Enerdel lithium batteri kasser.

Startet av Marsto, lør 31. aug 2024, kl. 14:17

« forrige - neste »

Marsto

Sitat fra: worry på tir 12. nov 2024, kl. 21:24
Sitat fra: Marsto på tir 12. nov 2024, kl. 13:59EU kontroll nesten godkjent. Ble litt småplukk som må fixes. Bremsevæske er nå blitt et veldig grundig kontroll punkt. Den ble byttet for 2 år siden men har igjen for lavt kokepunkt nå. Man må nok belage seg på å bytte bremseveske før hver eneste EU Kontroll heretter, for å slippe etterkontroll. 
2 år siden bare! Det var voldsomt. Biltema selger en tester for 229 kroner. Hadde vært interessant å se hva den sier.
Ja, økt fuktopptak er nok en viktig faktor. Det har ikke akkurat vært tørt her i Trøndelag de siste to årene, ihvertfall. Fikk vite at når kokepunkt måles til under 155C blir den underkjent. Jeg bruker Biltema dot4 og den har kokepunkt på 230C. Dette er som Warlock sier, ferskvare. Brukt og åpnet flaske som man har i hylla fra tidligere er vel ingen god idè å fylle på. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

Sitat fra: Warlock på søn 03. nov 2024, kl. 18:50Totalmengden vann i luft på ca 5 grader Celsius er vel noe slikt som 7 g vann pr m^3 og bare halvparten av det igjen på -5graderC.

siden du har 80% relativ luftfuktighet vil du faktisk nå metning før du går under 0 grader og kondens vil legge seg rundt om, det er jo hverken heldig med vann eller iskrystaller på kretskortene.

For videre grove overslag, la oss si det er en halv kubbikk med tromrom i kassa (det er nok mye mindre)
da har du rundt 80%*7g*1/2 = 2.8  ~ 3gram vann (eller 3ml) totalt i kassa (vi opererer med grove tall her, og runder oppover)... ikke allverden så hadde nok gått bra uansett...

Som du sier, begynner silicaen å suge til seg når det er mer enn ca 60% luftfuktighet den kan vel holde noe slikt som 40% av sin egen vekt med vann, og skifter farge gradvis, men det er tydelig når den er over 60% av oppsugningsevnen...
Posen din har ca 235gram silica gel så den kan holde på så mye som 94 gram vann (94ml) dvs mer enn 30 ganger det som befinner seg i kassa i det du skrur den sammen. Sikkert langt langt mer også.
Fargeskifte på puta skjer når den har tatt til seg en 50-60milliliter en plass...
Om kassa er passe tett vil det nok ta en del tid før du får noe utslag på indikatoren :D

Men blir det hull, det kommer inn en deciliter eller noe, vannet fordamper og suges opp, vil indikatoren nok skifte rimelig fort

Poenget med puta må vel bli at den alltid skal holde lufta i kassa under relativ luftfuktighet på 100% så det ikke legger seg noen form for kondens etc på kretskortene og øvrige elektriske komponenter, noe jeg tror den med letthet bør klare under normale forhold :)
Da har jeg for første gang siden november 2024 tatt lokket av på fuktighetsboksen for å sjekke om den har samlet opp fuktighet fra innsiden av batterikassen. Den indikatoren på silica gel puta inne i boksen har ikke blitt rosa men viser forandring fra mørk blåfarge til mye lysere blåfarge med innslag av mørkehvit. Jeg kan ihvertfall bekrefte at det var en god del fukt absorbert inne i silica gel puta. Når jeg resatte den med noen turer inn i microbølge ovnen, kom mye fuktighet ut av puta. Det var helt gjennomfuktig på utsiden mellom turene inn i mikro`n og rullet den ut og inn i en håndduk for å tørke utsiden av puta. Denne metoden ser absolutt ut til å fungere for å fange opp fuktighet fra lufta inne i kassen, men hvor mye er helt uvisst. Det hadde vært veldig interessant å se under modul lokkene og på rlec kortene samt i bunnen av kassen nå. Er det tegn til kondens og vann inne i batterikassa nå?     
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA