Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bom stopp for elbilsalget: – Kollaps og slutten for elbiler?

Startet av Arthur Morgan, onsdag 01. mars 2023, klokken 21:21

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Sitat fra: Elektro12 på fredag 03. mars 2023, klokken 18:59
Sjokkerende at det er fall i salget over nyttår når de solgte som gale mot nyttår og så kom det avgifter oppå.

Hadde heller vært en sjokknyhet om salget hadde holdt seg. Spes med stigende renter.


Nå snakkes det om hastemøte i eu kommisjonen, der det diskuteres hardt og lenge om og utsette 2035 frist med tanke på salg av nye fossilbiler,
så ser mørkt ut med tanke på de som håpte på det, jeg visste dette kom da det er alt for tidlig med og fase ut bensin/diesel biler.



Svk

Hvor skal folk lade? Er mange som bor i blokk uten lade mulighet.
Er dyrt å lade andre steder enn hjemme.
Jeg har bare 1 fas og 230V hjemme.Går fryktelig sent å lade.
Vi trenger miljøvennlige fossiler i minst 30år til.
Bruker jo ikke mye bensin en corolla hybrid

vinterdekk

Sitat fra: Svk på lørdag 04. mars 2023, klokken 08:08
Hvor skal folk lade? Er mange som bor i blokk uten lade mulighet.
Er dyrt å lade andre steder enn hjemme.
Jeg har bare 1 fas og 230V hjemme.Går fryktelig sent å lade.
Vi trenger miljøvennlige fossiler i minst 30år til.
Bruker jo ikke mye bensin en corolla hybrid

Jeg tenker det ikke tar tredve år for å løse ladeproblemet. Framtidens elbiler lader nok kjappere og tåler jevnlig hurtiglading bedre. Lademulighet hos arbeidsgiver og på offentlige bygg kan løse mye. Har man fast parkeringsplass i borettslag så har man nå sterke rettigheter for tilrettelegging av lademulighet. Det vil også bli mindre gunstig å eie bensinbil når prisen på drivstoff øker og flere bensinpumper rives istedenfor å oppgraderes. Tipper drivstoffprisene ligger mer utsatt til for økte avgifter når bruktmarkedet for elbil blir mer modent om tre-fem år. Da er elbil mer tilgjengelig for alle segmenter i samfunnet.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Moggen

Sitat fra: Arthur Morgan på lørdag 04. mars 2023, klokken 00:52
Sitat fra: Elektro12 på fredag 03. mars 2023, klokken 18:59
Sjokkerende at det er fall i salget over nyttår når de solgte som gale mot nyttår og så kom det avgifter oppå.

Hadde heller vært en sjokknyhet om salget hadde holdt seg. Spes med stigende renter.


Nå snakkes det om hastemøte i eu kommisjonen, der det diskuteres hardt og lenge om og utsette 2035 frist med tanke på salg av nye fossilbiler,
så ser mørkt ut med tanke på de som håpte på det, jeg visste dette kom da det er alt for tidlig med og fase ut bensin/diesel biler.

Intressant å se hvilke interesser som ligger bak å bremse utfasing av fossilbiler.
Praten om hydrogen (forbrenning) og biobrensel er jo bare tåkelegging, det finns ikke tilgang til dette i noe volymer til ok pris, og det vet bransjen.
Bilkonsernene virker happy med overgangen, teknologiutvikling er bra for salg og produktiviteten.
Gjenstår fagforeningene (som jo helt misser hvad som skjer med europeiske arbeidsplasser om vi lar oss bli teknologiskt akterseilt av kineserne), oljelobbyen og andre spesialinteresser.

jlan

Sitat fra: Svk på torsdag 02. mars 2023, klokken 21:24
Kommer vel ikke unna kina produkter? Tesla produsert i kina er vel ok? Samme med apple produkter?
Jeg sjekker alltid aksjonærer før jeg handler fra kinesiske produsenter...
Så hva er ditt syn på Apples hovedleverandør Foxconn? Jeg synes det er interessant at det har sterke koblinger både til Taiwan og China.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Svk

Sitat fra: jlan på lørdag 04. mars 2023, klokken 10:56
Sitat fra: Svk på torsdag 02. mars 2023, klokken 21:24
Kommer vel ikke unna kina produkter? Tesla produsert i kina er vel ok? Samme med apple produkter?
Jeg sjekker alltid aksjonærer før jeg handler fra kinesiske produsenter...
Så hva er ditt syn på Apples hovedleverandør Foxconn? Jeg synes det er interessant at det har sterke koblinger både til Taiwan og China.
Er vel litt der at vi ikke slipper unna kina.foxconn lager vel thinkpad også.
Kjøper en europeisk elbil så får en catl batterier fra kina.jeg har kjøpt en kinesisk elbil. Når en ser hvem som eier BYD så ser det jo greit ut.men er jo firma som er statlig eid.bør kanskje være mer skeptiske til de?Tesla produserer i kina på egen eid fabrikk? Tenker det er greit. Gir jo arbeid til kinserere som trenger jobb?vi boikotter russiske produkter.de som får svi er de som jobber der å hater putin? Blir litt vanskelig å velge. Men prøver å styre unna putin og det som er statseid i kina

Svk

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 04. mars 2023, klokken 08:51
Sitat fra: Svk på lørdag 04. mars 2023, klokken 08:08
Hvor skal folk lade? Er mange som bor i blokk uten lade mulighet.
Er dyrt å lade andre steder enn hjemme.
Jeg har bare 1 fas og 230V hjemme.Går fryktelig sent å lade.
Vi trenger miljøvennlige fossiler i minst 30år til.
Bruker jo ikke mye bensin en corolla hybrid

Jeg tenker det ikke tar tredve år for å løse ladeproblemet. Framtidens elbiler lader nok kjappere og tåler jevnlig hurtiglading bedre. Lademulighet hos arbeidsgiver og på offentlige bygg kan løse mye. Har man fast parkeringsplass i borettslag så har man nå sterke rettigheter for tilrettelegging av lademulighet. Det vil også bli mindre gunstig å eie bensinbil når prisen på drivstoff øker og flere bensinpumper rives istedenfor å oppgraderes. Tipper drivstoffprisene ligger mer utsatt til for økte avgifter når bruktmarkedet for elbil blir mer modent om tre-fem år. Da er elbil mer tilgjengelig for alle segmenter i samfunnet.
Kan lade tregt hjemme.men rundt om er det ikke allverden.dyrt er det også.
Hadde vært god hjelp om matbutikker o.l hadde 22KW ladere. Som en betalte fornuftig pris på.disse er vel ikke så dyre å sette opp heller.På jobb? Ikke en eneste lader jeg kan låne der...må klattlade mye hjemme. 20A og 60kwt tar tid å fylle

Så ja til mange sakte ladere rundt om til en fornuftig pris

PF

I nye småhusplanen til Oslo så tillater de jo å bygge boliger uten parkeringsplass så vidt jeg har forstått. Også har du alle de som har gateparkering som bor i blokker.
Det er mange utfordringer som skal løses. Jeg leier parkeringsplass for bil nummer to. Å investere i ladeutstyr koster 20k, som eier ikke ønsker å gjøre. Å la hovedbilen bli stående ute på den plassen ønsker jeg heller ikke. Så rokkering for å lade i garasjen er noe jeg velger å ikke gjøre.
Dermed vil å bytte dieselbilen ut med helelektrisk noe jeg utsetter slik situasjonen er nå da det blir for tungvindt. Så får heller kona og jeg krangle om e-tronen når vi bruker bil samtidig.

Svk

Fortsatt en lang vei å gå. Hadde elbil i 2015.fikk elbil igjen nå i januar.har kommt veldig mange hurtigladere siden sist.men heller lite sakteladere. Er vel det vi trenger mest.destinasjonslading

turfsurf

Sitat fra: Svk på lørdag 04. mars 2023, klokken 20:52
Er vel det vi trenger mest.destinasjonslading
Riktig. Har vært alt for lite fokus på destinasjonslading. Hadde man enkelt kunnet plugge i og lade hver gang man handlet eller gjorde noe annet så hadde behovet for hurtiglading vært mye mindre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. mars 2023, klokken 08:35
Sitat fra: Svk på lørdag 04. mars 2023, klokken 20:52
Er vel det vi trenger mest.destinasjonslading
Riktig. Har vært alt for lite fokus på destinasjonslading. Hadde man enkelt kunnet plugge i og lade hver gang man handlet eller gjorde noe annet så hadde behovet for hurtiglading vært mye mindre.

Har det på den lokale butikken. Godt tiltak tenkte jeg, så kan jeg plugge mens jeg er innom her, til jeg så at det var en vanlig semihurtiglader som kostet tilsvarende det man finner på hurtigladesteder. Mer styr enn nytte og skjelden eller aldri den er i bruk....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Svk


jlan

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 05. mars 2023, klokken 09:16
Mer styr enn nytte og skjelden eller aldri den er i bruk....
Det bør også være kabel på ladeboksen, og helst "plug and charge", ellers blir det for mye styr for noen få kWh ja.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Svk

Blir litt knot med egen kabel. Har kjøpt spiralkabel som kveiler seg selv hjelper litt.start og stopp med brikke går vel greit.

Stig-Arne

Samtlige spisesteder med egen parkering, kjøpesenter, serverdigheter som opplevelsesparker og lignende burde absolutt ha destinasjonslading. Og prisen bør selvfølgelig være priset en god del lavere enn hurtiglading. Men samtidig slik at kostnadet for å montere og drifte anlegget dekkes. For det er jo kun positivt for bedriften at kunder tilbringer tid der. Så det er en vinn vinn situasjoin.

Butikker og steder man som regel befinner seg mer en 1-2 timer føles naturlig å ha destinasjonslading.

Mens matvarebutikker ser jeg virkelig ikke poenget med. Man er som regel ikke der mer en 15-30 minutt.
Der kan hurtiglading være bedre å ha.

Men ellers i henhold til topicen så er jo edtte en typisk tabloid sak. Da det fortsatt virrer diverse el-bil hatere som elsker slike overskrifter der ute. Som leter med lykt å lys for å finne hver minste negative ting. Men en reduksjon i salget av biler er jo ganske naturlig da renten på lån har 3-doblet seg på 6 mnd. Så folk med økonomisk vett tenker seg jo om en gang ekstra før man bruker 5-6-700 000 på bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA