Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

For sammenhengens skyld legger jeg inn den originale tittelen på denne tråden.

XC40 Hybrid i Sandvika storsenter ulykken.

Moderator

Original tekst følger.

Poster den her på EV tråden selv om skadebilen var hybrid versjonen.

Er det noen likheter mellom hybrid versjonen og den elektriske versjonen? Ser Volvo stiller seg uforstående til saken. Flere tusen hybrider ble jo tilbakekalt for noen år siden.

Spm er om det er noe felles teknologi på hybrid& EV hva gjelder denne saken?

Da bør det isf reageres asap dersom det kan være teknisk feil og ikke person feil.

Se nyhetssaken og bilde derfra

https://inyheter.no/25/09/2024/bilen-skal-ha-hatt-en-viss-hastighet/

Electric cars in Norway

Ser nå på nrk tv 17-nyhetene at politiet melder de ikke kan utelukke feil på bilen. De avventer rapport. Veldig veldig trist sak

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. september 2024, klokken 17:10Ser nå på nrk tv 17-nyhetene at politiet melder de ikke kan utelukke feil på bilen. De avventer rapport. Veldig veldig trist sak

Det gir null mening at en frisk,oppegående person med familie tilstede skal dundre gjennom veggen der på en slik måte. Det er derfor min personlige mening at denne ulykken mest trolig skyldes en teknisk feil på bilen. Dessverre kan det nok være vanskelig å avklare, men det første som må undersøkes er jo om bilen i det hele tatt ble tatt inn og fikset - og det andre er om denne fiksen de gjorde faktisk var tilstrekkelig.

Vi hadde vel en lignende sak i media mhp en Tesla i Bergen som gikk berserk  - dvs. der kunne man vel aldri slå fast teknisk feil om jeg husker rett. Om så var så hadde vel Tesla uansett holdt det tilbake slik de har gjort i andre saker som går i disfavør kunden - og som de forsåvidt er dømt på også. Jeg tror dessverre Volvo også vil tenke i samme baner og defintivt forsøke å definere virkeligheten om at det ikke var noe galt med bilen - men min personlig mening er at det var trolig det.

RJK

"Oppdatering 26. september: Bilen er av typen Volvo XC40 Recharge helelektrisk, og ikke en Volvo XC40 hybrid."

Var tydeligvis BEV-utgaven, ikke hybriden, så da passer denne saken inne på dette forumet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


Orbit

Ser at Volvo i USA bare har klart å utbedre 92% av bilene så langt (etter to år). Så det er mye mulig de ikke har kommet seg gjennom alle bilene her i Norge heller.
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2022/RCLQRT-22V288-7842.PDF
https://www.nhtsa.gov/recalls?nhtsaId=22V288000
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

#6
Og så kan man ikke alltid stole på at ting blir gjort!

Min Jaguar var inne til service i juni i fjor. Da skulle det samtidig installeres en sikkerhets programvare mht å sjekke temperatur i batteri og melde batterifeil. Da jeg er teknisk interessert og lest meg opp på et utenlandsk forum og visste derfor at en bokstav kombinasjon skulle endres i software betegnelsen på bilen, gjemt lang ned i bilens menyer.

Etter service så jeg at de hadde oppdatert bilens historie på nett og at sikkerhets programvare er installert men det stemte ikke med det bilen fortalte meg. Kontaktet verksted som sjekket nettet, som jeg, og påsto at bilen var oppdatert. Måtte nærmest mase meg til en sjekk, ventet, og de måtte innrømme at den ikke var installert og beklaget. Nå var den installert og nå stemte bokstavkombinasjonen jeg hadde lest meg opp på. Forøvrig er jeg godt fornøyd med det verkstedet har utført av service og tilbake kallinger - bruker de igjen, og alle kan gjøre feil i blant.

Så, stol ikke på noen - sjekk selv der det er mulig i alle fall når noe kan være livsviktig  :)

Og så er det vel slik at selv om man kalles inn så er det ikke alle som møter. De tenker kanskje at jeg tar det ved neste service og så går man til NAF med denne service og de vet kanskje ikke om tilbake kallinger. Bilen blir ikke fysisk hentet med tvang om man ikke leverer den.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Vix

Det samme skjedde i Drammen med en C40:
https://www.dagbladet.no/nyheter/volvoen-skjot-fart-skremmende/81996306

Det har jo skjedd mange ganger at førere har tatt feil av gass og brems, men det vil forhåpentligvis etterforskningen avsløre...

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vix på søndag 29. september 2024, klokken 11:41Det samme skjedde i Drammen med en C40:
https://www.dagbladet.no/nyheter/volvoen-skjot-fart-skremmende/81996306

Det har jo skjedd mange ganger at førere har tatt feil av gass og brems, men det vil forhåpentligvis etterforskningen avsløre...

Vix :+1: takker for lenken. Den Drammens saken hadde jeg ikke fått med meg. Dette begynner å bli litt skremmende, synes jeg. Fint Volvo er på ballen.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. september 2024, klokken 16:55
Sitat fra: Vix på søndag 29. september 2024, klokken 11:41Det samme skjedde i Drammen med en C40:
https://www.dagbladet.no/nyheter/volvoen-skjot-fart-skremmende/81996306

Det har jo skjedd mange ganger at førere har tatt feil av gass og brems, men det vil forhåpentligvis etterforskningen avsløre...

Vix :+1: takker for lenken. Den Drammens saken hadde jeg ikke fått med meg. Dette begynner å bli litt skremmende, synes jeg. Fint Volvo er på ballen.

Greit nok at de er på ballen,men de må slutte å klø seg på ballene og komme med klare svar raskt. Dette høres ekstremt farlig ut. Vil tråkk på brems stoppe en bil som gir full gass? Det er jo enorme krefter i sving på elbiler ved full gass..Synes det er masse usikkerhet her.På moderne biler er det jo ikke noen kabel eller noe slikt som styrer brems,gass osv..Håndbrekket er jo også borte og er nå kun et signal..Liker ikke denne utviklingen da man som sjåfør ikke gjennom fysisk inngrepen kan stoppe teknologien..Burde nesten vært en mekanisk kill switch?

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. september 2024, klokken 18:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. september 2024, klokken 16:55
Sitat fra: Vix på søndag 29. september 2024, klokken 11:41Det samme skjedde i Drammen med en C40:
https://www.dagbladet.no/nyheter/volvoen-skjot-fart-skremmende/81996306

Det har jo skjedd mange ganger at førere har tatt feil av gass og brems, men det vil forhåpentligvis etterforskningen avsløre...

Vix :+1: takker for lenken. Den Drammens saken hadde jeg ikke fått med meg. Dette begynner å bli litt skremmende, synes jeg. Fint Volvo er på ballen.

Greit nok at de er på ballen,men de må slutte å klø seg på ballene og komme med klare svar raskt. Dette høres ekstremt farlig ut. Vil tråkk på brems stoppe en bil som gir full gass? Det er jo enorme krefter i sving på elbiler ved full gass..Synes det er masse usikkerhet her.På moderne biler er det jo ikke noen kabel eller noe slikt som styrer brems,gass osv..Håndbrekket er jo også borte og er nå kun et signal..Liker ikke denne utviklingen da man som sjåfør ikke gjennom fysisk inngrepen kan stoppe teknologien..Burde nesten vært en mekanisk kill switch?

Klø seg på..... ;D det var litt av en kraft glose fra en ellers rolig kar :+1:

Ja ser poenget ditt ift Volvo

Vix

I følge politiet hadde bilen i Sandvika blitt tilbakekalt og reparert i 2022.
https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-politiet-bekrefter-at-bilen-ble-tilbakekalt-1.17063478


Nå har det dukket opp enda en sak. XC40 krasjet i en betongblokk på Kolbotn.
https://www.oblad.no/lokale-nyheter/s/5-68-1343159?p=lc-8359179-35832-ostlandetsblad

Nå blir det vel fort en nyhetssak så fort det dreier seg om en XC40, så vil tiden vise om det er førerfeil eller feil med bilen.


hELgenen

Sitat fra: Vix på mandag 30. september 2024, klokken 15:39I følge politiet hadde bilen i Sandvika blitt tilbakekalt og reparert i 2022.
https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-politiet-bekrefter-at-bilen-ble-tilbakekalt-1.17063478


Nå har det dukket opp enda en sak. XC40 krasjet i en betongblokk på Kolbotn.
https://www.oblad.no/lokale-nyheter/s/5-68-1343159?p=lc-8359179-35832-ostlandetsblad

Nå blir det vel fort en nyhetssak så fort det dreier seg om en XC40, så vil tiden vise om det er førerfeil eller feil med bilen.



Jeg hørte at bilen ble tilbakekalt og ingenting galt funnet. Det er jo noe helt annet enn å si at den ble reparert...

peby

Sitat fra: Vix på mandag 30. september 2024, klokken 15:39Nå blir det vel fort en nyhetssak så fort det dreier seg om en XC40, så vil tiden vise om det er førerfeil eller feil med bilen.


Toyota hadde jo også en periode med gasspedaler som hang seg opp, da var det en stor sak hver gang en Prius fikk seg en trøkk.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

PF

Hvis man leser seg opp på hva tilbakekallingen gjaldt så vil det være ganske smal sak for svv og volvo å se om det kan være relatert til tilbakekallingen.
Feilen oppstår ved at vann trenger inn som igjen skaper rust som igjen kan korruptere signalene.


https://www.cars.com/research/volvo-xc40/recalls/

Volvo har eget team i Sverige som sendes ut til alle alvorlige ulykker hvor nyere Volvoer er innblandet
https://www.media.volvocars.com/no/nb-no/media/pressreleases/274029/et-halvt-arhundre-i-sikkerhetens-tjeneste-volvo-cars-accident-research-team-feirer-50-ar

Jeg blir overrasket hvis de ikke blir involvert her.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA