Trenger du en rød Think?

Startet av worry, torsdag 27. juli 2023, klokken 11:26

« forrige - neste »

worry

Hei,
Nå fungerer denne. ;D
Men jeg måtte dessverre bytte 9 RLECs for å få batteriet til å spille. Bilen hadde stoppet pga. vann i batteriet, som vanlig.
Bilen skal selges, jeg må rydde i lageret.  :P
Det gjenstår mye service før den kan registreres. Har noen røde skjermer og fangere til overs.
Think lithium

Warlock

Veldig kult at du har fått den til å virke!  :+1:
Personlig har jeg nok ikke plass til mer enn en Think om gangen, men har vurdert å skaffe en full Lithium-pakke og ha den stående som reservedeler :)

worry

Hei. Ja, gøy å få det å virke.
Men det hadde nok aldri blitt bil av dette igjen, hvis det ikke var for at jeg kjøpte et batteri fra en bil som ble vraket.
Totalt sett, med 9 RLEC som måtte byttes, så blir vel dette et tapsprosjekt uansett. Ikke spesielt smart. :-)
Håper det fortsatt finnes noen som ønsker seg en Think. Men jeg må montere ferdig batteriet, overhale bremser, kjøpe nytt 12V batteri og rengjøre først. Varmeapparat mangler også. Lang liste... :-)
Think lithium

Gogs

Ble denne noen gang satt sammen? Interessert i bilen, men har ikke nok mekke ferdighet til å sette den sammen.  :P
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Hvit Hyundai Ioniq 5 (2021 modell) 2025 -
Sølv VW ID.4 2022 -2025
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

worry

Hei,
Jeg jobber med saken, innimellom. Jeg må rydde i alt "skrotet" mitt, så bilen skal selges når den er klar. Tenkte jeg skulle gjøre den ferdig og godkjent først. Ta kontakt på PM, om du vil se bilen før det.
Trenger du varmeapparat? Hvis ikke, så blir bilen raskere ferdig. :-)
Think lithium

worry

Jeg begynt å pusle litt med denne igjen.
Siden den har stått såpass lenge urørt nå, så tenkte jeg at det var lurt å prøve batteriet. Kortvarig glede. etter 20-30 sekunder koblet batteriet seg ut igjen.
På med Commtool. Ett RLEC er grillet igjen. Jeg byttet 9 kort sist, så var alt ok. Batteriet har stått tørt inne, men det skjedde allikevel. Flere motstander (eller transistore?) er grillet.

Jeg lurer på hvordan det kan skje at så mange tar kvelden. Og spesielt dette siste kortet.

Think lithium

bcx238h

Snodig sak!  ::)

Men akkurat det med temperaturen til RLEC på -55°C må være en gjenganger. Det er den som sørger for at den røde "temperatur-lampa" i dashbordet lyser.

Testet det jo i min batteripakke. 192 temperaturfølere til hvert cellepar pluss 16 på hvert RLEC-kort. Når én av dem er under -25°C eller der omkring, får man temperaturfeil.  :(

Kanskje har kortet allerede sunget på siste verset og fikk seg en siste støt.  :-\

worry

Hei igjen.
Ja, jeg håper det er som du sier. At kortet hadde fått seg en knekk tidligere.

Har byttet kortet i dag. Koblet midlertidig med batteriet plassert under bilen. Den starter og går, og lader. Da fortsetter jeg med denne. Kanskje blir det bil igjen. :-)
Think lithium

worry

Fikk gjort en økt på denne i dag. Har løftet opp og skrudd fast batteriet. Nå håper jeg det er slutt på svidde RLECs!

Det er ganske tidkrevende å montere batteriet alene. Skulle gjerne hatt løftebukk og hydraulisk løftebord for jobben.
Denne gangen brukte jeg en garasjejekk. Batteriet står på en kraftig kryssfinerplate med fire hjul. Da er det greit å løfte midt under. Det er omtrent ingen bue på plata, så kassa skjevbelastes ikke.

Selv om en garasjejekk kan flyttes, så er det kun i en retning. Måtte ta nytt tak et par ganger, siden jeg bommet på åpningen. Det er fortsatt rom for forbedring.  :)
Think lithium

Warlock

:+1:

jeg har sett at noen bruker passe lange gjengestenger i bolthullene i kassa og opp i bilen på en 3-4 plasser for å guide batteriet på rett plass. Kan det være ett tips?

worry

Hei. Ja jeg har også sett en som gjorde det. Men det var for å løfte? Det virket tungvint.
Men som styring er det en god ide. Prøver det neste gang. Det blir sikkert en neste gang.  :P
Think lithium

worry

Puhh. Da ble jeg endelig "ferdig" med denne. Godkjent og registrert i dag.  :D

Ble litt klunder, for airbag-lampe dukket opp på kontrollen. Shit!
Kjørte meg en runde, fikla med seter, belter, nøkkel for utkobling av høyre pute. Start og stopp flere ganger. Så forsvant lampa. Listet meg tilbake og tok etterkontroll.  ::)

Nå må jeg kjøre den litt, så får vi se hva som skjer. Jeg må nok selge den. Det har blitt svindyrt å ha skilter. Ca. 7000,- i året nå, for delkasko og årsavgift. 6000 km kjørelengde.

Hadde 0,3 volt ubalanse i batteriet. Har tatt 0,1 volt, men den har sikkert balansert i nærmere 30 timer for å gjøre det. Resten får jeg ta mens jeg bruker den. Får bare håpe at det celleparet som hadde blitt så lavt ikke er veldig dårlig.
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på mandag 18. november 2024, klokken 14:06Puhh. Da ble jeg endelig "ferdig" med denne. Godkjent og registrert i dag.  :D

Ble litt klunder, for airbag-lampe dukket opp på kontrollen. Shit!
Kjørte meg en runde, fikla med seter, belter, nøkkel for utkobling av høyre pute. Start og stopp flere ganger. Så forsvant lampa. Listet meg tilbake og tok etterkontroll.  ::)

Nå må jeg kjøre den litt, så får vi se hva som skjer. Jeg må nok selge den. Det har blitt svindyrt å ha skilter. Ca. 7000,- i året nå, for delkasko og årsavgift. 6000 km kjørelengde.

Hadde 0,3 volt ubalanse i batteriet. Har tatt 0,1 volt, men den har sikkert balansert i nærmere 30 timer for å gjøre det. Resten får jeg ta mens jeg bruker den. Får bare håpe at det celleparet som hadde blitt så lavt ikke er veldig dårlig.
Så bra at den er igang. Det er en flott bil som har fått mye omsorg, ja. Jeg har gitt opp å forsikre alt utenom påkrevet ansvar for min del. Bakruta mi knuste en gang og de ville ikke dekke noe. Tror det samme gjelder frontruter og andre ruter også. Kun ansvar gir en forikrings sum på 4700,- i året med 5000km ihvertfall hos Storebrand men hvis man ønsker forsikring mot brann/tyveri er nok delkasko best.

Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Så de ville ikke dekke noe?
Tror jeg må gjøre om. Ta billigste variant. Dette var Tryg. Kona sin Think er billigere hos If. Kanskje flytte alt.
Takk.  :+1: 
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på mandag 18. november 2024, klokken 15:54Så de ville ikke dekke noe?
Tror jeg må gjøre om. Ta billigste variant. Dette var Tryg. Kona sin Think er billigere hos If. Kanskje flytte alt.
Takk.  :+1: 
Det er håpløst å få dekket glass skader ihvertfall. Brann eller tyveri er vel en enklere sak. Ved kondemnering ser det ut til at de sjekker salgspriser gjerne på finn.no over solgte biler. Da er det vel ikke så interessant å betale flere hundre mer pr. mnd. for kasko eller delkasko på en Think City. Dette kan nok forandre seg hvis verdien på bilene øker hvis de blir atraktive samler objekt.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA