Er svært mye påstander, men svært lite kildehenvisninger i denne tråden når det gjelder kjørelengde, biltyper osv.
De fleste synser og mener, men henviser ikke til noen kilder.
Tenkte jeg skulle lete litt. Type biler og gjennomsnittlig kjørelengde: Kom over noe jeg faktisk ikke trodde:
44% av de 2.5 millioner personbilene som er registrert pr 31.12.2013 er
Diesel biler.
Kilde:
http://www.ssb.no/bilregDiesel drevet personbil kjører i gjennomsnitt 16000km, mens en bensindrevet kjører 10000km.
Gjennomsnittlig årlig kjørelengde for elbil i 2013 var 5721kmMed 250 arbeiderdager i året trenger jo ikke elbilen kjøre lengre en: 22km tur retur jobb og da ingen annen kjøring.
Så konklusjonen min må da bli at elbil eiere bor mindre en 10km fra jobben, så hva er da grunnen til at de ikke bruker sykkel med under 1mil til jobb?
Hadde jeg da vært ansatt i en av flere aviser, kunne jeg trekt konklusjonen at elbileiere velger elbil istede for sykkel noe som svært sjelden er tilfellet.
Kilde:
http://www.ssb.no/klreg/http://enkeltforklart.no/676/hvor-mange-arbeidsdager-og-timer-er-det-i-aretAnnen konklusjon ut fra tallene ink TaxiDe som velger diesel bil har behov å kjøre lengre en gjennomsnittet på sine turer og velger diesel pga pris på drivstoff.
Det er denne gruppen en burde fått over på elbil, siden de bilene har mer forurensning en tilsvarende bensin variant.
Vi må gå ut fra at ikke alle bruker bilen hver dag 7 dager i uka, eller 250 arbeidsdager, siden 33% av arbeids stokken i norge jobber utenom normal arbeidstiden eller shift.
Taxi var det 7840 registrerte som personbil pr 31.12.13, de vil dra gjennomsnittlig kjørelengde noe opp.
85,5% av dem var diesel bil som blir 6703,2
(kul taxi som er 0,2 del diesel og resten noe annet)Taxi andel blant diesel personbil parken blir da faktisk bare 0,61%, (6703 av 1.1 millioner) så denne har så liten andel at km ikke kan telle med eller?
Taxi så er primærbilen en Stasjonsvogn med 52% og andre har følgende: Suv 7%, MPV 9%, Sedan 17%.
Størstedelen av (oppgitt CO2 utslipp) så er det 30% som har 131-150g CO2/km (oppgitt fra leverandør ikke tall fra virkelige verden) ca 38% har lavere CO2 utslipp en 131g/km og da faktisk 62% av taxi parken høyere oppgitt CO2 utslipp en kravet EU har satt som ny bilsalget skal ha fra 2015.
Det som en kan sette et lite tankekors på her er at Taxi næringen så er 2 av 3 (68%) av bilene yngre en tre år og alikevel så har 62% høyere utslipp en kravet for nybilalg i 2015.
(Har bare brukt statestikk) Dessverre så har ikke taxinæringen hentet inn km tall fra brukerne sine, da hadde vi hatt litt mer info om hvor langt de kjører sammenlignet med normal kjørelengde i 2013 og hvor mye betydning dette har når taxi utgjør 0,31% av bilparken.
Tall fra 2011Fant litt eldre tall fra 2011 som sier at taxi gikk gjennomsnittlig 4,5 ganger lengre en personbil i 2011, da med 0,34% av bilparken så utgjør dette 487 milloner km, (60216km x 8100 biler) eller 1.5% av kjørte km i 2011.
Samtidig så kjørte en taxi i gjennonsnitt 164km pr døgn i 2011 og bruker jeg snitt fart på 30km/h når de kjører, så sto hver taxi parkert 18 timer pr døgn.
Så da må jo konklusjonen at taxi står så mye i ro at elbil må være beste løsningen for en taxi, svært god til til å lade og rekevidde pr døgn er innenfor de 200 som de fleste elbiler oppgir på en tank?
Konklusjon når det gjelder elbil som taxi. Men ups glemte noe, statestikken fra 2013 sier at det bare var 11 registrerte elbil taxier 31.12.13, så 98,6% av taxi eierene er ikke enig med meg. Hmm merkelig har jo brukt statestikk. ;-)
Kilde:
http://www.ssb.no/akutidord/http://www.vegvesen.no/_attachment/75490/binary/923842?fast_title=Kj%C3%B8ret%C3%B8ybestanden+i+Norge+2013.pdfhttp://www.taxiforbundet.no/sfiles/83/13/2/file/kjoretoy-i-taxinaringen-2013.pdfhttp://www.taxiforbundet.no/sfiles/55/60/2/file/kjoretoy-i-taxinaringen11.pdfhttp://www.tv2.no/a/3486688http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars/index_en.htmAlder: Gjennomsnits alder: 10,5, men gjennomsnitts alder på bilder som ble vraket i 2013 er 18,4 år.
Det vil si at folk har mer biler en før, men beholder dem lengre før de blir vraket.
(Totale bilparken går opp i antall noe som statestikken bekrefter)
Fant dessverre ikke noe statistikk på hva typer biler som har hva andeler i Norge, kun på merke.
Fant litt mer i Europa, så tar dette i en post senere når jeg tar meg tid, denne er blitt mer en lang nok.
Dette har jeg lett etter for å finne ut hvor mye SUV, Stasjonsvogn osv det finnes. Så lurer på hva referanse dere andre har som sier at de fleste klarer seg med en bil i golf størrelse, ser jeg i nabolaget mitt som er en mindre by er det de med mer en en bil som har en bil også i golf klassen og de eldre som bor alene eller barn har flyttet hjemmefra. (Dette gjelder da spesielt blokkene lengst opp i gata)
De som bor i egne hus og ikke leilighet så er det kun de med mer en en bil som også har en bil i golf størrelse.
Resten har stasjonsvogner ala V70, Audi A6, SUV, Caraweller osv
Bor i en gate som nok følger statestikken, men nærmest meg er det private eneboliger og 4+ pr bolig, siden godt over halvparten av husene i gaten er etablerte familier med 2+ barn i skolealder.
Et par av eneboligene så er det enslige eller eldre par som bor, de har en til to biler og da minst en i 350-450 000 klassen. (Relativt nye biler), ennå lengre opp i gata så er det et par blokker med leiligheter, her er snitt alderen noe høyere og de som kjører har små biler eller elektriske rullestoler.
Dessverre så har jeg ikke sett en elbil i garasjene der, men kan være pga lading for det er ikke pga kjørelengde. he he he
Kilde:
http://www.ssb.no/befolkning/statistikker/familie+ flere sider på ssb under samme emne, men gidder ikke finne de frem igjen.
To be continued med mer fakta fra statestikkens verden. ;-)
Men da med kilde henvisninger for å bekrefte mine funn, oppfordrer alle andre som kaster ut fakta om å dokumentere sine påstander.