Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. juni 2024, klokken 23:05Tror jeg betalte over 10kr per kWh I dag på en ny UnoX. På masten sto det 3,50, så sjekket ikke mer. Betalte med kort. Fylte ca 30-35 kWh. Tror det må være en feil, så har sendt mail til Uno-X. Må gi dem en sjanse.
Ja, der var du Lura!  :laugh:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. juni 2024, klokken 23:05Tror jeg betalte over 10kr per kWh I dag på en ny UnoX. På masten sto det 3,50, så sjekket ikke mer. Betalte med kort. Fylte ca 30-35 kWh. Tror det må være en feil, så har sendt mail til Uno-X. Må gi dem en sjanse.
Kan vere lurt å sjekke kvitteringa på ladaren før ein reiser ja. Ta eit bilde av den.
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på søndag 16. juni 2024, klokken 03:27
Kan vere lurt å sjekke kvitteringa på ladaren før ein reiser ja. Ta eit bilde av den.

Ja, det sto noe om at jeg kunne scanne en QR kode for å få kvittering. Jeg så ikke noe beløp etter lading. Ser nå at jeg burde fått meg kvittering, men så ikke for meg at jeg skulle få behov for det.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på søndag 16. juni 2024, klokken 02:30
Ja, der var du Lura!  :laugh:

Ja, det er ikkje någe å Lura på, engang  ;D

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. juni 2024, klokken 00:15Ja, det sto noe om at jeg kunne scanne en QR kode for å få kvittering.
Ahh dei har forbetra dette no då. Sist eg sjekka i fjor så kom kvitteringa opp som eit bilde på skjermen. Var  veldig vanskeleg å lese eller ta bilde av den.

Du har ikkje sjekka om dette kun var ein reservasjon som ikkje vart endra i ettertid? Dei reserverer eit beløp som så blir endra til det du faktisk skal betale.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på mandag 17. juni 2024, klokken 07:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. juni 2024, klokken 00:15Ja, det sto noe om at jeg kunne scanne en QR kode for å få kvittering.
Ahh dei har forbetra dette no då. Sist eg sjekka i fjor så kom kvitteringa opp som eit bilde på skjermen. Var  veldig vanskeleg å lese eller ta bilde av den.

Du har ikkje sjekka om dette kun var ein reservasjon som ikkje vart endra i ettertid? Dei reserverer eit beløp som så blir endra til det du faktisk skal betale.
Var litt merkelig med 449,- da man skulle tro de ville velge et rundt tall. Men det kan jo veldig godt være tilfellet her, siden det ikke viser noen øre over!

:+1:
Bosted Oslo

Gazer75

På Uno-X sine nettsider https://unox.no/lading/ nederst ved spørsmål og svar står det:
SitatFør lading kan starte, så reserveres det er beløp på inntil 450,-. Når ladingen er avsluttet vil beløpet erstattes med beløpet du ladet for.
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på mandag 17. juni 2024, klokken 12:46På Uno-X sine nettsider https://unox.no/lading/ nederst ved spørsmål og svar står det:
SitatFør lading kan starte, så reserveres det er beløp på inntil 450,-. Når ladingen er avsluttet vil beløpet erstattes med beløpet du ladet for.

Fikk akkurat svar fra Uno-X som sier det du sier, bare at de skrev 449, som og står på kontoutskriften.
Veldig snodig ordning. De skrev og at det kunne variere fra bank til bank med tilbakeføringsdato. Jeg burde absolutt brukt Mastercard i stedet for Visa Debet kort. Hadde kanskje til og med fått rabatt. Ser at det ennå ikke er tilbakeført. Trodde vi hadde passert de tider hvor en måtte betale en krone...eller 449?....for å verifisere kortet....jeezzzz.

Dette er vel første beviset på at hurtiglading faktisk er et ran  ;D  ;D  ;D

....nei takke meg til apper, roaming og autosnakking.

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. juni 2024, klokken 12:55Trodde vi hadde passert de tider hvor en måtte betale en krone...eller 449?....for å verifisere kortet....jeezzzz.
Dette skjer også når ein fyller bensin/diesel med kort. Dei reserverer eit beløp før du får starte å tanke. Slik har det vore i årevis.
Dette vil nok også vere heilt normalt når alle stasjonar får kortbetaling. Dei må vere sikre på at du har dekning.

https://support.elton.app/nb-NO/support/solutions/articles/63000276424-hva-betyr-reservert-bel%C3%B8p-
https://www.bits.no/reservasjon-av-belop-pa-konto-ved-fylling-av-drivstoff/
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på mandag 17. juni 2024, klokken 14:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. juni 2024, klokken 12:55Trodde vi hadde passert de tider hvor en måtte betale en krone...eller 449?....for å verifisere kortet....jeezzzz.
Dette skjer også når ein fyller bensin/diesel med kort. Dei reserverer eit beløp før du får starte å tanke. Slik har det vore i årevis.
Dette vil nok også vere heilt normalt når alle stasjonar får kortbetaling. Dei må vere sikre på at du har dekning.

https://support.elton.app/nb-NO/support/solutions/articles/63000276424-hva-betyr-reservert-bel%C3%B8p-
https://www.bits.no/reservasjon-av-belop-pa-konto-ved-fylling-av-drivstoff/

Ser ut som Elton og Bits har forskjellig oppfatning om hvor lang tid det skal ta. Kanskje Uno-X kjører Elton-taktikk.

Dette er hva Bits skriver:
Når du er ferdig å tanke, vil reservasjonen bli annullert og erstattet med det endelige beløpet det ble tanket for. Annulleringen skjer normalt i løpet av sekunder. Disponibel saldo på din konto skal kun være redusert med beløpet du har fylt for når du forlater drivstoffstasjonen.

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. juni 2024, klokken 15:08Ser ut som Elton og Bits har forskjellig oppfatning om hvor lang tid det skal ta. Kanskje Uno-X kjører Elton-taktikk.
Så langt eg forstår så er det banken din som styrer dette med reservasjon og når den blir fjerna.

Eg har lada fleire gonger på Uno-X og aldri sett reservasjonen vare lenger enn nokre minutt etter lading er ferdig. Faktisk aldri hatt problem med at reservasjonen heng att over tid. Reservasjonen for å fylle drivstoff er ganske stor i dag, er vel snakk om rundt 1000kr.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på mandag 17. juni 2024, klokken 15:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. juni 2024, klokken 15:08Ser ut som Elton og Bits har forskjellig oppfatning om hvor lang tid det skal ta. Kanskje Uno-X kjører Elton-taktikk.
Så langt eg forstår så er det banken din som styrer dette med reservasjon og når den blir fjerna.

Eg har lada fleire gonger på Uno-X og aldri sett reservasjonen vare lenger enn nokre minutt etter lading er ferdig. Faktisk aldri hatt problem med at reservasjonen heng att over tid. Reservasjonen for å fylle drivstoff er ganske stor i dag, er vel snakk om rundt 1000kr.
Skal ikke se bort fra at banken ser at de kan skvise noen renteinntekter ved å være treig med å frislippe. Men det er vel først og fremst når mann fyller/lader i helger og på netter at reservasjonene kan henge igjen, slik jeg har oppfattet dette.

At det reserveres et større beløp når man tanker, er naturlig, da man som regel fyller for langt flere kroner enn man tanker.

Selv synes jeg det var fryktelig irriterende da svenskene begynte med dette, for da måtte man gjerne dra kortet 2x for å få fyllt tanken, fordi maksbeløpet ble for lite.

Litt avhengig av hvor "skrapa" man var før man begynte, så kunne det være både stor og liten mengde man måtte fylle for å få full tank.

Ikke samme problemet om man fylte et sted der man alternativt kunne gå inn og betale, da "sneik man seg unna" denne begrensningen.

Dessverre fulgte Norge og norske selskaper/banker opp med samme løsning,
Bosted Oslo

Øyvind.h

Bankene tjener ikke ett øre på dette.
Det er kun en reservasjon mottaker legger på for å sikre at de får betalt. Straks de melder at reservasjon skal fjernes så tas den bort.
Dato er også systemstyrt og korrekt, så ligger reservasjon en uke før banken får beskjed om at den skal slippes så tilbakedateres slipp av reservasjon til dato den ble lagt på. 
Pengene tas aldri ut av konto. De bare låses for bruk, for å sikre mottaker av betalingen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Ser ut som du har rett! Jeg googlet, og det du skriver er og det som skrives om dette.

Men jeg hadde dessverre ikke blitt overrasket om dette hadde ført til at man ikke fikk renter på disse pengene i perioden de var reservert!
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Det kan godt være det er noe rart med banken og her. Ser det står "Reservert" på alle kjøpene de siste par dagene. Faktisk helt fra fredag ettermiddag. Har DNB.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA