Trenger du en rød Think?

Startet av worry, tor 27. jul 2023, kl. 11:26

« forrige - neste »

Marsto

Sitat fra: worry på tor 04. jun 2026, kl. 09:39Men jeg er litt usikker på om jeg burde la den drive på. Bildet viser status etter at den har balansert i et par timer. Temperaturen på RLEC'ene ligger på rundt 50 grader. Jeg synes at det er høyt. Burde jeg la den få pause?
Hei worry. Når det gjelder balansering så kan jeg bare bidra med det jeg opplevde etter 440 dager uten lading for flere år siden. Jeg opplevde at den sto å balanserte i et par dager men da var det ganske kaldt ute. Vet ikke eksakte temperaturer på rlec den gangen men 15 av 16 kort han fungert helt fint siden da. Byttet et som var brent når jeg byttet kasse. Kanskje kan høy ute temperatur være med å bidra til at rlec blir for varm eller varmere enn det man føler er komfortabelt for så gamle kort? Det kan vel ikke gjøre noe å ta en pause for å ta ned temperaturen for så å fortsette, kanskje? jeg mener å ha lest at det ville ikke vært særlig gunstig for lading av Enderdel Think City å kjøre rundt i en veldig varm by mye, mye lenger sør ihvertfall.     
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

50 grader er ikke veldig høyt for et kretskort egentlig, men spørs jo selvsagt hva som varmer og hvor langt unna temperaturføleren er. Et helt vanlig "ett-korts datamaskin" som f.eks Raspberry Pi opererer vel fort på en 60-70-80 grader hele tiden år ut og år inn....
Likevel, komponentene har nok kun en viss levetid. Når er nok bleed-ressistorene laget for nettopp dette, så de skal nok tåle det der, selv om det sikkert ikke er dumt å ta noen timers pause mellom hver gang når bilens programvare sier det er på tide med en timeout....
(Lurer på om jeg regnet ca ut en gang hvor lang tid Roar måtte balansere, men har glemt hvordan jeg gjorde det :P)

Når det gjelder optisk kopling på PCAN-adapteret er jo det selvsagt nyttig for å beskytte det meste. I all hovedsak beskytter det seg selv om høye spenninger skulle ha kommet inn på CAN-bussen, dernest PC'en. Det er kjekkt å ha, men jeg vil tro t om man har 400V på CAN-busen er det dyrere ting som ryker en Kina-klonen til 50-100kr, og den gamle PC'en. Alt av elektronikk i bilen ville nok vært grillet.
Personlig ser jeg på det som "kjekt å ha" men tenker også det er mest for de som kopler seg til mye rart som kommer inn og med noe dyrere utstyr, som f.eks på et bilverksted. Jeg også foretrekker original hardware, så har PEAK-kabelen (uten optisk dekopling), men bruker mest (og gir vekk) Kina-klonen, da den er mer praktisk å bruke, USB-C rett ut uten masse overganger ;)

worry

Hei,
Takk for svar og kommentarer. Jeg tok et par timer pause, og ny avlesing i det jeg startet opp igjen. Da hadde jeg samme temperatur på kortene, som cellene. Men fortsatt 8 grader høyere enn i garasjen. Litt rart. Det tok ca en halvtime før temperaturen på kortene var oppe i 50 grader igjen.

Jeg skal følge litt ekstra med i dag. Nå er differansen nede i 0,10 volt. Men jeg ser at den store hopen av celler har forandret seg veldig lite. Da har de kanskje ikke blitt drenert noe foreløpig. Men de nærmer seg nå å være ved høyeste spenning. Så da blir det veldig mange som må senkes.

Think lithium

worry

Differansen har nå kommet ned i ca 0,04 volt. Har ikke hatt behov for å bruke bilen, så kun lading/balansering har vært utført. Har tatt pauser, egentlig helt uten grunn. Annet enn at jeg ikke har vært tilstede, slik at jeg kan følge med.

Jeg har problemer med å forstå prosessen. Har observert at lading stopper ved ca 4,10 volt på høyeste celle, og så starter drenering på direkten. Ny opplading ser ut til å skje ved 4,07 volt. Men det rare er at det ikke er bare høye celler som dreneres. De lave synker også, og så mye at hele balanseringen virker veldig ineffektiv. Det er en viss "strikkeffekt" ved lading av celler, så noe kan komme av det. Altså at avlest spenning er kunstig høy mens lading står på. Derfor må cellene topplades med veldig lav strøm for å bli fulle. Temperaturen på kortene ligger fortsatt stort sett rundt 50 grader. Kanskje litt lavere nå faktisk.

Jeg tror balansering avsluttes når differansen er under 0,02 volt. Det jeg ser nå er at de fleste blokkene, isolert sett, er kommet under denne grensen, selv om den totale er ltt over 0,04.
Hvor nøyaktig avleste spenninger er vet jeg ikke. CommTool rapporterer i tusendel volt, men så nøyaktig er det i hvert fall ikke.  :P

Det hadde vært veldig informativt om man kunne hente ut informasjon om hvilke motstander som til enhver tid er innkoblet. Som et kart med lysende punkter for innkoblede motstander.
Prosjekt for et lyst hode.  :D  Ikke mitt....
Think lithium

Warlock

Sitat fra: worry på søn 07. jun 2026, kl. 09:54Det hadde vært veldig informativt om man kunne hente ut informasjon om hvilke motstander som til enhver tid er innkoblet. Som et kart med lysende punkter for innkoblede motstander.
Prosjekt for et lyst hode.  :D  Ikke mitt....

Men kan man ikke det i Commtool da?
Mulig jeg husker litt feil, men i "Discrete" tabben var det vel en "Slave Output" for hvert kort...
Der står det 4 siffer (0-F, så hexadesimalt). Gjør man om det til binært får man en lang rekke 0 og 1, og de er vel 1 for at motstanden er koplet til og 0 for at den er koplet fra for de forskjellige cellene... (antar første celle er helt til høyre)
Høyeste verdi det er mulig å ha der blir da 0FFF (alle 12 cellene). Skal se om jeg kan bla og finne ut litt mer....

Enkleste måte å gjøre om fra hex til binært er vel nå sikkert å spørre google, ellers kan man gjøre det med kalkulatoren i Windows også, men da må man sette den i "programmer mode" fra menyen, velge "hex" på venstresiden, skrive inn tallet, og trykke på "bin" for å se hva det betyr...

Warlock

Sitat fra: worry på søn 07. jun 2026, kl. 09:54Jeg tror balansering avsluttes når differansen er under 0,02 volt. Det jeg ser nå er at de fleste blokkene, isolert sett, er kommet under denne grensen, selv om den totale er ltt over 0,04.
Hvor nøyaktig avleste spenninger er vet jeg ikke. CommTool rapporterer i tusendel volt, men så nøyaktig er det i hvert fall ikke.  :P

Oppløsning på spenningsmålingen er i følge RLEC-dokumentet på 0.00244V, så det er i alle fall "stegene" på samplingen til ADC. Det skal vel tilsvare ca 11bit oppløsning (2^11 = 2048 steg fra 0 til 5V)

Også fra samme dokument:
RLEC Processing: The RLEC will enable the cell balancing resistor for any cell voltage which is above the Cell Balancing Upper Limit.
Prog. Guidelines: It is recommended to set Cell Balancing Upper Limit = lowest cell voltage in the battery pack + 25 mV.

Mulig det forklarer hvorfor ikke-fulladede celler også balanseres hos deg?

worry

Oj, der var det mye å tygge på.  :+1:

Og du fant tallet 25mV. Men det forklarer ikke hvorfor det ser ut som om lave celler dreneres også. I dag har balansering pågått stort sett hele dagen, mens jeg har vært på Flydagen på Kjeller.  :)

Sjekket spenninger da jeg kom hjem. Den stod fortsatt og balanserte, men differansen var nøyaktig den samme. Cellene følger hverandre opp og ned de 0,03 voltene. Rare greier. Jeg har ikke finstudert, bare fulgt med på laveste og høyeste.

Så nå har jeg avsluttet. Får kjøre litt og se hva som skjer ved neste opplading.
Think lithium

Warlock

Alle cellene i hele pakka balanseres visstnok etter den laveste cella i hele systemet, sikkert for å lade alt jevnest mulig opp...

Prøver meg på en liten forklarig først, og så hva man kan se på et noe eldre bilde jeg fant (bilde nedenfor)

"Slave Output" gir ut fire siffer, f.eks "00 00",  "03 10", "00 80" eller "0F FF" eller tilsvarende. Disse er hexadesimale tall så A til F brukes for å symbolisrere de verdiene vi desimalt skriver 10, 11, 12, 13, 14 og 15.

Hver av tall/bokstaver representerer 4 cellemotstander (dette går opp med at man binært har "på/av", 1/0, for 4 enheter). Aller første siffer (til venstre) vil alltid være null, og de tre neste siffrene er celle-motstandene 12-9,  så 8-5, og 4-1 (helt til høyre)

I hver av disse gruppene på 4 og 4 (og 4) betyr
1 -> første celles bleed motstand, om den er på
2 -> andre celles bleed motstand, om den er på
4 -> tredje celles bleed motstand, om den er på
8 -> fjerde celles bleed motstand, om den er på
ellers 0

så om f.eks første og ande er på (og ikke de to andre) blir det 1+2 = 3, det sifferet er da 3
om bare fjerde er på bilr det 8
om første og fjerde er på blir det 1+8 = 9, det sifferet er da 9
om andre og fjerde er på blir det 2+8 = 10 = A, det sifferet er da A
om første, andre, ikke tredje, men fjerde er på, blir det 1+2+8 = 11 = B
om alle er på blir det 1+2+4+8 = 15 = F. det siffert er da F

Så til bildet (se nedenfor). Man ser verdier for alle "Slave output" under "DISCRETE", man ser også to av utlesningene fra modulene, "FILT_ANALOG_00" (modul 1) og "FILT_ANALOG_01" (modul 2)

Man ser at ingen av cellene er mer enn 25mV fra hverandre i modul 1 ("Cell_Volt_Flt_X), men verdien for laveste celle en eller anen plass i hele pakka ("Cell_Volt_Min_All") viser 3.4937 (her tilfeldigvis celle 11 i modul 2).  Enkelte celler i både modul 1 og modul 2 har høyere verdier enn 3.4937V + 25mV = 3.5187 V
Ser man nøyere etter gjelder dette celle 12 i både modul 1 og modul 2, men ingen andre....

Så hvordan skriver man dette? 
0 for celle 1-4 (plasseres helt til høyre)
0 for celle 5-8 (neste siffer fra høyre)
8 for den fjerde cella gruppen 9-12 (tredje siffer fra høyre)
0 for man ikke har flere celler enn 12 celler i modulen (så alltid null sifferet lengst til venstre)

"Slave_outputs_1" skal da være "08 00"  om bleedmotstanden er skrudd på. Og det ser vi at stemmer!
(Åpenrommet er bare for lettere lesing av mennesker)
Samme for "Slave_outputs_2", cellemotstand nr 12 er skrudd på også der....

Ser man lengre ned på listen av Slave outputs finner man flere "08 00"  (kun cellemotstand 12 er på) man finner flere "00 00" (ingen motstand står på).
Man finner også en "0A 00"  så der er i gruppen 8-12 både andre og fjerde på -> 2+8 = 10 = A
man finner en "0D 00"  så der er det i gruppen 8-12 både første, (ikke andre), tredje og fjerde som er på -> 1+4+8 = 13 = D

Men det tar vel noen år å tenke og lese hexadesimalt sikkert, så enig man kunne laget noe som viste dette mer illustrativt en gang i fremtiden :P

Uansett. det virker som om batteristyringen trekker ned celler så lenge de er avvikende på mer enn 25mV uavhengig hvor den lave cellen er plassert. Trenger ikke være i samme modul, og treger ikke være ved full lading av cellen....

worry

Oj, du er tålmodig med slike ting!  :+1:

Jeg går stort sett kun inn på det bildet som viser cellespenninger. De andre har jeg ikke hatt kunnskap om. Men det har du! Takk for forklaringer. Jeg skjønner nå at et slikt kart som jeg ser for meg er mulig. Men å bruke mye tid på det er kanskje ikke nyttig nok.  :)

Jeg observerte at alle RLEC'ene var omtrent like varme, hele tiden. Er ikke det rart? Som skrevet, så så jeg mest på høyeste og laveste spenning for hele batteriet. Noen ganger lette jeg etter i hvilken blokk disse var. Men ting tar laaang tid, og jeg noterte ingenting, så jeg kan ikke si noe om et mønster i dette.

Jeg burde vel tatt bilder før og etter gårsdagens balansering. Som sagt, ingen forbedring av total-differansen, men noen forandringer ellers kan ha skjedd.

Jeg skal kjøre og lade litt, så får vi se om siste innspurten vil skje. Slik at bilen avslutter lading selv.

Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på man 08. jun 2026, kl. 07:56Jeg skal kjøre og lade litt, så får vi se om siste innspurten vil skje. Slik at bilen avslutter lading selv.
worry....Det vil den gjøre, tror og håper jeg.  Tålmodighet ser ut til å være nøkkelen til balansering. Jeg var selv veldig, veldig bekymret for mange år siden, men bare hold på som du har gjort så vil den stoppe lading når alt er iorden og innenfor de programmerte parameterene for ladestopp.

Warlock

50 grader er nok ikke et problem.
Jeg prøve å sjekke hva som var normalt på kortene etter en halvtimes tid, men jeg har ingen bilder fra CommTool der bilen har vært på så lenge. Sikkert fordi bilen da virker / man gjerne skrur på en bil i det man kjører en scan og så skrur den av igjen. Det forundrer meg ikke om arbeidstemperaturen til kortene kan ligge på 50 grader...

Det jeg derimot kunne sjekke var databladet til chippene som er brukt. Dersom det er samme microprosessor som på MLEC-kortet, MC9S12DJ256CPVE, så står andre C'en for at chippen tåler å arbeide problemfritt i temperaturer fra -40˚C til +85˚C.... Der er du i alle fall godt innenfor.
(Jeg har ikke lekt med RLEC-kort ennå, så vet ikke om det er samme chip som på MLEC, men ca samme familie vil jeg anta uansett)

worry

I dag surra jeg rundt på Romerike for å teste batteriet og kjørelengden. Jeg ga meg på 11,5 mil. Fornøyd med det. Da var det ikke mye futt. Kunne nok pressa ut en noen km til, men bare på flatmark. Omtrent da jeg passerte 10 mil begynte det å synes på strøm-meteret at det var lite igjen. På slutten gikk det til bunnen på rødt område hvis jeg var uforsiktig med pedalen.

Laveste celle viste 2,88 volt, og høyeste 3,03. De beste cellene var de jeg har byttet inn. Flesteparten lå rundt 2,95. Nå har jeg ladet opp. Endte med en differanse på 0,05 volt. Spent på om den klarer å avlutte ladingen selv denne gangen. 
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på tor 11. jun 2026, kl. 22:43De beste cellene var de jeg har byttet inn.
Siden du har byttet enkeltceller, kan de du har byttet inn ha noe å si for balansering? Har du byttet ut med helt nye og ubrukte celler? Lurer bare på om det da vil ta ekstra lang tid før ladestopp? Når jeg refererte til min bekymring over lang balanseringstid var ingenting gjort med hverken celler eller moduler. Batteripakken hadde bare stått ubrukt i godt over ett år.

Marsto

Sitat fra: Marsto på fre 12. jun 2026, kl. 04:46
Sitat fra: worry på tor 11. jun 2026, kl. 22:43De beste cellene var de jeg har byttet inn.
Siden du har byttet enkeltceller, kan de du har byttet inn ha noe å si for balansering? Har du byttet ut med helt nye og ubrukte celler? Lurer bare på om det da vil ta ekstra lang tid før ladestopp? Når jeg refererte til min bekymring over lang balanseringstid var ingenting gjort med hverken celler eller moduler. Batteripakken hadde bare stått ubrukt i godt over ett år.

Hei igjen worry. Refererer til min tidligere post og etter 6 mnd. uten lading her, ble den satt på lading kl. 1500 igår og fullading og balansering stoppet automatisk kl 0800 idag. Altså 17 timer kontinuerlig innplugget. Da er det bare å kjøre i vei for å sjekke hvor langt jeg kan kjøre før lading. Kjører helt uten varmeapparat på til den er på minimum. Oppdatering kommer etter kjøreturen.   

Marsto

Her er bilde av speedometeret etter første kjøretur på lang tid. Kjørte 11.5 mil og var ikke nede på nivået hvor tankfyllings lampa lyser. Jeg er mektig imponert over kvaliteten på Enerdel Li-Ion bygd for Think City. Denne 16 år gamle batteripakken har batterimoduler og celler som aldri vært modifisert på noe vis. Det eneste som er byttet er ett enkelt brent rlec kort og MLEC motstands modifisering. Den ser ut til å vare evig og det må vel også legges til at den aldri har vært ladet på mer enn 10A med original laderen. Om det har noe å si er helt uvisst for meg men lærte tidlig at batteripakken varer lengst hvis man saktelader og lar den stå lagret over lenger tid med rundt 50-60 prosent oppladet.     

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA