Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av phaugneland, mandag 05. november 2012, klokken 10:47

« forrige - neste »

Olatho

Vi fikk aldri gjennomført noe her, da det ikke er noen beboere som har elbil, men jeg sjekket litt priser, og det ble ikke så fryktelig dyrt for hvert punkt, selv uten støtte. Mener vi kom fram til en pris på godt under 20 000 per ladepunkt.

Lurvine

Sitat fra: Olatho på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:53
Vi fikk aldri gjennomført noe her, da det ikke er noen beboere som har elbil, men jeg sjekket litt priser, og det ble ikke så fryktelig dyrt for hvert punkt, selv uten støtte. Mener vi kom fram til en pris på godt under 20 000 per ladepunkt.

Hva slags utstyr ville dere da montere? Type 2?
Hyundai Kona 2020 (Tsjekkisk) Blue ceramic aka Chrystal 💎
VW e-up (aka Snowflake)

Oslo

Olatho

Ja. Type2 uten kabel fra Salto var vel det mest aktuelle så vidt jeg husker.
Sjekka flere steder, og det er jo enda flere leverandører på banen nå, så det er sikkert mulig å finne en god og fleksibel og framtidsretta løsning.

maxmekker

Kanskje litt på grensen her nå, men vi gjorde ferdig vårt modell program for 2014 på el-bil ladere i dag. Type 2 mode3 stolper, både enkle og doble uttak. fra 3,7 til 22KW
Vi har laget en pdf med stolper og priser for borets lag o.l . Send meg en pm om det kan være av intr. så kan jeg sende deg pdf'n på mail Olatho.


Olatho

Som sagt, for oss er det ikke aktuelt før noen beboere etterlyser det, men Lurvine er muligens interessert.

el-snorre

Sitat fra: Lurvine på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:29


Har planer om å få opp en stikkontakt i vårt borettslag, men vi har faste plasser og er dermed ikke tilgjengelig for alle, kun min el-bil. Blir det da sånn at borettslaget ikke kan leie ut denne plassen til annet enn el-bil i 5 år (om jeg skulle flytte)?

Kommunen vil nok forvente at plassen frigjøres (om rokeres) til andre som har elbil dersom du flytter, frem for å gi støtte til nytt ladepunkt. Videre er det styret som må søke og ladepunktet forventes nok slik sett koblet til fellesmåler. Strømmåleren det er snakk om her er en seriemåler som måler strømtrekket på en eller flere ladepunkt og ikke den tradisjonelle strømmåleren.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

maxmekker

Sitat fra: Olatho på torsdag 20. februar 2014, klokken 22:46
Som sagt, for oss er det ikke aktuelt før noen beboere etterlyser det, men Lurvine er muligens interessert.

ahh, sorry, du skrev jo det litt opp, må få opp 'gluggan'  ::)

Griffel

Sitat fra: maxmekker på torsdag 20. februar 2014, klokken 22:42
Kanskje litt på grensen her nå, men vi gjorde ferdig vårt modell program for 2014 på el-bil ladere i dag. Type 2 mode3 stolper, både enkle og doble uttak. fra 3,7 til 22KW
Vi har laget en pdf med stolper og priser for borets lag o.l . Send meg en pm om det kan være av intr. så kan jeg sende deg pdf'n på mail Olatho.
Elmo har fortalt at 22kW stasjonene ikke kan brukes av e-Up og andre som har 16A kabler. Dette er ikke på en måte greit for private garasjer men ugreit på offentlige plasser og fellesgarasjer i borettestlag.

Jeg håper du kan bekrefte at dine 32A stasjoner for borettslag også har den nødvendige koding til å virke om noen trenger plassen for sin e-Up eller e-golf, eller en klasiker ønsker å bruke 16A Schuko adapter.

Dette gjelder forøvrig alle leverandører av ladestasjoner for "ikke private" plasser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Nå er det tid for din 4K.nde inlegg Griffel. 1, 5 inlegg hver dag. Respekt! Tid for en ny elbil. Hvem spanderer?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lurvine

Sitat fra: el-snorre på torsdag 20. februar 2014, klokken 23:05
Sitat fra: Lurvine på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:29


Har planer om å få opp en stikkontakt i vårt borettslag, men vi har faste plasser og er dermed ikke tilgjengelig for alle, kun min el-bil. Blir det da sånn at borettslaget ikke kan leie ut denne plassen til annet enn el-bil i 5 år (om jeg skulle flytte)?

Kommunen vil nok forvente at plassen frigjøres (om rokeres) til andre som har elbil dersom du flytter, frem for å gi støtte til nytt ladepunkt. Videre er det styret som må søke og ladepunktet forventes nok slik sett koblet til fellesmåler. Strømmåleren det er snakk om her er en seriemåler som måler strømtrekket på en eller flere ladepunkt og ikke den tradisjonelle strømmåleren.

Ser ikke at det kan være noe problem å ha den koblet direkte til strømmåler til elbileieren? Vi er et lite borettslag og dette er en billigere løsningen (som jeg har forstått det vert fall) og mer praktisk da elbileier betaler for bruken vedkommende har uten at noen andre trenger å involveres i det.
Hyundai Kona 2020 (Tsjekkisk) Blue ceramic aka Chrystal 💎
VW e-up (aka Snowflake)

Oslo

Olatho

Da begynner selvsagt denne saken å bli aktuell i vårt borettslag likevel.

Beklager om jeg bruker forumet til å prøve å rydde i eget hode, men jeg håper jo på noen supersmarte innspill, eller at det kan ha en viss nytte for andre også.

Problemet med sånne saker er jo i hvor stor grad man ønsker å planlegge for framtida, og ta større kostnader nå, for å totalt sett spare penger over tid. Det blir vel mye dyrere å legge opp ett og ett uttak ettersom forespørslene kommer, enn å gjøre hoveddelen av jobben i en omgang.

Akkurat nå er det muligens én plass som ønsker lading til elbil, og en annen som har etterspurt et stikk til batterilader og støvsuger.
Det enkleste er jo å bare sette opp en liten bunke (6-7 f.eks.) kombinerte blå industristikk og schuko på 16A-kurser på strategiske plasser rundt på veggene, og så be elbilister om å betale et par hundrelapper i måneden for "fri" lading, mens andre kan bruke stikkene etter behov.
Garasjen er varm nok, så motorvarmer er ikke noe issue, og jeg ser ikke helt hva andre ting folk kan finne på å koble til som trekker strøm over lang tid.

Muligens kan vi be elektriker trekke litt feitere kabel når han først gjør jobben, så vi kan bytte ut disse med 32A sikring og fjerne schukoen og evt. erstatte med en type 2 ladeboks senere hvis det behovet melder seg.

Men det er jo en vanskelig vurdering å bestemme hvor mye strøm vi bør trekke fra hovedtavla og ned til garasjen.  Og hvor mange kurser vi bør legge opp mulighet for der nede.
Hvis plutselig _alle_ 28 skal ha 32A har vi jo et problem uansett vil jeg tro.  Men samtidig er det kjipt å gjøre en middels stor jobb nå, bare for å se at den var for liten om et år eller to og vi må gjøre alt på nytt fordi vi _burde_ ha planlagt for 10 x 32A i stedet for 5 x 16A. 

Flere borettslag der ute som har bygget ut noe fornuftig nå?
Hvilke vurderinger gjorde dere og hva slags framtidsplaner la dere opp til?

svingen

Hei!
det med att folk skal bytte garasje hvis dem ikke har elbil og andre har osv,det kan du nok bare glemme....det vil nok garantert noe sette seg på bakbenna alt fra att dem må gå 5 meter mere enn att dem har en eller annen grunn så det er nok ikke noe lurt og basere seg på,da må det i isåfall opp på general forsamling og forankres i styreregler.

og ta høyde får fremtiden er alltid vansklig men syns TB sin forslag høres mest "logisk" ut att det blir lagt en meget tykk kabel,ukjent hvordan det er med 400v 3 fase på Carl Berner men hvis det er mulig bør naturlighvis det bli lagt opp.
så er det hver enkelt som har elbil eller andre ønsker og sette opp strøm i garasjen og "søke/informere" styre om att hun/han ønsker og få strøm til sin garasje og styre må da sette som krav att det må settes opp egen inviduel måler slik att strømmen er mulig og måle opp hvor mye som blir brukt så bør man se hvor mye strøm som Hafslund kan levere i området.

men siden det er 30 garasjer og alle skal ha 16a krever det 480a får og sette ting litt i perspektiv,sjansen får att alle skal lade samtidig er jo relativt lav,skal du ha mere enn 120a får du "stor forbruker" regning fra Hafslund så koster jo noen kr ekstra.

så min anbefaling er snakk med en "lokal" eletriker og få pris tilbud på og legge en så tykk som mulig strøm kabel til "sentrum" av garasjen og sette opp en sikring skap,han må da søke hafslund om det er lede kapasitet og om han får lov osv.
Spør og om og få tilbud om og få pris på pris på legge strøm til han/hun som vil ha strøm i garasjen.
Siden det er den enkelt som skal betale får og legge strøm til garasjen sin så må jo han/hun bestemme hvilken type kabel som skal legges osv,men jeg ville vært skeptisk til og gi ut mere enn 16a hvis det ikke er veldig bra kapasitet i nette,får dere kun 63a 220v fra hafslund så skal det ikke så mye til før det er "tømt" men er mulig i fremtiden og sette opp et sikring skap til slik att nye kan koble seg opp der.

Selv bor jeg en plass hvor det er 1 sikringskap og så har alle 13 garasjene strekt ut 2.5mm kabel og 16a sikring,kun jeg som har elbil men tror det er kun 63a "hovedsikring" så er det 3 til som får elbil så er det på "kanten"

Det har jo kommet "smart grid" systemer som gir deg aktuell strøm styrke ut fra hva som er ledig i nette men er sikkert noe som vil ha strøm i garasjen som ikke har elbil og.

Ikke lett sak det her men tror du kommer langt med og tilrette legge får en tykk kabel og sikring skap så får dem som har garasjene strekke siste meter selv.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mhal

Å bytte plass går kanskje greit hvis dei plassene som i utgangspunktet er minst ettertraktet blir tilrettelagt for El-bli.

el-snorre

En ikke aprilspøk som passer i denne tråden, er at Hordaland Fylkeskommune etter forslag fra Elbilforeningen snart er klar til å lansere stønadsordning for borettslag og sameier. Dette blir ganske likt Oslo Kommune sin ordning, men forutsetter at det etableres type2-punkt.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Olatho

Hvis det skal være tilpasset borettslag og sameier håper jeg reglene blir litt mer fleksible enn her i Oslo. Som de er nå er de mest tilpasset næringsdrivende.
Det vi trenger i borettslaget er støtte til å feks montere ladestolper med bruksregulering, uavhengig av den enkelte parkeringsplassen. Sånn at det kan monteres ladestasjon ved feks hver 4. parkeringsplass, men med rekkevidde så den dekker to plasser på hver side.
Det er mange år til alle plassene trenger ladestolper, men det er umulig å på forhånd vite akkurat hvilke plasser som vil trenge det om en måned eller et år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA