Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

automat

Veldig overraskende at Volvo ikke bruker setesensoren her. Det betyr jo at de har droppet en sikkerhetsbarriere.

Link til alle testene Motor gjorde:
https://www.motor.no/aktuelt/vi-testet-volvo-xc40-klarte-ikke-a-gjenskape-brukerfeil/298006
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på onsdag 25. desember 2024, klokken 11:35Veldig overraskende at Volvo ikke bruker setesensoren her. Det betyr jo at de har droppet en sikkerhetsbarriere.
s://www.motor.no/aktuelt/vi-testet-volvo-xc40-klarte-ikke-a-gjenskape-brukerfeil/298006

Det var litt overraskende å lese da vi har en god venninne som har en slik bil, hater denne setesensoren, men har fått beskjed fra Volvo om at de IKKE kan koble denne fra. Etter hva hun nylig fortalte har hun samme modell som bilen det her diskuteres.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Marsto

Sitat fra: automat på onsdag 25. desember 2024, klokken 11:35Veldig overraskende at Volvo ikke bruker setesensoren her. Det betyr jo at de har droppet en sikkerhetsbarriere.
Spot On, men det jeg tenker er det en setesensor der i det hele tatt eller hvor lite skal til før den deaktiveres, ødelegges eller slutter å fungere som en erstatning for den fysiske startknappen?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

automat

Sitat fra: Marsto på onsdag 25. desember 2024, klokken 14:08
Spot On, men det jeg tenker er det en setesensor der i det hele tatt eller hvor lite skal til før den deaktiveres, ødelegges eller slutter å fungere som en erstatning for den fysiske startknappen?
Klart, det er kanskje mer sannsynlig at dette skyldes en feilsituasjon rundt setesensoren enn et bevisst valg.

NAF/Motor sin funn er uansett interessante, og legger jo et press på Volvo.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på onsdag 25. desember 2024, klokken 14:21NAF/Motor sin funn er uansett interessante, og legger jo et press på Volvo.
Ehhhh et press? Jeg vil si det er intet mindre enn en skikkelig skandale for Volvo. 

Care by Volvo som var utleie i sin tid, kan jo aldri bli til "we take care, by Volvo"  ;D

Her har ikke Volvo gjort jobben sin når de laget xc40 med tunnell under til kardangen ;D det sier sitt. De burde laget en helt ny elbil, ikke bare gjort om en fossil bil til EV.

Marsto

Sitat fra: automat på onsdag 25. desember 2024, klokken 14:21
Sitat fra: Marsto på onsdag 25. desember 2024, klokken 14:08
Klart, det er kanskje mer sannsynlig at dette skyldes en feilsituasjon rundt setesensoren enn et bevisst valg.

NAF/Motor sin funn er uansett interessante, og legger jo et press på Volvo.

Helt klart, men det er selvfølgelig ikke sikkert dette har noe med ulykkene å gjøre. Det som uansett er veldig viktig er om Volvo har laget et system med sete sensor som kan feile? Det bør legges mye press på Volvo for å bevise at det alltid vil fungere hvis det viser seg at en setesensor erstatter en fysisk startknapp.

Electric cars in Norway

SitatHelt klart, men det er selvfølgelig ikke sikkert dette har noe med ulykkene å gjøre.
Da svarer jeg deg at det er selvfølgelig ikke sikkert dette ikke har noe med alle Volvo xc40 ulykkene å gjøre.

Du ser den Marsto....?

Marsto

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 25. desember 2024, klokken 14:46
SitatHelt klart, men det er selvfølgelig ikke sikkert dette har noe med ulykkene å gjøre.
Da svarer jeg deg at det er selvfølgelig ikke sikkert dette ikke har noe med alle Volvo xc40 ulykkene å gjøre.

Du ser den Marsto....?
Absolutt, det er det jeg fremhever i mitt innlegg. Dette må ikke kobles til noen ulykker men hvis denne setesensoren alene erstatter en fysisk startknapp mener jeg det er mye større sannsynlighet at en fysisk startknapp tilkoblet et ledningsnettverk ville gjort bilen umulig å starte. NAF/motor har allerede bevist at bilen kan startes og kjøres fra passasjersiden i en bil uten fysisk startknapp. Det synes jeg er veldig problematisk.     

Electric cars in Norway

Sitat fra: Marsto på onsdag 25. desember 2024, klokken 15:11.. Det synes jeg er veldig problematisk.   
Helt enig. Jeg leser også nafBenny ex broom slik at han i disse demo videoene ikke helt renvasker Volvo og det forteller meg at han trolig er like usikker som meg ... det er veldig rart dette her....

Jeg ville gjerne sett at staten kom tøffere inn her å tok en såkalt «mini havari kommisjon» på denne Volvo xc40saken for å statuere et eksempel som bilbransjen så kan innrette seg etter.

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. desember 2024, klokken 23:21
Sitat fra: Marsto på onsdag 25. desember 2024, klokken 15:11.. Det synes jeg er veldig problematisk.   
Helt enig. Jeg leser også nafBenny ex broom slik at han i disse demo videoene ikke helt renvasker Volvo og det forteller meg at han trolig er like usikker som meg ... det er veldig rart dette her....

Jeg ville gjerne sett at staten kom tøffere inn her å tok en såkalt «mini havari kommisjon» på denne Volvo xc40saken for å statuere et eksempel som bilbransjen så kan innrette seg etter.

Om de har eller kan ha tilgang til nødvendig kompetanse ? På meg virker som de er kommet helt på sidelinjen her. De maste i mange år om hvor farlig mobilbruk var i bil, mens de stilletiende lot bilprodusenter flytte de fleste funksjoner til en stor skjerm i bilen.

Og hvor er Volvo ? Vi har etter hvert lært at Tesla ikke sier så mye i media, men her tar Volvo jammen kaka !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Marsto

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. desember 2024, klokken 23:21Jeg ville gjerne sett at staten kom tøffere inn her
Helt enig. Statens Havarikommisjon burde på eget initiativ gjort undersøkelser her. Men, det ser egentlig ut som mye av det de undersøker er etter anmodning fra andre. 

Marsto

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. desember 2024, klokken 09:10Om de har eller kan ha tilgang til nødvendig kompetanse ?
Mangler Statens havarikommisjon kompetanse rundt en undersøkelse vil de innhente det de har behov for fra eksterne. Her et et utsnitt fra deres egen hjemmeside. "Dersom vi har behov for utvidet kompetanse på et område, vil vi trekke inn nødvendig ekstern bistand, både nasjonalt og internasjonalt."
https://havarikommisjonen.no/Om-oss/Saksgang

Jeg er veldig sikker på at alle disse hendelsene ville blitt mye bedre forklart, forstått og opplyst om de hadde startet en grundig undersøkelse.

Ingeniøren

Tror det er bedre at de ser på f.eks Bane Nord ( alle tog i landet sto 12 timer), enn at de skal bruke våre penger på å løse problemer for Volvo.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Lynet

Er dette ny gasspedalsak i adresseavisen? (Bak betalingsmur)
Ingen opplysninger i saken om hverken førerfeil eller brå akselerasjon. Men kommunal Volvo elbil er det.

Kanskje Volvo bør vurdere å installere kamera på gasspedalen for å eventuelt kunne bevise førerfeil..
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RJK

Sitat fra: Lynet på lørdag 28. desember 2024, klokken 15:23Er dette ny gasspedalsak i adresseavisen?
Kanskje Volvo bør vurdere å installere kamera på gasspedalen for å eventuelt kunne bevise førerfeil..
Lenke bak betalingsmur!

Er da vel ikke så vanskelig å se om det er plussartikkel, og så gi et lite vink om dette så man slipper å klikke unødvendig på artikkel man uansett ikke får lest om ikke lommeboka ligger "løst"...?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA