Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Gazer75

Sitat fra: geear på lørdag 22. juli 2023, klokken 12:55Dette faller vel på sin egen urimelighet.. du vil stå og lade 5A i tre døgn for å spare penger på parkering, og holde opp en AC-lader av den grunn, og samtidig etterlyser du flere AC-ladere? Hva med å heller lade ferdig over natta og flytte bilen din så andre kan lade?
Eg sa vel ingen ting om å stå tre døgn. Maksimal parkertingstid er lik som for andre plassar, 3 timar (09-17). Med ein vanleg parkeringsavgift på 15kr/time så kan ein lade på rundt 13A om prisen er 5kr/kWh og betale like mykje. Samtidig som ein får lade batteriet litt.

Burde kanskje presisert dette, men er ikkje uvanleg med gratis parkering under lading. Andre vilkår er like.
2020 e-Golf (2023-)

geear

Du sa du ville ha flere AC-ladere så du kunne lade med lav hastighet for å få billig parkering. Det fremstår fortsatt uklart om det du egentlig er ute etter er billig parkering eller om det er lademuligheter. Hvis du står i tre timer og lader med 5 A så er det helt ubetydelige mengder strøm du får inn, og tilsier ikke ladebehov... lite relevant for tråden er det vel og. :)

Egil S

Jeg mener dette med AC og laveffekt DC ladere er noe det bør satser mer på.
Å toppe opp litt når man handler eller lignende er jo bra.
en 11kw lader vil jo gi deg 11Kw på èn time, på de fleste nyere elbiler er det 10-15% av batteriet.
Da får man 20-30% på en to timers handletur eller kinofilm, det er en grei opptopping i de fleste tilfeller.

Mitt lokale kjøpesenter har 22stk 11/22Kw ladere, et kjempetilbud med lav pris.
På samme sted ved en MCDonalds er det 3x50kw ladere (3CCS+3Chademo).

Hoteller bør ha slike slik at man kan lade mens man sover, om ikke annet få ladet en 3-4 timer slik at man får topper opp litt.

Personlig mener jeg at utelading ikke burde koste mer pr mil enn fossilt drivstoff.
Slik fossilprisene er i dag, går det skillet rett rundt 6kr/kw.
Elbil snitt 20kw/100km 6kr/kw = 12kr milen
Fossilbil 20kr/l 0,6l/mil = 12kr milen.

Da burde f.eks lynlading (150-350kw) kostet maks 5,99kr/kw.
Hurtiglading (50-100Kw) maks 4,99kr.
AC lading maks 3,49kr.

Ja det utgjør lite på totalen om man bare lader ute en sjelden gang og stort sett bare lader hjemme.

Jeg skulle på tur i mai, Stavanger Trondheim t/r. Regnet meg frem til drøyt 2000km, forventet å lade ca350kw på turen.
350kw til 7,49kr er 2621kr
Jeg kunne kjøpe abonnement med 12mnd binding til 104kr/mnd (1248kr for et år) og 2,25kr/kw Ionity lading.
350kw til 2,25kr er 787kr pluss års-abonnementet ble det 2035kr. ca 600kr spart og billig lading i ett år.
Facit når jeg kom hjem etter turen var 400kr i faktisk besparelse.
Men jeg har hatt flere langturer og har flere planlagt slik at besparelsen over det neste året nok blir betydelig høyere.
Med den prisen jeg har blir det nok til at jeg vil lade mye mer ute det neste året enn tidligere.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

sjokomelk

Sitat fra: Egil S på lørdag 22. juli 2023, klokken 18:17en 11kw lader vil jo gi deg 11Kw på èn time, på de fleste nyere elbiler er det 10-15% av batteriet.
11kW er 11kW uansett om det er snakk om én time, to timer, 5 minutter eller 4 millenia.
Motoren på gressklipperen din er 5hk uansett om du bare bruker den 30 minutter hver uke.

Sitat fra: Egil S på lørdag 22. juli 2023, klokken 18:17Da burde f.eks lynlading (150-350kw) kostet maks 5,99kr/kw.
Da blir det jo skrekkelig dyrt hvis du kobler til en Taycan som klarer 270kW hvis du skal ta betalt for effekten. Skal man ikke ta betalt for energi levert til bilen i det heletatt? 1617,30 kroner bare fordi bilen var oppe i 270kW i løpet av ladesesjonen er jo skrekkelig dyrt for lite energi levert.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gazer75

Sitat fra: geear på lørdag 22. juli 2023, klokken 15:18Du sa du ville ha flere AC-ladere så du kunne lade med lav hastighet for å få billig parkering. Det fremstår fortsatt uklart om det du egentlig er ute etter er billig parkering eller om det er lademuligheter. Hvis du står i tre timer og lader med 5 A så er det helt ubetydelige mengder strøm du får inn, og tilsier ikke ladebehov... lite relevant for tråden er det vel og. :)
Poenget er at om det er plenty med AC rundt om kring så blir også DC mindre viktig for mange. Dette vil jo også koste mindre sidan effekten er lågare.
Gratis parkering under lading vil også insentivere meir elbil bruk. Skal ikkje legge skjul på at eg er motstandar av parkeringsavgifta. Har slutta handle i sentrum om eg ikkje må. Mat handlar eg på ein butikk utanfor sentrum, og det meste anna finn eg på senteret som har 2 timar gratis.

Eksempelet med 5A var jo om ein eigentleg ikkje treng all verden med straum. Dette kan sikkert fint justerast i betalingsystemet slik at ein betalar ein minuttpris alt etter batteriprosent eller effekt ein ber om.

Har ikkje lading i burettslaget endå, så når eg skulle eit ærend i sentrum og batteriet var over 80% brukte eg dette. I staden for å betale 15kr/time for parkering så brukte eg ein av dei 3 tomme AC plassane og lada med 10A til 6kr/kWh. Dei andre to plassane var tomme når eg kom ut at også.
Trur nok prisen er for høg og plasseringa er ikkje den beste. Dei fleste vil jo lade heime uansett, spesielt når prisen for AC lading ute er 5-6kr.
Kan og vere at folk ikkje er klar over at det er gratis parkering under lading. Står ikkje på skilt men i appen til operatøren.

Ved alle AC ladepunkt i bygda her så er det aldri bilar som ladar når eg er forbi. Og det er i sentrum snakk om 9 stk dedikerte fordelt på 4, 3 og 2 på tre ulike plassar, samt 2 stk kombinert med 50kW CCS ein anna stad.

Er også ein del AC punkt i parkeringshusa, men der betalar ein for parkeringa + lading. Trur det går via EasyPark som eg nektar å bruke. Betale 25% til ein tredjepart er uaktuelt.

Kva skjer 10-20 år etter at det er slutt på sal av nye fossil bilar? Om alle skal ha hurtiglading så vil jo det lokale nettet bli sprengt. Om vi fortset med om lag 30 minutt ladetid så vil det krevje enorme mengder areal til lading og ikkje minst samtidig effekt.
2020 e-Golf (2023-)

Svk

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 22. juli 2023, klokken 23:36
Sitat fra: Egil S på lørdag 22. juli 2023, klokken 18:17en 11kw lader vil jo gi deg 11Kw på èn time, på de fleste nyere elbiler er det 10-15% av batteriet.
11kW er 11kW uansett om det er snakk om én time, to timer, 5 minutter eller 4 millenia.
Motoren på gressklipperen din er 5hk uansett om du bare bruker den 30 minutter hver uke.

Sitat fra: Egil S på lørdag 22. juli 2023, klokken 18:17Da burde f.eks lynlading (150-350kw) kostet maks 5,99kr/kw.
Da blir det jo skrekkelig dyrt hvis du kobler til en Taycan som klarer 270kW hvis du skal ta betalt for effekten. Skal man ikke ta betalt for energi levert til bilen i det heletatt? 1617,30 kroner bare fordi bilen var oppe i 270kW i løpet av ladesesjonen er jo skrekkelig dyrt for lite energi levert.

Her er det vel pris på kWh  :P

Svk

Sitat fra: Gazer75 på søndag 23. juli 2023, klokken 00:05
Sitat fra: geear på lørdag 22. juli 2023, klokken 15:18Du sa du ville ha flere AC-ladere så du kunne lade med lav hastighet for å få billig parkering. Det fremstår fortsatt uklart om det du egentlig er ute etter er billig parkering eller om det er lademuligheter. Hvis du står i tre timer og lader med 5 A så er det helt ubetydelige mengder strøm du får inn, og tilsier ikke ladebehov... lite relevant for tråden er det vel og. :)
Poenget er at om det er plenty med AC rundt om kring så blir også DC mindre viktig for mange. Dette vil jo også koste mindre sidan effekten er lågare.
Gratis parkering under lading vil også insentivere meir elbil bruk. Skal ikkje legge skjul på at eg er motstandar av parkeringsavgifta. Har slutta handle i sentrum om eg ikkje må. Mat handlar eg på ein butikk utanfor sentrum, og det meste anna finn eg på senteret som har 2 timar gratis.

Eksempelet med 5A var jo om ein eigentleg ikkje treng all verden med straum. Dette kan sikkert fint justerast i betalingsystemet slik at ein betalar ein minuttpris alt etter batteriprosent eller effekt ein ber om.

Har ikkje lading i burettslaget endå, så når eg skulle eit ærend i sentrum og batteriet var over 80% brukte eg dette. I staden for å betale 15kr/time for parkering så brukte eg ein av dei 3 tomme AC plassane og lada med 10A til 6kr/kWh. Dei andre to plassane var tomme når eg kom ut at også.
Trur nok prisen er for høg og plasseringa er ikkje den beste. Dei fleste vil jo lade heime uansett, spesielt når prisen for AC lading ute er 5-6kr.
Kan og vere at folk ikkje er klar over at det er gratis parkering under lading. Står ikkje på skilt men i appen til operatøren.

Ved alle AC ladepunkt i bygda her så er det aldri bilar som ladar når eg er forbi. Og det er i sentrum snakk om 9 stk dedikerte fordelt på 4, 3 og 2 på tre ulike plassar, samt 2 stk kombinert med 50kW CCS ein anna stad.

Er også ein del AC punkt i parkeringshusa, men der betalar ein for parkeringa + lading. Trur det går via EasyPark som eg nektar å bruke. Betale 25% til ein tredjepart er uaktuelt.

Kva skjer 10-20 år etter at det er slutt på sal av nye fossil bilar? Om alle skal ha hurtiglading så vil jo det lokale nettet bli sprengt. Om vi fortset med om lag 30 minutt ladetid så vil det krevje enorme mengder areal til lading og ikkje minst samtidig effekt.

Tråden her handler om at priser på hurtiglader er et ran,men disse easypark laderene er til tider et større ran. Ble ranet av en i Sandnes sentrum tidligere iår

Egil S

Tror du misforsto. (men ja, jeg kunne nok lagt på en "t" noen steder)

11kwt i èn time = 11kwt energi inn i batteriet, 11Kwt i 2 timer = 22kwt inn i batteriet.
for en bil med 80kwt batteri utgjør 11kw 13,75%, lader man i to timer blir det 27,5%, det er en grei måte å toppe opp på under handling o.l hvor bilen står parkert over tid.

Ser du på ladeprisene i dag så er det som er definert som "lynlading" altså ladere med effekt 100kwt-350+kwt priset fra 6,99-8,99kr/kwt. Denne prisen mener jeg bør ned til maks 5,99kr/kwt.
Hurtiglading som for det meste er 50kwt er priset rundt 7,20-7,50kr/kw, denne bør ned til maks 4,99kr/kw.
AC lading, 11/22kwt ligger mye rundt 5kr om dagen, med noen unntak ned rundt 3kr.

De tar altså betalt for effekten allerede ved at det ikke er samme Kwt pris om du lader 11kwt AC ladning, 50kwt DC eller 100-350kwt DC.
Problemet er at kost pr mil ved hurtig og lynlading er høyere enn en fossilbil, elbilen bruker fort 18kr mila med de ladeprisene, mens fossilbilen slipper unna med 12kr.
Derfor bør det være makspris på lading slik at det ikke er dyrere enn å kjøre fossilt.

Dette med Porsche eksemplet skjønner jeg ikke.
om Porshen tar i mot 150kw/t eller 270kw/t er prisen pr Kwt 5,99kr og sluttsummen avhenger av hvor mange kw/t du puttet inn på batteriet.
Lader du Porschen på en 50kwt lader tar det lengre tid, men prisen er 4,99kr/kwt og det blir billigere.

RJK

Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 12:16

Tror du misforsto. (men ja, jeg kunne nok lagt på en "t" noen steder)

11kwt i èn time = 11kwt energi inn i batteriet, 11Kwt i 2 timer = 22kwt inn i batteriet.
for en bil med 80kwt batteri utgjør 11kw 13,75%, lader man i to timer blir det 27,5%, det er en grei måte å toppe opp på under handling o.l hvor bilen står parkert over tid.

Ser du på ladeprisene i dag så er det som er definert som "lynlading" altså ladere med effekt 100kwt-350+kwt priset fra 6,99-8,99kr/kwt. Denne prisen mener jeg bør ned til maks 5,99kr/kwt.
Hurtiglading som for det meste er 50kwt er priset rundt 7,20-7,50kr/kw, denne bør ned til maks 4,99kr/kw.
AC lading, 11/22kwt ligger mye rundt 5kr om dagen, med noen unntak ned rundt 3kr.

De tar altså betalt for effekten allerede ved at det ikke er samme Kwt pris om du lader 11kwt AC ladning, 50kwt DC eller 100-350kwt DC.
Problemet er at kost pr mil ved hurtig og lynlading er høyere enn en fossilbil, elbilen bruker fort 18kr mila med de ladeprisene, mens fossilbilen slipper unna med 12kr.
Derfor bør det være makspris på lading slik at det ikke er dyrere enn å kjøre fossilt.

Dette med Porsche eksemplet skjønner jeg ikke.
om Porshen tar i mot 150kw/t eller 270kw/t er prisen pr Kwt 5,99kr og sluttsummen avhenger av hvor mange kw/t du puttet inn på batteriet.
Lader du Porschen på en 50kwt lader tar det lengre tid, men prisen er 4,99kr/kwt og det blir billigere.
Var neppe misforståelse, men ren kverulering på at du skrev kW i stedet for kWh. Ja, det skal være en h etter engelske "hour", ikke t som i norsk for "time".

Kunne sikkert markert dette med en smiley, så hadde man ihvertfall kunne sett om det var ironi. Nå kan man lure på om det var ment ironisk eller ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Dette er et salig surr av enheter som ikke hører sammen.
Effekt = kW (tilsvarer hestekrefter)
Energi = kWh (tilsvarer liter bensin på tanken)

kW/t = bare svada og ikke en enhet.
;)

Du sier ting som "Jeg fylte 70 hestekrefter per time diesel på tanken på bilen min". Det gir absolutt ingen mening.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på søndag 23. juli 2023, klokken 16:33Dette er et salig surr av enheter som ikke hører sammen.
Effekt = kW (tilsvarer hestekrefter)
Energi = kWh (tilsvarer liter bensin på tanken)

kW/t = bare svada og ikke en enhet.
;)

Du sier ting som "Jeg fylte 70 hestekrefter per time diesel på tanken på bilen min". Det gir absolutt ingen mening.
Det er verken første eller siste gang man får innlegg som bruker begrepene feil. Har til og med selv gjort dette i farta, selv om jeg som regel klarer å rette det ved korrekturlesing før jeg legger til innlegget.

Begrepene er så like i skrivemåte, selv om meningen er helt anderledes, men vi skjønte alle hva han mente. Samtidig kunne du gjerne hintet til feilen på litt "penere" måte, slik du gjorde her. Da hadde vi og sluppet "feil nr. 2", t vs h i slutten.  ;)

Begrepene fra det imerpialistiske system har den fordelen at de både skrives, lese og høres så forskjellig ut, at selv mange av oss som bruker det metriske systemet til vanlig, kan rote med dette med kW og kWh.

Selvsagt godt hjulpet av at vi, sannsynligvis pga "bedre begreper" språkmessig, har blitt opplært til de imperialistiske begrepene. Endres sikkert etterhvert, da jeg nå fikk bekreftet fra min datter at de bruker de metriske begrepene i skolen nå.

Er vel ikke lenge før de yngre generasjonene begynner å flire og spør "hva er det?" når vi "gamlisene" snakker om hestekrefter.  8)
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 23. juli 2023, klokken 16:51Begrepene fra det imerpialistiske system har den fordelen at de både skrives, lese og høres så forskjellig ut, at selv mange av oss som bruker det metriske systemet til vanlig, kan rote med dette med kW og kWh.
Dette har ingenting med imperialistiske system å gjøre. Det er snakk om engelsk eller fornorsket skrivemåte, men likevel en del av SI systemet. Det er bare en anne notasjon av Joule. En kWh = 1000Wh = 3600kJ. 1J=1Ws.

Edit: gjøre det litt klarere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 12:16Tror du misforsto. (men ja, jeg kunne nok lagt på en "t" noen steder)
Her ble det så mye feil at jeg like godt kommenterer alle. En og annen t er greit, men dette ble ett salig rot.

Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 12:1611kwt i èn time = 11kwt energi inn i batteriet, 11Kwt i 2 timer = 22kwt inn i batteriet.
Man lader med 11kW effekt i en time. Da får man 11kWh (eller kWt om du vil) med energi på batteriet. Merk liten k, stor W og liten h eller t.

Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 12:16Ser du på ladeprisene i dag så er det som er definert som "lynlading" altså ladere med effekt 100kwt-350+kwt priset fra 6,99-8,99kr/kwt. Denne prisen mener jeg bør ned til maks 5,99kr/kwt.
Som sagt, effekt er kW. Prisen er pr kWt.

Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 12:16Hurtiglading som for det meste er 50kwt er priset rundt 7,20-7,50kr/kw, denne bør ned til maks 4,99kr/kw.
Som sagt, 50kW, 4,99/kWh.

Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 12:16De tar altså betalt for effekten allerede ved at det ikke er samme Kwt pris om du lader 11kwt AC ladning, 50kwt DC eller 100-350kwt DC.
Effekt = kW, igjen.

Sitat fra: Egil S på søndag 23. juli 2023, klokken 12:16Dette med Porsche eksemplet skjønner jeg ikke.
Porschen lader med effekt =270kW. Om en noe kan du si 270kWt/t for å illustrere effekt over tid, men det er det samme som 270Kw i en time.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 23. juli 2023, klokken 19:39
Sitat fra: RJK på søndag 23. juli 2023, klokken 16:51Begrepene fra det imerpialistiske system har den fordelen at de både skrives, lese og høres så forskjellig ut, at selv mange av oss som bruker det metriske systemet til vanlig, kan rote med dette med kW og kWh.
Dette har ingenting med imperialistiske system å gjøre. Det er snakk om engelsk eller fornorsket skrivemåte, men likevel en del av SI systemet. Det er bare en anne notasjon av Joule. En kWh = 1000Wh = 3600kJ. 1J=1Ws.

Edit: gjøre det litt klarere.
Er du enig eller uenig i at det er lettere å skille effekten i hestekrefter=hp eller hk fra mengden=l (liter) eller gal for gallon i dette tilfellet, fra effekten kW og mengden kWh (effekt over en time=mengde energi)?

Det er ikke snakk om å konvertere W=watt over tid til J=Joules her, det er snakk om å blande kW og kWh når man prøver å snakke om prising av strøm til bilen.
Bosted Oslo

Egil S

Begrepene forstår vel de fleste om de ikke henger seg opp i deltaljer, men klart det er kjekt å kverulere.
Dette med store og små bokstaver har jo autokorrektur en tendens til å fikse etter grammatiske regler, med mindre man er fagmann så betyr det lite om man skriver KW/T, kw/t eller kW/t, folk flest forstår det.

kW er effekt uten en tidskonstant
kW/h(t) er kw over tid, hour eller time på norsk.

Ser du på effekt i kW over èn time har du et resultat i kilowattimer, så spørs det om du vil være norsk eller utenlandsk.

Et batteri har f.eks lagret 80kW/h eller kW/t, siden jeg er Norsk bruker jeg kW/t.
Det vil si at dette batteriet kan levere 80kW i èn time, eller 1kW i 80 timer.

En lader som leverer 11kW vil på èn time levere 11kW/t inn i batteriet, på 2 timer 22kW/t.
En lader som leverer 150kW i èn time leverer 150kW/t, slik at jeg kan lade opp en bil med 80kW/t batteri på ca 30 minutter.

Prisingen er jo allerede differensiert som jeg har sakt.
Det er dyrere pr kW/t ved høyere effekt (kW) når man ser på prisene i ladeappen allerede.
Det er dyrere å lade på en 150kW lader enn en 50kW lader og den er dyrere enn en 11kW lader.

Slik det er nå er det ennå billigere å lade ute på 11kW enn en fossilbil, men ikke på 50kW og høyere.

Så får jeg håpe jeg ikke skrev feil enhet noe sted eller feil størrelse på bokstaven slik at dette ble helt uforståelig  ;D
Håper alle hadde en god helg og ikke fikk sjelelige sår av denne tråden. ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA