Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Marsto

Dette er en Polestar 2 2021 mod. Politiet sier foreløpig ukjent årsak men har opprettet sak siden det er skade på eiendom. Ikke rusrelatert eller førerkortbeslag. Dukker det opp mulig årsak i Adressa poster jeg referat. De på stedet sier det tyder på et hendig uhell.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Electric cars in Norway

Ja nå er det også en video om denne saken med hun pensjonerte politiansatte. Merkelig sak dette her.

Se bilde og YT lenke

https://youtu.be/YgQywmpyu58?si=2gfxsMePzYerdmVC

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

MrBacardi

Nytt tilfelle: https://www.motor.no/aktuelt/ny-volvo-krasj-bilen-gikk-i-svart-etter-vask/304277 ... også fra Sandvika Storsenter.

Uansett hva man tenker om en eldre sjåfør eller ei, så er det jo pussig at sjåføren skulle ha trykket en av pedalene (uansett gass eller brems) inn 100% ETTER at bilen har stoppet, hvis intensjonen er å rygge litt etterpå? Eneste grunnen for at en sjåfør skulle trykke inn en pedal 100% i en slik situasjon, må jo være for å holde bremsen inne for å bytte gir. Men med OPD-funksjonen aktivert kan man bytte gir uten å holde bremsen inne visstnok på XC40.

Sekvens av hendelser:
- Bilen kjører fremover i Drive
- Stopper med "One pedal"-innstillingen rett foran stolpen, altså ingen bruk av bremsepedal slik jeg leser det
- Bilen står fortsatt i Drive
- Bilen tolker at gasspedal settes til 100%
- Bilen kjører fremover inn i stolpen

MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

hELgenen

Sitat fra: MrBacardi på torsdag 06. februar 2025, klokken 20:54Nytt tilfelle: https://www.motor.no/aktuelt/ny-volvo-krasj-bilen-gikk-i-svart-etter-vask/304277 ... også fra Sandvika Storsenter.

Uansett hva man tenker om en eldre sjåfør eller ei, så er det jo pussig at sjåføren skulle ha trykket en av pedalene (uansett gass eller brems) inn 100% ETTER at bilen har stoppet, hvis intensjonen er å rygge litt etterpå? Eneste grunnen for at en sjåfør skulle trykke inn en pedal 100% i en slik situasjon, må jo være for å holde bremsen inne for å bytte gir. Men med OPD-funksjonen aktivert kan man bytte gir uten å holde bremsen inne visstnok på XC40.

Sekvens av hendelser:
- Bilen kjører fremover i Drive
- Stopper med "One pedal"-innstillingen rett foran stolpen, altså ingen bruk av bremsepedal slik jeg leser det
- Bilen står fortsatt i Drive
- Bilen tolker at gasspedal settes til 100%
- Bilen kjører fremover inn i stolpen

Sagt det før og sier det igjen..dette skyldes en feil med bilen,ikke sjåføren..Er 100% sikker og er lei Volvo sine slappe undersøkelser.

turfsurf

Litt merkelig om det var sjåførfeil når bilen har registrert at bremsen ble tråkket inn rett etter kollisjonen. Da sier det meg at sjåføren må ha holdt foten på eller over bremsen. Hadde det vært den klassiske "tråkker inn feil pedal" hadde det vart lengre enn 0,5 sekunder.

Ellers er det jo litt morsomt at han er litt skeptisk til mye feil på elbiler og så ramser han opp masse som er felles med fossilbiler...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Som en annen sa, som jobber med å analysere slike tilfeller, så tolker elektronikken at gassen er 100% inntrykket, men vet egentlig ikke noe om hvordan pedalens posisjon er. Det er vel noe av problemets kjerne.

Så lenge våre myndigheter mener det er greit å konkludere slik Volvo gjør, vil de vel bare fortsette slik. Folk kjøper forsatt Volvo, selv når de opplever slikt, registrerer jeg. Litt vanskelig å forstå...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 07. februar 2025, klokken 09:38Som en annen sa, som jobber med å analysere slike tilfeller, så tolker elektronikken at gassen er 100% inntrykket, men vet egentlig ikke noe om hvordan pedalens posisjon er. Det er vel noe av problemets kjerne.

Så lenge våre myndigheter mener det er greit å konkludere slik Volvo gjør, vil de vel bare fortsette slik. Folk kjøper forsatt Volvo, selv når de opplever slikt, registrerer jeg. Litt vanskelig å forstå...

Akkurat...elektronikken viser ikke fysisk tilstand..kun den tilstanden elektronikken hadde..
Og her er vi ved kjernen...dette må Volvo undersøke..fordi det er noe som kan trigge dette som er noe annet enn pedalen sin posisjon..Mulig en feil på en sensor pga fukt?

Synes det er utrolig svakt av Volvo dette..

turfsurf

Uten at jeg kjenner XC40 så vil jeg tro at alle slike kritiske kretser har redundans og failsafe som forhindrer slikt. At en sensorfeil skal forårsake noe slikt virker helt usannsynlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Roshmann

Det er som MrBacardi spør, hvorfor skal en sjåfør trykke inn en pedal 100% når man bare skal rygge litt?
Og selv om man påstår at man tar feil av brems og gass, og trykke inn pedalen, så trykker man jo sjeldent inn bremsen 100% for å stå i ro.

Dette kan vel minne om samme greia med Tesla? Tenker på den Taxien som kjørte i Bergen og mosa gjennom alt. Bremselys var jo aktivert, men bilen kjørte på.

Breezec

Sitat fra: Roshmann på fredag 07. februar 2025, klokken 10:23Det er som MrBacardi spør, hvorfor skal en sjåfør trykke inn en pedal 100% når man bare skal rygge litt?
Og selv om man påstår at man tar feil av brems og gass, og trykke inn pedalen, så trykker man jo sjeldent inn bremsen 100% for å stå i ro.

Fordi man tror man har foten på brems. Når bilen da starter sige bakover, trykker man inn bremsepedal av refleks.
2022 Model 3 Performance

hELgenen

Sitat fra: Breezec på fredag 07. februar 2025, klokken 12:24
Sitat fra: Roshmann på fredag 07. februar 2025, klokken 10:23Det er som MrBacardi spør, hvorfor skal en sjåfør trykke inn en pedal 100% når man bare skal rygge litt?

Fordi man tror man har foten på brems. Når bilen da starter sige bakover, trykker man inn bremsepedal av refleks.

Vil tro at det å trykke gassen helt i bånn - altså 100% er ganske ekstremt. Kan ikke huske jeg har gjort det en eneste gang med noen bil. Så hva regnes som 100%? Er det dersom pedalen har gått helt i bunn?
I så fall vil jeg si det i seg selv er en indikasjon på at noe er fullstendig galt.
Ikke sikkert denne personen klarer å trykke gassen helt ned heller..Så hvor langt ned må pedalen gå før man sier 100%

MrBacardi

Volvo USA har visstnok installert en "flight data recorder" i en kundebil som påstås å ha opplevd utilsiktet akselerasjon med sin bil (en bil som ikke er omfattet av Volvo R10170-tilbakekallingen).

I denne kunden sitt tilfelle så ser akselerasjonen ut til å trigge i spesifikke typer hellinger med OPD-aktivert, se poster bakover i tid fra:
https://www.xc40forum.com/posts/95905/
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Breezec

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. februar 2025, klokken 12:43
Sitat fra: Breezec på fredag 07. februar 2025, klokken 12:24

Vil tro at det å trykke gassen helt i bånn - altså 100% er ganske ekstremt. Kan ikke huske jeg har gjort det en eneste gang med noen bil. Så hva regnes som 100%? Er det dersom pedalen har gått helt i bunn?
I så fall vil jeg si det i seg selv er en indikasjon på at noe er fullstendig galt.
Ikke sikkert denne personen klarer å trykke gassen helt ned heller..Så hvor langt ned må pedalen gå før man sier 100%

Jeg har ikke erfaring med feil pedalbruk, men hvis det er refleks for bruk av brems som slår inn så gjør den for min del at foten hogger på bremsa til pedal stopper. Wattpedal stopper ikke før den er i bunn.
2022 Model 3 Performance

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA