it - which usually means until a power-down. The SCR parasitic structure is formed as a part of the totem-pole PMOS and NMOS transistor pair on the output drivers of the gates.

Alle uhell tror jeg er oppstått rett etter oppstart. Mao ifb at bilene er startet. Da kan også slike fenomen som latch up oppstå forstår jeg  Jeg synes dette er en interessant ide som volvo burde undersøke. Magefølelsen min sier du har rett og at det er en design feil i et kretskort som kan gi opphav til hva du beskriver som latch up.

Ville tipset volvo og bedt dem undersøke. Jeg er 100% sikker på at noe er feil med designet av elektronikken på disse bilene som så bidrar til alle uhellene.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. februar 2025, klokken 04:55
Sitat fra: Driver2 på lørdag 08. februar 2025, klokken 01:11I spesielle tilfeller får vi " latch up" i utgangs trinn i elektronikken.  Noen ganger resettes den tilstanden når spenningen i kretsen brytes og alt er som før. Andre ganger kan overgangen i transistoren kortslutte og det blir en målbar fei.  Den første tilstanden tror jeg kan være årsak til el biler som får ukontrollert akselerasjon.  Ref wilkipedia og min lærdom fra utdannelsen:  In electronics, a latch-up is a type of short circuit which can occur in an integrated circuit (IC). More specifically, it is the inadvertent creation of a low-impedance path between the power supply rails of a MOSFET circuit, triggering a parasitic structure which disrupts proper functioning of the part, possibly even leading to its destruction due to overcurrent. A power cycle is required to correct this situation.

The parasitic structure is usually equivalent to a thyristor (or SCR), a PNPN structure which acts as a PNP and an NPN transistor stacked next to each other. During a latch-up when one of the transistors is conducting, the other one begins conducting too. They both keep each other in saturation for as long as the structure is forward-biased and some current flows through it - which usually means until a power-down. The SCR parasitic structure is formed as a part of the totem-pole PMOS and NMOS transistor pair on the output drivers of the gates.

Alle uhell tror jeg er oppstått rett etter oppstart. Mao ifb at bilene er startet. Da kan også slike fenomen som latch up oppstå forstår jeg  Jeg synes dette er en interessant ide som volvo burde undersøke. Magefølelsen min sier du har rett og at det er en design feil i et kretskort som kan gi opphav til hva du beskriver som latch up.

Ville tipset volvo og bedt dem undersøke. Jeg er 100% sikker på at noe er feil med designet av elektronikken på disse bilene som så bidrar til alle uhellene.
Spennende teori :+1: ja det er mye her...kretskort må sees på

Ang tipse Volvo.... De er nok godt repr her inne og leser alt som skrives. Fint det

Electric cars in Norway

Denne fra US inne i vaskehallen om den blå bilen - har den vært omtalt her inne før? Orker ikke bla meg nedover ;D

https://www.xc40forum.com/threads/sudden-acceleration-causing-an-accident.8414/

Marsto

Da er det konkludert fra Politiets side med hjelp av de som undersøkte bilen. Hvem politiet engasjerte til dette sier artikkelen ingenting om. Fra teksten i artikkelen ser det ut til ikke å være Volvo.
https://www.vg.no/nyheter/i/0Vz412/ulykken-ved-sandvika-storsenter-ikke-funnet-feil-paa-ulykkesbilen
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Marsto på torsdag 13. februar 2025, klokken 17:56Da er det konkludert fra Politiets side med hjelp av de som undersøkte bilen. Hvem politiet engasjerte til dette sier artikkelen ingenting om. Fra teksten i artikkelen ser det ut til ikke å være Volvo.
https://www.vg.no/nyheter/i/0Vz412/ulykken-ved-sandvika-storsenter-ikke-funnet-feil-paa-ulykkesbilen
Hvem som har undersøkt bilen vet jeg ikke.

Men det står jo dette:

Bilen har vært til tekniske undersøkelser uten å finne feil eller mangler, ifølge en rapport fra Oslo-politiet. Det samme viser resultater fra bilprodusenten Volvo.

https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-ulykken-ikke-funnet-feil-pa-bilen/305621

Det var en som uttalte seg i radioen i dag og sa gasspedal var trykket helt inn. Vet ikke om det var fra politiet eller noen andre

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 13. februar 2025, klokken 19:59
Sitat fra: Marsto på torsdag 13. februar 2025, klokken 17:56Da er det konkludert fra Politiets side med hjelp av de som undersøkte bilen. Hvem politiet engasjerte til dette sier artikkelen ingenting om. Fra teksten i artikkelen ser det ut til ikke å være Volvo.

Men det står jo dette:

Bilen har vært til tekniske undersøkelser uten å finne feil eller mangler, ifølge en rapport fra Oslo-politiet. Det samme viser resultater fra bilprodusenten Volvo.

Det var en som uttalte seg i radioen i dag og sa gasspedal var trykket helt inn. Vet ikke om det var fra politiet eller noen andre

Spørsmålet er om pedalen var trykket helt inn,eller om sensoren viste at pedalen var trykket helt inn. Er to ulike verdener dette og noe man bør være tydelig på.

Marsto

Sitat fra: hELgenen på torsdag 13. februar 2025, klokken 21:12
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 13. februar 2025, klokken 19:59

Men det står jo dette:

Spørsmålet er om pedalen var trykket helt inn,eller om sensoren viste at pedalen var trykket helt inn. Er to ulike verdener dette og noe man bør være tydelig på.
Veldig viktig poeng og det jeg ikke ser for meg er hvordan de skal kunne bevise at den var fysisk trykket inn når føreren omkom. Hvis det viser seg at det er mulig å se eller analysere forskjell er dette veldig viktig å få klarhet i helt på detalj nivå. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Radial

Disse pedal-sensorene er alltid doble som minimum.
Selv om En sensor da viser 100%, så må også sensor2 også indikere 100% for at bilen skal utføre noe...mindre enn 1% avvik gir gjerne full stopp.

At to sensorer, med separat kabling, viser samme verdi i loggen, kan bare bety at pedalen er i bånn sånn egentlig... Selv om det selvsagt i teorien er mulig at begge feilet, på samme måte, samtidig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på torsdag 13. februar 2025, klokken 22:43Disse pedal-sensorene er alltid doble som minimum.
Selv om En sensor da viser 100%, så må også sensor2 også indikere 100% for at bilen skal utføre noe...mindre enn 1% avvik gir gjerne full stopp.
Sånn må det jo være, men hvor lang går denne redundansen? Går disse to sensorene inn på en felles bus for eksempel. Kan det være noe i firmware som tolkes feil senere i kjeden?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Radial på torsdag 13. februar 2025, klokken 22:43Disse pedal-sensorene er alltid doble som minimum.

At to sensorer, med separat kabling, viser samme verdi i loggen, kan bare bety at pedalen er i bånn sånn egentlig... Selv om det selvsagt i teorien er mulig at begge feilet, på samme måte, samtidig.

Men sensorene sine signaler må jo tas inn i ett felles kretskort?
Det var jo en teori her at man kunne få en overspenning som kunne gi opphav til feil signal. Videre må en jo spørre hvor og hvordan sensorene er plassert og hva som eventuelt skiller disse fra andre bilmodeller. Det kan også være en SW feil mhp tolkning av signaler. F.eks har jeg selv en bil med SW feil der bilen tolker en situasjon feil..da trolig pga feil håndtering av signaler fra sensorer. Bilene i dag er veldig avanserte med mye teknologi gjerne samlet på samme kretskort og tolket og håndtert via SW. Jeg tror ikke man har gått dypt nok inn i materien i denne konkrete saken med Volvo. Jeg finner de eksterne omstendighetene mhp sammenfallende hendelsesforløp og forklaringer statistisk sett fortsatt peker på at noe er feil med bilen..Hvorvidt vi noen gang får vite svaret vet jeg ikke,men jeg håper Volvo ikke leverer ut biler som har likt oppsett mhp sensorer som denne modellen lenger. Det ville vært betryggende for nye kunder om man brukte en løsning som var ulik den man finner i de berørte XC40.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA