Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av phaugneland, mandag 05. november 2012, klokken 10:47

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Mhal på tirsdag 01. april 2014, klokken 07:55
Å bytte plass går kanskje greit hvis dei plassene som i utgangspunktet er minst ettertraktet blir tilrettelagt for El-bli.

Og hvis plassene med lading er litt dyrere
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

patjo

En stund siden der har vært aktivitet i dette innlegget, men jeg poster et svar allikevel!

Jeg er med i styret i et borettslag i Oslo og har fått ansvaret for å undersøke mulighetene rundt ladeplasser. Det er mye interessant å lese i dettte innlegget!

Er det noen som har noen erfaringer å dele i forhold til bruk av plasser? Jeg har sett for meg forskjellige måter å bruke plassene på. Vi har mye gateparkering i borettslaget og tenker kanskje å bruke plassene for at de som har elbiler kan kjøre å lade på plassene for så å kjøre tilbake å parkere i gaten. I forhold til betaling av plassene, finnes det en slags abonnementsløsning som gjør at man betaler for bruken man lader? Jeg tenker i forhold til at det sannsynligvis kommer til å være flere som bruker samme ladeplass og at det derfor vil bli vanskelig å lese av bruken per bil på én strømmåler over en gitt periode.

På forhånd takk!
Tesla Model S S85
Utlevert 30.09.14
P46771

Electrix

Ikke sats på at elbilene skal flyttes rundt. Hvis jeg skulle designet borettslagets parkering ville jeg gått for saktelading på de alle parkeringsplassene, og noen få kraftigere ladepunkt for de som matte trenge hurtigere opplading innimellom, disse plassene kan enten ha kortere parkeringstid eller betalingsparkering. Det er en kostnad, men ofte vil hele borettslaget ha nytte av dette. Det blir stadig flere elbiler og etterhvert kan man se på tilgang til lading på samme måte som tilgang til parkering. Det er også et gode for alle med mindre eksos rundt bygningene, spesielt om vinteren. Selv fossilbiler kan ha stor nytte at å bruke elektrisk motorvarmer på vinteren istedet for å stå på tomgang 15 min utenfor andres soveromsvindu.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

svingen

Er rimelig kjedelig/trasig og måtte flytte bilen siden de "små" elbilen ikke klarer og lade mere enn ca 3KW i timen og er man "tom" får strøm etter jobb og kommer hjemm og setter på lading kan det fort gå 6-9 timer før den er full,så kommer man hjemm 18 fra jobb og trenger 6 timer lading er det ikke moro og flytte bilen og i tilleg hvem vil lade da uansett? så ville nok eller satset på vanlig 16a på vanlig plasser og eventuelt noen 22KW punkter til hurtiglading til dem som trenger det,men må huske att vanlighvis er folk hjemm hverfall 10 timer før dem reiser på jobb og da kan man kort si att man kan kjøre 15 mil før det er "tomt" og det dekker de fleste behov.

så er spørsmålet hvordan man skal ta betalt,ville sagt 200 kr i mnd jeg får strømmen så får styre velge hvordan pengen skal tjenest inn igjen på strøm uttaket om det er og sette opp kostaden til 350 kr mnd dvs "tjene" kanskje 200 kr mnd og "nedbetalt" ladepunktene i løp av 2-3 år periode

koster fort en 8 tusen får ladepunkt med vanlig stikk kontakt dvs 2 uttak da har man med strøm avlesing som styre kan lese av og følge litt med hvordan ting utvikler seg.

eventuelt kan man sette opp Typ2 som ikke vil kreve noe vedlikhold og er "fremtiden" bililgere kabel hvis dem blir sjelt og generelt bedre,men koster det fort over 20 tusen.

Personlig ville jeg kjøpte type 2 7.4kw hvis det er kapasitet til det med tanke på strøm og med 2 stk type2 uttak og sagt skal man ha strøm til elbilen koster det 350 kr i mnd men det kan bli juster ved behov. det tar da lang tid før prosjektet går i 0 pga det er nok ikke så mye man tjener per mnd men det kan stå der i 20 år uten att det blir noen feil/mangler osv

legger mde Garo sin pris liste som døme men er mange andre og som selger det her :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

PST

Legger ved noen gode veiledere fra det offentlige om elbil ladding. I elbil-veilederen er det et forslag på vedtekter for borettslag.

RaBalder

Sitat fra: Electrix på fredag 13. juni 2014, klokken 15:16
Ikke sats på at elbilene skal flyttes rundt. Hvis jeg skulle designet borettslagets parkering ville jeg gått for saktelading på de alle parkeringsplassene, og noen få kraftigere ladepunkt for de som matte trenge hurtigere opplading innimellom, disse plassene kan enten ha kortere parkeringstid eller betalingsparkering. Det er en kostnad, men ofte vil hele borettslaget ha nytte av dette. Det blir stadig flere elbiler og etterhvert kan man se på tilgang til lading på samme måte som tilgang til parkering. Det er også et gode for alle med mindre eksos rundt bygningene, spesielt om vinteren. Selv fossilbiler kan ha stor nytte at å bruke elektrisk motorvarmer på vinteren istedet for å stå på tomgang 15 min utenfor andres soveromsvindu.

Denne er jeg veldig enig i. Har parkeringsplass i fellesgarasje i borettslag. Og jeg vil heller ha lav fart på min egen plass enn stor fart på noen få plasser som man kan bruke ved behov.

  • Kommer hjem og parkerer på min plass
  • Plugger i

Dette holder for de fleste. Og gjør elbil veldig enkelt.

  • Ingen flytting før og etter lading
  • Ingen krangling om de felles plassene med lading

En strømkontakt på hver parkeringsplass med 10-13-16A vil oppfylle en minimums-løsning. Og fungerer nok for de fleste av elbilistene til daglig.


Så kan det være at noen trenger noe mer effekt daglig.
Og noen kan trenge noe mer effekt av og til.

Kanskje bør infrastruktur utover en minimumsløsning til en parkeringsplass bekostes helt eller delvis av brukeren. Da vil ikke installasjonen være større enn behovet.

patjo

Takk for mange gode tilbakemeldinger. Skal ta de videre til styret!
Tesla Model S S85
Utlevert 30.09.14
P46771

Reodor

Vet jo ikke hvor stort borettslaget er, men jeg tror jeg ville foreslått;

1. Standard lading for beboerne, 10-16 A per plass.
Gjerne med mulighet for utsatt ladestart/timer slik at man kan utsette ladestart og være fulladet på morgenen.
Dette vill redusere makstrekket og prisen for installasjonen da ikke all lading starter på ettermiddag/kveld.

2. Noen gjesteplasser med standard lading, 10-16 A per plass.

3. Ett eller noen få plasser med høyere effekt med begrenset parkeringstid.

Det er greit å kunne få besøk uten at de må overnatte for å lade..

Dette er ikke noe minimumsforslag men burde dekke behovet for lang tid fremover..
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

PST

En ting som borettslag må ta hensyn til er at lade-punktene vil være tilknyttet felles el.anlegg. Dette felles el.anlegg er underlagt lov om internkontroll som andre bedrifter. Det betyr at siden bruker ikke nødvendigvis er eier, har eier ansvar om å ha et system for ettersyn og vedlikehold av el.anlegget. Jeg mener at det betyr at samme regler for offentlige lade-punkter gjelder. At noen (vaktmester) har ukentlig kontroll av lade-stasjonen for skader og feilbruk.

cra

Det viktigste steget du/dere gjør er å innta en positiv holdning til å få på plass lademuligheter. På sikt vil dere ha igjen for det; leilighetene i et borettslag som har lade mulighet vil være mer attraktive enn leiligheter som ikke har det.

Ellers er det mange gode forslag til løsninger her, og jeg må si meg enig i at det viktigste er tilgang til langvarig lading "hele tida". Det er slik jeg har hatt det hjemme i ti år nå, og det har fungert med både Think, Leaf og Tesla. Jeg har nå ordnet meg slik at jeg har litt mer enn standard-lading til Tesla'en, men har så langt bare hat "bruk for det" en gang. Å ha en slik plass eller to tilgjengelig for besøkende så de ikke må overnatte for å komme seg hjem er et veldig godt poeng.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kjbu

Hva med å legge det inn i felles-husleien, på lik linje med oppvarming, bredbånd, TV ?

Det er urettferdig uansett. Noen fyrer for kråka med vinduer åpne, de andre er med på spleise på dette.
Noen bruker internett veldig mye, de andre er med på å betale for dette.
Noen ser på veldig mange TV-kanaler, de andre betaler for dette.

Ved å legge det i husleien, spares kostnader/arbeid i administrasjon av et "leiesystem". Samt at det oppfordrer til flere el-biler i sameiet siden man får "gratis" strøm.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Olatho

Vårt borettslag har ca 30 parkeringplasser, alle er eid av enkelt-beboere (ingen felles-plasser, gjesteplasser ell.). 
I dag er det ingen stikkontakter i hele garasjen, så situasjonen er litt miserabel.

Etter mye fundering fram og tilbake tror jeg vi kommer til å ramle ned på ca følgende løsning:

* Vi kommer til å kreve at elbiler skal lades med ladestasjon.
-  Hovedgrunnen til dette er at det vil gi bedre nattesøvn til de som er skeptiske til elbiler i utgangspunktet.  Men det gir også en større fleksibilitet og mulighet til å styre strømforbruket så vi ikke behøver å ha N x 16A tilgjengelig i underforedlingen for å tilby N personer stikkontakt og lademulighet.

* Så kommer vi til å tilby ikke-elbileiere en mulighet til å få en schuko ved plassen sin. 
- Disse vil kun bli sporadisk brukt til evt. batterilader, støvsuger osv.  Her tenker jeg at vi kan fordele ganske mange stikk på hver 16A, da disse ikke vil brukes ofte eller veldig lenge av gangen.


Siden det ikke er tilgjengelig strøm i garasjen i dag blir det trolig en ganske høy investering for borettslaget, med foreløpig minimal etterspørsel.  Vi må ha ny framføring fra hovedtavle, ny underfordeler, og kabling videre fram til plassene.
Det betyr at vi er avhengig av "goodwill" fra beboerne som ikke ser behovet, og at de ikke føler at de blir belastet "store" ekstra kostnader for noe de ikke har noen nytte av.  Å ha det som en del av husleia er nok i alle fall i første omgang uaktuelt, da det bare er noen veldig få som får nytte av det.  Hvis vi kommer i en situasjon der alle, eller i alle fall det store flertall av plassene, får ladeplass vil vi jo evt. kunne gjøre en endring på pris-strukturen.

For elbil-eiere vil det bli en installasjonskost for montering av ladestasjon - litt avhengig av pristilbudet vi forhåpentligvis snart får, og sannsynligvis en pris på ca 300/mnd som dekker nedskrivninger og forbruk.

For de som bare trenger en schuko vil det også bli en liten installasjonskost, og en månedspris på f.eks. 100,- for "fri bruk" av strøm.  Men disse vil vi altså ikke tillate at brukes til lading av elbil.

Jeg tror dette vil være en god balanse av et rimelig tilbud på strøm til de som ønsker det, samtidig som ingen av de andre beboerne kan hevde at de blir forfordelt - og i tillegg at borettslaget i løpet av rimelig tid får dekke inn igjen investeringskostnadene.

Electrix

Et annet enkelt og rettferdig alternativ der man har dedikerte parkeringsplasser I nærheten av leiligheten er å rett og slett bare trekke en kabel fra hver leilighets sikringsskap og ut til leilighetens parkeringsplass. Dette kan nok I mange tilfeller være vel så rimelig og det er ikke behov for komplisert betalingsløsning etc. Normalt vil det holde fint med en 10A kurs, og så kan man heller ha noen kraftigere ladepunkt tiljgengelig mot betaling om det er behov.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bruisepristine

#43
I vårt borettslag har alle faste p-plasser i kjelleren. Ønsker noen lademulighet er det tillatt, for egen regning, å legge opp inntil 16A fra egen kurs i eget sikringsskap. Jeg synes dette er en rimelig og bra løsning. Har man behov for rask lading får man gjøre dette på hurtigladestasjoner.

Av 54 plasser er det i dag 2 elbiler i borettslaget, en i-miev og en tesla, begge har 16A lading.
i-MiEV 2013
MG4 2023

Knotten

Sitat fra: bruisepristine på mandag 16. juni 2014, klokken 12:07
I vårt borettslag har alle faste p-plasser i kjelleren. Ønsker noen lademulighet er det tillatt, for egen regning, å legge opp inntil 16A fra egen kurs i eget sikringsskap. Jeg synes dette er en rimelig og bra løsning. Har man behov for rask lading får man gjøre dette på hurtigladestasjoner.

Av 54 plasser er det i dag 2 elbiler i borettslaget, en i-miev og en tesla, begge har 16A lading.

Det er 35 år siden jeg bodde i blokk, men at x antall beboere skal gå med like mange utlegg fra egne sikringsskap (kanskje i 14 etasje..) virker rart, er det ikke framdeles slik at sikringsskapet befinner seg i leiligheten eller er det jeg som (nok en gang) ikke har fulgt med i timen?  :P

Et eget sikringsskap i garasjeanlegget med en 16A kurs til hver interesserte elbileier, med hver sin enkle kilowattimemåler er kanskje en måte? Det trenger ikke å koste allverden..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA