Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av phaugneland, mandag 05. november 2012, klokken 10:47

« forrige - neste »

elektrolux

#120
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 07:25
Forslår at dere oppgrader anlegget til 16 A kurser, i alle fall for de som har el/hybrid, setter en målet på strøm inn i garasjen og fordeler kostnader etter en nøkkel dere blir enige om

Tanken er god, men ikke kompatibel med dagens reelle situasjon:

NEK400 krever faktor 1 på slike uttak, altså 160A forandstående sikring på en slik kurs til kun 10 stikk. Stikkene må også være av Cee typen for å få lov å bruke 16A sikring, og da vil brukerne måtte bruke overgang til egen mode 2 ladekabel. Ladekapasiteten for 10 biler på et slikt anlegg vil på 10t ( typisk natt og typisk 10A original ladekabel ) være 1000Ahr x 230V = 2300 kWt.

Samme hovedsikring har kapasitet på 3680 kW, noe som via et lastfordelings system fint hadde holdt for at inntil 20 P plasser kunne fått hvert sitt ladeuttak med inntil 7,4 kW ladekapasitet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 07:25
Enig. Min bil (BMW i3) vil ikke lade en gang når jeg setter ladeboksen på 6A uten at jeg mekker på innstillinger i bilen.

Det er ikke bra, da må det være noe feil. Om bilen fungerer slik vil du kunne få problemer med å lade på enkelte lastbalanserte anlegg, der pilotsignalet innimellom kan gå ned til 6A om mange lader samtidig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trine2

Takker for svar så langt!

Ser for meg at samtlige motorvarmeruttak bygges til minimum 10 amp, og at det settes opp en form får måler på hver plass/til hver bil, kursene som blir brukt kan ha regulering slik at sikringen ikke går, om jeg har forstått dette riktig. Dersom eksisterende nett takler høyere amper setter vi inn dette.

Aner ikke hva dette vil koste men om vi skal ha differensiert betaling så vil slike mer teknisk gode løsninger trolig koste mer enn en simpel måler på hver plass. Noen vil bruke strøm for under kr. 100 pr. mnd, mens andre kanskje kr 700,-. Det blir ikke riktig å ta betalt for snittet.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 10:25
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 07:25
Enig. Min bil (BMW i3) vil ikke lade en gang når jeg setter ladeboksen på 6A uten at jeg mekker på innstillinger i bilen.

Det er ikke bra, da må det være noe feil. Om bilen fungerer slik vil du kunne få problemer med å lade på enkelte lastbalanserte anlegg, der pilotsignalet innimellom kan gå ned til 6A om mange lader samtidig.

Siden du sa det så testet jeg i dag og da virket det med standard innstilling i bilen. Vet ikke helt hva som gjorde at den ikke ville sist men da sa den noe om for lav strømstyrke og siden har jeg ikke teste det da det ikke har vært en aktuell innstilling hos meg. Nå virker det i alle fall  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TB

#124
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 07:25
Forslår at dere oppgrader anlegget til 16 A kurser, i alle fall for de som har el/hybrid, setter en målet på strøm inn i garasjen og fordeler kostnader etter en nøkkel dere blir enige om mellom de som bare har motorvarmer, hybrid og elbil. Og når det gjelder strøm og motorvarmer så trekker en slik med kupevarmer ca 1kWh. Det blir 24kWh i døgnet det - minst det dobbelte av hva du vil bruke på å lade din bil hvis du lader daglig.

Motorvarmer som varmer motor er typisk 500 -700 W. Gir enklere start og mindre utslepp då motor er raskere varm. Ved å bruke ur er 2-3 timar er nok, dvs 1,5 kWh pr døgn. Står den kobla til heile tida vil det gå ca 6 kWh på 12 timer.

Kupévarmer som varmer lufta i bilen er typisk 900 -1300 W. Har ein komfort effekt, men gir ikkje enklere start eller mindre utslepp. Samme her, bruk av ur gjer at totalt forbruk ikkje er så stort. Ved å la kupévarmer står på når det er snøvær blir det ofte svært mykje is på bilen som kan være tidkrevende å få vekk.

Ved bruk av både og blir det opp til 2000 W, dvs 10A sikring.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Griffel

#125
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 08:14
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 07:25
Forslår at dere oppgrader anlegget til 16 A kurser, i alle fall for de som har el/hybrid, setter en målet på strøm inn i garasjen og fordeler kostnader etter en nøkkel dere blir enige om

Tanken er god, men ikke kompatibel med dagens reelle situasjon:

NEK400 krever faktor 1 på slike uttak, altså 160A forandstående sikring på en slik kurs til kun 10 stikk. Stikkene må også være av Cee typen for å få lov å bruke 16A sikring, og da vil brukerne måtte bruke overgang til egen mode 2 ladekabel. Ladekapasiteten for 10 biler på et slikt anlegg vil på 10t ( typisk natt og typisk 10A original ladekabel ) være 1000Ahr x 230V = 2300 kWt 230kWh.

Samme hovedsikring har kapasitet på 3680kW36,8kW, noe som via et lastfordelings system fint hadde holdt for at inntil 20 P plasser kunne fått hvert sitt ladeuttak med inntil 7,4 kW ladekapasitet, og ned til 1,8kW avhengig av hvor mange som lader samtidig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#126
Sitat fra: Trine2 på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 11:54
kursene som blir brukt kan ha regulering slik at sikringen ikke går, om jeg har forstått dette riktig.
Da er du over på ladestasjoner med lastbalansering om en tenker på nett og hovedsikring, eller ladestasjoner konfigurert med ladestrøm under 10A om en tenker på kurssikringen. (Altså om hovedsikring nett tillater 10A som samtidig belastning på alle uttak).
Uansett en eller annen type mode 3 ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA