Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: RJK på torsdag 30. mai 2024, klokken 13:54
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 30. mai 2024, klokken 13:43Avtale med Ishavskraft og lader under 10 og 5 øre/kWh hjemme om natten i disse dager. Koster 6,39 kr/kWh på Ishavskraft sin lynlader i området med ladeklubben. Får håpe dette gir godt incentiv til mer utbygging. ;D
Heldigvis kan du slippe unna med 4,75 med Kople direkte. 5,1405 via Fortum/Recharge! 8)

Koster samme i Kople app som i Ladeklubben, og dyrere i Fortum Charge & Drive. Du tenker sikkert på Ishavsveien, der koster det 4,75kr/kWh i Ladeklubben og Kople.  :+1:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 30. mai 2024, klokken 14:08
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 30. mai 2024, klokken 13:43Avtale med Ishavskraft og lader under 10 og 5 øre/kWh hjemme om natten i disse dager. Koster 6,39 kr/kWh på Ishavskraft sin lynlader i området med ladeklubben. Får håpe dette gir godt incentiv til mer utbygging. ;D
Heldigvis kan du slippe unna med 4,75 med Kople direkte. 5,1405 via Fortum/Recharge! 8)

Koster samme i Kople app som i Ladeklubben, og dyrere i Fortum Charge & Drive. Du tenker sikkert på Ishavsveien, der koster det 4,75kr/kWh i Ladeklubben og Kople.  :+1:
Ah, ok. Du snakket om hjemmestrøm vs en spesifikk ladestasjon fra samme selskapet? Trodde ikke de hadde slikt som ikke var en del av Ishavsveien, som vel eies av bl.a. Ishavskraft!

Trodde da at Ladeklubben var ekstra griske på de laderne! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Veldig forvirrande med Kople i nord. Dei driftar lading for fleire.
Helgeland Kraft sine "LAD OPP" stasjonar, Bodø Energi sine "PWR UP" og Ishavsveien stasjonane som dei tok over drifta av i fjor trur eg.
Det fysiske er det fortsatt dei lokale kraftselskapa som tek seg av. Så for Ishavsveien så vil det variere etter kva kraftselskap som er i området.
2020 e-Golf (2023-)

vinterdekk

Sitat fra: RJK på torsdag 30. mai 2024, klokken 14:13
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 30. mai 2024, klokken 14:08

Ah, ok. Du snakket om hjemmestrøm vs en spesifikk ladestasjon fra samme selskapet? Trodde ikke de hadde slikt som ikke var en del av Ishavsveien, som vel eies av bl.a. Ishavskraft!

Trodde da at Ladeklubben var ekstra griske på de laderne! ;)

Helt riktig. Det er lett forvirrende.

Det virker som at forskjellen er at kraftleverandøren Ishavskraft innimellom setter opp nye ladesteder i Troms på eget initiativ.

Mens Ishavsveien så langt jeg kjenner til bare har bygget ut (i nord Troms og Finnmark) på Enova-midler. Og gjorde det antagelig i mangel på interesse fra etablerte ladeoperatører. Enova lyste ut i flere omganger før noen turte å satse.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 30. mai 2024, klokken 12:38
Sitat fra: RJK på torsdag 30. mai 2024, klokken 10:07Eviny er også mer et vestlands-fenomen, selv om de har spredd seg ut godt bedre enn mange andre. En annen ting er at Eviny har høyere pris om vinteren, mot Passport-dealen som er fast pris hele året.
I sør er Eviny over alt: https://chargefinder.com/en/share?operators=9&minspeed=4&lat=61.4&lng=9.3&zoom=6
Tek ein med 50kW også så er det endå fleire.
Ionity er er litt tynnare: https://chargefinder.com/en/share?operators=10&minspeed=3&lat=61&lng=6.2&zoom=6
For dei som har ein bil som klarar 300km+ på 75% av batteriet så fungerer nok Ionity heilt fint.

I sør er det Eviny og Tesla som har best dekning. Tesla vinn på uttak per plass.

Litt usikker på hvor gammel denne infoen er, men viser i hvert fall sånn noenlunde omfanget:
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Utrolig mange utbygginger av ladestasjoner de siste årene. Har f.eks. ikke lagt merke til at vi plutselig har 400 Recharge-ladestasjoner rundt om i Norge, med 1630 ladestolper. Er jo Tesla-nivå (bare med flere plasser og færre ladere). Men, ja, Eviny har og blitt store.
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

lade/prisjungelen har iallfall ikke blitt mer oversiktlig.
Folk flest må nesten sjekke det de har lokalt og så se litt inn på hvor man kjører når man skal bort, ente det er ferie eller hytta.

Jeg har god erfaring med Ionity fra den tiden jeg hadde Skoda Powerpass, men jeg kjører jo aldri nord for Trøndelag fylke.
Her i Rogaland er det ingen Eviny ladere, men Lyse har ladere som vel er det samme, de bruker samme bilkraft app, de har ladebonus og 10% rabatt i Rogaland og Agder dersom du er Lyse strømkunde, men ikke i Vestland, selv om de bruker samme app.

Mitt lokale kommunale nett/energiselskap har begynt med ladere, de har spotpris +1,60kr kWh, de har pr nå bare èn hurtiglader med 4 stolper, stasjonen har 300kW på lastfordeling, er du alene eller to kan farten bli bra, er det fullt blir det vel bare 75kW, men det er ikke så ille det da.
jeg kommer til å bruke den dersom jeg har behov for å lade bilen raskt.
Det lokale kjøpesenteret har AC lading til 2kr kWh noe som er greit å bruke hele året.
Jeg må nok ta noen langturer i jobbsammenheng fra Stavanger til Bergen og Arendal neste halve året, da blir det nok Ionity da de ligger veldig gunstig til for de turene.

Det begynner å bli bra dekning her til lands, men markedet er fremdeles langt fra oversiktlig og lett å følge.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

vinterdekk

Går rett vei. Ionity koster nå 5,40 kr/kWh i Elton, det er samme pris som Ionity Direct som man får i Ionity appen.

Håper Ladeklubben også matcher eller slår prisen til Ionity Direct etterhvert. 5,80 kr/kWh, er prisen i Ladeklubben hos Ionity, i øyeblikket.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på torsdag 30. mai 2024, klokken 17:45lade/prisjungelen har iallfall ikke blitt mer oversiktlig.
Folk flest må nesten sjekke det de har lokalt og så se litt inn på hvor man kjører når man skal bort, ente det er ferie eller hytta.

Jeg har god erfaring med Ionity fra den tiden jeg hadde Skoda Powerpass, men jeg kjører jo aldri nord for Trøndelag fylke.
Her i Rogaland er det ingen Eviny ladere, men Lyse har ladere som vel er det samme, de bruker samme bilkraft app, de har ladebonus og 10% rabatt i Rogaland og Agder dersom du er Lyse strømkunde, men ikke i Vestland, selv om de bruker samme app.

Mitt lokale kommunale nett/energiselskap har begynt med ladere, de har spotpris +1,60kr kWh, de har pr nå bare èn hurtiglader med 4 stolper, stasjonen har 300kW på lastfordeling, er du alene eller to kan farten bli bra, er det fullt blir det vel bare 75kW, men det er ikke så ille det da.
jeg kommer til å bruke den dersom jeg har behov for å lade bilen raskt.
Det lokale kjøpesenteret har AC lading til 2kr kWh noe som er greit å bruke hele året.
Jeg må nok ta noen langturer i jobbsammenheng fra Stavanger til Bergen og Arendal neste halve året, da blir det nok Ionity da de ligger veldig gunstig til for de turene.

Det begynner å bli bra dekning her til lands, men markedet er fremdeles langt fra oversiktlig og lett å følge.

Har sikkert skjedd mange sammenslåinger / samarbeid, men er mange ladere I Rogaland det står Eviny på som og er på Eviny-kartet for Rogaland.

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 02. juni 2024, klokken 23:30Har sikkert skjedd mange sammenslåinger / samarbeid, men er mange ladere I Rogaland det står Eviny på som og er på Eviny-kartet for Rogaland.
Trur du har blanda ulike stasjonar der. Ålgård har ikkje 360kW. Veit ikkje kor det biletet er frå, men der er no ikkje AMFI Ålgård. Der er det 2 stk Delta 150kW og 1 ABB 50kW

Lyse stasjonane vil ikkje ha Eviny logo som eg skreiv tidlegare. Dei vil ha Bilkraft logo.

Stasjonane i kartet på Eviny sine nettsider visar alle stasjonar i Bilkraft appen. Så der er også Lyse sine med.
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på mandag 03. juni 2024, klokken 10:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 02. juni 2024, klokken 23:30Har sikkert skjedd mange sammenslåinger / samarbeid, men er mange ladere I Rogaland det står Eviny på som og er på Eviny-kartet for Rogaland.
Trur du har blanda ulike stasjonar der. Ålgård har ikkje 360kW. Veit ikkje kor det biletet er frå, men der er no ikkje AMFI Ålgård. Der er det 2 stk Delta 150kW og 1 ABB 50kW

Lyse stasjonane vil ikkje ha Eviny logo som eg skreiv tidlegare. Dei vil ha Bilkraft logo.

Stasjonane i kartet på Eviny sine nettsider visar alle stasjonar i Bilkraft appen. Så der er også Lyse sine med.

Det bildet lå sikkert knyttet feil på stasjonen der jeg så.
Men uansett så går det inn under "samarbeid", som jeg nevnte. Lyse skriver og selv på nettsiden at de samarbeider med Eviny (gamle BKK). Til og med på nettsiden ChargeFinder og Google Maps blir de kalt Eviny-ladere.
Poenget mitt er at om du går inn på Eviny-siden, så finner du ladere i Rogaland, som du kan navigere til, og lade på, og betale for (på Bilkraft). Så om pengene går til Lyse, eller Gjelsten er ikke så viktig for meg. Poenget er at de tilbyr mange ladere rundt om i hele landet.

RJK

Slik jeg ser det, så dokumenterer du jo her for at Lyse-laderne ikke følger Eviny sine priser, da de ligger en krone over. Så det er jo en grei måte å se hvem laderne egentlig tilhører. Dog, dette er jo en uting. De bør jo, når de går under samme navnet, også ha lik prising i samme område.

Noe annet selvsagt, om man skiller mellom prisområder som får helt forskjellige priser, slik man hos flere har gitt en lavere pris i nord pga generelt lavere strømpriser. 

Og i dette tilfellet ser det jo ut som Lyse er de som er griske, da jeg vil tro de fleste laderne i området faller inn under samme prisområde for strøm, spesielt gitt at man kan se BKK-Eviny-ladere i samme område, men da til Eviny-prisen 4,99 der Lyse-Eviny-laderne krever 5,99! 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

SitatTil og med på nettsiden ChargeFinder og Google Maps blir de kalt Eviny-ladere.
Er ein del feil på navn osv. Burde ikkje stå Eviny i navnet på dei som Lyse driftar. Dei har heller ikkje Eviny logoen.

Dette er akkurat det same som med Kople som har app og kundesupport for fleire andre aktørar i nord.
Kople set kun prisen på sine eigne stasjonar medan andre som "LAD OPP", "PWR UP" og "Ishavsveien" set sine eigne prisar.
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Jeg har nå opprettet sak på Forbrukertilsynet for misledende markedsføring. På eviny.no/ladestasjoner står det "Våre ladepriser -Eviny ladestasjoner Hurtiglading 4,99", og så vises masse blå prikker i kartet. Men som nevnt her, når du trykker inn på hver enkelt av dem, så vises 5,99 (hentet fra Bilkraft-app-infoen). Står heller ikke der noe om Lyse. Står ikke noe om at priser kan variere på stasjonene de kaller for Eviny-ladere på kartet, så det er jo misvisende.

vinterdekk

Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. juni 2024, klokken 18:18Går rett vei. Ionity koster nå 5,40 kr/kWh i Elton, det er samme pris som Ionity Direct som man får i Ionity appen.

Håper Ladeklubben også matcher eller slår prisen til Ionity Direct etterhvert. 5,80 kr/kWh, er prisen i Ladeklubben hos Ionity, i øyeblikket.

5,36 kr/kWh for Ionity i Ladeklubben nå.  :)

ToWalkOrDrive

Tror jeg betalte over 10kr per kWh I dag på en ny UnoX. På masten sto det 3,50, så sjekket ikke mer. Betalte med kort. Fylte ca 30-35 kWh. Tror det må være en feil, så har sendt mail til Uno-X. Må gi dem en sjanse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA