Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av phaugneland, mandag 05. november 2012, klokken 10:47

« forrige - neste »

phaugneland

Elbilforeningen har startet opp et prosjekt hvor vi skal lage en veileder for borettslag som ønsker å etablere ladeplasser for elbil. Vi trenger innspill fra elbilister som både har opplevd problemer i samtaler med styret og de som har lykkes. Hvilke problemer er vanligst og hva er løsningene i forhold til etablering og drift? Sjekk også egen nettside for prosjektet på: www.elbil.no/prosjekter/borettslag.

Kom gjerne med deres innspill på:


  • Argumenter for hvorfor borettslag og sameier bør tilby ladeplass til elbiler.
  • Hvem skal betale for etablering og strømforbruk?
  • Ulike betalingsløsninger.
  • Hvilke løsninger har eksisterende borettslag valgt, og hvordan fungerer det?
  • Støtteordninger i kommunene.
  • Andre viktige problemstillinger?
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

elektrolux

Dette er en ukjent verden for meg, men det jeg har lest og hørt fra disse styrene viser skremmende liten forståelse for at beboerene trenger en rimelig ladeløsning.

Elbiler er fremtiden uansett hva slike styrer måtte mene, og på lik linje med stell og vedlikehoild av bygget forøvrig bør utgifter til montering av ladepunkter regnes inn som en del av fellesutgiftene.

I sitt enkleste format, kan en montere et nytt sikring/fordelingskap, med egen måler, og dele strømutgiftene på antall Elbiler som bor der. En bør tenke framover og tilrettelegge for en litt mer avansert fordeling av utgiftene der en bruker bimålere videre til hvert enkelt ladepunkt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Jeg deltok på styremøte i borettslaget mitt i går, for å diskutere ladeplasser. (Jeg har utsatt kjøp av elbil inntil videre, men om jeg ikke er den første som kjøper elbil, så er noen andre det.)

Det virker som løsningen vi går for er å installere 5 ladepunkter i den felles garasjekjelleren på ca 40 plasser, med uttak på 32A enfase Mennekes. En eventuell EVSE må så tilkobles dette uttaket. Dette er i så fall en ganske god oppgradering fra dagens tilstand, der ca 5 plasser deler en kurs på 16A.

Vi diskuterte også betalingsløsninger, og for selve installasjonen virker det som det går mot at borettslaget betaler, men når det kommer noen som vil ha bruksrett på ett av punktene, så må de betale for en femtedel av kostnaden ved oppkobling fra sikringskapet, og borettslaget dekker eventuelle kostnader utover dette. Dette er ikke urimelig - det burde være en del billigere enn å koble opp en enebolig når man tar 5 punkter på en gang.

Betaling for strøm ble diskutert, men vi nådde ikke noen enighet. Vi vurderer en måler per kurs, eller en fast avgift på 300 kr/mnd for fri bruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 17. januar 2013, klokken 09:09
Det virker som løsningen vi går for er å installere 5 ladepunkter i den felles garasjekjelleren på ca 40 plasser, med uttak på 32A enfase Mennekes. En eventuell EVSE må så tilkobles dette uttaket.

Høres ut som en god løsning, men strengt tatt kobler man ikke en EVSE til et Mennekes-uttak. EVSEn er innebygd i boksen med Mennekes-uttaket. Fra Mennekes-uttaket og til bilen bruker man bare en enkel kabel, uten kladd av noe slag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2013, klokken 13:17
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 17. januar 2013, klokken 09:09
Det virker som løsningen vi går for er å installere 5 ladepunkter i den felles garasjekjelleren på ca 40 plasser, med uttak på 32A enfase Mennekes. En eventuell EVSE må så tilkobles dette uttaket.

Høres ut som en god løsning, men strengt tatt kobler man ikke en EVSE til et Mennekes-uttak. EVSEn er innebygd i boksen med Mennekes-uttaket. Fra Mennekes-uttaket og til bilen bruker man bare en enkel kabel, uten kladd av noe slag.
Vi tenkte vel egentlig å bare sette opp noen av disse: Mennekes 32A enfase, og så får man koble til en eventuell EVSE selv. Hva tenker du vi bør gjøre?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:27
Vi tenkte vel egentlig å bare sette opp noen av disse: Mennekes 32A enfase, og så får man koble til en eventuell EVSE selv. Hva tenker du vi bør gjøre?

Ok, skjønner. Det der er en 32A CEE-kontakt. Også Mennekes produserer slike, men de kalles ikke Mennekes-stikk på folkemunne slik som Mode 3 type 2 kontakten gjør. Jeg trodde dere skulle sette opp noe ala disse, i 32A utgave:

http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

De kan brukes av absolutt alle nyere elbiler men koster selvfølgelig mer enn et enkelt CEE-stikk.



Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

Vi har så vidt begynt å diskutere å sette opp noen ladestasjoner i vår fellesgarasje, og jeg tar gjerne noen innspill dersom noen har noe lurt å komme med.  Jeg har lest infoen fra Oslo kommune og elbilforeningen, men vil gjerne også høre litt fra folk som har gjort dette allerede (eller som har tenkt på det, men ikke gjennomført det), og har noen praktiske erfaringer.

Vår situasjon er som følger:
- Oslo kommune (ved Carl Berners plass)
- Ca 40 boenheter men bare ca 30 parkeringsplasser.
- Alle parkeringsplassene er eid av enkeltbeboere (dvs. de følger ikke leilighetene, og de er ikke eid av borettslaget, men man må så vidt jeg vet bo i borettslaget for å kunne eie parkeringsplass).
- Ingen beboere har så vidt meg bekjent elbil i dag.

Vi har likevel diskutert dette i styret, da vi ønsker å være føre var, og det uansett vil gjøres en del andre arbeider i garasjen i løpet av det kommende året, så det muligens vil bli behov for å gjøre noe med det elektriske der nede uansett.

Hva endte dere med å gjøre, Espen? Og hvordan har dette fungert?

Jeg har sjekket med Oslo kommune og deres støtteordning er i og for seg fin, men den krever at man reserverer et antall plasser til elbil i minst 5 år.  Det er jo ikke mulig hos oss, ettersom det er vanskelig å bestemme at enkelte beboere MÅ kjøpe elbil, og vi heller ikke har kontroll på om folk flytter inn og ut, eller selger garasjeplassen sin til andre beboere osv.
Det er selvsagt mulig å stokke om på hvem som har hvilken plass, med litt godvilje fra eierne, men ettersom ingen har elbil i dag kan jeg ikke se for meg at noen av dem vil akseptere å ikke ha garasjeplass (eller selge den tilbake til borettslaget) for at vi skal kunne reservere den til elbil.

Så første spørsmål blir da - jeg antar at vi ikke er de eneste som har organisert parkeringsanlegget på denne måten.  Finnes det andre måter å komme seg rundt dette regelverket, så vi likevel kan komme inn under en støtteordning?


Andre spørsmål er litt mer praktisk orientert.  Hvis vi nå går inn for dette, så må vi jo sette opp et antall ladestasjoner.  Det første jeg da er usikker på er plasseringen av disse.  Ved første befaring vurderte jeg å plassere ladestasjoner litt jevnt utover i garasjen, 2-3 på hver vegg (totalt ser jeg for meg 4-6 stykker i første omgang).  Tanken var at selv om ikke eieren av akkurat den plassen der ladestasjonen står har en elbil, så vil et større antall av plassene være innenfor "dekningsområdet" til en ladestasjon (lengden på ladekablene er jo litt avgjørende her). 
Men så slo det meg at det kanskje er billigere og mer effektivt ved installasjonen å samle alle ladestasjonene i ett område, og så heller ta jobben med å bytte hvem som eier hvilken parkeringsplass hvis/når det blir behov for det.
Noen som har noen tanker rundt det å gjøre sånne bytter?  Setter eierne seg ofte på bakbeina, eller aksepterer de fleste at en parkeringsplass er en parkeringsplass?   Hvordan ville dere ha gjort det i deres borettslag?


Så gjelder det betaling osv.  Det blir helt klart dyrere å sette opp en skikkelige ladestasjon enn å bare hive opp noen blå industristikk rundt omkring.  Fordelen med ladestasjoner er jo både at de er tilpasset oppgaven, og at det finnes utgaver man kan låse på forskjellig vis.  Et annet spørsmål er om hver lader skal ha sin egen strømmåler, og at brukerne betaler for forbruk, eller en fast avgift.  Hvis vi skal ta betalt for bruken, uansett modell, så mistenker jeg at det kommer et krav om at løsningen må kunne låses så ikke det kommer beskyldninger om at noen "stjeler" strøm.

Vurderingen blir altså noe sånt som:
* Industristikk
+ Billig
+ Fleksibelt (kan også brukes til andre ting enn elbiler, f.eks. motorvarmere osv)
- Vanskelig å kontrollere bruk

* Ladestasjon
+ Bedre tilpasset elbiler
+ Kan måle forbruk
+ Kan låses
- Dyrere i innkjøp og installasjon


Det enkleste er altså å bare sette opp noen stikkontakter, lukke øynene og la det stå til.  Det vil koste borettslaget noen tusen i elektrikerarbeid, og kanskje noen kroner i økt strømforbruk i året, men vi slipper administrasjon osv.

Jeg kan fort se for meg at eiere av fossilbiler vil mene det er urettferdig hvis elbiler skal få gratis lading av borettslaget når de ikke får gratis drivstoff til sine biler.
Er det da verdt å påta oss de sktra kostnadene for å gjøre dette "skikkelig"? Kjøpe inn låsbare ladestasjoner, lage utleieavtaler, kreve inn leie osv, eller blir kostnadene ved dette høyere enn det vi kan ta inn igjen fra brukerne?
Hva slags erfaringer har andre borettslag med dette? Og aksepterer brukere en fastpris som både skal dekke installasjonsjobben OG forbruket (dvs. mindre administrasjon for borettslaget), eller kommer det veldig fort klager og ønsker om betaling for forbruk? 
Hva slags nedskrivningstid har dere evt. regna med i månedsleia? Vil tro interessen for dette er omvendt proporsjonal med månedprisen, så forskjellen på 200,-/mnd og 1000,-/mnd er vel avgjørende for om noen i det heletatt ønsker en sånn lademulighet...

Dere kan selvsagt ikke svare for akkurat våre beboere, men jeg tror ikke de er verken spesielt særere eller mer fleksible og rasjonelle enn andre, så andres erfaringer er nyttig å ha med i prosessen videre.


jkirkebo

Sitat fra: Olatho på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:40
Jeg kan fort se for meg at eiere av fossilbiler vil mene det er urettferdig hvis elbiler skal få gratis lading av borettslaget når de ikke får gratis drivstoff til sine biler.

Sett opp låsbare ladebokser på veggene ala de som Garo leverer, men med en egen felles nøkkel (ikke standard ladenøkkelen). Del ut nøkler til alle som betaler en årsavgift på f.eks 2000 kroner for strøm.

Bruk bokser med Type 2 uttak, slik at ikke andre (som ikke betaler) dirker dem opp for å bruke motorvarmer eller lignende. Dessuten bør sikkerheten ivaretas i en parkeringsgarasje. Vurder også om det er strøm nok til å legge opp til 1x32A i disse da fremtidige Tesla-eiere nok vil sette stor pris på det. Evt. 25A eller 20A om 32A blir litt mye. Type 2 uttakene styrer uansett hvor mye bilen kan trekke.

Om dere ikke har en felles stikkontakt for støvsuging og lignende ville jeg satt opp en slik. Koble den til en tidsbryter som gir strøm i 15 minutter når den trykkes på. Da blir ingen fristet til å bruke denne til lading eller annet som trekker mye strøm over tid.

Løsning på parkeringsplassproblematikken har jeg ikke. Et alternativ er å bare trekke frem nok strøm til parkeringskjelleren og ikke montere ladebokser foreløpig. Dere kan da informere beboerne om at de trygt kan kjøpe elbil og deretter montere ladebokser ved behov. Men støtteordning blir det nok verre med da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Muligens argumentet er tynt, men elbilene soter ikke ned garasjen med påfølgende kostnader til vasking.  Gjør også oppmerksom på at mulighet for lading av elbil vil være et stort pluss ved salg av leiligheter. Kanskje ikke i år, kanskje ikke til neste år, men kjøpere kommer til å spørre etter dette når de skal vurdere boligkjøp.

Se bare hvor aktuelt det er å kjøpe en bolig som ikke har mulighet for bredbånd/fiber. Dette har så å si alle i dag, så det er ikke noe stort pluss å ha dette på lista over fasiliteter, men det trekker voldsomt ned å IKKE ha det. Kontakter for lading er foreløpig såpass "sjeldent" at det er et pluss. På sikt vil det gå over til å være et stort minus å ikke tilby det.

Økonomisk sett kan det jo gjøres slik at de som vil ha mulighet for lading betaler en "fast leie" på kr X i året for å ha mulighet for å ta ut strøm på sin P-plass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TB

Legge til rette for straum i kjeller - slik at eg er enkelt og føre fram dei siste meter er ein god og framtidsretta løysing.
Sett frå eit administrasjons synspunkt er fast betaling det enkle. Men, enkle kWh målarar har liten kostnad, og fleire ladepunkt kan bli levert med dette innbygd.
Det er dermed mulig og ha fast kostnad, men t.d. avrekning 1 - 2 gonger pr år - der den faste kostnad blir justert i hht forbruk.

Så lenge plassane er eigd av den enkelte blir det neppe enkelt og søke støtte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lurvine

Sitat fra: Olatho på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:40

Jeg har sjekket med Oslo kommune og deres støtteordning er i og for seg fin, men den krever at man reserverer et antall plasser til elbil i minst 5 år.  Det er jo ikke mulig hos oss, ettersom det er vanskelig å bestemme at enkelte beboere MÅ kjøpe elbil, og vi heller ikke har kontroll på om folk flytter inn og ut, eller selger garasjeplassen sin til andre beboere osv.
Det er selvsagt mulig å stokke om på hvem som har hvilken plass, med litt godvilje fra eierne, men ettersom ingen har elbil i dag kan jeg ikke se for meg at noen av dem vil akseptere å ikke ha garasjeplass (eller selge den tilbake til borettslaget) for at vi skal kunne reservere den til elbil.

Så første spørsmål blir da - jeg antar at vi ikke er de eneste som har organisert parkeringsanlegget på denne måten.  Finnes det andre måter å komme seg rundt dette regelverket, så vi likevel kan komme inn under en støtteordning?


Har planer om å få opp en stikkontakt i vårt borettslag, men vi har faste plasser og er dermed ikke tilgjengelig for alle, kun min el-bil. Blir det da sånn at borettslaget ikke kan leie ut denne plassen til annet enn el-bil i 5 år (om jeg skulle flytte)?
Hyundai Kona 2020 (Tsjekkisk) Blue ceramic aka Chrystal 💎
VW e-up (aka Snowflake)

Oslo

Olatho

Bare hvis dere får støtte fra Oslo kommune.
Hvis dere finansierer det selv kan dere selvsagt gjøre akkurat som dere vil.

Lurvine

#12
Sitat fra: Olatho på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:32
Bare hvis dere får støtte fra Oslo kommune.
Hvis dere finansierer det selv kan dere selvsagt gjøre akkurat som dere vil.

ja, mente hvis jeg søker støtte :)

Jeg ser også at det kreves at den har strømmåler, men det holder vel at den kobles til min egen strømmåler? Siden jeg skal bruke ladeplassen.
Hyundai Kona 2020 (Tsjekkisk) Blue ceramic aka Chrystal 💎
VW e-up (aka Snowflake)

Oslo

Olatho

Ja.
Hvis dere søker støtte må plassen reserveres elbil i fem år. Men det behøver ikke åpnes for at "offentligheten" kan lade der. Det kan altså godt være en plass som kun du har tilgang til. Men hvis du skulle flytte, eller selge bilen, eller bare låne en annen (ikke-el)bil midlertidig, kan ikke plassen benyttes til annet enn elbiler.
Nå tviler jeg på at kommunen baner seg vei inn i private garasjer for å sjekke dette, men jeg vil uansett oppfordre folk til å følge reglene, da det at kommunen overhodet har en sånn støtteordning er supert, og hvis den blir misbrukt er sjansen større for at de kutter den helt.

Lurvine

Sitat fra: Olatho på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:41
Ja.
Hvis dere søker støtte må plassen reserveres elbil i fem år. Men det behøver ikke åpnes for at "offentligheten" kan lade der. Det kan altså godt være en plass som kun du har tilgang til. Men hvis du skulle flytte, eller selge bilen, eller bare låne en annen (ikke-el)bil midlertidig, kan ikke plassen benyttes til annet enn elbiler.
Nå tviler jeg på at kommunen baner seg vei inn i private garasjer for å sjekke dette, men jeg vil uansett oppfordre folk til å følge reglene, da det at kommunen overhodet har en sånn støtteordning er supert, og hvis den blir misbrukt er sjansen større for at de kutter den helt.

Helt enig. Nå er nok jeg el-bileier for lang tid, så ikke noe problem for meg. Spørs bare hva styret mener :) Men med dagens satsing på el-bil burde det ikke bli noe problem :)
Hyundai Kona 2020 (Tsjekkisk) Blue ceramic aka Chrystal 💎
VW e-up (aka Snowflake)

Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA