Hei.
Her er en ikke Tesla eier som kikker innom Tesladelen innimellom. Blir kanskje litt som å banne i kjerka dette. 
Ser diskusjonen her om El-bil som eneste bil. Små elbiler som ikke har rekkevidde til å dekke behovet osv. Og RIO som får masse pepper for sine kommentarer.
Vi har nylig blitt El-bil eiere, og gjorde ett valg. For prisen av en godt spekket Tesla har vi fått oss en ny Skoda Octavia 1,8 tsi stv 4x4 dsg og en BMW i3. BMW i3 er bil nr.1. Den kommer til å gå ca 35 000 i året. Skoda blir typisk feriebil, dra hengeren på søpla osv. Vi hadde altså råd til Tesla, men fant at en Tesla rett og slett ikke var egnet til å være eneste pga manglende fleksibilitet.
i3 brukes som pendlerbil og kjører 18 mil om dagen 3-4 dager i uka. (Lading på jobb). Den brukes til all småkjøring etter jobb osv. Med greit opplegg for lading på hjemmefronten er det ikke noe problem å ta seg en kveldstur til Ikea etter jobb. For oss ca 14 mil, og med en total kjørelengde ila dagen på godt over 30 mil.
I tillegg er forsikring billigere på disse bilene. Vi betaler totalt ca 8500 i året for 2 biler, og kjørelengde 47 000 km. Service blir heller ikke dyrere, siden skoda skal ha sjelden service og i3 er billig der. Dekkutgifter vesentlig lavere.
Om man ferdes i byen, så er det i tillegg en nytelse å ha en liten bil som i3. Sitter høyt med god oversikt. Parkerer lett på trange steder.
Så jeg skjønner veldig godt de som finner at en liten El-bil med begrenset rekkevidde samt en bil nr 2 til de gangene El-bil ikke duger, er mer fornuftig enn å prøve å klare seg med 1 Tesla.
For oss blir det billigere og langt mer fleksibelt. Ikke sikkert det er så galt sett fra miljøsynspunkt heller.
rt
Essensen i denne diskusjonen er:
Hadde dere kunnet kjøpt en elektrisk bil tilsvarende Octaviaen deres, med minimum elektrisk rekevidde på 250-300km (stop på lader 15-30min hver 3 time på langkjøring, uansett hvor dere skal og da drivstoff pris til 1/2 eller 1/4 av bensin/diesel) og hengerfeste selvfølgelig ikke bare til pynt.
Pris tilsvarende eller moderat høyere.
Hadde da valget blitt det samme?
(En fosil og en elbil, eller da kun en elbil, eventuelt to elbiler?)
Små kortreiste elbiler har livets rett til sitt formål, men de vil desverre ikke gjøre at gjennomsnitts bileier går over til elbil. :-(
Tesla model S/X er for dyre og er middelet og ikke løsningen til Tesla for endring av privat transporten.
At salget overgår det Tesla har mulighet å produsere, selv med endel barnesykdommer sier jo at markedet ønsker produktene. :-)
Model X er nok nå reservert bort for hele 2015 produksjonen om ikke S pluttselig blir borte.
Tesla har bevist produsert dyre biler i lavt volume, men med høy fortjeneste for å få in nok midler til utvidelse av fabrikk og oppbygging av tilhørende utstyrs leveranser.
Så null aksje utbytte osv til Model E er lansert og i salg. :-)
Andre bil merker burde kunne laget denne bilen, dersom de puttet nok midler i utvikling og forskning osv, men har desverre valgt å ikke gjøre dette ennå.
Tesla jobber med saken, men det tar svært mye midler å utstyre en fabrikk som kan produsere over 500 000 biler i året og samtidig ha gode nok og mange nok batterier å putte in i dem.
Samtidig må de få ned feilraten betraktelig, til nøds går det å ta inn alle biler til småfikser når marginene er høye og volumet lavt.
Motsatt så er det kroken på døra. :-(