XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Marsto på fredag 14. februar 2025, klokken 18:13
Sitat fra: automat på fredag 14. februar 2025, klokken 15:34Hadde redundans bare vært så enkelt. Det er nok av eksempler på systemer som er designet med redundans, men som viser seg å ha "single point of failure".

Dette er nok helt korrekt. Hvis man skal skape 100% redundans må man ha to systemer 100% adskilt. Det er nok ikke tilfelle i noen biler men vil finnes i maritim sektor. Fartøy og båter kan leveres med 100% redundans og beskriver generelt fremdriftsanlegg og navigasjons systemer. Ett fartøy, to eller flere fremdriftsanlegg/navigasjonssystemer som separat kan ta overta for hverandre og fortsette turen.

Selv ikke skipsfarten er feilfri. Viking Sky var nære å gå på grunn i full storm på Hustadvika, da den fikk full black out. Designet av smøreoljetankene var like dårlig for alle fire motorer.

https://havarikommisjonen.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2024-05
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Ja, men som det påpekes; "Undersøkelsen har avdekket operasjonelle, tekniske og organisatoriske sikkerhetsproblem...." og det blir vel ikke helt dekkende for situasjonen med denne bilen, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på fredag 14. februar 2025, klokken 20:11Ja, men som det påpekes; "Undersøkelsen har avdekket operasjonelle, tekniske og organisatoriske sikkerhetsproblem...." og det blir vel ikke helt dekkende for situasjonen med denne bilen, eller?

Poenget var å belyse kompleksiteten med redundans. Men jeg blir jo ikke direkte overrasket når du tolker dette som en direkte sammenligning mellom et cruiseskip og en bil.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marsto

Ja, akkurat. Det var egentlig meningen. Belyse kompleksiteten i redundans. Hvis de redundante systemene ikke er designet riktig og de som opererer dem ikke kjenner godt nok til dem, kan problemer før eller siden oppstå. Vi må vel tilbake til bil så jeg skulle ønske noen kunne forklare grundig og detaljert hvordan dette gasspedal systemet i disse Volvoene med tilhørende sensorer virker og blir overvåket. Jeg kan godt forklare i detalj hvordan gasspedalsytemet i en Think City virker, men det er nok helt uinteressant her. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

arthur

Sitat fra: automat på fredag 14. februar 2025, klokken 22:14
Sitat fra: arthur på fredag 14. februar 2025, klokken 20:11Ja, men som det påpekes; "Undersøkelsen har avdekket operasjonelle, tekniske og organisatoriske sikkerhetsproblem...." og det blir vel ikke helt dekkende for situasjonen med denne bilen, eller?

Poenget var å belyse kompleksiteten med redundans. Men jeg blir jo ikke direkte overrasket når du tolker dette som en direkte sammenligning mellom et cruiseskip og en bil.

Jeg stilte et spørsmål etter at du trakk inn den situasjonen du linker til som gikk på "operasjonelle, tekniske og organisatoriske sikkerhetsproblem." på et cruiseskip. Med andre ord er den eneste av oss som har gjort noen sammenligninger her vel deg selv?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Komplett redundans krever minst tre uavhengige systemer. Helst bør de være designet forskjellig også, så de ikke er utsatt for samme bugs / feilsituasjoner.

Men på ting som akseleratoren på en bil trenger man bare å ha to siden det holder å vite at de er forskjellig, og da kan sette pådrag til 0. I motsetning til ett fly f.eks, der man er helt avhengig av korrekt pådrag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 15. februar 2025, klokken 09:12

Jeg stilte et spørsmål etter at du trakk inn den situasjonen du linker til som gikk på "operasjonelle, tekniske og organisatoriske sikkerhetsproblem." på et cruiseskip. Med andre ord er den eneste av oss som har gjort noen sammenligninger her vel deg selv?

Den setningen er det du som har trukket frem fra en lang rapport, ikke jeg. Så da må nesten du forklare hvorfor akkurat den setningen er relevant for debatten. Mitt poeng var at når alle smøreoljetankene hadde samme feildesign, så medførte det tap av redundans. Du finner garantert masse annet i rapporten du også kan kverulere på. Jeg gidder ikke bruke mer tid på det.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Driver2

Det er mange muligheter for at man kan få uønsket virkninger fra data og elektronikk.  Vi som driver med både hardware og software, har opplevd å lage dataprogrammer i tilknytning til elektronikk som enkelte ganger ikke virker slik de skal.  Det er fort gjort å få feil lengde på buffere og å få overskrevet variabel verdier når man programmerer i maskinkode og andre språk der man selv må følge nøye med. Store program koder kan ha enkelte deler som sjeldent utføres og som kan svikte i hensikten.

Vi må også være nøye med å programmere riktige parametre i overvåkningssystemene i mikroprosessorene som skal gi riktig resett dersom uønsket oppførsel oppstår i data kretsene. Ett annet problem er komponenter som kan være for dårlig testet fra fabrikken og kan virke greit mesteparten av tiden men svikte i enkelte tilfeller.  Ett stort problem er mange fabrikker i Østen som lager falske komponenter som ikke overholder spesifikasjoner de bør gjøre. Kan det være innkjøpt deler de ikke bør pga lang leveringstid fra de vanlige leverandørene? På hardware siden er det masse regler en må følge for å designe pålitelig elektronikk. Data signal baner må være riktig tegnet for å få lite overhøring og riktig impedans og med lite refleksjoner.  Termiske forhold må beregnes og alt må testes grundig under miljøpåvirkning. Kvalitet på lodding, gjennomføringer og kontakter.  Uheldig lagt kabelbaner i bilen?

Siden feilen i Volvoene oppstår i lav hastighet, er det en feil de ikke har avdekket. Det bør de innrømme og fortelle oss hvordan de tester ut det for å gi oss svaret på hva som er feil.

Radial

Man kan jo samtidig sette i tvil redundansen til Volvo, siden det allerede er en aktiv tilbakekalling på enkelte modeller, tilknyttet problemstillingen med utilsiktet akselerasjon pga korrosjon i en kontakt.

Siden denne korrosjonen tydelig vis KAN gi denne typen akselerasjon, er det kanskje en iboende svakhet? Felles jordingspunkt/pinne på begge sensorene i pedalen feks? Sparer jo en leder...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Sitat fra: automat på lørdag 15. februar 2025, klokken 10:24
Sitat fra: arthur på lørdag 15. februar 2025, klokken 09:12

Den setningen er det du som har trukket frem fra en lang rapport, ikke jeg. Så da må nesten du forklare hvorfor akkurat den setningen er relevant for debatten. Mitt poeng var at når alle smøreoljetankene hadde samme feildesign, så medførte det tap av redundans. Du finner garantert masse annet i rapporten du også kan kverulere på. Jeg gidder ikke bruke mer tid på det.

Nå var det du som trakk frem rapporten og sammenligningen mens jeg siterte fra konklusjonen til de som har publisert rapporten. Ha en fortsatt fin dag!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Driver2

Eksempel på falsk transistor.  Hvor godt tror dere denne virker under alle forhold?  Vi vil ikke ha slike i våre kjøretøy eller fly.

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 15. februar 2025, klokken 11:23
Sitat fra: automat på lørdag 15. februar 2025, klokken 10:24Den setningen er det du som har trukket frem fra en lang rapport, ikke jeg. Så da må nesten du forklare hvorfor akkurat den setningen er relevant for debatten. Mitt poeng var at når alle smøreoljetankene hadde samme feildesign, så medførte det tap av redundans. Du finner garantert masse annet i rapporten du også kan kverulere på. Jeg gidder ikke bruke mer tid på det.

Nå var det du som trakk frem rapporten og sammenligningen mens jeg siterte fra konklusjonen til de som har publisert rapporten. Ha en fortsatt fin dag!

Man har to muligheter. Prøve å forstå budskapet som som formidles, i beste mening. Eller lete etter tekst og setninger som man kan kverulere og krangle på. Mulig du syns det siste er festlig, men det blir ingen konstruktiv debatt av det.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marsto

Sitat fra: Driver2 på lørdag 15. februar 2025, klokken 11:28Eksempel på falsk transistor.  Hvor godt tror dere denne virker under alle forhold?  Vi vil ikke ha slike i våre kjøretøy eller fly.
Det der ser aldeles ikke bra ut. Har du funnet dette i en bil? Er den falske transistoren montert i en ellers original komponent?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

arthur

Sitat fra: automat på lørdag 15. februar 2025, klokken 14:10
Sitat fra: arthur på lørdag 15. februar 2025, klokken 11:23
Sitat fra: automat på lørdag 15. februar 2025, klokken 10:24Den setningen er det du som har trukket frem fra en lang rapport, ikke jeg. Så da må nesten du forklare hvorfor akkurat den setningen er relevant for debatten. Mitt poeng var at når alle smøreoljetankene hadde samme feildesign, så medførte det tap av redundans. Du finner garantert masse annet i rapporten du også kan kverulere på. Jeg gidder ikke bruke mer tid på det.

Man har to muligheter. Prøve å forstå budskapet som som formidles, i beste mening. Eller lete etter tekst og setninger som man kan kverulere og krangle på. Mulig du syns det siste er festlig, men det blir ingen konstruktiv debatt av det.

Jeg stilte deg et spørsmål, en setning avsluttet med et spørsmålstegn, og hvorfor du blir fornærmet over det skjønner jeg fortsatt ikke. Husk at ikke alle er like mye ekspert som deg selv, ha litt tålmodighet, vis litt ydmykhet overfor oss andre litt uvitende og bidra heller på en positiv måte enn den sutringen din, ok?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA